PDA

View Full Version : Egmond type 1230



charlescoenraad
30 januari 2013, 21:38
Ik ben een Egmond type 1230 aan het reverse engineeren. Het is een simpele comboversterker met EZ81, 2x ECC83 voor pre-amp, tremolo en fasedraaier en 2x EL84 balans. Nu kom ik een paar rare dingen tegen. De voedingstrafo (amroh P141) heeft 2x 280 V wikkelingen maar ik meet 300 V op de trafo. De EZ 81 is aangesloten op de 5V wikkeling! - ziet eruit alsof dit af fabriek gedaan is. Is dat de verklaring voor de hoge trafo spanning? Moet ik de EZ81 op de 6,3V aansluiten (het is 2x 3,15V met centre tap aan aarde). De anodespanning is 345V en de spanning over de kathodeweerstand van de eindbuizen (150 ohm) is 12 V.

Groet,
Charles

nico verduin
30 januari 2013, 22:18
Ik ben een Egmond type 1230 aan het reverse engineeren. Het is een simpele comboversterker met EZ81, 2x ECC83 voor pre-amp, tremolo en fasedraaier en 2x EL84 balans. Nu kom ik een paar rare dingen tegen. De voedingstrafo (amroh P141) heeft 2x 280 V wikkelingen maar ik meet 300 V op de trafo.
Die trafo was voor 220V. Als jou netspanning tegen de 230V aanloopt zit je al gauw boven de 292V. En wat voor meter gebruik je?



De EZ 81 is aangesloten op de 5V wikkeling! - ziet eruit alsof dit af fabriek gedaan is.
s dat de verklaring voor de hoge trafo spanning?
Nee. Wat geeft de meter trouwens aan?



Moet ik de EZ81 op de 6,3V aansluiten (het is 2x 3,15V met centre tap aan aarde).
zou ik niet doen. Ook al is de isolatie tussen de kathode en gloeidraad 500V (volgens de datasheet). Als hij door zou klappen dan heb je gelijk sluiting met GROUND. De 5V wikkeling houdt hem geisoleerd van GROUND omdat dat een losse wikkeling is.



De anodespanning is 345V en de spanning over de kathodeweerstand van de eindbuizen (150 ohm) is 12 V.
Ze staan wel lekker te dissiperen (ruim 13W per stuk) die eindpitten. Komt een beetje door de hoge voedingsspanning. Je zou evt. de kathode weerstand wat groter kunnen maken om hem wat kouder te krijgen.

charlescoenraad
30 januari 2013, 23:24
Die trafo was voor 220V. Als jou netspanning tegen de 230V aanloopt zit je al gauw boven de 292V. En wat voor meter gebruik je?
Voltcraft VC270 multimeter

Nee. Wat geeft de meter trouwens aan?
Netspanning is 228 V - trafo nu 304 - 0 - 304 V

zou ik niet doen. Ook al is de isolatie tussen de kathode en gloeidraad 500V (volgens de datasheet). Als hij door zou klappen dan heb je gelijk sluiting met GROUND. De 5V wikkeling houdt hem geisoleerd van GROUND omdat dat een losse wikkeling is.

OK had ik ook al gedacht -gebeurde dat vroeger vaker, een EZ 81 daarom op de 5 V wikkelingen te zetten?

Ze staan wel lekker te dissiperen (ruim 13W per stuk) die eindpitten. Komt een beetje door de hoge voedingsspanning. Je zou evt. de kathode weerstand wat groter kunnen maken om hem wat kouder te krijgen.
Zal er eens een 180 ohm in solderen.

cluseau
31 januari 2013, 07:58
Zal er eens een 180 ohm in solderen.
Bijna alle EL84 eindtrappen staan zo warm te stoken, soms ver over 12Watt per buis (AC30) alsof het niets is. Deze buisjes kunnen veel hebben hoor en als je hem verder afknijpt ga je dat niet waarderen.
Dat gaat je vermogen kosten. De hoge anodespanning doet er geen goed aan maar is waarschijnlijk niet echt de oorzaak, de bias is immers zelfstellend. Powertrafo is waarschijnlijk 220 en we zitten tegenwoordig al ruim boven de 230 met als gevolg dat de secondaire spanningen hoger uitkomen. Goeie maat is de 6.3V~, die zal ook wel hoger zijn.

charlescoenraad
1 februari 2013, 00:36
Het is misschien toch beter om er een 230V trafo in te zetten. Waar kan ik een staande trafo kopen met 275 -0-275 V 100 mA en 2x 6,3 V. Trafo voor een 18W clone?

cluseau
1 februari 2013, 00:40
Het is misschien toch beter om er een 230V trafo in te zetten. Waar kan ik een staande trafo kopen met 275 -0-275 V 100 mA en 2x 6,3 V. Trafo voor een 18W clone?

Nergens voor nodig maar als je zo graag wil is hier (http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=668) een leuke trafo

nico verduin
1 februari 2013, 08:24
Nergens voor nodig maar als je zo graag wil is hier (http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=668) een leuke trafoEn dat is een heel mooi trafotje :)

charlescoenraad
1 februari 2013, 11:43
Ziet er inderdaad goed uit, maar heeft maar 1 gloeidraadwikkeling. Is het een probleem als ik de EZ81 aan dezelfde gloeidraadwikkeling aansluit als de andere buizen en de 6,3 V wikkelng met 2x 100 ohm aan aarde leg?

nico verduin
1 februari 2013, 11:49
Zalang de EZ81 niet doorslaat tussen de kathode en gloeidraad wel :) Anders fikken die 100 ohmers wel uit

cluseau
1 februari 2013, 14:11
Zalang de EZ81 niet doorslaat tussen de kathode en gloeidraad ........

Op deze manier is menig radio in omloop gebracht en vele honderden zijn nog steeds in gebruik.

Die EZ is er speciaal op afgericht ;).

nico verduin
1 februari 2013, 14:34
Dat weet ik wel :). Maar we hebben nogal wat van die creatievelingen op het forum die nog wel eens tegen een probleem aanlopen omdat ze niet vooraf nagedacht hebben van de consequenties. De EZ81 heeft volgens de specs 500V isolatie tussen de kathode en de gloeidraad.
Nu het doem scenario :
a) stel de kathode slaat door
b) Als de zekering niet eerst springt, dan fikken die 100 ohmers uit
c) De gloeidaad spanning wordt opgetilt naar de B+
d) alle kathodes van ALLE buizen krijgen een spanningsverschil van Kathode naar gloeidraad van B+.
Het is maar net de vraag of die buizen er allemaal tegen kunnen. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een oversized zekering gebruikt....

cluseau
1 februari 2013, 14:46
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een oversized zekering gebruikt....

Hmmmm, yeahhhh......do it all the time. Me like that :crazyhappy:

http://www.amps-unlimited.nl/temp/fuse.jpg

nico verduin
1 februari 2013, 15:06
Hmmmm, yeahhhh......do it all the time. Me like that :crazyhappy:

http://www.amps-unlimited.nl/temp/fuse.jpg


hehe eindelijk eentje die het begrijpt... De versterker zekering springt dan tenminste niet:D:D:D