PDA

View Full Version : Kwaliteitscontrole van Gibson



Venlonaer
31 januari 2013, 20:47
Dit topic is niet bedoeld om het zoveelste Gibson-bashtopic te worden, dus graag ontopic houden.

Ik ben zelf in aanraking gekomen met de slechte afwerking en wil hier even over informeren. Ik heb zojuist mijn gitaar volledig aflaten stellen en nu is de gitaar super afgesteld.

ECHTER, en dit is helaas een grote echter. Is de gitaar vanaf ca. de 15e fret octaaf niet af te stellen. Het is op de een of andere manier niet mogelijk hem hier zuiver te krijgen. Zelfs zo erg dat een refret geen nut zal hebben. Deze neck had dus nooit door de kwaliteitscontrole van Gibson mogen komen, en al zeker niet door de Custom Shop kwaliteitscontrole! :dontgeti:

Nu is mijn vraag via welke wegen ik dit probleem dus bij de Gibson Custom Shop klantenservice neer kan leggen. Want ik ben van mening dat dit echt niet mag gebeuren.

Alvast dank voor jullie hulp.

PS. De gitaar is uit 2011.

driesp
31 januari 2013, 20:50
Welke gitaar is het ? Is het zo erg? Heb ook wel met enkele gitaren dat het nogal een compromis zoeken is. Onderandere een vintage SG met een refret, ook enkele frets die niet erg zuiver te krijgen zijn. Brede frets hebben daar al meer last van.

Venlonaer
31 januari 2013, 20:53
http://i403.photobucket.com/albums/pp114/Badman1234/GitaarNet2012/Venlonaer_zps5d2e7352.jpg

Ja helaas wel. Geluk bij een ongeluk is wel dat ik nauwelijks boven de 12e fret kom. Maar toch. De neck hoort 100% in orde te zijn....

witterwit
31 januari 2013, 20:58
heel, heel misschien kunnen ze je bij robberts guitar in hilversum verder helpen.

barno
31 januari 2013, 20:59
Maar wat is dan het probleem/de oorzaak? Het enige mankement dat echt een oninteerbare gitaar geeft, is een verkeerd geplaatste brug, en dat lijkt me sterk bij een gibson. De scale kan je trouwens heel gemakkelijk ff nameten.

Rare afsteller dat hij je niet kan zeggen wat de oorzaak zou zijn.

Venlonaer
31 januari 2013, 21:01
Maar wat is dan het probleem? Het enige mankement dat echt een oninteerbare gitaar geeft, is een verkeerd geplaatste brug, en dat lijkt me sterk bij een gibson.

Rare afsteller dat hij je niet kan zeggen wat de oorzaak zou zijn.

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De gitaar is goed afgesteld, erg goed zelfs. De oorzaak zit hem erin dat vanaf de 15e fret je geen zuiver klinkend akkoord meer kunt spelen. En hiervan is de oorzaak hoogstwaarschijnlijk slecht fretwerk. Tot de 12e fret klinkt alles prima en zuiver.

Brum
31 januari 2013, 21:03
Is dat niet die signature gitaar van die Tom Delonge? Zou het niet zo horen dan?

Geintje...:hide:

barno
31 januari 2013, 21:09
Een niet geintoneerde gitaar is Niet goed afgesteld.

een goede raad: ga naar een bouwer/afsteller die weet wat hij doet. wat zou er schelen aan het fretwerk? en waarom zou dat niet herstelbaar zijn? Alles is herstelbaar maar dan door een goede tech

bosnialove
31 januari 2013, 21:09
Kan gebeuren. Next.

sjoerd5
31 januari 2013, 21:10
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De gitaar is goed afgesteld, erg goed zelfs. De oorzaak zit hem erin dat vanaf de 15e fret je geen zuiver klinkend akkoord meer kunt spelen..

Dan is 'ie dus niet goed afgesteld...:soinnocent:

Rinze
31 januari 2013, 21:15
Het zou kunnen dat een aantal frets niet goed geplaatst zijn qua positie. Aangezien dat tegenwoordig meestal computergestuurd gebeurt zal dat toch wel meevallen (hoop ik)? Dat is - naast een verkeerd geplaatste brug - de enige reden waarom een gitaar niet intoneerbaar gemaakt zou kunnen worden. Inderdaad vreemd dat de afsteller daar geen uitsluitsel over geeft. Meten is weten.

Venlonaer
31 januari 2013, 21:17
Maar hoe kan het dan dat de gitaar bij de 12e fret nog wel octaafzuiver is, maar vanaf de 15e totaal niet meer?

Mitch
31 januari 2013, 21:21
Ik zou ook zeggen: brug verkeerd, als eerste indruk. Dat wordt steeds duidelijker naarmate je hoger op de toets komt. Maar ik ben het met iedereen eens: dit is gewoon na te meten. Onzin als je vaste tech dit niet kan vaststellen, sorry dat ik het zeg.

witterwit
31 januari 2013, 21:27
om het nog wat verwarrender te maken; het kan zelfs aan de snaren liggen.

Rick trodat
31 januari 2013, 21:34
Ik heb tot nu toe elke gitaar zuiver gekregen maar wel met een paar aantekeningen. Na de 12e fret wordt het toch vaak al wat onzuiverder. Maar dit wordt dan stteeds opgebouwd. Dus bv 12e fret zuiver. en dan de 21e heeft een afwijking van 1/8 noot. Dit is normaal. Jumbo frets zijn bv moeilijker.Sommige mensen willen ook een extreme hoge actie, dan kan dit ook voorkomen. Ik heb zelfs al een keer de veer tussen de brug en schroef moeten verwijderen in de brug,omdat het zadel al max naar de body stond, en de gitaar nog steeds # was. Oorzaak bleek een te holle nek, maar de klant vond de nek perfect zo, tja toen schroefje verwijderd. En nu was ie perfect.

Maar goed moraal. Het zou steeds opbouwender moeten gaan. Waar ik ook aan zit te denken is wellicht string pull. Te lage actie en omdat de noten hoger gaan>dus dichter bij pickup. Kan ook zoals hiervoor geschreven aan het merk snaren en de dikte liggen.

Rinze
31 januari 2013, 21:51
Maar hoe kan het dan dat de gitaar bij de 12e fret nog wel octaafzuiver is, maar vanaf de 15e totaal niet meer?
Dat zou dus kunnen als de frets niet goed gepositioneerd zijn. Heb het o peen cheapo gitaar een keer meegemaakt dat je met het blote oog kon zien dat de afstand tussen de frets hoger op de hals ineens weer groter werd. Lijkt me stug bij een Gibson maar ja.

Als het de brug is zou ie inderdaad ook al bij de 12 fret onzuiver zijn. Stringpull lijkt me met humbuckers in die mate onwaarschijnlijk. Even nameten en meteen kijken of de frets verder goed liggen en er geen oneffenheden in de hals zitten.

witterwit
31 januari 2013, 21:59
als een gitaar helemaal octaafzuiver zou zijn dan zouden de frets de dikte / breedte moeten hebben van een vlijmscherp scheermes.
hoe hoger op de hals hoe kleiner de tussen afstand/ dikte van de fret geeft een afwijking.

