PDA

View Full Version : Neck in the pocket



Sonny
31 januari 2013, 21:55
Hey Allemaal,

Ik heb van de week een hals binnengekregen voor mijn fender strat body. De hals zit er goed strak en vlak in, alleen raakt hij op een halve milimeter na met zijn onderkant (waar de trossrod schroef zit bij vintage style halzen), de body niet. Ietsjes ruimte zit er dus tussen. Kan dit kwaad voor de stabiliteit en de resonantie van de gitaar?

Verder zijn de gleuven waar de frets inzitten best diep ingezaagt, waardoor er best wel wat ruimte onder de frets zit. Alle frets sluiten wel mooi aan op het board zelf, maar dus niet in de gleuven. Kan dit negatief zijn voor de uiteindelijke toon of resonantie? Ik geloof dat best veel halzen dit hebben of zit ik ernaast?

Greetz Sonny

ErikH
31 januari 2013, 22:18
Hoeveel is ietsje ruimte? Wat betreft de fretslots is het ook koffiedik kijken zo. Is het een idee dat je wat foto's maakt en hier plaatst? Als er een mm ruimte tussen de hals en de body zit zal dat misschien niet zoveel uitmaken, maar mooi is het niet.

Best zou zijn de gaten te vullen in je hals en ze op de juiste plaats opnieuw te boren. Dat zou ik denk ik doen.

barno
31 januari 2013, 22:20
Belangrijkste is het contact van de halshiel met de bodem van de pocket. Dat de hals niet perfect de kopse kant van de pocket raakt is niet erg.

Ideaal is zijn te diepe fretslots niet, maar geen ramp. beter zou zijn als alles perfect aansluit opmekaar. Cosmetisch zou je aan de zijkant de open slots kunnen opvullen met mengels van lijm en houtstof (toch als het een donkere toets is)

ErikH
1 februari 2013, 08:56
Ik meen me te herinneren dat de te ruime fretslots op de zijkant van de toets ook wel worden gedicht door er van een staafje schellak wat in te smelten, maar het is even de vraag waar je dat haalt.

crazycow
1 februari 2013, 09:36
Ik meen me te herinneren dat de te ruime fretslots op de zijkant van de toets ook wel worden gedicht door er van een staafje schellak wat in te smelten, maar het is even de vraag waar je dat haalt.

Ff googelen op schellakstaafjes. Ze moeten alleen gesmolten worden op de juiste temperatuur, daarvoor heb je een speciale smelter die behoorlijk duur is. Een soldeerbout is veel te heet, een strijkbout zou kunnen maar dat wordt dan wel snel een kliederboel weet ik uit eigen ervaring.

Zelf gebruik ik schellak + houtstof, zinkt wat in, dus een paar keer doen, maar gemakkelijk weer glad af te werken. Lijm kan natuurlijk ook.

stijnkenens
1 februari 2013, 12:41
Ik gebruik daarvoor een goedkope soldeerbout en een dimmer van Velleman.
Door trial and error heb ik de juiste temp gevonden.



s.

crazycow
1 februari 2013, 13:45
Ik gebruik daarvoor een goedkope soldeerbout en een dimmer van Velleman.
Door trial and error heb ik de juiste temp gevonden.



s.

da's een goeie ja, vroeg me al ns af of dat zou werken.....

Sonny
1 februari 2013, 23:53
Hoeveel is ietsje ruimte? Wat betreft de fretslots is het ook koffiedik kijken zo. Is het een idee dat je wat foto's maakt en hier plaatst? Als er een mm ruimte tussen de hals en de body zit zal dat misschien niet zoveel uitmaken, maar mooi is het niet.

Best zou zijn de gaten te vullen in je hals en ze op de juiste plaats opnieuw te boren. Dat zou ik denk ik doen.

Met ietjes bedoel ik een halve milimeter. Maar er zitten gelukkig nog geen gaten in de hals, dus ik zat te denken om de gaten 1 mm hoger te boren in de hals. Misschien trekken dan de schroeven vanzelf de hals nog iets lager de neckpocket in. Of zit ik nou stom te lullen?

