PDA

View Full Version : Distortion Pedaal Of Amp Overdrive?



Superfuzzbigmuff
2 februari 2013, 02:21
Wat is de reden voor een distortion pedaal aan te schaffen als je al een ingebouwde overdrive en treble hebt?

Brum
2 februari 2013, 05:07
Dit geeft stof tot denken.

Dirk_Hendrik
2 februari 2013, 08:45
Geen idee eigenlijk.

arjanb01
2 februari 2013, 09:11
Variatie in voicings misschien? Een fuzz haal je niet zo makkelijk uit je amp tenzij je je toonregeling van je gitaar dichtdraait en je gain vrij hoog zet, bijvoorbeeld. Distortionpedaaltjes zou ik gebruiken om verschillende klank kleuren te creeeren.

the sure thing
2 februari 2013, 09:16
Wat een goede vraag!

RobinH
2 februari 2013, 09:37
In mijn geval: omdat mijn amp niet van zichzelf een overdrive kan leveren die past bij mijn band. Daar heb ik gewoon een hele andere overdrive voor nodig. Om dan toch twee soorten overdrives op 1 amp te kunnen hebben, ga ik vanmiddag ook echt kijken voor pedalen.

The Lo Lands
2 februari 2013, 11:08
Dit is volgens mij altijd een persoonlijke beweegreden.

Ik gebruik de distortion (kanaal) in mijn Orange amp voor heavy riffs en solo's. Imo de beste tube distortion die er is die je niet zo snel uit een pedaal haalt! Daarnaast heb ik een fuzz pedaal en twee overdrive pedalen waarvan één ingesteld puur als lichte/medium overdrive voor slag, en de andere overdrive als cleanboost voor een extra randje aan het clean kanaal van de Orange en boost voor solo's. In combinatie (stacking) met de andere overdrive en fuzz geeft dit extra punch en bite! Hierdoor heb ik alle sounds/mogelijkheden die ik nodig heb voor mijn eigen muziek en geluid. Een tweede distortion pedaal naast mijn versterker is in mijn geval dus overbodig.

zoon van Piet
2 februari 2013, 11:40
Omdat t kan!

Superfuzzbigmuff
2 februari 2013, 16:06
ok bedankt

ebreuk
5 februari 2013, 18:43
Voordat een buizenamp echt erg mooi overstuurt staat hij bijna vol open. Dat is wel erg hard. Zelfs voor mijn Deluxe Reverb.... Met een overdrive kun je hem eerder breken, met twee overdrives achter elkaar heb je zelfs een erg vette distortion. Ik heb erg goede ervaringen met een Cream Tone en een Stamp-On (Timmy-achtig pedaal). Deze in combinatie met een Fender Deluxe Reverb sf is qua geluid bijna niet te overtreffen:soinnocent:

kassie
5 februari 2013, 19:26
omdat je geld teveel hebt...

ebreuk
5 februari 2013, 21:59
Was dat maar waar...... Goed kijken op internet, goedkoop aanschaffen, uitproberen, niet goed duurder verkopen. Ben wel een paar jaartjes bezig maar weet zo mijn spul bij elkaar te krijgen. De laatste twee pedaaltjes waren bij elkaar niet meer dan € 180,--. Is veel geld maar niet als je deze pedalen kent en weet wat ze waard zijn. Per stuk gaan ze al over dit bedrag. Die Timmy-kloon is niet duur (volgens mij heb ik er € 75,--) voor betaald en zeker de moeite waard!!!!! Die Cream Tone spreekt voor zich.
De Fender heb ik nog in het gunstige tijdperk gekocht. Nu niet meer te betalen.

kassie
6 februari 2013, 01:48
@ebreuk.. was aan TS gericht. Waarom een pedaal?.... omdat je geld teveel hebt.

Timmy kloon voor 75e? Dat is een koopje, voor 15e meer had je het origineel....

Alle gekheid op een stokje, waarom nog een overdrive pedaal... heel simpel. Je wilt meer gain, je wilt meer compressie, je wilt een andere distortion textuur, je bent niet tevreden over je versterker, je wilt je preamp boosten, je wilt de mids benadrukken (tubescreamer), of juist de treble (treble booster), je wilt meer ruis, je wilt oscillatie, je wilt brom, je wilt je koopdrang stillen, je wilt stoer doen tegen je vrienden.... dat zijn zo'n beetje alle mogelijke redenen...

Slotje?