DarknessAwaits
31 januari 2013, 22:06
Ik sluit me bij vrijwel ieder van bovenstaande argumenten aan, behalve deze:


Kan gebeuren. Next.

Wtf?

Voor wat betreft het probleem van Venlonaer: ken je misschien iemand die een los 24.75" fretboard heeft liggen of een (cnc-gesneden) fretliniaal? Dan kun je die eens bovenop jouw hals leggen en vergelijken.

barno
31 januari 2013, 22:15
ik schat dat er niks scheelt aan de brug of frets positie. wat zou kunnen is dat de frets moet gecrownd worden. gibson gebruikt idd vaak belachelijk dikke frets die dan ook nog es niet echt gecrownd worden maar gewoon plat geschuurd, dat kan bij smalle fretintervals problemen geven.

YannickH
31 januari 2013, 22:26
Ook meegemaakt met een nieuwe gibson vorig jaar. Gibson heeft geen kwaliteitscontrole meer...

Edit: 2 gibsons en dan nog juist 2 dezelfde...

driesp
31 januari 2013, 22:40
Ik denk toch dat dit in kleine mate normaal is. Er kan inderdaad een compromis gemaakt worden, maar heb nog gitaren gezien waarvan akkoorden na de 12e fret niet meer heel zuiver zijn. Vintage style frets hebben hierbij wel een groot voordeel, veel beter te intoneren

witterwit
31 januari 2013, 23:08
het probleem is ook een beetje dat als iemand een dure gitaar koopt de verwachtingen iets te hoog zijn.

Rinze
31 januari 2013, 23:23
Mijn goedkope gitaren zijn wel zuiver. Ik verwacht bij een duurdere gitaar toch minstens hetzelfde..


Maar ja, dat ben ik.

witterwit
31 januari 2013, 23:26
Mijn goedkope gitaren zijn wel zuiver. Ik verwacht bij een duurdere gitaar toch minstens hetzelfde..


Maar ja, dat ben ik.


Klopt helemaal, maar ik wil geen discussie starten. toch durf ik te stellen dat het kan gebeuren dat een gitaar van 500 euro beter is dan 1 van 1000 euro.

Pepe
31 januari 2013, 23:40
De openingspost is al vreemd, gitaar is afgesteld maar blijkt vals en een refret gaat niet helpen.
Hij blijft in het midden of dat een conclusie is van de afsteller of van de poster zelf maar het is een merkwaardige zin.

Een gitaar is per definitie niet zuiver, daar zijn allerlei oplossingen voor maar dat terzijde, de stemming is een compromis. Wat je dus doet is hem afstellen op dat compromis. Of eigenlijk moet ik zeggen, je kiest een compromis want er zijn een paar modellen.
Als desondanks de boel raar afwijkt zijn je frets niet goed geplaatst en dat los je op met een refret.
Daarom snap ik die eerste zin niet.

witterwit
31 januari 2013, 23:44
er is niet bij gezet wat voor frets er op de hals zitten. hier kan ook een verklaring gevonden worden. [jumbo frets]

stijnkenens
1 februari 2013, 00:11
Wat Pepe zegt:
En een gitaar is maar op 2 plaatsen zuiver: aan de topkam en aan het octaaf, 12e fret.

Daartussen, en daar voorbij klinkt een gitaar altijd vals. Maar dat horen wij normaal gezien niet, we zijn het ook al 300 jaar gewend.

Een gitaarhals is een wiskundige berekening, wat een compromis is voor de juiste toon. Enkel een viool kan juist klinken, omdat je daar niet gelimiteerd zit aan een fret, of 1 snaar per noot (zoals een piano, maar die staat ook vals, eigenlijk)

Let ook: jij drukt anders op je frets dan de persoon die je gitaar heeft afgesteld, en boven de 12e moet je echt geen akkoorden meer nemen, dat is daar de plaats niet voor.


Ik vind het zeer irritant muzikanten geneuzel, die man heeft zijn best gedaan om jou gitaar goed af te stellen, en jij begint over het niet juist klinken van akkoorden rond de 15e fret ... Als je weet hoe de layout van de frets in elkaar zit, dan weet je dat het niet anders kan !



s.

witterwit
1 februari 2013, 00:31
klein vraagje: hoe breder de fret ; hoe "valser" de gitaar?

Pepe
1 februari 2013, 00:56
Elke fret heeft ergens een punt dat het eerste contact maakt met de snaar, vanaf de brug bekeken. Zolang dat punt goed geplaatst is maakt het niet uit hoe breed de fret is. Je designed je fretboard daarop.
Als je hele brede frets plaatst waar dunne gezeten hebben zal dat punt veranderen.

B-stone
1 februari 2013, 07:05
klein vraagje: hoe breder de fret ; hoe "valser" de gitaar?


als een gitaar helemaal octaafzuiver zou zijn dan zouden de frets de dikte / breedte moeten hebben van een vlijmscherp scheermes.
hoe hoger op de hals hoe kleiner de tussen afstand/ dikte van de fret geeft een afwijking.

+10 tekens??

Rinze
1 februari 2013, 07:34
Elke fret heeft ergens een punt dat het eerste contact maakt met de snaar, vanaf de brug bekeken. Zolang dat punt goed geplaatst is maakt het niet uit hoe breed de fret is. Je designed je fretboard daarop.
Als je hele brede frets plaatst waar dunne gezeten hebben zal dat punt veranderen.

Als die bredere frets goed geleveld en gecrowned zijn maakt dat niet uit. Dan zit dat punt precies in het midden.

En ik kan prima akkoorden spelen boven de 12de fret. Drieklankjes weliswaar omdat ik met mijn worstvingertjes niet verder kom maar die drieklankjes zijn prima zuiver te krijgen.

witterwit
1 februari 2013, 08:36
+10 tekens??

ik zal een heel lang verhaal kort maken; je koopt een gitaarhals ongefret, weet jij wat voor frets daar in gezet kunnen worden zodat hij nergens vals is?

barno
1 februari 2013, 08:51
ik zal een heel lang verhaal kort maken; je koopt een gitaarhals ongefret, weet jij wat voor frets daar in gezet kunnen worden zodat hij nergens vals is?


het gaat niet over de breedte van de frets maar over de kwaliteit van de crowning. Als je frets niet of niet goed crownt (rond zet) dan zijn de gevolgen wel erger bij een brede fret dan bij vintage smalle fretjes.

at stijnk: je hoeft niet persé akkoorden te spelen om te merken dat intonatie niet spot on is hé

witterwit
1 februari 2013, 09:26
Wat Pepe zegt:
En een gitaar is maar op 2 plaatsen zuiver: aan de topkam en aan het octaaf, 12e fret.

Daartussen, en daar voorbij klinkt een gitaar altijd vals. Maar dat horen wij normaal gezien niet, we zijn het ook al 300 jaar gewend.

