PDA

View Full Version : Is dit een oplichter?



Taff
2 februari 2013, 18:27
Ik had via speurders een reactie op mn advertentie gekregen, het ging om een telecaster thinline deluxe, een mexicaan. Ik had er iets van 500 a 600 voor verwacht, en ik was dus ook erg blij toen de verkoper zonder slag of stoot mijn eerste, redelijk hoge vraagprijs van 700 zomaar accepteerde.
Zijn verhaal is een beetje vaag, hij zegt iers te zijn, maar in zijn engels zie ik zo dat hij google vertaler heeft gebruikt, maarja. Hij zou dus een cheque opsturen voor de gitaar+verzendkosten, en ik rekende dus op iets van 700 euro, plus 200 voor de verzendkosten.
Kwam vandaag de cheque binnen, met een bedrag van 3900.
Nou dat kan natuurlijk nooit zuivere koffie zijn.
Hij heeft het bedrag in cijfers én letters geschreven, dus van een schrijffoutje is geen sprake.
Ook is het een duitse cheque, wat raar is als hij zegt iers te zijn.

Ik weet bijna zeker dat hier iets niet klopt, maar wat is er nu precies aan de hand?
Groeten,

Xagodur
2 februari 2013, 18:33
Waarschijnlijk is het zo dat als je de gitaar opgestuurd hebt/meegegeven hebt dat de cheque opeens niet gedekt blijft en de koper dan in geen velden of wegen te bekennen is...

Trucje wordt ook wel eens gebruikt bij verkoop van auto's e.d.

Edit: volgens mij zit het ook zo dat ze hopen dat je het teveel betaalde bedrag terugstort voor de cheque als ongedekt wordt gezien en het geld dus door de bank van je rekening wordt gehaald.

Taff
2 februari 2013, 18:45
Ja ik ben nog neit bij de bank geweest, die is hier dicht vandaag, dus dat kan maandag pas.
Maar komt dit relatief gezien vaker voor of niet?

Xagodur
2 februari 2013, 18:48
Het gebeurt wel vrij vaak bij auto's e.d. maar ik moet wel toegeven dat ik het bij de verkoop van een gitaar nog niet eerder heb gezien/gehoord.

Toch zou ik er wel een beetje voorzichtig mee zijn, beetje gezonde paranoia is niet verkeerd :seriousf:

Taff
2 februari 2013, 18:50
Mijn gitaar is in ieder geval nog gewoon hier, dus dat scheelt.
Ik had al helemaal bedacht wat voor gitaar ik zou kopen van het geld, maar eerst nog even kijken of het wel allemaal klopt, al vrees ik dat het niet zo is..

Xagodur
2 februari 2013, 18:53
Je kunt er natuurlijk voor de zekerheid mee langs de bank gaan, weet alleen niet of ze zo'n cheque direct kunnen controleren o.i.d.

Martin_
2 februari 2013, 19:04
Lees dit (http://www.scamwatch.gov.au/content/index.phtml/tag/ChequeOverpaymentScams) even, of zoek zelf verder op "cheque overpayment".

edit: zelfs als het is gedekt, dan kan er nog sprake zijn van witwas praktijken of een andere geldstroom waarin jij je naam niet in wilt vermengen.

Taff
2 februari 2013, 19:18
Veel van wat ik op de site leest, komt overeen met mijn situatie.
Zelf had ik inderdaad ook al aan witwassen gedacht, maar voor ik verder iets onderneem ga ik eerst langs bij de bank.

Dirk_Hendrik
2 februari 2013, 19:26
Waar je mee te doen hebt is potentieel pislink. Waar komt je koper vandaan/waar moet je gitaar naar toe? Behalve dat bezoekje aan de bank zou je kunnen overwegen ook een bezoekje politiebureau af te leggen. Kan in de toekomst helpen als jouw naam ineens opduikt bij een witwas of anderssoortige vorm van fraude (waar jij dus ongewild in bent beland).

