PDA

View Full Version : vraag afstellen goedkope bas



JahMikeY
1 februari 2013, 00:41
Hallo medebassisten,

ik wil mijn Squier Vintage Modified Precision Bass laten afstellen,
maar ik vraag mij af hoever de hals zich laat afstellen.

Ik heb er zelf al aan gesleuteld, maar kreeg de actie niet laag genoeg.
Hij speelt lekker, maar het kost gewoonweg teveel moeite om maffe loopjes te spelen.

Aangezien het geen peperdure bass is, met de bijkomende kwaliteitsmankementen, wil ik graag naar jullie ervaringen vragen wat betreft dezelfde basgitaar (of gelijkende basgitaren).

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten!

zoon van Piet
1 februari 2013, 13:27
Je squier is minder van kwaliteit, maar de uitvoering is gelijk aan het origineel. en dus moet ie ( redelijk) goed af te stellen zijn, het ding heeft immers verstelbare brugzadels en halspen. In het uiterste geval zou je no wat aan de fretten kunnen laten doen.

Duhsjaak
2 februari 2013, 02:27
Hi Jah
Lekker een beetje prutsen aan je bas leer je veel van.
Kom je er niet uit, dan is er een stickey (draad die boven aan het hoofdstuk is geplakt) bij gitaren en dat heet zoiets als hulp bij afstellen. En nieuwe snaren en dat soort gedoe.

Er zit vast één van de vrijwilligers bij jou in de buurt die je er bij wilt helpen. De kans die ie hulp weigert omdat het een bas is, lijkt mij ook niet zo waarschijnlijk.

Je ziet maar weer wat het verkeerd plaatsen van één van de mooiste initiatieven - dank Hendriks - te weeg brengt.

Praatje pot, bakkie koffie, thee, bier en een tijdje later ga jij weer fluitend richting huis met een basje dat lekker is afgesteld. Succes!
Vriendelijke groet, Gus

JahMikeY
10 juni 2013, 17:33
bedankt voor je reactie, maar ik snap niet waarvan de vrijwilligers zijn?
ik heb zelf zeker zitten prutsen, maar de halspen zit nu aan het maximum, en wel op de manier dat als ik verder draai, de snaren tegen de hals gaan zitten. maar de actie is nog steeds niet perfect...

JahMikeY
10 juni 2013, 17:34
klopt, maar ik zit voor mijn kunnen aan het maximum. de brugzadels en hals kunnen niet veel lager omdat de snaren beginnen aan te lopen, maar de actie is nog steeds niet optimaal! ik snap het niet helemaal, dus geef ik het liever uit handen.

7ender
10 juni 2013, 19:23
Men vergeet vaak om ,... vóór het aandraaien van de halspen , de spanning van de snaren even een heel eind losser te zetten.

Als je maar lang genoeg aan het klooien gaat met die halspen , dan kan dat basgitaartje straks zo de vuurkorf in .

Ga even langs een "bommert" die al wat langer speelt , ....die stelt dat ding tijdens een koppie kofffie , zó helemaal netjes voor je af.

pueblo
10 juni 2013, 21:40
er is meer dan alleen de hals, misschien is de topkam niet diep genoeg ingevijld, of moeten je zadels wat hoger of lager.

marter544
11 juni 2013, 14:18
Ik heb aardig wat ervaring met afstellen (doe het voor mezelf en mijn vrienden/kennissen). Woon in Hengelo en wil je er rustig eens mee helpen!