PDA

View Full Version : Kosten materiaal voor Ukulele



beunklats
30 januari 2013, 21:41
hee

Weten jullie wat het ongeveer kost om een ukulele te bouwen.

gr
Johan

ErikH
30 januari 2013, 21:44
Dat hangt er nogal vanaf welke materialen je wilt gaan gebruiken, maar ik heb zelf eens gekeken omdat ik er ook een wilde bouwen en al met al zit je zo maar op een kleine honderd euro en daar koop je ook wel een leuke uke voor. Dat heb ik dus gedaan. Heb je de apparatuur er voor?

beunklats
30 januari 2013, 21:51
Gereedschap is geen probleem.
Maar zal het met niet al te duur hout ook zoveel kosten.

Rizz
30 januari 2013, 21:52
Kan wel voor minder, kijk eens bij Madinter (http://www.madinter.com/b2c/index.php?chgidioma=2&reload=1&msgp=).. Eurootje of 60-75 moet lukken, inclusief verzenden.

ErikH
30 januari 2013, 21:55
Ik wilde er een van mahonie bouwen. Sowieso lastig qua buigen.

Rizz
30 januari 2013, 22:21
Net even snel een lijstje gemaakt:

Products Units Price
Classical African Mahogany Set 10,80 10,80
African Mahogany Heel/Neck 650x83x22mm 2,30 2,30
Kerfings 8,00
Set of Soundboard Braces 1,95 3,90
First Soprano Ukelele Ebony Fingerboards 1,50 1,50

Zonder bindingen, maar die heb je toch meestal niet bij ukies

Met die set voor klassiek gitaar kan je 4x een boven-en achterblad maken en met de zijkanten ook.. Doe er nog een kopfineertje en wat andere meuk die je wilt hebben en je komt op mijn eerste schatting uit..

stijnkenens
30 januari 2013, 23:53
De mijne heeft welgeteld 0 (nul) euro gekost ...
Ik heb gewoon wat restjes opgebruikt.

Misschien moet je eens een bouwpakketje (http://www.stewmac.com/shop/Kits/Ukulele_Kits/Soprano_Ukulele_Kit.html) proberen ?



s.

ernieman
31 januari 2013, 00:16
Bij Thoman.de verkopen ze ook kitjes, maar daar is het meeste al aan gedaan.

In principe moet een uke je niet meer kosten dan wat geld voor de frets, snaren, lijm en tuners. De rest is hout en aangezien een uke redelijk klein is, kun je daar best wel goedkoop of gratis aankomen bij de plaatselijke timmerman.
Je kunt eender wat gebruiken voor hout. Mahonie, Notelaar, Eik, Es, Whatever.
Dus buiten de eventuele houtkost zou je ergens rond de 5 + 5 + 0,5 + 10 euro = 20,5 euro kwijt zijn.

Rizz
31 januari 2013, 00:20
idd, zelfs bij de grotere (web) winkels hebben ze vast wel wat afval hout, goeie idd! Dan nog wat mdf of multiplex voor mallen, die was ik nog vergeten..

Ray_W
1 februari 2013, 18:57
Je kunt natuurlijk ook een echte bouwen, dan heb je KOA nodig voor top, back and sides en nog wat mahonie voor de hals en een ebony toets.

De prijs begint dan al aardig op te lopen. Echte en goede ukulele tuners zijn ook wel aan de prijs.

Je kunt de lat zelf heel hoog of veel lager leggen.

Bij Elderly instruments hebben zij goede Ukulele tekeningen met bouw beschrijvingen, duidelijke bouw uitleg en aanpak waarbij je ook nog weinig (speciaal) gereedschap en geen mallen nodig hebt.

Ray.