Tenslotte, niet met de intentie je bang te willen maken, maar omdat het wél iets is om in je achterhoofd te hebben,
Ook de "koper" wil z'n geld niet graag kwijt zijn. Dat jij denkt met een buitenlands koper te doen te hebben betekent geenszins dat diezelfde "koper" niet z'n eigen "verzekeringsnetwerk" heeft dat, bij wijze van spreke, een paar straten bij jou verderop "woont". Of een dorp, of province. Maar dus wel in de buurt. En da's een extra reden voor dat wandelingetje politiebureau. Het is al jaren een misvatting dat zgn "Nigerian scams" (En da's meteen ook even jouw Google zoekterm) ook allemaal vanuit Nigeria komen. Dat kan net zo goed vanuit een internetcafe in in Amersfoort, appingedam, Hoorn of waar dan ook.

Erg naar, dit. Succes!

Taff
2 februari 2013, 19:33
Mijn eerste gedachte was ook meteen het witwassen van geld, dus voor dat ik iets verder onderneem, kijk ik wel uit voordat ik straks onbewust in illegale praktijken terecht kom.
De term nigerian scam, of de nigerian 419 scam doet wel een belletje rinkelen, maar ik ga nu gewoon heel voorzichtig te werk.

De achtergrond van de koper is ook niet helemaal duidelijk, hij zegt iers te zijn, maar zijn schrijftaal is heeeel gebrekkig, en ook blijkt de cheque duits te zijn. Het is allemaal een beetje wazig en verdacht.

Ik houd jullie op de hoogte!

Rinze
2 februari 2013, 19:33
Volgens mij is het heel simpel. Verplaats je even in de positie van de koper. Als alles klopte zou hij zomaar 3200 euro teveel betalen. Doet iemand dat per ongeluk: denk het niet. Dus dan zit er iets anders achter, en dat kan alleen maar illegaal zijn.

Wat je verder ook doet, hier niet mee akkoord gaan en niet de cheque proberen te verzilveren. Eventueel inderdaad naar de politie, zou ik denk ik wel doen.

fred dons
2 februari 2013, 20:10
wat gebeurt als je de cheque verzilvert is dat de bank direkt je rekening krediteert maar onder voorbehoud, jij maakt het verschil over of stuurt dat met je gitaar naar de "koper" , daarna zal de bank de cheque ter incasso naar duitsland sturen en er vervolgens achterkomen dat de cheque vals dan wel ongedekt is , vervolgens wordt jouw rekening weer gedebiteerd voor het volledige bedrag en jij bent niet alleen je gitaar maar ook eur 3200 kwijt
en wees niet bang, niemand gaat voor eur 3200 witwassen ;)

Braindead
2 februari 2013, 20:51
Ik snap je vraag niet. Is dit een oplichter?

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck

Rizz
2 februari 2013, 21:08
Er wordt zoveel voor dit soort shit gewaarschuwd, het lijkt ook wel of het steeds erger wordt en wie gebruikt er nu nog cheques? Het is ook zo doorzichtig.. Ik begrijp het niet, maar misschien ben ik hier te para voor en idd wat Braindead zegt...

Wees blij dat je 'm nog niet verstuurd hebt en dat zou ik ook niet doen!

Veel succes met de verdere afhandeling!

bat
2 februari 2013, 21:34
Tenslotte, niet met de intentie je bang te willen maken, maar omdat het wél iets is om in je achterhoofd te hebben,
Ook de "koper" wil z'n geld niet graag kwijt zijn.

Zolang de cheque net geind wordt, is de verzender helemaal geen geld kwijt. Hooguit zijn winst.

-Martijn-
2 februari 2013, 21:44
Het is ook zo doorzichtig.. Ik begrijp het niet, maar misschien ben ik hier te para voor en idd wat Braindead zegt...

