PDA

View Full Version : Upgraden Vox AC30 handwired head, condensatoren.



stratman1976
31 januari 2013, 11:31
Dag allen,

Op dit moment heb ik al wat kleine dingen veranderd aan mijn ampje. Hij klinkt fantastisch, maar er is 1 ding wat ik nog zou willen verbeteren. In het laag vind ik hem nog niet goed genoeg, vooral op de neck pu van mijn strat is ie erg boomy en niet strak genoeg.
Ik had gedacht dat dat onder andere kon liggen aan:

- de speakers, ik gebruik het half open V212hw cabinet met 2x blue alinco's
- buizen
- condensatoren
- trafo's
- positie & ondergrond van de cab. In de woonkamer klinkt het al veel beter dan in de oefenruimte wat een klankloos hol is (wat is dat toch met die hokken)
- closet back cabinet? Kan hem natuurlijk makkelijk dichtmaken, hoef geen rekening met koeling te houden omdat ik een head-cab gebruik

Wat ik al heb aangepast:
- 1 alnico vervangen door een G12H anniversary (wil eigenlijk een heritage greenback, heb ik betere ervaringen mee, maar deze had ik nog). Betere balans tussen laag/mid/hoog
- hot/cool switch vervangen door een potmeter, nu dus regelbaar en hard te switchen met de footswitch. Klonk namelijk nogal hard. (Het enige wat die switch trouwens doet is het tonecircuit omzeilen en het laag eruit halen, erg bruikbaar is het niet.)
- koolstof condensatoren vervangen door silver mica's, merkte niet heel veel verschil.
- met de pre-amp buisjes lopen klooien totdat ik een goede combi vond. V2: tung-sol, de rest JJ 12ax7 longplate. Nu heeft de pre-amp wat minder versterking, dat vindt de einddtrap denk ik fijner, het klinkt meer in balans, responsiever en dynamischer.

De trafo's laat ik nog even voor wat het is omdat een upgrade naar bijv. MM trafo's nogal prijzig is ($600 voor OT, PT en choke) en ik geen idee heb of het wel iets uithaalt. Hij klinkt nu absoluut niet slecht. Maar als het beter kan.....
Nu wilde ik eerst eens kijken of het vervangen/upgraden van de signaalcondensatoren nog een verbetering kan opleveren. Ik heb geen idee wat er nu in zit qua merk, zou zowel goed als goedkoop kunnen zijn. Omdat ie handwired is, maakt dat het uitproberen erg makkelijk dus het lijkt me ook gewoon leuk en is relatief goedkoop.

Mijn vragen zijn dan ook (want ik zie door de bomen het bos niet meer)
- welke diëlectricum kunnen jullie aanraden of waar hebben jullie goede/slechte ervaringen mee
- welk merk, maakt dat überhaupt nog uit, ze claimen allemaal dat ze DE toon leveren.
- maken verschillende merken onderling minder uit dan het soort diëlectricum?
- iemand ervaringen met een AC30+closed back cab?

Op dit moment heb ik de koolstofcondensatoren dus al vervangen door silver mica condensatoren, iemand hier nog een alternatief voor?
Ik heb nu twee van de signaalcondensatoren vervangen door auricaps die ik toevallig kreeg, deze zijn erg neutraal en de crunch is wat "fijner" maar niet iets wat ik zoek denk ik, ondanks dat ze prijzig zijn en van hoge kwaliteit zijn, maar daarom dus vooral bij hifi gebruikt worden.
Moet dit nog testen op wat hoger volume, maar ik weet niet of ik neutraal wel zoek. Het moet wel als een AC30 blijven klinken.
Hieronder een plaatje, ik kon op geen van de caps een merk ontdekken (de zwarte en de gele)

http://img.tapatalk.com/d/13/01/31/syjapydu.jpg

Dus vooral wat strakker laag is wat ik zoek. Alle ideeën zijn uiteraard welkom!
Alle mods voer ik trouwens uit met iemand die wel echt verstand heeft van elektronica, maar dan vooral op (buizen)audiogebied.
Dus ik zal niet snel iets slopen.

Mitch
31 januari 2013, 21:41
Ik ben geen techneut, maar wel geïnteresseerd in techniek en in hoeverre dit invloed heeft op de praktijk van het klank maken.
Mijn indruk: merken en types condesnatoren maken subtielere verschillen in klank (zoeter tophoog in plaats van krasserig, dat idee); het veranderen van waardes heeft meer impact.
Maar voor de respons in het laag zijn in mijn ervaring type kast en soort speakers hoofdrolspelers. Tuurlijk, het wordt veel eerder al gevormd maar het valt of staat wel met dit laatste deel van de keten.
Ik heb de AC30(CC en HH) al met verschillende kasten gehoord en wat je beschrijft is één van de redenen waarom ik niet zo van die klassieke configuratie houd (open back, 2 Blues). Naast die hoogmid spike natuurlijk en dat enorme volume. Ik heb tot vervelens toe een lans gebroken voor Heritage M20s, die vooral in mijn Vernet cab (google maar) werkelijk fenomenaal goed gebalanceerd klinken. Kan het niet vaak genoeg benadrukken: de kast is een bijna even grote invloed. Heb de amp met 2 M20s in een totaal ander type kast wel eens waardeloos horen klinken.
Maar ook een closed back met V30s klinkt verrassend goed. Tikkie moderner/strakker, maar nog steeds herkenbaar Vox. Genoeg mogelijkheden hoor.

7ender
1 februari 2013, 12:07
Wat voor een Vox AC-30 is dat ?

Kun je hier even een schema plaatsen ?

