PDA

View Full Version : Rood gloeiende buizen, ik krijg de Bias niet aan de praat..



Dutch66
31 januari 2013, 18:09
Als leuk winter projectje ben ik onlangs begonnen met het bouwen van een 2204 kloon.
Ik heb hiervoor wel de nodige andere buizenproject(jes) tot een goed einde gebracht,
maar zit nu toch echt even vast...

:???:

Ongetwijfeld sla ik weer is iets essentieels over, ik heb inmiddels het nodige gegoogled maar
kon eigenlijk niet vinden wat ik zocht, vandaar mijn post.

Na de nodige hobbie avondjes was het dan eindelijk tijd om de eindversterker (2 x EL34) eens te proberen.
Eigenlijk vrijwel direct 2 fel rood gloeiende (EL34) eindbuisjes, dus maar weer gauw uitgezet en eens goed
gekeken naar de biasschakeling, maar dat ziet er eigenlijk normaal uit.

Direct vanuit de brug meet ik 150 v, na R220K 127 v, maar na de diode helemaal niets meer,
dus die heb ik vervangen (1n4007), echter zonder resultaat.

Linkje naar de layout van het board
http://www.plaatjesdump.nl/upload/06e58f4887ed8d928afc8f81b138b844.jpg

Omdat ik in het verleden wel eens vergelijkbare problemen heb gehad veroorzaakt door de koppel C's
vanuit de fasedraaier, heb ik deze met een nieuwe "roodgloeiende" start gemeten.
Vrijwel direct na inschakelen beginnen deze oplopend DC spanning te lekken (tot 25 volt...).
Deze zal ik dus straks zowieso moeten vernieuwen.

Omdat die roodgloeiende vrienden achterin me toch wel enigszins benauwden heb ik de DC spanning
vanuit de brug naar de afvlak elco's losgehaald. Ik had verwacht nu in ieder geval direct na de diode
wel een negatieve spanning te meten, maar helaas, wederom helemaal niets..

Ik moet bekennen dat dit de eerste keer is dat ik met een graetz brug werk, er is geen centrale tap
vanuit de trafo, maar misschien dat ik hier iets fout doe ?

Ik heb de voortrap, knopjes en zelfs decal al klaar liggen, maar ja zonder bias gaan we niet verder
komen ben ik bang.

plaatje van mijn brouwsel tot nu toe
http://www.plaatjesdump.nl/upload/ee8644c326fbfceded4590f593394f34.jpg

Iemand enig idee waar het mis gaat, of beter, waar ik de plank mis sla?
(behalve dan de Sinterklaas mok op de foto :))

gloeidraad
31 januari 2013, 18:57
Volgens mij heb je geen nul of in dit geval plus op de bias.
Als je de bias van de hoogspanning wilt afhalen heb je een centertap nodig die aan ground zit(volgens mij)

Erik

7ender
31 januari 2013, 19:24
Volgens mij heb je geen nul of in dit geval plus op de bias.
Als je de bias van de hoogspanning wilt afhalen heb je een centertap nodig die aan ground zit(volgens mij)

Erik

da's niet waar . :dontgeti:

gloeidraad
31 januari 2013, 19:35
Wat is niet waar?

Erik

nico verduin
31 januari 2013, 19:46
Dat het niet kan op de wijze die je wilt. Doordat je de brug hebt gebruikt (omdat je geen CT hebt) kan je niet de weerstand nog eens verbinden naar de diode. De min van de Brug hangt al aan GND en zul je na de diode eveneens 0 V meten. Vervang de weerstand (220K naar de bias) maar eens door een condensator. Dan krijg je de wisselspanning losgekoppeld van de brug.
Je gebruikt nu een weerstand van 220K. Je hebt nu een Z nodig van vergelijkbare waarde:
gegeven:
f = 50 Hz
Z = 220000

Z = 1 / (2 * PI *C) => C = 1 / (2 * PI * Z) = 0,7 uF. Wel vrij groot. Je kan ook bijv een 100nF gebruiken en dan kijken wat de negatieve spanning bereik is. Je kan gemakkelijker met die 68K spelen in de bias regeling.

Wel een cap nemen die 600V dc aankan.

En ga eerst (en dat moet je eigenlijk altijd doen :)) EERST TESTEN ZONDER BUIZEN

gloeidraad
31 januari 2013, 19:57
Zoiets deed of doet marshall ook in de 900 serie(met een kondensator)

Erik

Agent_Smith
31 januari 2013, 20:29
Ja, ik heb een JMP 50w die dat ook zo heeft.

7ender
31 januari 2013, 20:48
Zoiets deed of doet marshall ook in de 900 serie(met een kondensator)

Erik

;)

dat vindt je in meer ontwerpen terug .
Ik maak dat wel vaker op die manier als ik rooster-negatief wil aanleggen

Thiez
31 januari 2013, 20:52
Dat het niet kan op de wijze die je wilt. Doordat je de brug hebt gebruikt (omdat je geen CT hebt) kan je niet de weerstand nog eens verbinden naar de diode. De min van de Brug hangt al aan GND en zul je na de diode eveneens 0 V meten. Vervang de weerstand (220K naar de bias) maar eens door een condensator. Dan krijg je de wisselspanning losgekoppeld van de brug.
Je gebruikt nu een weerstand van 220K. Je hebt nu een Z nodig van vergelijkbare waarde:
gegeven:
f = 50 Hz
Z = 220000

Z = 1 / (2 * PI *C) => C = 1 / (2 * PI * Z) = 0,7 uF. Wel vrij groot. Je kan ook bijv een 100nF gebruiken en dan kijken wat de negatieve spanning bereik is. Je kan gemakkelijker met die 68K spelen in de bias regeling.