Ik begrijp er ook niks van hoor, dat er mensen zijn die überhaupt serieus nadenken over dat soort mailtjes en er ook nog topics over openen.
:hide:

kapepper
3 februari 2013, 06:50
ja, volledig negeren..... cheque niet innen
je kan altijd naar de politie gaan om de zaak te melden dan doe je wat je hebt moeten doen
je kan de cheque mss zelfs gewoon daarlaten....
heeft de "koper" al contact opgenomen?

harrie-beton
3 februari 2013, 11:52
Er is nog niets aan de hand waarmee je naar de politie kan gaan. Dat kan pas als je weet als de cheque niet gedekt is.
Vraag aan de koper een andere manier van betalen.

JohnLord
3 februari 2013, 14:47
Of verkoop gewoon aan iemand anders. Je raakt die gitaar in Nederland of België ook echt wel kwijt.

7ender
4 februari 2013, 04:48
't riekt naar zgn "419 fraude" .

Er is een levendige "handel" vanuit o.a. de bijlmer .
nigeriaanse klootzakken zijn de hele dag bezig met internet-oplichting ,...da's typisch "hun ding"

webmail-adressen : Gmail of yahoo oid
banken als western union .

de oost-europeanen kennen de kunstjes ook inmiddels ,....tja ,...op tv worden we allemaal gewaarschuwd met een reclame waarin een man met visse-ogen op een dak met een werphengel door een schoorsteen staat te vissen ....

naast hun uitkering is dat hun "baan" ,.... ze hebben er de hele dag tijd voor

arjanb01
4 februari 2013, 06:22
Beetje kansloos om hier een topic over te openen. Gewoon negeren die cheque en de gitaar hier proberen te verkopen. Tuurlijk is het oplichting als je iets voor een paar honderd euro verkocht hebt en je krijgt een cheque aangeboden van ruim 3 k. Verzilver je hem wel dan ben je helemaal dwaas en dom want dan ben je ook nog medeplichtig aan een strafbaar feit.
En als je ermee naar de politie gaat betwijfel ik of ze er wat aan gaan doen, hier komt de politie z'n stoel niet voor uit.

LGK
4 februari 2013, 07:29
Nooit doen. Ken iemand die zoiets ook heeft gehad. Hij vertrouwde de koper helemaal. De koper stuurde een cheque van zo'n 2000 euro. Hij wou zn geld snel weer terug en dan mocht hij gewoon dat x badrag van de cheque innen. Cheque niet geldig ofzo en je bent je geld kwijt..

showband
4 februari 2013, 07:41
JA, het is een oplichter.
dit staat bekend als "advance-fee fraud" bijgenaamd de "419 scam" of "nigeria scam"

http://en.wikipedia.org/wiki/Advance_fee_fraud
www.419eater.com

*droommode* wel leuk:
naar een stad gaan waar je nooit geweest bent, een willekeurig SNS filiaal inlopen, de cheque innen en weglopen. En dan afwachten.... *droommode uit*

muffstuff
4 februari 2013, 09:21
Ik verbaas me er over dat mensen bestaan die hier nog over twijfelen. Maar verklaart ook meteen waarom het blijkbaar nog lucratief is om dit soort trucjes uit te halen.

witterwit
4 februari 2013, 09:48
als je dit soort mails krijgt: NOOIT OP REAGEREN!!!!! als het via marktplaats of speurders gaat kan het zijn dat ze niet je directe mailadres hebben; ga je reageren vergroot je de kans dat ze wel je mailadres achterhalen. heb je hun mailadres: op de zwarte lijst zetten.
zo gauw ze je mailadres hebben kun je allerlei mail krijgen; bijv. een lijst met allerlei vacatures, een link erbij; je zoekt werk klikt op de link en je hebt er weer een probleem bij. er zijn zoveel mogelijkheden te bedenken hoe ze je kunnen oplichten dat het raadzaam is om bij de minste twijfel al niet te reageren op bepaalde mails.

Braindead
4 februari 2013, 14:13
Ik verbaas me er over dat mensen bestaan die hier nog over twijfelen. Maar verklaart ook meteen waarom het blijkbaar nog lucratief is om dit soort trucjes uit te halen.

