PDA

View Full Version : Fender Princeton kapot



Jamie_E
30 januari 2013, 21:08
Hallo,

Ik heb sinds gisteren een Princeton (1969 silverface zonder reverb van ebay) maar er komt met geen mogelijkheid geluid uit. Ik heb als eerste de "standaard" dingen gecontroleerd: andere kabels, jack pluggen een paar keer in en uit trekken, de pots wat heen en weer bewogen, de buizen goed in de voetjes gedrukt. Maar niks, geen kraakje van leven.

Het lijkt alsof ie niet wil versterken dus heb ik de (pre)amp buizen (2x 6v6 en 2x 7025/12ax7) gecheckt met mijn Champ600 en die werken allemaal, de GZ34 rectifier kan het denk ik niet zijn.

Als ik mn vinger op de jacktip zet en het volume hoger dan hoor ik wel de typische brom maar HEEEL zacht (alsof je een vinyl luistert zonder de versterker aan te zetten)

Ik heb de speaker met een multimeter gecheckt en die geeft een piep op de diode stand.

De amp is niet gemod, dus alles orgineel. Het is een 110V die aan een 230->110V 100W convertor hangt (de amp vraagt 80W dus dat lijkt me voldoende)

Verder gaat mijn kennis (nog) niet, dus de electronica/ trafo etc heb ik niet gecontroleerd, daarvoor zal die naar een reparateur moeten.

Als iemand nog tips heeft, graag!

nico verduin
30 januari 2013, 21:14
ff een paar dingen ter verduidelijking:
- gloeien de buizen en het lampje als je hem aanzet?
- Daar je niks hoort neem ik ff aan dat geen van de buizen echt rood gaan gloeien (als de gloei het doet :))

Jamie_E
30 januari 2013, 21:27
Ik dacht dat ik niks was vergeten :) maar idd, het lampje en de buizen gloeien, de 6v6 met een mooi blauw kleurtje verder niet roodgloeiend.

nico verduin
30 januari 2013, 21:55
Het feit dat de buizen een mooie blauwe gloed riekt naar een goede instelling en er is hoogspanning.
Tja dan wordt het toech iemand die ff meet wat de spanningen zijn op de pinnen van de buisjes. Dan kan je uitsluiten of de buizen goed ingesteld zijn. Zo niet kan dat een reden zijn dat je zo goed als niets hoort.
De speaker plug zit wel in de speaker jack heh? Niet in de extra jack?

cluseau
30 januari 2013, 22:05
De speaker plug zit wel in de speaker jack heh? Niet in de extra jack?

Ha, datwas ook mijn eerste gedachte. Die fout wordt nogal eens gemaakt.

Maar een vraag aan Jamie, als je de tip aanraakt hoor je een bromtoon. Komt die dan wel uit de speaker of hoor je de lamellen van je uitgangstrafo schreeuwen om hulp. In dat geval is je speaker of de speakerkabel onderbroken. Meet even met een ohmmeter op de jackplug wat je daar voor waarde meet.

edit:
speaker niet in diodestand meten maar gewoon in het weerstand berijk. Meet maar tussen de ring en tip van de jackplug. Je meet iets minder dan de impedantie dus zeg maar 12 ohm voor een 16 ohm speaker.

nico verduin
30 januari 2013, 22:21
Ik denk niet dat ie een meter heeft :)

cluseau
30 januari 2013, 22:26
Ik denk niet dat ie een meter heeft :)

Maar wel een stel oren toch? Hij kan dan horen of de brom uit de arme lamellen komt of uit de speaker. Als ik zo het verhaaltje lees mist hij gewoon een load en staat de trafo om hulp te schreeuwen.

Jamie_E
31 januari 2013, 17:58
nico/cluseau

Bedankt voor de hulp zo ver :)

De speaker zit in de Speaker output en NIET in de EXT. Speaker output. De brom LEEK van de speaker af te komen maar ik kon t niet goed traceren en mn hoofd pastte niet helemaal in de cabinet hehe. Ik zal vanavond even de jack tip doormeten (ik heb een multimeter dus ;) )

Jamie_E
31 januari 2013, 22:25
Nou, de meter doet niks, ook niet als ik op de speaker zelf meet trouwens. En de brom komt idd niet van de speaker af dus zal t waarschijnlijk toch de speaker zijn... Ik heb in de Champ een 4 Ohm speaker zitten, kan ik die straffeloos testen (de princeton is 8 Ohm)??

cluseau
31 januari 2013, 22:29
Nou, de meter doet niks, ook niet als ik op de speaker zelf meet trouwens. En de brom komt idd niet van de speaker af dus zal t waarschijnlijk toch de speaker zijn... Ik heb in de Champ een 4 Ohm speaker zitten, kan ik die straffeloos testen (de princeton is 8 Ohm)??

Duidelijke zaak hoor, prik je 8 ohm er maar in, je zal zien dat hij werkt.

Jamie_E
31 januari 2013, 22:34
De princeton speaker in de champ prikken?

cluseau
31 januari 2013, 22:37
De princeton speaker in de champ prikken?