Een gitaarhals is een wiskundige berekening, wat een compromis is voor de juiste toon. Enkel een viool kan juist klinken, omdat je daar niet gelimiteerd zit aan een fret, of 1 snaar per noot (zoals een piano, maar die staat ook vals, eigenlijk)

Let ook: jij drukt anders op je frets dan de persoon die je gitaar heeft afgesteld, en boven de 12e moet je echt geen akkoorden meer nemen, dat is daar de plaats niet voor.


Ik vind het zeer irritant muzikanten geneuzel, die man heeft zijn best gedaan om jou gitaar goed af te stellen, en jij begint over het niet juist klinken van akkoorden rond de 15e fret ... Als je weet hoe de layout van de frets in elkaar zit, dan weet je dat het niet anders kan !



s.


ik heb nog even wat speurwerk verricht hoe dat ook al weer zat met die tussenafstanden van de frets en wat in bovenstaande post staat klopt voor de volle 100%. vooral de laatste zin geeft precies weer hoe dit allemaal kan.

Venlonaer
1 februari 2013, 09:48
Ik vind het zeer irritant muzikanten geneuzel, die man heeft zijn best gedaan om jou gitaar goed af te stellen, en jij begint over het niet juist klinken van akkoorden rond de 15e fret ... Als je weet hoe de layout van de frets in elkaar zit, dan weet je dat het niet anders kan !



s.

Stijn, allereerst dank voor je duidelijke reactie.
Echter begin ik er niet zelf over hoor. Het was juist de afsteller die mij op de hoogte bracht van het probleem en mij het liet horen.
Ikzelf zou hier hoogstwaarschijnlijk nooit achtergekomen zijn, omdat ik nauwelijks zo hoog op de hals kom.

Desondanks ben ik wel teleurgesteld in Gibson en had toch graag even contact met ze gezocht. Ik weet alleen niet precies waar ik dit neer moet leggen.

Rizz
1 februari 2013, 09:51
Je kan natuurlijk gewoon even een mail naar de klantenservice (http://www2.gibson.com/Support.aspx) sturen, kijken wat zij te zeggen hebben. Of zeg ik nu wat geks?

zoon van Piet
1 februari 2013, 09:59
In de biografie die ik heb van Les Paul, staat dat ie lange tijd dacht dat die hoogste fretten alleen voor de sier waren. kennelijk is dat zo..;)

Ik ken een gitaardokter - type geniaal/wereldvreemd- die alle gibsons vals vindt. (En daar is wat voor te zeggen, ik krijg de fmaj nooit zuiver.) en toen ik er laatst was, omdat het topkammetje op de splintrnwe Les paul van mn zoon niet goed was ( kwaliteitscontrole is ook in mijn optiek niet echt super), zei hij doodleuk: een nieuwe Gibson waar niet meer aan mankeerte dan het topkammetje? Dat valt nog mee, dan...

Maar anyway: hij kent dit probleem en heeft de oplossing. Kost geld, want de frets gaan eruit, de sleuven dicht, worden opnieuw gezaagd en frets erin.. ik heb het gehoord en moet toegeven dat het verbazigwekkend was. Maar of het de moeite/ geld waard is?

Pepe
1 februari 2013, 10:05
Hoe duurder de oplossing, hoe minder het probleem doorgaans, zei mijn moedertje altijd

HaroldA
1 februari 2013, 10:06
ik zal een heel lang verhaal kort maken; je koopt een gitaarhals ongefret, weet jij wat voor frets daar in gezet kunnen worden zodat hij nergens vals is?

Zulke:

http://www.truetemperament.com/site/images/stories/tt_whol_lay.jpg

1x op gespeeld, klinkt heeeeel steriel. Wel zuiver, dat wel.

witterwit
1 februari 2013, 10:11
weet je wel dat in de ontwikkeling van de gitaarhals er over nagedacht is om de fret per snaar te plaatsen? dan krijg je ongeveer dit beeld.

Rizz
1 februari 2013, 10:13
nope, dan krijg je dit:

http://www.chouard.de/feinstimmbare-gitarre-fret-mobile.html

http://www.chouard.de/images/fret-mobile-mit-beweglichen-metallbuenden.jpg

driesp
1 februari 2013, 10:50
Sorry hoor, doe mij maar een normale. En het maakt ook niet echt uit als alles niet zuiver is. Ik behelp me er wel mee.
Natuurlijk te zien hoevaak je ook volle akkoorden speelt op alle 6 de snaren, hoger op de hals is het hooguit octaven , powerchords of drieklanken, en daar kan ik wel een compromis in vinden in de stemming. Alhoewel m'n C nooit compleet zuiver is...

Renault4
1 februari 2013, 11:32
Moet net lukken?!
Ben enkele maanden geleden naar de shop geweest om een GIBSON LES PAUL CUSTOM te gaan bestellen.
Ik betaal € 450 als voorschot.
Gitaar komt in de winkel, ik daarheen en grote teleurstelling (kwestie van kwaliteit)! Schijfje -treble-rythm- had totaal uitgelopen goudkleurige letters, body had op bepaalde plaatsen lange krassen in de lak van te grove polijstborstels (was nochtans geen VOS), en afstelling was nul!
Ik wou de gitaar niet (kost € 2900!!!) en winkel bestelde andere.
Gitaar komt in winkel, ik daarheen en bleek dezelfde teleurstelling te zijn?! krassen en barslechte afwerking!!
Ik wil geen € 2900 geven aan zo'n gitaar; wel aan een andere.
En kom nu aub niet af met "vroeg of laat komen er toch krassen op"; in je nieuwe wagen wil je ook geen krassen bij levering toch?
GIBSON kwaliteit is niet meer wat ze geweest is...

witterwit
1 februari 2013, 11:37
Moet net lukken?!
Ben enkele maanden geleden naar de shop geweest om een GIBSON LES PAUL CUSTOM te gaan bestellen.
Ik betaal € 450 als voorschot.
Gitaar komt in de winkel, ik daarheen en grote teleurstelling (kwestie van kwaliteit)! Schijfje -treble-rythm- had totaal uitgelopen goudkleurige letters, body had op bepaalde plaatsen lange krassen in de lak van te grove polijstborstels (was nochtans geen VOS), en afstelling was nul!
Ik wou de gitaar niet (kost € 2900!!!) en winkel bestelde andere.
Gitaar komt in winkel, ik daarheen en bleek dezelfde teleurstelling te zijn?! krassen en barslechte afwerking!!
Ik wil geen € 2900 geven aan zo'n gitaar; wel aan een andere.
En kom nu aub niet af met "vroeg of laat komen er toch krassen op"; in je nieuwe wagen wil je ook geen krassen bij levering toch?
GIBSON kwaliteit is niet meer wat ze geweest is...



het zal toch niet zo zijn dat binnenkort de kwaliteit van een gibsun beter is als die van een gibson?

muffstuff
1 februari 2013, 11:41
waar zit die 2900 euro!!!!!! dan in als zelf een plastic schijfje al niet eens netjes kan. Sorry maar ik moet hier een beetje om lachen, lullig voor jou hoor, maar dit geeft toch dan ook aan dat een gitaar van 2900 euro gewoon fucking onzin is?

witterwit
1 februari 2013, 11:43
waar zit die 2900 euro!!!!!! dan in als zelf een plastic schijfje al niet eens netjes kan. Sorry maar ik moet hier een beetje om lachen, lullig voor jou hoor, maar dit geeft toch dan ook aan dat een gitaar van 2900 euro gewoon fucking onzin is?

zit een grote bron van waarheid in.