Tja, sommige mensen. Er zijn ook van die "loterijen" waar je nooit een lot voor hoeft te kopen maar je schijnbaar toch elke keer meedingt naar een flinke prijs (100.000 of meer, of een auto) als je alleen even een gestuurde brief retourneert. Er zijn echt mensen die denken dat er dit soort sinterklazen rondlopen die met plezier zomaar een aantal mensen "selecteert" en die even 100.000 euro uitbetaald. Waar dat geld dan vandaan moet komen daar denkt men dan blijkbaar niet over na.

7ender
4 februari 2013, 14:23
ik zou er maar verder geen energie in steken ,....en 'm verkopen voor een nuchtere aantrekkelijke prijs ,
dan ben'je d'r nog snel vanaf , en wel aan een nuchtere eerlijke nederlander , die 'm eerst effe komt uitproberen .

een 2ehands gitaar kopen zonder 'm eerst even te bespelen , is nóg zo'n onlogische factor in die hele gekkigheid.

( dat bestaat namelijk niet :soinnocent: )

mesaman
16 april 2013, 23:36
paar jaar terug, krijg een mail van een Brazilliaan. Deze man vraagt of ik een gitaar heb die ooit op ebay gekocht is. Ik beantwoordt de mail krijg een vage mail terug, met de prijs voor de gitaar als ik deze zou verkopen. Ik noem een vrij vors bedrag, zo van daar hoor je niets meer van. Krijg toch bericht terug, ik kan het geld ophalen bij een gwk, contant met ene uitgeprinte mail. Heel raar.
Heb een week gewacht, opgestuurd en nooit wat van de meneer weer gehoord. Heel raar! De man had mn adres of nummer niet eens!

soms gaat het raar, meestal is het foute boel.

HaroldA
17 april 2013, 00:38
Ik verbaas me er over dat mensen bestaan die hier nog over twijfelen. Maar verklaart ook meteen waarom het blijkbaar nog lucratief is om dit soort trucjes uit te halen.

Dat dus. Iets van 0,1% van iedereen die spam ontvangt heeft daar ooit op gereageerd. Is dus de beste marketing allen tijde!!! :ok:

Ik klik er niet op en reageer er ook niet op. Dus iemand van jullie zorgt er nog steeds voor dat ik die rotzooi krijg! :mad:


;)

Harry
17 april 2013, 09:47
paar jaar terug, krijg een mail van een Brazilliaan. Deze man vraagt of ik een gitaar heb die ooit op ebay gekocht is. Ik beantwoordt de mail krijg een vage mail terug, met de prijs voor de gitaar als ik deze zou verkopen. Ik noem een vrij vors bedrag, zo van daar hoor je niets meer van. Krijg toch bericht terug, ik kan het geld ophalen bij een gwk, contant met ene uitgeprinte mail. Heel raar.
Heb een week gewacht, opgestuurd en nooit wat van de meneer weer gehoord. Heel raar! De man had mn adres of nummer niet eens!

soms gaat het raar, meestal is het foute boel.


persoonlijk vind ik dit verhaal ook vaag, in die zin dat ik niet snap wat er is gebeurd. Heb je het geld opgehaald? Wat heb je opgestuurd?

Ukeloeder
17 april 2013, 09:57
persoonlijk vind ik dit verhaal ook vaag, in die zin dat ik niet snap wat er is gebeurd. Heb je het geld opgehaald? Wat heb je opgestuurd?

Het ligt niet helemaal aan mij dus? Ik begrijp (half) dat Mesaman het exorbitante bedrag geïnd heeft, daarna een week gewacht of er problemen zouden ontstaan, toen er zich geen ongewenste situatie voordeed de gitaar naar Brazilië gestuurd en nu gepost dat hij niets meer van de beste man heeft vernomen.
Mesaman?

Braindead
17 april 2013, 17:32
Van Mesaman wed ook niks meer vernomen :D

BamBuFan1
18 april 2013, 01:08
Van Mesaman wed ook niks meer vernomen :D

Mesaception: Mesaman bleek zelf die Braziliaan te zijn!!

Braindead
22 april 2013, 01:59
Mesaception: Mesaman bleek zelf die Braziliaan te zijn!!

