PDA

View Full Version : Combo + Top?



FruscianteFan
1 februari 2013, 13:07
Ik zit te spelen met de gedachte om naast mijn Ampeg combo ook een buizentop aan te schaffen.

Ik vind mijn ampeg heerlijk, zeker met de speaker die er nu inzit (komt uit mijn Blues Jr). 60 watt uit 2 6l6'jes door een 1x12. Bij repetities zit ik met de Jackson (p90) wel echt over de headroom heen maar de Jaguar blijft heerlijk clean, dus precies groot genoeg en nog wel best handzaam.

Maar nu speel ik met m'n band ook weleens op plaatsen waar al een cab staat, en tot we een busje hebben, hebben we bijna nooit ruimte om mijn versterker mee te nemen. Nu vind ik het meestal wel prima om op de backline te spelen, maar afgelopen keer in Willemeen betrof de gitaartop een Crate 120 watter. En dat klonk écht crappy, beetje jammer. Ik kon het er wel op maar had toch liever iets fijners gehad.

Niets is nog zeker - als we de ruimte hebben kan ik mijn Ampeg gewoon meenemen en als het moet kan ik die op 4, 8 of 16 ohm aansluiten. Maar het lijkt me wel lekker om een topje te hebben. Die zou dan wel compact moeten zijn, genoeg headroom moeten hebben (wordt wel gemic'd maar er zitten grote podia tussen) en het liefst compatibel zijn met verschillende impedanties.

En nou kan ik wel mijn ideeën alvast weergeven, maar omdat het plan toch nog vaag is: alle suggesties zijn welkom ;)

HaroldA
1 februari 2013, 13:57
http://www.marktplaza.nl/images/1/53/Nieuwe-thule-atlantis-200-bagage-skikoffer-25871253.jpg

Of nog beter:

http://www.jozua-aanhangwagens.nl/Media/view/24765

arjanb01
1 februari 2013, 14:17
Dat moet je ff uitleggen, maar 60 buizenwatts en dan nog geen headroom genoeg hebben :crazyhappy: vaag.... En compacte 100 watters ken ik niet.... Lastig. Maar als je voor een 100 of 120 watter wilt gaan heb je legio mogelijkheden. Wat voor muziek speel je welke voicing zoek je?

HaroldA
1 februari 2013, 14:19
Wat voor muziek speel je welke voicing zoek je?


Ik vind mijn ampeg heerlijk

Houden dan!!! En een grotere auto kopen. Of een andere muzikant moet dan maar iets achterlaten. Je versterker is de helft van je instrument.

FruscianteFan
1 februari 2013, 22:06
Dat moet je ff uitleggen, maar 60 buizenwatts en dan nog geen headroom genoeg hebben :crazyhappy: vaag.... En compacte 100 watters ken ik niet.... Lastig. Maar als je voor een 100 of 120 watter wilt gaan heb je legio mogelijkheden. Wat voor muziek speel je welke voicing zoek je?
http://www.youtube.com/watch?v=TJKKJI9N_U0

Qua voicing: denk richting Fender Bassman ofzo. Ik vind eigenlijk mijn Blues Junior (op slaapkamerniveau) lekkerder dan mijn Ampeg (op bandniveau). Mag ook meer Marshall zijn of meer Mesa Boogie. Hoeft zeker niet 100 watt te zijn hoor. Dat mijn Jackson een beetje overstuurt, overleef ik wel. Zeker bij optredens, want we repeteren gewoon heel erg hard (allemaal goede oordoppen, en geluid goed in balans).


Houden dan!!! En een grotere auto kopen. Of een andere muzikant moet dan maar iets achterlaten. Je versterker is de helft van je instrument.
Busje wordt naar gekeken. Niettemin vind ik mijn amp zeker niet het belangrijkst om mee te nemen. Ik kan het ook wel op een andere hoor, maar dan het liefst wel iets fatsoenlijks. Ben niet zo kieskeurig, maar ben wel benieuwd wat er voor opties zijn.

arjanb01
2 februari 2013, 09:07
Fender en marshall en boogie zoveel mogelijk in 1 amp dan zeg ik.... Check eens iets van rivera, zoals de knucklehead of een andere rivera.... Heerlijke amps met fenderish clean en marshall/boogie achtige crunch en cleans!

Jorikm
2 februari 2013, 09:52
Ik heb nog niet veel ervaring qua optredens e.d. maar het lijkt mij toch wel een must om op het podium te spelen op een amp waar je weet wat je er aan heb! Lees: Als jij repeteert op amp x en daar haal jij je bruikbare sounds uit, dan kan het zomaar zijn dat diezelfde settings van je gitaar + pedalen een heel ander geluid geeft op een andere amp. Dat lijkt me nou niet echt lekker spelen dan.. Je amp bepaalt de helft van je geluid bedoel ik er mee te zeggen.

Naar mijn idee een verstandige keuze dus om op zoek te gaan naar een eigen top.
Verder qua keus van topjes kan ik je niet echt helpen. Heb zelf nog niet veel verschillende tops gehoord dus kan daar niet zoveel zinnigs over kwijt!
Misschien is het een idee om deze vraag voor te leggen bij een medewerker van een grote muziekzaak?
Bij Thomann hebben ze ook een gigantisch assortiment tops en zelfs een zoekfunctie. Ofwel je kunt aanvinken wat je zoekt (min. 100 watt, 2 of 3 kanalen enz. enz.) en Thomann laat de matchende tops zien.

Hoop dat ik alsnog een (kleine) bijdrage heb kunnen leveren. :)

Jorik.

tidalwave_sideburns
2 februari 2013, 10:40
Mischien een Egnater Rebel 30.

http://www.egnateramps.com/EgnaterProducts/Rebel/Rebel30/Rebel30Head.html

Specs:

Rebel-30 Features and Information
30-Watt All-Tube Head
Premium Tubes:
2 x 6V6
2 x EL84
5 x 12AX7
Clean Channel:
Volume, Bass, Treble
Variable Wattage
Control from 1w to 30w
Tight and Bright
Voicing Switches
Overdrive Channel:
Volume, Gain, 3-Band EQ
Variable Wattage
Control from 1w to 30w
Tight and Bright
Voicing Switches
Tube Mix Blends 6V6 and EL84 Power Tubes
Individual Reverb on Each Channel with “Spillover”
XLR Direct Record Output with Play and Silent Recording Mode
Buffered Effects Loop
Footswitch for Channel Select and Reverb On/Off
Birch Plywood Construction
Heavy Duty Casters and Side Handles (Rebel-30 2x12”)
100V/115V/230V Voltage Selector
Rugged Cover/Carry Bag Included
Dimensions: 17" (L) x 10.75" (W) x 17.25" (H)
Weight: 30lbs

Power tube blend, silent mode (heb je helemaal geen cab nodig), 3 verschillende ohm standen, lijkt me wel iets voor jou.