De champ speaker in de princeton natuurlijk, je wil toch wat horen ;)

Jamie_E
31 januari 2013, 23:07
Omdat je zei:
Duidelijke zaak hoor, prik je 8 ohm er maar in, je zal zien dat hij werkt.
En de champ speaker 4 ohm is, wil ik even zeker weten dat dat ook kan zonder dat ik iets opblaas ;)

Het wordt sowieso morgen, ga nu mn mandje in, morgen de uitslag :)

cluseau
31 januari 2013, 23:17
Omdat je zei:
En de champ speaker 4 ohm is, wil ik even zeker weten dat dat ook kan zonder dat ik iets opblaas ;)

Het wordt sowieso morgen, ga nu mn mandje in, morgen de uitslag :)

Ja hoor, kan gerust, 100% mismatch is toelaatbaar. Alles beter dan onbelast wat je tot nu toe ervaren hebt. Ik hoop trouwens dat je uitgangstrafo nog heel is want in een heel enkel geval heeft onbelast blazen de kop van de trafo gekost. Maak je maar niet ongerust, met deze kleine vermogens loopt het zo'n vaart niet.


Ehhhh ...... slaap lekker :hide:

Jamie_E
1 februari 2013, 18:32
Heren bedankt!

Het is de speaker inderdaad, met de champ speaker werkt ie goed. Nou weet ik ieder geval wat er mis is :)

cluseau
1 februari 2013, 18:42
Heren bedankt!

met plezier.....:ok:

fastfolkert
2 februari 2013, 11:05
Heren bedankt!

Het is de speaker inderdaad, met de champ speaker werkt ie goed. Nou weet ik ieder geval wat er mis is :)

Nou wil ik ook graag weten waar de Princeton speaker fout ging: onderbreking in de stekker? kabel? draadje van speakeraansluiting naar spreekspoel? Da's allemaal reparabel.

cluseau
2 februari 2013, 12:31
Nou wil ik ook graag weten waar de Princeton speaker fout ging: onderbreking in de stekker? kabel? draadje van speakeraansluiting naar spreekspoel? Da's allemaal reparabel.

staat in deze post


Nou, de meter doet niks, ook niet als ik op de speaker zelf meet trouwens.......

fastfolkert
2 februari 2013, 15:16
staat in deze post

Aha, overheen gelezen, thx.
Zou *theoretisch* nog een breuk in dat soepele draadje tussen speakeraansluiting en spreekspoel kunnen zijn.....

Jamie_E
3 februari 2013, 19:30
Ik heb een nieuwe speaker besteld (Jensen P10R) en de kapotte speaker wil ik laten repareren (zo mogelijk) om te bewaren.

Jamie_E
8 februari 2013, 23:52
Zou *theoretisch* nog een breuk in dat soepele draadje tussen speakeraansluiting en spreekspoel kunnen zijn.....

Dit is dus t euvel, 1 van de draadjes is los :)

De Jensen speaker zit er sinds vandaag in en t klinkt top!

cluseau
8 februari 2013, 23:55
Dit is dus t euvel, 1 van de draadjes is los :)



Komt veel voor en het is te maken maar vereist wel goede soldeervaardigheid. Als je dit verkeerd doet zal het spoedig weer breken.

Jamie_E
10 februari 2013, 20:02
Ok, de amp heeft t welgeteld 1 dag gedaan, nu wil ie helemaal niet meer aan. Toch de trafo een klap gehad denk ik... balen...

Gearjunkie
10 februari 2013, 20:11
Balen joh! Maar laat er eens een tech naar kijken! Zekeringen ok??

cluseau
10 februari 2013, 20:28
Ok, de amp heeft t welgeteld 1 dag gedaan, nu wil ie helemaal niet meer aan. Toch de trafo een klap gehad denk ik... balen...

Als de trafo helemaal stuk is gaat hij nog steeds aan. Maak je dus niet al te ongerust, komt echt wel goed.

Jamie_E
11 februari 2013, 18:42
Balen joh! Maar laat er eens een tech naar kijken! Zekeringen ok??
De zekering is inderdaad geklapt, ik ga m sowieso naar een tech brengen want er zit een orginele ground switch op en een stekker zonder aarde, dat vind ik wat tricky.


Maak je dus niet al te ongerust, komt echt wel goed.

Vast wel maar ik wil gewoon NU rocken! :D

nico verduin
11 februari 2013, 19:06
De zekering is inderdaad geklapt, ik ga m sowieso naar een tech brengen want er zit een orginele ground switch op en een stekker zonder aarde, dat vind ik wat tricky.



Vast wel maar ik wil gewoon NU rocken! :DMaar is hij ook van binnen nog aangesloten?

Jamie_E
12 februari 2013, 09:46
Weet ik niet, de verkoper stelt dat de princeton in 100% orginele staat is dus ik neem aan van wel, zal het vanavond even checken.

nico verduin
12 februari 2013, 10:28
Als ie nog 100% is heb je een redelijk grote kans dat de elco's einde oefening zijn.

Jamie_E
12 februari 2013, 13:37
Ik denk dat het het slimste is om m gewoon weg te brengen, te laten recappen en de voeding aan te laten passen zodat ik geen doodklap krijg of mn huis affikt oid :D