:seriousf:

mesaman
25 april 2013, 12:06
Nee, ik ben geen Braziliaan!

Ik heb de gitaar opgestuurd, na dat ik het geld had op gehaald bij een GWK. Daarna nooit meer iets van de koper vernomen.
Ik heb gewoon 300,-€ meer gevraagd dan wat de marktwaarde in NL is/was. Natuurlijk heb ik ene dikke week gewacht en na een reactie van het GWK op wat vragen hoe dit allemaal werkte. Ook heb ik bij TNT gevraagd of er voor was getekend, dit was gebeurd.

soms loopt het inderdaad raar, maar met die Cheque weet je dat het foute boel is.

Ukeloeder
25 april 2013, 16:12
Het zal voor die Braziliaan de Heilige Graal zijn geweest. Goeie deal gesloten Mesaman!

motorhan
1 mei 2013, 15:59
Als je contact geld ontvangt kan er niet zoveel mis gaan. maar met een cheque gaat het bijna altijd fout. het is ze vaak niet om het artikel te doen maar om eventueel door jou te betalen verzendkosten aan een vervoerder. en natuurlijk krijg je ook een berichtje het per ongeluk te veel betaalde bedrag op een rekening over te maken.
Van de vervoerder hoor je niks en ook niet van de z.g koper maar wel van de bank omdat de cheque na enige tijd niet gedekt blijkt te zijn. en het volledige bedrag wordt op jou verhaalt.

Altijd vragen of ze het bedrag via een overschrijving op je bankrekening nummer storten. een normale overschrijving kunnen ze niet storneren (terugboeken)

Ik heb zelf verleden jaar een motor verkocht naar Indonesië en had ook mijn bedenkingen. eerst gevraagd kopie van zijn paspoort adresgegevens. Ja je hebt er niks aan want kan ook vals zijn maar meestal haken ze dan af. vervolgens werd het geld gestort op mijn rekening. Ben ik toch nog voor de zekerheid naar de bank gegaan om te vragen of hun konden traceren /controleren of het een legale overschrijving was. de bank garandeerde dat het door de koper niet terug geboekt kon worden. toen was ik een beetje gerustgesteld.

Het verhaal is nog wat langer maar uiteindelijk kreeg ik een mail met foto van de koper dat hij er erg blij mee was. en toen was ik er pas gerust op. want ook onderweg kan er van alles mis gaan weg raken beschadigen etc

Als je je gitaar nog niet hebt verkocht succes er dan mee zal uiteindelijk wel lukken.

Is er eigenlijk op dit Forum geen rubriek gezocht/aangeboden.
Met vr gr
Han

HaroldA
1 mei 2013, 16:00
Is er eigenlijk op dit Forum geen rubriek gezocht/aangeboden.

Check Gitaarmarkt: http://www.gitaarmarkt.nl/

Noid
1 mei 2013, 16:34
Tsja, Zo zijn 5 snarige bassen ineens ook populair om te geven als kado voor je dochter omdat ze gaat trouwen? (zo doorzichtig dit soort scam)

mr X. X. (http://www.gitaarnet.nl/#)

Thank you for the fast reply, please allow me to write in English, i am ok with the price and i will love to make payment immediately to secure this item. i am making the purchase for my daughter who is getting married soon.

regarding payment, i am not in Europe presently, i am in an oil field in the Gulf working as a contractor. so payment will get to you from my boss via a certified bank cheque and you can get the money in 3 days from your bank. my Boss will add extra amount to the payment to cover the shipping cost. do not worry about the shipping. after you get the money, a shipping company agent will come to your location for pick up. you will pay them with the extra money added to the payment.

i need you to please email me the below details for payment:

Name.....................Address.................. Post code...............City....................Country ..................Phone number.............Email....................
your agreed final price.............

as soon as i get the above details, you will get your money in few days.

urgent response will be highly appreciated.

my regards to your family.

have a nice day.


Johanna

Rizz
1 mei 2013, 22:18
Lol, precies dezelfde gekregen op m'n 100 euro gitaar.. heb me kapot gelachen! :D