Ik wil wel wat foto's plaatsen, maar wat is daar de makkelijkste manier voor...photobucket of toch iets anders?

Rizz
2 februari 2013, 00:27
Photobucket is het makkelijkst. Er staat dan zelfs een link geplaatst tussen IMG tags, scheelt je hier weer een button aanklikken

RS-Rik
2 februari 2013, 01:49
Ja, gewoon een goeie detailfoto plaatsen. www.tinypic.com

Als de vorm van de pocket en de hiel echt anders zijn gaan schuine schroefjes ook niet helpen.
Maar, als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat je er heel veel van merkt. Uiteindelijk wil je gewoon een pocket strakker dan een 7 jarige maar als er op het "achtervlak" (waar normaal de slagplaat overheen valt) een halve millimeter speling is, mwah dat ga je niet horen denk ik.

Wel opnieuw intoneren he! :)

snaarplukker
3 februari 2013, 01:16
De hals zit er goed strak en vlak in, alleen raakt hij op een halve milimeter na met zijn onderkant (waar de trossrod schroef zit bij vintage style halzen), de body niet. Ietsjes ruimte zit er dus tussen.
Het lijkt mij dat de ronding in de hoeken van de halspocket iets ronder zijn dan de hoeken van je hals. Dus om die naad dichter te krijgen zou je de hoeken van de hals iets ronder moeten schuren.

Sonny
4 februari 2013, 19:21
Hier twee foto's van de ruimte tussen de kopse kant van de hals en de body. Heb net nog evn gekeken en het is echt bijna niks. De gaten in de hals 0.5 mm hoger boren en dan zit hij er denk ik wel strak tegenaan.

http://i47.tinypic.com/fyehy9.jpg

http://i45.tinypic.com/2u6mrh3.jpg


Hier nog een foto van de ruimte onder de frets. Het lijkt wel veel, maar ik geloof dat je daar beter teveel dan te weinig ruimte kan hebben. Maar ik heb ook wel eens gelezen dat ruimte onder de frets voor dode noten kan zorgen, of is dit onzin?

http://i49.tinypic.com/2rw13yb.jpg

crazycow
4 februari 2013, 20:13
Ik zie bijna geen ruimte...:)

Wat betreft de frets: Het is vrij normaal dat de fretslots wat dieper uitgezaagd zijn dan de frets. Meestal wordt er wat lijm gebruikt om het op te vullen, maar aan de zijkanten moet het dan toch altijd nog weer bijgewerkt worden met bijv. een mix van lijm met houtstof o.i.d.

ErikH
4 februari 2013, 21:55
Ik zou die zijkanten inderdaad wat bijwerken, maar die aansluiting op de body is toch niet zo raar? Zo op de foto lijkt het er redelijk strak tegen aan te liggen. Ik zou die schroefgaten niet uit lijn te gaan boren om de boel dan strak te strekken. Lijkt me dat je geen fijne spanning in je schroefverbinding krijgt.

Sonny
5 februari 2013, 22:34
Inderdaad die ruimte in de neck pocket valt echt reuze mee. Het zal vast vaak voorkomen dat er meer ruimte te vinden is.

Sonny
5 februari 2013, 22:41
Ik zou die schroefgaten niet uit lijn te gaan boren om de boel dan strak te strekken. Lijkt me dat je geen fijne spanning in je schroefverbinding krijgt.

Daar zit inderdaad wel wat in! Misschien is het het verstandigst om die hals in de pocket te laten zakken en vervolgens een beetje aanduwen. Daarna 1 van de vier schroeven door 1 van de gaten van de body steken en met die schroef een afdruk in de hals maken, zodat ik weet waar ik moet boren. Of is er een betere manier?

stijnkenens
6 februari 2013, 00:31
nop, that's it, zo doe ik het ook.
Ik maak de gaten in de body ook altijd iets ruimer: daar moet de schroefdraad niet 'pakken'. Enkel in de hals.
Ik boor in de hals altijd net iets ruimer dan de kern van de schroef.



s.

muffstuff
6 februari 2013, 10:54
nop, that's it, zo doe ik het ook.
Ik maak de gaten in de body ook altijd iets ruimer: daar moet de schroefdraad niet 'pakken'. Enkel in de hals.
Ik boor in de hals altijd net iets ruimer dan de kern van de schroef.



s.