HaroldA
1 februari 2013, 11:44
Ik wil geen € 2900 geven aan zo'n gitaar; wel aan een andere.

Altijd(!) een gitaar uit voorraad kopen, liefst nog als er meerdere zijn. Een gitaar op bestelling ongezien kopen is (sorry dat ik het moet zeggen): dom.

JohnLord
1 februari 2013, 12:06
Precies, als er bij een gitaar van bijna 3000 euro nog teen tankje brandstof van af kan...

Renault4
1 februari 2013, 12:09
ja ik weet het. Als ze er geen hebben MOET je gewoon een bestellen. Het voorstel kwam van de winkeleigenaar zelf. Hij zei:" als je de geleverde niet mooi genoeg vindt, blijven wij er 1 bestellen totdat je die jouw goedkeuring heeft" . mooie service denk je dan maar na 2 gitaren had ik het wel al gezien (en hield ik het dus voor bekeken ;-) ). € 2900 is missch dus idd wel f*cking onzin...zoals muffstuff beaamt

witterwit
1 februari 2013, 12:10
ja ik weet het. Als ze er geen hebben MOET je gewoon een bestellen. Het voorstel kwam van de winkeleigenaar zelf. Hij zei:" als je de geleverde niet mooi genoeg vindt, blijven wij er 1 bestellen totdat je die jouw goedkeuring heeft" . mooie service denk je dan maar na 2 gitaren had ik het wel al gezien (en hield ik het dus voor bekeken ;-) ). € 2900 is missch dus idd wel f*cking onzin...zoals muffstuff beaamt

wat heb je nu dan gekocht, of ben je nog op zoek?

Rizz
1 februari 2013, 12:11
Voor dat geld kan je er 1 laten bouwen volledig naar je eigen specs. Alleen minder waardevast, dat dan weer wel. Al betwijfel ik of met zulke tekortkomingen de Gibsons van nu over 25 jaar net zo vintage en gewild zullen zijn

Renault4
1 februari 2013, 12:12
ben nog op zoek

barno
1 februari 2013, 12:12
Altijd(!) een gitaar uit voorraad kopen, liefst nog als er meerdere zijn. Een gitaar op bestelling ongezien kopen is (sorry dat ik het moet zeggen): dom.

+1 toch voor een nieuwe gitaar.

ik was onlangs op weekend in Gent, ik heb daar in een winkel op een gitaar gespeeld die ik overweeg te kopen. Zou ze goedkoper kunnen bestellen online, of laten bestellen in mijn reguliere winkel maar ik als ik ze koop, rij ik gewoon weer 150 km naar gent om dat exemplaar te halen.

episua
1 februari 2013, 12:15
My 2 cents dan.
Heb een tijdje een customshop es335 gehad. Deze uitgezocht als beste exemplaar qua klank.
Vaak kom je later pas achter de kleine details die niet helemaal kloppen. Bij deze gitaar waren de snaar groeven van de zadels scheef / met een verkeerde snaar afstand ingevijld. Lullig, maar goed een nieuwe tune-0-matic doet wonderen. Het fretwerk was ook niet al te mooi. Leuk zo'n binding over het uiteinde van de frets maar niet als deze frets vele malen hoger zijn, gezien mijn speelstijl kwam nog wel eens tussen de frets en binding met de hoge e snaar. Klachten bij Gibson neergelegd maar die gaven als antwoord dat het handgemaakte instrumenten zijn dus dat je dat soort dingen dan kan verwachten.
Hoe dan ook. Heb later een Epiphone elitist casino aangeschaft die vele malen mooier was afgewerkt, mooier stukje hout, perfect fretwerk. Heb toen de Gibson 335 verkocht voor een fantastische japanse pro line gretsch die net als de casino bij Terada Japan is gebouwd.
Mijn gewone Gibson usa Les Paul Custom Classic van 2011 is overigens wel erg mooi afgewerkt, dus heb ik daar wat meer mazzel mee gehad.
Verder is mij opgevallen dat in de memphis customshop de duurdere VOS modellen en historics wel heel netjes zijn afgewerkt, toch weer een ander verhaal dus.

muffstuff
1 februari 2013, 12:16
Overigens bevestigd wel een beetje mijn gevoel, dat je beter een aziaat op de kwaliteitscontrole kan hebben, dan een Amerikaan. Want wat is Gibsons Unique Selling Point als dit soort dingen al niet meer kunnen voor 2900 euro?

Wat betreft een custom gitaar laten maken voor 2900 euro en waardevastheid. Wanneer je een gitaar van >1000 euro koopt, is het wel fijn dat die waarde vast is ja. maar op een gegeven moment is een bedrag dermate hoog dat je naar mijn mening dat uitgeeft omdat een gitaar voor het leven wil hebben toch? In hoeverre maakt het dan uit of je bestede 2900 euro nog dat bedrag vasthoudt? Maw als je 2900 euro uitgeeft kan je naar mijn inziens dat beter aan een niet fender/gibson gitaar doen, maar een handgemaakte.

Rizz
1 februari 2013, 12:17
Overigens bevestigd wel een beetje mijn gevoel, dat je beter een aziaat op de kwaliteitscontrole kan hebben, dan een Amerikaan. Want wat is Gibsons Unique Selling Point als dit soort dingen al niet meer kunnen voor 2900 euro?

Wat betreft een custom gitaar laten maken voor 2900 euro en waardevastheid. Wanneer je een gitaar van >1000 euro koopt, is het wel fijn dat die waarde vast is ja. maar op een gegeven moment is een bedrag dermate hoog dat je naar mijn mening dat uitgeeft omdat een gitaar voor het leven wil hebben toch? In hoeverre maakt het dan uit of je bestede 2900 euro nog dat bedrag vasthoudt? Maw als je 2900 euro uitgeeft kan je naar mijn inziens dat beter aan een niet fender/gibson gitaar doen, maar een handgemaakte.

Het staat er niet in zoveel woorden, maar dat was precies mijn punt..

D3nnis
1 februari 2013, 12:27
Maar anyway: hij kent dit probleem en heeft de oplossing. Kost geld, want de frets gaan eruit, de sleuven dicht, worden opnieuw gezaagd en frets erin.. ik heb het gehoord en moet toegeven dat het verbazigwekkend was. Maar of het de moeite/ geld waard is?

