PDA

View Full Version : Welk midi keyboard? M-audio of Alesis? 61 toetsen en veel knopen of 88 toetsen?



Baker
1 februari 2013, 13:49
Ik ben van plan om een midi keyboard te kopen.
Ik wil hier lekker mijn reaper DAW mee aansturen, en af en toe wat leuke orgeltjes gebruiken.

Maar, mijn vrouw speelt piano, en die wil af en toe ook wat opnemen. Het is dus ook voor piano spelen, alleen vind ik die hammer graded keyboards te duur.

Budget: Rond de 150 euro, eventueel op te rekken tot max 200,-

Ik heb na een uitgebreide zoektocht de volgende selectie gemaakt:

Alesis QX61
http://www.thomann.de/nl/alesis_qx61.htm

M-Audio Oxygen 61
http://www.thomann.de/nl/maudio_oxygen_61_3rd_gen.htm

M-Audio Keystation 88
http://www.thomann.de/nl/m-audio_keystation_88es.htm

Zoals ik er nu over denk wordt het die Alesis
Maar ik twijfel nog. Ga ik die knoppen allemaal wel gebruiken?
En voor piano is 88 toetsen toch wel lekker...

Wat zouden jullie kiezen en hebben jullie nog andere suggesties?

piezo
1 februari 2013, 14:40
Suggesties heb ik niet, zeker niet voor 88 toetsen. Misschien beter vragen op synthforum.nl Meer kennis en met een subforum voor 2ehands.

Verder:
- Niet onbelangrijk: wil je het keyboard ook standalone kunnen gebruiken voor aansturing van een MIDI synthmodule, dan moet er niet alleen een USB aansluiting zijn voor voeding en stuursignaal, maar ook aansluitingen voor adaptervoeding en MIDI OUT. Die M-audio Oxygene heeft dat dus niet.
- Staar je niet blind op mooie aanduidingen als semi-weighted keys; een klavier moet goed aanvoelen voor het gebruik dat je ervan wilt maken. Ook al ga je aan ieder klavier wel wennen, eerst voelen, dan pas kopen. Als je vrouw een echte piano gewend is, klemt dat des te meer. In dat geval is het misschien beter voor tweedehands met goed klavier te gaan. Sommige keyboards hebben een klavier van FATAR, zo'n beetje de beste prijs/kwaliteitsverhouding.
- Aftertouch hebben de meeste goedkopere MIDI controllers niet, maar heb je in de praktijk ook niet zo nodig.
- Kijk ook goed naar welke software en (evt. plugins) bijgeleverd worden en hoe gebruiksvriendelijk het programmeren van de controllers is, ook afhankelijk van welk gebruik je vrouw er van wil maken en hoe handig ze met computersoftware is.

paulusdeBKB
2 februari 2013, 11:57
Eens met Piezo - altijd proberen voor je iets koopt, dus niet zomaar online bestellen. De feel van een keyboard is enorm belangrijk, ook voor niet-toetsenisten. Ik heb een paar maanden geleden een M-Audio usb-controller keyboard weggegooid dat ergens in de afgelopen jaren stilletjes bleek te zijn overleden zonder dat ik het doorhad. Ik speelde er echt nooit op, omdat het ding een straf was om te gebruiken, echt een drama. Andere mensen kunnen heel anders denken over M-Audio, maar die goedkope serie is voor mij 'nooit meer'.

Voor een goed klavier kun je ook naar tweedehands synthesizers kijken (2e hands digitale piano's zijn over het algemeen te duur, en je moet er maar de ruimte voor hebben).

Baker
4 februari 2013, 17:35
Bedankt voor de suggesties zover. Waarschijnlijk gaat toch het budget omhoog. Gewogen toetsen is toch essentieel...Heeft iemand ervaring met dit apparaat? http://www.thomann.de/nl/maudio_oxygen_88.htm Want dit lijkt precies te voldoen aan onze eisen..

piezo
5 februari 2013, 10:09
Geen ervaring mee, maar lijkt een goed keus voor wat jullie er mee willen.
Opmerkingen:
- Download op de site van M-audio de handleidingen en lees die eens door. Kijk of de dedicated transport controls ook geschikt/programmeerbaar zijn voor andere dan de meegeleverde Ableton software.
- Controllers genoeg. Ik heb een oudere Evolution (overgenomen door M-audio) Mk-449C met vergelijkbare controller-functionaliteit. Waarschijnlijk kun je bij deze ook de faderpolariteit omkeren om Hammond drawbars te simuleren.
- Ding weegt wel 21 kg, dus als je hem geregeld wilt kunnen transporteren, moet je een koffer met wieltjes meerekenen.
- Reken ook een passende keyboardstandaard mee. Niet zo'n X-ding of zo'n Millennium of vergelijkbaar 3- of 4-pootgeval, daarmee kun je niet zittend spelen of je sustainpedaal en voeten kwijt. Geschikt en betaalbaar is bijvoorbeeld een K&M 18810 (€105 bij Thomann), omdat daarvan de WAF wel redelijk is. (Als je niet weet wat dat is, iedere audiofiel kan het je vertellen) Of anders zo'n workstation-meubel waar je klavier èn computer op kunnen.
- Het schermpje is wel zeer karig (daardoor wel preisgünstig), maar als je hem vooral bij de computer met de controller-software gebruikt is dat niet erg.

muziekschuur
5 februari 2013, 10:59
Novation impulse 61. Of groter.

Ik heb zelf de Korg Kontrol49 . Je wil transport, faders en drumpads. Dat is wat ik op een controller zoek.
Een tweedehands synth is natuurlijk ook tof.

Wil je iets meer, kijk dan eens naar de Yamaha MOX serie. Heb je een echte synthesizer en complete integratie met Cubase...

De Akai MPK61 is ook erg indrukwekkend. Met name de ondersteuning in de diverse sequencers is erg goed. Dat geldt ook voor de Novation.

Baker
9 februari 2013, 09:36
Ok,het is de http://www.thomann.de/nl/maudio_oxygen_88.htm geworden.

Het was een gok, want ik heb hem besteld bij Thomann. Maar, je hebt daar 30 dagen moneyback garantie. Dus, ik dacht, we proberen het gewoon. Trouwens, ik heb hem woensdag besteld, en vrijdag werd hij al (kostenloos) geleverd. Dus wat dat betreft alvast tevreden.

Maar de Oxygen 88 valt ook niet tegen! Het apparaat voelt degelijk aan, zwaarder en degelijker dan ik verwachtte eigenlijk gezien de prijs, de toetsen zijn perfect (volgens mijn vrouw), en alle knoppen werken perfect samen met Reaper.

Dus, ik ben blij man..