Wel een cap nemen die 600V dc aankan.

En ga eerst (en dat moet je eigenlijk altijd doen :)) EERST TESTEN ZONDER BUIZEN

Als hij twee diodes had gebruikt, vanaf elke hoogspanning aftakking 1 en deze niet aan ground had gekoppeld had het toch wel gekund? Kun je misschien wat meer uitleg geven waarom nu met een full bridge rectifier dit niet het geval is? Ik kom er niet aan uit en ben wel benieuwd.

flo123
31 januari 2013, 20:58
En ga eerst (en dat moet je eigenlijk altijd doen :)) EERST TESTEN ZONDER BUIZEN
En volg:
http://www.paulrubyamps.com/info.html#FirstPowerUp

nico verduin
31 januari 2013, 21:05
Als hij twee diodes had gebruikt, vanaf elke hoogspanning aftakking 1 en deze niet aan ground had gekoppeld had het toch wel gekund? Kun je misschien wat meer uitleg geven waarom nu met een full bridge rectifier dit niet het geval is? Ik kom er niet aan uit en ben wel benieuwd.En waar had de hoogspanning dan zijn 0V referentie? Als je de brug goed bekijkt heeft hij 2 diodes die een virtuele ground creeren. En de andere 2 creeren de positieve spanning.

7ender
31 januari 2013, 21:16
0,047uF , 56K naar aarde , 1N4007 , 47uF150V naar aarde , 15K , 47uF150V naar aarde , 50Klin naar aarde en loper naar rooster-weerstanden

Thiez
31 januari 2013, 21:23
En waar had de hoogspanning dan zijn 0V referentie? Als je de brug goed bekijkt heeft hij 2 diodes die een virtuele ground creeren. En de andere 2 creeren de positieve spanning.

In deze layout bijvoorbeeld zitten ook gewoon 2 (of in dit geval 2x2) dioden aan de hoogspanning maar nergens een 0v referentie toch?
http://metroamp.com/wiki/images/b/b1/69_50_WATT_LEAD.jpg

Dutch66
31 januari 2013, 21:37
@ flow123, thanks voor de link, ik zie (behalve de power up sectie) nog wel wat meer verbeterpuntjes..

@ Nico, absoluut helder, ga ik zo eerst even proberen, en de capitals verdiende ik na nu blijkt ;)

gloeidraad
31 januari 2013, 21:40
In deze layout bijvoorbeeld zitten ook gewoon 2 (of in dit geval 2x2) dioden aan de hoogspanning maar nergens een 0v referentie toch?
http://metroamp.com/wiki/images/b/b1/69_50_WATT_LEAD.jpg

deze trafo heeft een centertap naar ground.

Erik

gloeidraad
31 januari 2013, 21:43
0,047uF , 56K naar aarde , 1N4007 , 47uF150V naar aarde , 15K , 47uF150V naar aarde , 50Klin naar aarde en loper naar rooster-weerstanden

Die bedoel ik.
Heb het nog even nakeken in het grote marshall boek.

Erik

Thiez
31 januari 2013, 21:46
deze trafo heeft een centertap naar ground.

Erik

ohja natuurlijk.... sorry hoor haha. Over het hoofd gezien.

Dutch66
31 januari 2013, 23:40
Z = 1 / (2 * PI *C) => C = 1 / (2 * PI * Z) = 0,7 uF. Wel vrij groot. Je kan ook bijv een 100nF gebruiken en dan kijken wat de negatieve spanning bereik is. Je kan gemakkelijker met die 68K spelen in de bias regeling.

Wel een cap nemen die 600V dc aankan.

Nico, ik heb de R220K vervangen voor een 0,68 uF, en beide koppel C's van de PI vervangen, maar echt werken doet het nog niet ben ik bang. Ik meet nu 150 v direct na de C, en na de diode -4 volt welke al snel weer terugloopt naar 0.

Ik mis vast nog iets anders..

nico verduin
1 februari 2013, 00:01
die 150V heb je toch wel AC gemeten? en na de diode DC? en haal gelijk die draad van de bias ff los. Eerst je bias spanning regelen en dan verder kijken

guitarnijboer
1 februari 2013, 00:26
Je mist een weerstand naar massa na de condensator. 0.68uF is ook wel wat erg fors trouwens. In het schema van de JCM900 wordt daar een 0.047uF met 56k naar massa gebruikt. Dat is je spaningsbron! Daarachter komt dan de diode in serie (kathode richting de 56k weerstand, anode naar de 1e elco) en de eerste elko naar massa. Nu heb je je negatieve spanning. Hierachter maak ja dan nog het regelcircuitje met nog een elcotje waarbij je rekening houdt met de impedantie van je spaningsbron.


Ik zou gewoon het biascircuit van de JCM900 nabouwen. die werkt ook met EL34's dus appeltje eitje dacht ik zo...

nico verduin
1 februari 2013, 00:36
in mijn berekening zat inderdaad een rekenfout :). Ik zou ook gewoon die 47nF pakken. Dan zit je op een Z van rond de 70K. Met een 56K daar vandaan moet je beter uitkomen.

Dutch66
1 februari 2013, 09:29
Okidoki helder.

Ik heb even naar de bias lijn van JCM 900 gekeken en inderdaad dit is wat ik wil, vanavond maar even proberen.

gloeidraad
1 februari 2013, 11:13
Dit gaat werken hoor!
Succes.

Erik

Dutch66
2 februari 2013, 15:05
Yes, Yes, Yes,...... zelden zo blij geweest met negatieve spanning :rockon:

Thanks to Nico & Guitarnijboer!

Erik, dank je voor het steuntje in de rug, soms ook heel belangrijk...