Ik neem aan dat gibson ook middels CNC de fretsleuven maakt, en wellicht zelfs de gaten voor de brug, in plaats van dat er een of andere blinde amerikaan met een duimstok en een handzaag de fretsleuven maakt?
Het lijkt mij niet logisch dat een les paul standard middels cnc zijn fretsleuven krijgt, en dat dit bij een customshop geval uit de hand gebeurt?
En dat zou dan betekenen dat alle gibsons met deze mensuur dan dit probleem hebben?
En dat zou betekenen dat gibson bewust een niet kloppende fretafstand gebruikt bij een bepaalde mensuur?
Of mis ik iets?

barno
1 februari 2013, 12:36
Ik neem aan dat gibson ook middels CNC de fretsleuven maakt, en wellicht zelfs de gaten voor de brug, in plaats van dat er een of andere blinde amerikaan met een duimstok en een handzaag de fretsleuven maakt?
Het lijkt mij niet logisch dat een les paul standard middels cnc zijn fretsleuven krijgt, en dat dit bij een customshop geval uit de hand gebeurt?
En dat zou dan betekenen dat alle gibsons met deze mensuur dan dit probleem hebben?
En dat zou betekenen dat gibson bewust een niet kloppende fretafstand gebruikt bij een bepaalde mensuur?
Of mis ik iets?

ja

de fretafstanden op een gibson zijn nl wel juist, tot iemand het tegendeel meetgewijs bewijst....

forums hé :)

stijnkenens
1 februari 2013, 12:39
Het lijkt mij niet logisch dat een les paul standard middels cnc zijn fretsleuven krijgt, en dat dit bij een customshop geval uit de hand gebeurt?


Ik denk echt niet dat een custom shop met de hand wordt gezaagd ... Als er iets is waarmee je niet kan foefelen, dan zijn het toch wel fretsleuven. En waarom met de hand doen, als een machine het 100x sneller kan en nog eens consistent nauwkeurig ?

Maar soit, dat is een andere discussie ...



s.

HaroldA
1 februari 2013, 12:42
ja ik weet het. Als ze er geen hebben MOET je gewoon een bestellen.

Nee, dan ga je naar een zaak die er wel (meerdere) op voorraad hebben.

Scarface
1 februari 2013, 13:25
Ik moet toch ook eerlijk bekennen dat de kwaliteitscontrole bij Gibson te wensen overlaat.

Zelf heb ik een paar maanden geleden een Gibson Custom LP 57 VOS aangeschaft. Wat mij in de winkel niet opviel maar thuis wel was dat het afdekplaatje van de jack en het afdekplaatje van de pots bol stond.Op de achterzijde van de gitaar is het lak werk ook niet helemaal perfect. Tevens viel er na een aantal weken al een volumeknop af.

Vergeleken met sommige klachten zijn dit maar pi-nuts maar toch,eigenlijk vind ik dit niet kunnen bij zo'n gitaar,alles is wel opgelost op de lak na. De lak op de achterzijde heb ik niet gemeld omdat het antwoord toch wel zal zijn het is een VOS hé..en soms weet je het ook niet relic,heavy relic,vos en nos...pfff. Lijkt wel of iedereen die mismaakte muk wil..zelfs ik..:dontgeti:

Maar verder het ding speelt en klinkt als een tierelier en ik zou hem niet willen missen met al zijn imperfecties.

Groet,
Marco

almarvk
1 februari 2013, 13:48
Maar voor zulke bedragen verwacht je toch een perfect afgewerkt instrument?

arjanb01
1 februari 2013, 14:08
Inderdaad bij een zo'n lp van 3 k mag je perfectie verwachten. Dat de muziekwinkels of de importeur in Nederland het niet opviel vind ik trouwens ook niet jofel..... En dan verbaasd zijn dat het slecht gaat in de muziekhandel... Dat beetje omzet dat nog gehaald wordt door inferieure producten te verkopen verdient dan ook geen schoonheidsprijs

muffstuff
1 februari 2013, 14:10
Maar voor zulke bedragen verwacht je toch een perfect afgewerkt instrument?

In ieder geval perfect afgesteld, lijkt me het belangrijkste van een instrument.

Scarface
1 februari 2013, 14:29
Inderdaad bij een zo'n lp van 3 k mag je perfectie verwachten. Dat de muziekwinkels of de importeur in Nederland het niet opviel vind ik trouwens ook niet jofel..... En dan verbaasd zijn dat het slecht gaat in de muziekhandel... Dat beetje omzet dat nog gehaald wordt door inferieure producten te verkopen verdient dan ook geen schoonheidsprijs

Hier heb jij een punt..maar ik vind dat zo'n gitaar al niet de fabriek mag verlaten,ook al zijn het kleinigheidjes. In de winkel hadden ze het ook niet gezien,en toen ik terug ging moesten zij toch ook bekennen dat het slordig was.

Alom is het opgelost,nieuwe knoppen kreeg ik toegestuurd via Gibson. De lak op de achterzijde,tja ik weet het iemand anders ziet het nog geeneens. En het is een VOS misschien hoort wel zo.

Maar ik ben het wel eens met jullie dat een gitaar van 3k perfect moet zijn. Althans niets op aan te merken...

Groet,
Marco

kassie
1 februari 2013, 14:42
Oké, dit topic doorgelezen, en veel gezeik op Gibson... (waar ik overigens ook al jaren over zeik maargoed, een aantal mensen willen dat gewoon niet horen omdat ze te emotioneel betrokken zijn bij het merk).

Even een volgende suggestie: Als ik 3K had he, (niet dat ik het heb helaas), en je wilt een instrument voor het leven aanschaffen (want dat is toch wat je doet neem ik aan?) Waarom loop je niet naar een instrumentenbouwer/vioolbouwer en vraag je aan hem om een LP voor je te bouwen? Dat zou ik namelijk doen. Eigen specs, en waarschijnlijk zeer goede kwaliteit, en je houdt dat eervolle vak ook nog eens in leven, plus je hebt een one off instrument die ook echt 'jou' toekomt.

HaroldA
1 februari 2013, 14:46
Even een volgende suggestie: Als ik 3K had he, (niet dat ik het heb helaas), en je wilt een instrument voor het leven aanschaffen

Koop dan een hele mooie 2ehands Gibson LP Custom! Veel meer mojo, waar voor je geld, keus, etc.

Scarface
1 februari 2013, 14:54
Koop dan een hele mooie 2ehands Gibson LP Custom! Veel meer mojo, waar voor je geld, keus, etc.

Ofeenfenderheavyreliccustomshop......:hide:

kassie
1 februari 2013, 14:56
Jep, kan ook!, een oud gitaarleraar had een hele mooie mid 70's LP standard... bijzonder stevig en zwaar ding.. en heerlijke sound. Als je die om je nek hangt is het..... aaaahhhhhh lovely... Maargoed, dan stap je een winkel binnen om wat nieuwe gibbies te proberen en is het... mehhhh, duidelijk is iets goed verkeerd gegaan door de jaren heen...

HaroldA
1 februari 2013, 14:56
Ofeenfenderheavyreliccustomshop......:hide:

Dat is volgens mij en geen Gibson, en geen Les Paul, en geen Custom, maarikkanerooknaastzitten ...

Pepe
1 februari 2013, 15:00
In het kader "het maakt toch niet uit wat je koopt zolang het maar geen nieuwe Gibson is" adviseert WC eend een Warmoth.

Heel veel tooooooooneee voor je geld.

muffstuff
1 februari 2013, 15:18
Koop dan een hele mooie 2ehands Gibson LP Custom! Veel meer mojo, waar voor je geld, keus, etc.

volgens mij mis je nu het hele verhaal hier.