7ender
1 februari 2013, 12:31
Ik heb 't al even bekeken .

De eerste ingangsbuis is een ECC83 , dat is buis V4 ( voor "normal" en "brilliant" inputs )

Voor "brilliant" is de koppel-cond. aan de anode ( pin 1 of pin6 ) 560 pF keramisch .

Voor "normal" is de koppel-cond. aan de anode ( pin 1 of pin 6 ) 0,047 uF ,

deze 0,047 uF er uit halen ,.......en vervangen voor 0,01 uF ( gewoon polyester ,....geen poespas of dure tover-troep )

....dan is het "boomerige" er wel uit

stratman1976
1 februari 2013, 13:44
Thanks voor jullie replies! Het is een AC30HWH, deze heeft een normaal en een top boost channel. Zal vanavond even schema posten, ben nu aan het werk (vergaderen....)

stratman1976
1 februari 2013, 21:54
Hier het schema:

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/ScreenShot2013-02-01at215034.png

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/ScreenShot2013-02-01at215020.png

7ender
2 februari 2013, 10:26
Nou, Stratman ,.....dit schema is weer wat anders dan de oorspronkelijke AC30 ,....maar 't is wel duidelijk dat dit afgrijselijk boemerig klinkt door veels te laag gekozen zgn "kantelfrequenties".

Verander: C12 ( 0,1uF ) naar 0,01uF 630V polyester

C14 ( 0,1uF ) naar 0,01uF 630V polyester




gewoon goedkope condensatortjes ,...ERO , DB , TC , WIMA,....wat je maar hebt liggen in de rommeldoos ....

Als dat gedaan is , dan is je amp in orde ;)

stratman1976
3 februari 2013, 10:57
7ender, dank je voor je reply! Ik zal het gaan modden, ben erg benieuwd!
Puur uit nieuwsgierigheid zal ik ook eens kijken wat de kast dichtmaken voor verschil oplevert.

Mitch
3 februari 2013, 11:57
't Zou niet voor het eerst zijn dat sommige waardes eigenlijk een factor 10 anders moeten zijn bij Vox :D

stratman1976
3 februari 2013, 13:30
Niet het eerste ontwerpfoutje bij deze serie, want een kwestie van smaak kan ik het toch niet noemen. De roosterweerstanden zaten namelijk ook verkeerd gemonteerd. Dan vraag ik me altijd af of het dan onkunde of desinteresse is van de desbetreffende ontwerper.

7ender
3 februari 2013, 18:48
7ender, dank je voor je reply! Ik zal het gaan modden, ben erg benieuwd!
Puur uit nieuwsgierigheid zal ik ook eens kijken wat de kast dichtmaken voor verschil oplevert.

Dichtmaken moet je NIET doen ,...je maskeert wel een beetje een te lage weergave/uitslinger-fenomeen ,
maar je hoort het probleem in het begin van de keten op te lossen , ....en dat is IN de versterker !
Bovendien heb je die 30Watt gewoon nodig in combinatie met een beetje rendement van de speakers , .....en dat verpruts je door die kast dicht te timmeren .

Die twee condensatortjes lossen 't al voor je op .

Dirk_Hendrik
3 februari 2013, 18:59
Dan vraag ik me altijd af of het dan onkunde of desinteresse is van de desbetreffende ontwerper.
Je zou daar een 3e aan toe kunne voegen. Het willen "verbeteren". Alledrie fout en alle 3 zaken die je niet van Korg zou verwachten. (Ja, Korg ja).

Mitch
3 februari 2013, 20:00
Afgezien van 7enders fixatie op vermogen en rendement zou ik je ook van harte willen afraden om een duo Blue Alnico's in een dichte kast te proppen. Dat tafereel kan ik me nog goed herinneren, was de meest schelle pestbende die ik ooit had gehoord. In een open kast functioneren die dingen een stuk beter.

stratman1976
3 februari 2013, 22:11
Oké, duidelijk! De condensatoren eerst maar eens. Als het dan oké is, zie ik verder dan ook geen reden, zeker als dat door jullie ervaringen al gebleken is!

stratman1976
4 februari 2013, 14:57
Even 22 nF erin gedaan, deze had ik nog liggen, maar WOW dit scheelt al behoorlijk veel.
10nF is besteld alsmede wat tussenwaarden zodat ik kan finetunen!

De speakers zijn denk ik niet het issue.....Zo zie je maar, een forum als dit scheelt een hoop werk!
Nogmaals dank gents!

7ender
4 februari 2013, 16:49
die 10 nf ( oftewel 0,01 uF ) is het maximum op die aangewezen specifieke plaatsen !

een grotere waarde levert al nadeel op !

( bij basgitaarversterkers neemt men die waarden soms nog wel kleiner zelfs ! )

Het volume van de versterker/speakers is hier ook tevens mee bepaald , .....hoe hoger deze waarde , des te slechter het hoorbaar volume en de belastbaarheid .

Fine-tuning is niet nodig , geloof me :ok:


Wie heeft dit ding trouwens zo maf bedacht met die achterlijke grote koppelcondensators ? Is dit een soort re-issue achtige bouwkit oid ? :dontgeti:

stratman1976
7 februari 2013, 14:22
Zo, de 10 nF condensatoren zitten er in. Gisteren op goed volume in de oefenruimte gestaan. Echt een grote verbetering! Vooral:

- geen irritant laag meer
- vintage achtige crunch :-)
- meer detail
- overdrive/dist pedalen komen veel beter uit de verf

Niet slecht voor een mod van nog geen €2,-
Nogmaals dank!