Hallo Stijn,

waarom mag de schroef de body niet pakken? Ik heb namenlijk de halsschroeven bevestigd terwijlde half en body dmv lijmklemmen strak op elkaar geklemd werden. Of zorgt dit er toch nog voor dat de hals niet vast genoeg op de body zit?

Luigi
6 februari 2013, 11:24
Een truukje om de hals optimaal in de pocket te krijgen; als je gitaar klaar is en de snaren zitten er (op stemming) op draai je de schroeven waarmee de neck vast zit even wat los. De snaarspanning zorgt er dan voor dat de neck, als daar nog wat ruimte voor is, wat vaster in de body getrokken wordt. Wel daarna even de intonatie checken.

Sonny
12 februari 2013, 19:55
Een truukje om de hals optimaal in de pocket te krijgen; als je gitaar klaar is en de snaren zitten er (op stemming) op draai je de schroeven waarmee de neck vast zit even wat los. De snaarspanning zorgt er dan voor dat de neck, als daar nog wat ruimte voor is, wat vaster in de body getrokken wordt. Wel daarna even de intonatie checken.

Thanks voor de tip, lijkt me zeker handig om te proberen! Maar krijg je dan niet bepaalde spanningen in de verbinding die je beter kan vermijden, zoals ErikH al liet weten?

Luigi
12 februari 2013, 22:25
Thanks voor de tip, lijkt me zeker handig om te proberen! Maar krijg je dan niet bepaalde spanningen in de verbinding die je beter kan vermijden, zoals ErikH al liet weten?
ErikH raadt je af om de schroefgaten uit lijn te gaan boren. Die marges zijn veel groter dan de bij de tip die ik gaf. Daarbij gaar het vaak om de neck nét even lekkerder in de pocket te trekken.

Sonny
14 februari 2013, 19:02
ErikH raadt je af om de schroefgaten uit lijn te gaan boren. Die marges zijn veel groter dan de bij de tip die ik gaf. Daarbij gaar het vaak om de neck nét even lekkerder in de pocket te trekken.


Daar zit inderdaad wel een groot verschil in.

Kan je op de manier die jij beschrijft ook makkelijk je hals uitlijnen ten opzichte van de body/brug?

oigun
14 februari 2013, 20:29
Hallo Stijn,

waarom mag de schroef de body niet pakken? Ik heb namelijk de halsschroeven bevestigd terwijl de half en body dmv lijmklemmen strak op elkaar geklemd werden. Of zorgt dit er toch nog voor dat de hals niet vast genoeg op de body zit?
Omdat de schroeven de hals dan niet meer strak aan kunnen trekken, soms moet je de schroeven na een tijdje nog wat natrekken omdat de hals en het hout van de body zich dan nog wat hebben gezet.

Luigi
14 februari 2013, 21:20
Daar zit inderdaad wel een groot verschil in.

Kan je op de manier die jij beschrijft ook makkelijk je hals uitlijnen ten opzichte van de body/brug?

Nooit geprobeerd eigenlijk..

muffstuff
15 februari 2013, 11:20
Omdat de schroeven de hals dan niet meer strak aan kunnen trekken, soms moet je de schroeven na een tijdje nog wat natrekken omdat de hals en het hout van de body zich dan nog wat hebben gezet.

hmm dus raad jij me aan de gaten in de body te vergroten zodat het schroefdraad niet meer het hout aanraakt?

barno
15 februari 2013, 12:00
hmm dus raad jij me aan de gaten in de body te vergroten zodat het schroefdraad niet meer het hout aanraakt?

schroefdraad mag het hout wel raken, maar je moet ze er zonder draaien kunnen doorduwen.

muffstuff
15 februari 2013, 12:23
schroefdraad mag het hout wel raken, maar je moet ze er zonder draaien kunnen doorduwen.

dan ga ik die binnekort maar even vergroten met een boortje, want dat is bij mij niet het geval.