HaroldA
1 februari 2013, 15:20
volgens mij mis je nu het hele verhaal hier.

Leg uit? Ik zeg dat je veel beter een oude Gibby dan een nieuwe kunt kopen. Da's toch geheel binnen de context van de laatste posts?

muffstuff
1 februari 2013, 15:23
omdat het hele punt van de TS was dat de conclusie was dat de hoeveelheid geld niet tot zijn recht kwam met een dure gibson

kassie
1 februari 2013, 15:41
omdat het hele punt van de TS was dat de conclusie was dat de hoeveelheid geld niet tot zijn recht kwam met een dure gibson

Amen, maar dan is de volgende redenering wat dan wel tot zijn recht komt met een zekere hoeveelheid geld. En daar sluiten de vorige posts dan wel weer op aan.

B-stone
1 februari 2013, 15:42
omdat het hele punt van de TS was dat de conclusie was dat de hoeveelheid geld niet tot zijn recht kwam met een dure gibson

Volgens mij ben jij hier degene die er geen reet van snapt: de ts vraagt namelijk hoe hij contact kan krijgen met gibson.... En aub niet offtopic te gaan wat eigenlijk iedereen nu toch al weer doet :D

Napoje
1 februari 2013, 15:43
In het kader "het maakt toch niet uit wat je koopt zolang het maar geen nieuwe Gibson is" adviseert WC eend een Warmoth.

Heel veel tooooooooneee voor je geld.

Dat is de warmothfanklup weer. Helaas voor die klan bestaan er ook mensen die graag een complete gitaar kopen ipv een berg onderdelen.

HaroldA
1 februari 2013, 15:45
Dat is de warmothfanklup weer. Helaas voor die klan bestaan er ook mensen die graag een complete gitaar kopen ipv een berg onderdelen.

Zit je nou weer de Fenderfielen te beledigen?

B-stone
1 februari 2013, 15:48
En volgens mij snapt niemand hier echt, dat als je een gibson koopt je een gibson wil en geen ander merk wat een slecht aftreksel van gibson is. Kwaliteits controle bepaal je zelf, zolang gibson nog winstgevend is trekken ze zich dr echt geen zak van aan.

Enja tuurlijk er zijn altijd andere mensen die liever geen gibson hebben, vooral blijven doen. En voor de rest: gewoon pas een gibson kopen als die voldoet aan jouw wensen en niet omdat je er perse een bij die winkel wil kopen. Bevalt hij niet, gewoon terug hangen en naar een andere winkel toe..... Of natuurlijk gewoon een mooie 2e hands gibby kopen die jou ligt.

Mitch
1 februari 2013, 15:49
Dat is de warmothfanklup weer. ....
Iemand mist de ironie :D
Maar goed, in de eerste regel staat dat het geen Gibson bash topic moet worden en dat het gaat over een probleem over een onzuivere gitaar en ondertussen hebben we meer Gibson afzeik posts dan hulp voor het specifieke probleem.

JohnLord
1 februari 2013, 15:50
Da's wat ik ook bedoelde...

Napoje
1 februari 2013, 15:50
hulde aan warmoth, die hebben Gibsonmodellen gefenderiseerd ;-)

Napoje
1 februari 2013, 15:53
Maar goed, in de eerste regel staat dat het geen Gibson bash topic moet worden en dat het gaat over een probleem over een onzuivere gitaar en ondertussen hebben we meer Gibson afzeik posts dan hulp voor het specifieke probleem.

Dan kunnen we het toch kort houden?

http://www2.gibson.com/Support.aspx

kassie
1 februari 2013, 15:53
edit: redundant post.

gewoon terug met de LP naar de winkel. Eis wat meer waar voor geld.

Venlonaer
1 februari 2013, 16:06
Dank voor de links. Op het bashen ga ikzelf verder (voor de verandering) maar niet op in.

Deze links had ik ook al, mijn vraag is eigenlijk meer om te kijken of er allereerst hier in NL plaatsen zijn waar ik terrect kan. Gibson kennende zeggen ze dat ik de gitaar toch maar moet opsturen....

witterwit
1 februari 2013, 16:07
heel, heel misschien kunnen ze je bij robberts guitar in hilversum verder helpen.


hier misschien?

Venlonaer
1 februari 2013, 16:13
Oops sorry, totaal overheen gelezen. Ik ga eens even informeren! Bedankt

Bassa
1 februari 2013, 16:15
Gibson zit in Vianen toch???

access
1 februari 2013, 16:18
Inderdaad: Gewoon terug naar de winkel waar je 'm gekocht hebt. Je hebt met een custom shop levenslange garantie op fabrikagefouten. De winkel moet gewoon contact opnemen met de custom shop.

Als je 'm tweedehands gekocht hebt, vervalt deze garantie volgens mij.

P.S. Gibson zit in 'merica...

witterwit
1 februari 2013, 16:23
Gibson zit in Vianen toch???


is gibson europe, weet niet of dat ook de importeur is.
robberts guitars hilversum wordt vermeld op de gibson site.

Bassa
1 februari 2013, 16:57
is gibson europe, weet niet of dat ook de importeur is.
robberts guitars hilversum wordt vermeld op de gibson site.
Ik begrijp dat het geen amerika is. Maar dat van robbert guitars had ik nog niet gelezen op de site.

witterwit
1 februari 2013, 17:00
Ik begrijp dat het geen amerika is. Maar dat van robbert guitars had ik nog niet gelezen op de site.


schijnt nog de enigste dealer te zijn in nederland, zulke mensen kunnen vast wat informatie geven; wat te doen of terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt etc.

Venlonaer
1 februari 2013, 17:04
Gitaar komt van sessionsmusic in duitsland.

witterwit
1 februari 2013, 17:16
Gitaar komt van sessionsmusic in duitsland.

als je hem daar gekocht hebt > contact opnemen met hun; is een duitse gibson dealer.

NB niet direct de gitaar opsturen!!!!

mountainman
1 februari 2013, 17:55
Gitaar komt van sessionsmusic in duitsland.

Dat is shit. Ze zijn daar niet te beroerd om service te verlenen maar verzendkosten vanuit het buitenland vergoeden ze niet. :( De kleine lettertjes in de voorwaarden ofzo.

Ik heb er een Fernandes gekocht waarvan de sustainer pickup na een maand dood was. Dat bleek later kortsluiting te zijn. Er zat nog garantie op de gitaar maar vanwege de hoge verzendkosten heb ik 'm toen toch maar bij een locale reparateur gebracht.

witterwit
1 februari 2013, 17:58
Dat is shit. Ze zijn daar niet te beroerd om service te verlenen maar verzendkosten vanuit het buitenland vergoeden ze niet. :( De kleine lettertjes in de voorwaarden ofzo.

Ik heb er een Fernandes gekocht waarvan de sustainer pickup na een maand dood was. Dat bleek later kortsluiting te zijn. Er zat nog garantie op de gitaar maar vanwege de hoge verzendkosten heb ik 'm toen toch maar bij een locale reparateur gebracht.

wat bedoel je met dit verhaal? even voor alle duidelijkheid.

