PDA

View Full Version : Een Marshall Valvestate 8240 voorzien van nieuwe potmeters?



Jedeel
2 februari 2013, 01:26
De toetsenman van onze band heeft een 2ehands Marshall Valvestate 8240 op de kop getikt.

Totaal heeft die versterker 15 potmeters, maar ongeveer de helft (schat ik) kraakt behoorlijk.

Hij wil deze gaan/laten vervangen en ik begreep van hem dat een set van 15 originele pots
tussen de 20 à 30 euro zouden moeten kosten.

Nu vond ik dat erg weinig en vraag mij af of die versterker geen betere kwaliteit pots waard is.

Zijn er hier mensen die hier iets over kunnen vertellen en eventueel een beter voorstel hebben
dan die originele pots van Marshall?

Ben benieuwd naar de adviezen.
(De toetsenman zal dit draadje meelezen/volgen.)

Gearjunkie
2 februari 2013, 08:40
Interessante vraag natuurlijk, maar het zijn toch van die kleine zwarte op de print gezette dingetjes? Ik ben benieuwd welk alternatief daarvoor beschikbaar is.

Edit: in mijn favo webshop zijn ze 4,35/ stuk overigens

fastfolkert
2 februari 2013, 10:15
De toetsenman van onze band heeft een 2ehands Marshall Valvestate 8240 op de kop getikt.

Totaal heeft die versterker 15 potmeters, maar ongeveer de helft (schat ik) kraakt behoorlijk.



Op Ebay zitten in het VK verkopers die komplete potmetersetjes ("service kits") voor de Valvestates aanbieden voor inderdaad rond de 30 Euro. Of jouw model daar ook bij zit weet ik niet.

Een korte-termijn alternatief kan zijn dat je even met *goede* contactspray in de weer gaat. Ik weet dat het niet de ultieme oplossing is, maar is mijn geval (oude jaren 80 Marshall 5010 met alle potmeters krakend) werkte het tot de dag van vandaag prima.

YMMV uiteraard

guitarnijboer
2 februari 2013, 10:50
Betere potmeters is onzin. Deze zijn voor het doel goed genoeg. Ik zou ze ook niet vervangen maar de versterker gewoon even repareren.
Bij veel Marshall versterkers hangt de print met de potmeters aan het chassis. Dit geeft veel belasting op de solderingen van de potmeters en die gaan een keer kapot. Gewoon de potmeters even opnieuw solderen ( desolderen met tinzuiger en met nieuwe tin vastsolderen) lost al veel probleem op.

Daarna even schoonmaken in 3 stappen: vuil oplossen, spoelen, smeren en klaar is Kees. Ik gebruik hiervoor PRF-68, contact WL, contact61.

Jedeel
2 februari 2013, 13:38
Een korte-termijn alternatief kan zijn dat je even met *goede* contactspray in de weer gaat. Ik weet dat het niet de ultieme oplossing is, maar is mijn geval (oude jaren 80 Marshall 5010 met alle potmeters krakend) werkte het tot de dag van vandaag prima.
YMMV uiteraard

Dat hebben we al gedaan; spuiten met contactspray, heeft niet (voldoende) geholpen.


Betere potmeters is onzin. Deze zijn voor het doel goed genoeg. Ik zou ze ook niet vervangen maar de versterker gewoon even repareren.
Bij veel Marshall versterkers hangt de print met de potmeters aan het chassis. Dit geeft veel belasting op de solderingen van de potmeters en die gaan een keer kapot. Gewoon de potmeters even opnieuw solderen ( desolderen met tinzuiger en met nieuwe tin vastsolderen) lost al veel probleem op.

Daarna even schoonmaken in 3 stappen: vuil oplossen, spoelen, smeren en klaar is Kees. Ik gebruik hiervoor PRF-68, contact WL, contact61.

Oké, misschien is dat nog eens te proberen; alles opnieuw even solderen.

Bedankt voor het meedenken!

flo123
2 februari 2013, 13:41
Daarna even schoonmaken in 3 stappen: vuil oplossen, spoelen, smeren en klaar is Kees. Ik gebruik hiervoor PRF-68, contact WL, contact61.Bedoel je dat de potmeters opengemaakt moeten worden zodat je ze van binnen kunt schoonmaken?

Dirk_Hendrik
2 februari 2013, 14:48
Dat hebben we al gedaan; spuiten met contactspray, heeft niet (voldoende) geholpen.


Ik ga met nijboer mee.
En dus is de hamvraag, weet je zeker dat je je spray ook echt op de koolbaan terecht is gekomen? Je wilt niet weten hoeveel meuk ik al heb gezien waarvan de gehele inhoud dreef in een vet badje spray maar die nooit daar was aangekomen waar het echt nodig was.

Om nog maar niet te spreken van hen die denken een probleem op te lossen met wd40....

guitarnijboer
2 februari 2013, 15:04
Bedoel je dat de potmeters opengemaakt moeten worden zodat je ze van binnen kunt schoonmaken?

Nee, al kan dat natuurlijk ook. Wat DH aangeeft is waar: regelmatig wordt er maar raak gespoten met sprays die ook nog eens het probleem verergeren. Met de potmeters en de print nog in het chassis is het erg lastig om goed te spuiten.

Ik doe het als volgt: print met potmeters uit het chassis halen. Alle potmeters opnieuw solderen zoals aangegeven. Daarna de potmeters inspuiten met PRF68 aan de zijde met aansluitingen. Weinig is genoeg. Goed draaien met de potmeters en even wachten. Daarna spoelen met contact WL. Wat keukenrol onder de potmeters en goed naar binnen spuiten. Dit mag wat royaler. Weer draaien aan de potmeters en 10 - 15 min laten drogen. Tenslotte een heel klein beetje contact 61 inspuiten en weer goed draaien aan de potmeters. 10 min wachten klaar!

Alles in 1 middeltjes als contact 60 die zowel schoonmaken als smeren zorgen alleen maar voor smeerzooi in de potmeters. Ook dit kun je naspoelen en zo, maar ik gebruik liever een droge spray (die volledig vervliegt) voor het schoonmaken zoals PRF-68. Ik doe dit al lang zou en kraakjes komen bij mij niet meer terug.

Als er een potmeter aanhoudend blijft kraken na het opnieuw solderen en schoonmaken heb je grote kans dat het niet aan de potmeter ligt, maar aan een koppelcondensator die lek is waardoor er gelijkspanning op de pot staat. Dit komt ook wel eens voor.