Rizz
1 februari 2013, 18:36
Dat naar een lokale brengen voor een reparatie ws. goedkoper is..

witterwit
1 februari 2013, 18:40
Dat naar een lokale brengen voor een reparatie ws. goedkoper is..

het enigste wat TS eigenlijk wil is zijn klacht kenbaar maken bij de firma GIBSON en hij wil graag die mogelijkheden weten, wat er daarna gebeurd kan hij het beste zelf beslissen.

Rizz
1 februari 2013, 18:45
Dat begrijp ik,maar dat was de strekking van bovenstaand verhaal..

mountainman
1 februari 2013, 18:49
wat bedoel je met dit verhaal? even voor alle duidelijkheid.

Dat het wel eens een dure grap kan worden om de gitaar terug te sturen naar die dealer. Door PostNL en TNT Express word je tegenwoordig botweg geweigerd... pakket te groot. DHL of UPS: Erg duur voor particulieren, helemaal als je verzekerd wil verzenden. Dat waren in ieder geval mijn ervaringen hiermee. Sommige mensen schijnt het nog steeds te lukken. :???:

witterwit
1 februari 2013, 18:57
ik denk dat TS nu wel zoveel informatie heeft dat hij aktie kan ondernemen; tenminste ik zou niet weten wat er nog meer bij moet.

B-stone
1 februari 2013, 19:42
ik denk dat TS nu wel zoveel informatie heeft dat hij aktie kan ondernemen; tenminste ik zou niet weten wat er nog meer bij moet.

Dat bepaal jij?

Oke slotje! witterwit vind dat er nu wel genoeg info is gegeven!...

witterwit
1 februari 2013, 19:43
Dat bepaal jij?

Oke slotje! witterwit vind dat er nu wel genoeg info is gegeven!...

lul jij dan maar verder.

D3nnis
1 februari 2013, 20:03
Ik denk echt niet dat een custom shop met de hand wordt gezaagd ... Als er iets is waarmee je niet kan foefelen, dan zijn het toch wel fretsleuven. En waarom met de hand doen, als een machine het 100x sneller kan en nog eens consistent nauwkeurig ?

Ja, precies!
Dat zou, zoals Barno ook al terecht opmerkte, betekenen dat de fretsleuven niet verkeerd zitten, tenzij het tegendeel gemeten en daarmee bewezen is.
Maar daarom snap ik nog steeds niet waarom de gitaar in kwestie niet te redden zou zijn, zelfs niet met een refret.

B-stone
1 februari 2013, 20:29
Verkeerd gezaagd gaat er bij mij ook niet echt in:

Kijk maar vanaf 13 minuten: dan zie je de fret slot zagen ...


http://m.youtube.com/watch?v=VbU1R4KDymw

Misschien dat een bouwer in real life een oordeel kan geven? :D

HaroldA
1 februari 2013, 20:31
Verkeerd gezaagd gaat er bij mij ook niet echt in:

Kijk maar vanaf 13 minuten: dan zie je de fret slot zagen ...


http://m.youtube.com/watch?v=VbU1R4KDymw

Misschien dat een bouwer in real life een oordeel kan geven? :D

Werkend filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=VbU1R4KDymw

vulvasonic
1 februari 2013, 21:22
Apart. Hele topic doorgelezen en eigenlijk begrijp ik er geen kut van.
Ik lees steeds dat een gitaar per definitie onzuiver is en dat de kans op onzuiverheid groter wordt naarmate je hoger op de hals komt. En jawel, dat is een feit.

Ik geloof er echter geen reet van dat de TS over deze mate van onzuiverheid heeft. Onze oortjes zijn er aan gewend. En ik mag hopen dat de gitaartechpief dit principe ook al in zijn basiskennis had zitten. Daar komt bij dat de TS andere gitaren heeft die dit probleem niet hebben. Ik ga er derhalve vanuit dat het toch om een serieus probleem gaat.
Alleen, wat kan dat probleem dan zijn?!?!
Verkeerd geplaatste frets? Geloof ik geen zak van. Daar is ook al genoeg over gezegd. Die kans is zeer onwaarschijnlijk. Aan de andere kant kan het natuurlijk nooit zo zijn dat een gitaar zuiver is tot aan de 15 fret en daarboven ineens zo vals als een kraai. Dan MOETEN het wel verkeerd geplaatste frets zijn. En nogmaals, daar geloof ik niet in.

Ik ga dan toch heel sterk twijfelen aan het vakmanschap van de afsteller.


Overigens heb ik blijkbaar erg veel mazzel gehad met mijn Gibsons. Los van enkele minieme schoonheidsfoutjes (wat uiteraard eigenlijk ook niet echt zou mogen voor een merk met een dergelijke reputatie) zijn mijn Gibsons helemaal perfect!


Wat het ook moge wezen, ik hoop dat het allemaal opgelost wordt. :)

RS-Rik
1 februari 2013, 21:42
Gibson + Slecht in één thread en binnen 'n dag 11 pagina's. Het houdt de gemoederen bezig.


Desalniettemin is het zeer lullig om een ruim een bruto maandsalaris uit te geven aan een gitaar en er dan een te krijgen die niet naar wens is.


Wat stijn zegt +1, de frets zijn hopelijk CNC gedaan en de afstanden correct.

Echter, door de jaren heen zijn de fretafstanden binnen het mensuur wel wat veranderd.

De formule voor de fretafstand is (0.5 x mensuur)/17,nogwat.

Voor mensuur moet de dan telkens de afstand van de voorliggende fret invullen. Voor de 1e fret dus de topkam (de afstand die je normaal mensuur noemt).

Aan die constante op het laatst (17,nogwat) is wel eens wat gescharreld. Als die constante hoger wordt kruipen alle fretjes iets richting de topkam. Vroegah (vintage gibson) was die constante 17,835 of zelfs 18. Tegenwoordig is het meer 17,7 (dacht ik zo uit mn hoofd).

De nieuwere versie is wat zuiverder hoger op de hals. Maar het verschil is echt niet gigantisch.


Al het technische geneuzel ten spijt, volgens mij moet je gewoon wennen aan de nieuwe gitaar. Barrés en andere meersnarige moeilijkeelt hoger op de hals zijn altijd een klein beetje vals.

@ filmpje, ze wisten niet hoe snel ze dat FSC keurmerk in beeld moesten brengen na die hal vol hout. :D


Nog maar 'n dingetje:

Hoe moeilijk is het afstellen van de brug? Dat is altijd reversibel en de effecten zijn onmiddellijk en testbaar. Een trussrod of invijlen van topkam, daar is meer geduld/vakmanschap voor nodig. Zolang daar niet aan is gemord zou ik me geen zorgen maken.

Duhsjaak
2 februari 2013, 02:17
Hi
Ben al eerder aan dit draadje begonnen en ben de draad nou een beetje kwijt.

Voor aangekochte consumentenzaken (vroeger goederen genoemd) geldt het conformiteitsbeginsel. Komt in het kort hier op neer, dat je ervan uit mag gaan, dat een zaak goede eigenschappen bezit bij aankoop en die goede eigenschappen gedurende een tijd die redelijk en billijk is* blijft houden.

Is dat niet het geval, dan is de producent verplicht die goede eigenschappen te herstellen of een nieuwe zaak te leveren die die goede eigenschappen wel weer heeft.

Dus: Lever de gitaar in bij een fatsoenlijk bedrijf, leg de zaak uit en vraag hen de kwestie te regelen. Een beroep door dat bedrijf op het gegeven dat die gitaar daar niet is gekocht is niet toegestaan. Een beroep op het aflopen van een garantie termijn is niet toegestaan. Dit zijn allemaal argumenten die niet in de Wet Consumentenkoop voorkomen. Die wet gaat uit van drie lijsten:
- Een zwarte lijst; beperkt je rechten, mag dus niet
- Een grijze lijst; beperkt mogelijk je rechten maar de winkel mag aantonen dat het je rechten verbetert
- Een witte lijst; houdt zich aan de wet of levert je rechten die beter zijn dan de Wet voorschrijft

*Het is 'open' wetgeving. Je moet je bij ieder artikel afvragen: Hoe lang gaat zo'n zaak mee.
Een pomp uit je CV installatie dus 8 jaar, heeft de rechter bepaald.

Hoe lang gaat een gitaar mee? Nou dan? Wou jij verlengde garantie kopen op een gitaar?
De wettelijke termijn is dus 20 jaar. Na 20 jaar houdt het op. Tenzij (wat niet zelden gebeurt - nu weer bij introductie van een serie Epi's) en limited lifetime warranty wordt aangeboden. Die advertentie dus heel goed bewaren!

En waar het hem in zit? Dat valse, in dit geval? Mij zou het jeuken. Persoonlijk. Zolang het maar netjes wordt opgelost.
Daar zou ik mijn aandacht in ieder geval op richten.

Meer in het algemeen: Ik heb de laatste jaren sterk de indruk dat een flink deel van de eindcontrole is wegbezuinigd bij de betere merken. Dat was ooit het risico van het kopen van producten van de B merken, maar je hoort toch regelmatig van akelige uitglijers van de A clubs. De eindcontroele komt daardoor te liggen bij de consument. Alleen daarom zouden zij al een fatsoenlijke after sales service moeten geven.

Maar goed, de Wetgeving is er niet voor niets. Maak er dus fatsoenlijk gebruik van.
Vriendelijke groet, Gus

Roy Prins
4 februari 2013, 13:45
Het kan natuurlijk zo zijn dat de spacing voorbij de 15e fret gewoonweg niet klopt. Dat zou een onherstelbaar intonatieprobleem veroorzaken. Het lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk voor een Gibson.

bat
4 februari 2013, 14:49
Als de fout al in de gitaar zit, zit het denk ik niet in de frets. Die worden in één keer gezaagd, ook bij duurdere instrumenten. Juist omdat het de goedkoopste manier is met de minste kans op fouten. Natuurlijk kan zo'n zaag na verloop van tijd buiten de toleranties gaan vallen en bij onvoldoende controle levert dat problemen op, maar dan zou ik problemen over de hele hals verwachten en niet eens bij alle frets.

Wat wel kan, mij een keer overkomen is ook, is dat de hals net bij fret vanaf waar het mis gaat een klein knikje heeft. Dan is het uit met de pret, is te repareren, maar alleen tegen aanzienlijke kosten.

En om dan ook maar mijn ervaringen met de kwaliteit van Gibson te melden: mijn enige Gibson is van 2010 en kwam prima afgesteld en afgewerkt uit het rek van de Feedback (dus in feite uit de doos van Gibson). Enige puntje van aandacht was de topkam, waarvan de slot voor 1 snaar net niet perfect was.

Montecristo
4 februari 2013, 22:18
En om dan ook maar mijn ervaringen met de kwaliteit van Gibson te melden: mijn enige Gibson is van 2010 en kwam prima afgesteld en afgewerkt uit het rek van de Feedback (dus in feite uit de doos van Gibson). Enige puntje van aandacht was de topkam, waarvan de slot voor 1 snaar net niet perfect was.

Grappig, ik heb ook een 2010 Gibson. Enige puntje was inderdaad even wat grafiet bij de G op de topkam.

Agent_Smith
5 februari 2013, 10:49
Ik heb nooit heel veel interesse voor nieuwe Gibsons (in my book: na ca. 1995), maar ben desondanks toch in bezit van 2 erg goede exemplaren (2005 Std Faded en de 2011 Sammy Hagar Explorer). Er mankeerde echt niks aan de gitaren vanaf de fabriek.

Ik weet niet wat voor snaren men monteert (ja Gibson snaren, maar maken ze die zelf?), maar de standaard snaren en (eigenlijk alle) Gibson-pickups vind ik maar niks. Maar da's een heel ander verhaal en heeft niks met de QC te maken.

Nu moet ik zeggen: ik was vorig jaar ofzo eens in een grote muziekzaak (ik kom eigenlijk nooit in muziekzaken omdat ik toch niet echt geinteresseerd ben in nieuwe gitaren en rijen met stratjes etc.) en daar een paar van de goedkopere Gibson getest. Ik dacht een LP Studio, Junior/Special en MelodyMaker ofzo. Maar dat was idd bedroevend zeg... Pickupschakelaar verkeerd om aangesloten herinner ik me nog en één ombespeelbaar omdat de snaren op de frets lagen. Schande dat daar Gibson's naam op staat. Maar aan de andere kant: ik weet niet hoe lang die daar al hingen en wie er allemaal (al dan niet moedwillig) overal aan het schroeven is geweest (brug laten zakken, schakelaar omdraaien..).
In de US bezoek ik wel regelmatig wat guitarstores en probeer dan ook wel vanalles en eerlijk gezegd heb ik dat daar nog nooit dit soort dingen meegemaakt.... Dus ja...

JohnLord
5 februari 2013, 10:59
Haha, hier ook een LP Trad uit 2010. Gewoon prima afgesteld, netjes afgewerkt, alleen topkammetje ietsje bijgevijld.

Shifty
5 februari 2013, 20:20
Afgelopen december heb ik een gloednieuwe Gibson Les Paul Traditional gekocht, bouwjaar 2012. Mij viel het erg op dat er enorm veel verschil is in het speelgemak en sound. Ik heb er zes van de muur gehad en 5 waren ronduit k*t. Veel te hoge actie, pickups te laag afgesteld, slechte sound. Gewoon raar. Ook raar dat de muziekwinkel er niets mee doet want als een gitaar goed is afgesteld verkoop je 't veel makkelijker, maar ook raar dat dit niet voor alle gitaren gelijk getrokken is. Je zou 't van Gibson wel verwachten.

Mijn eerste doel was een honey burst en dat werd uiteindelijk een ebony. Puur omdat die veel beter klonk. Achteraf superblij dat ik niet blind staarde op die honey burst want die ebony is erg mooi maar minder opvallend.

Het verschil tussen een Tradition en Standard is ook enorm. Maar dat is een heel ander verhaal... ;)