PDA

View Full Version : overdrive pedaal voor '3e kanaal'?



RobinH
30 januari 2013, 12:03
Hoi iedereen,
ik ben van plan om, zodra het geld er is (wat overigens nog wel ff duurt) een nieuwe versterker te kopen. Mocht het zover zijn, dan komt daar wel weer een topicje over als ik advies nodig heb.
Nu was het plan toen ik mijn huidige versterker (Roland Cube 30X) tweedehands kocht, om deze versterker weer te verkopen zodra ik met het geld dat die versterker opbrengt (heeft mij 125 incl verzendkosten gekost, dus dat wil ik er weer voor hebben) een nieuwe kan kopen. En dat moest dan een Blackstar HT5 worden, welke variant maakt even niet uit.

Maar toen kwam ik in een bandje, en daar is een hoge gain niet geschikt. Voor mijn band gebruik ik nu de modellen in mijn cube van de Fender Bassman, Fender Twin Reverb (als ik dat goed zeg, de black panel) en de VOX AC30 op lage gain. Dan zou het, voor mijn band, praktischer zijn om een VOX of Fender amp te kiezen. Maargoed, als de band stopt dan zit ik met een versterker waarmee ik niet alles kan spelen wat ik wil.

Dus toen bedacht ik dat ik misschien een overdrive pedaal kan aanschaffen, en dan, als ik op het cleane kanaal speel, die aan kan zetten als soort 3e kanaal, met een wat lagere gain. Zou dit werken, en zoja, welke pedalen kunnen jullie aanraden (voor rythm guitar)? Door het topic met slechtste pedalen heb ik geen vertrouwen in een BOSS pedaal meer, is dat terecht of kan het wel?
Mijn band wilt overigens nummers spelen die voornamelijk een combi van blues en punk zijn, maar ook wel classic rock enzo (we zijn net begonnen, dus echt eigen nummers zijn er ook nog niet, maar de bedoeling is wel dat dit langer dan een paar maanden blijft, en anders ga ik waarschijnlijk wel verder met onze lead gitarist).

Pedalen waar ik zelf aan dacht voor het topic met slechtste effecten kwam, waren de Boss Bluesdriver en de Fender Competition Drive (verwacht 8 maart), maar ik heb geen van beiden kunnen proberen. Ik wil geen goedkope behringer-spullen hebben, ik ken maar 1 product van dat merk dat in mijn ervaring oké werkt en het langer dan een paar jaar heeft uitgehouden (de DI-100 die we op mijn school hebben) :P.

Overigens, als jullie zeggen, er is een amp (switchbaar met pedaal) die ook gewoon 3 kanalen heeft, met een licht overdrive kanaal, en die in mijn prijsbereik zal vallen (ik ben 17, dus geld komt niet zo snel, budget zit rond dat van een HT5C Reverb, dus 440 excl pedaal), dan hoor ik dat graag :).

Alvast bedankt,
Robin

MarkS
30 januari 2013, 13:43
Laat ze maar lullen in dat topic ;) Zelf luisteren en kopen wat jij OK vindt. Boss pedalen zijn in ieder geval redelijk waardevast mocht het tegenvallen. Tweedehands aankoopprijs krijg je er doorgaans ook weer voor terug. Bluesdriver, OD-3 is weinig mis mee hoor.
Digitech Bad Monkey comes to mind, Harley Benton Tubescreamer kloon voor weinig.
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_vintage_overdrive.htm

Qua amp...
Misschien is een Fender Mustang III of IV zelfs iets voor je als je variatie genoeg wilt.
Of je nu een extra pedaal intrapt, een ander kanaal kiest, of een andere preset oproept, maakt eigenlijk niet uit.

Anders zou ik 2e hands gaan rondkijken voor buizenbakkies met iets meer power dan de 5W van die Blackstar.

zoon van Piet
30 januari 2013, 13:55
Precies: laat ze/ons maar lullen. Boss is de standaard waaraan alle anderen worden afgemeten, de meest verkochte pedalenboer (10miljoenste is al heel wat jaren geleden), goed verkrijgbaar, redelijk geprijsd en redelijk geprezen. Niks mis mee, zeker niet als je nog geen pedaalervaring hebt.

Liquid_Metal
30 januari 2013, 13:57
Even aan alle mensen met soortgelijke vragen: dit is een topic waar we iets mee kunnen. Transparant, genoeg achtergrondinfo en een duidelijk doel.

Waarom heb je het over 3 kanalen terwijl je het tegelijk over clean en overdrive hebt? Da's volgens mij twee... Het is niet zo dat "alles uit de versterker" beter is dan een clean versterker met overdrive pedaal/pedalen. Voor mijn standaard set haal ik liever de overdrive uit de versterker wat ik vind dat lekkerder klinken (veel mensen dus daarom zou je kunnen denken dat het per definitie beter is), maar ik heb een eenkanaals Egnater Tweaker die ik aanvul met twee drivepedalen: een Mad Professor Stone Grey distortion voor superzwaar werk en een DIY tubescreamer om het strakker te maken. De laatste optie bevalt heel erg en is makkelijker te gebruiken op andere versterkers. Bovendien zou het kunnen dat het clean uit een versterker je bevalt maar de drive niet. Met pedalen kun je dan zelf kiezen.
Als je effecten na de overdrive wilt gebruiken (doorgaans o.a. chorus, delay en reverb) dan is een overdrivepedaal heel makkelijk. Met versterker-drive moet je de fx-loop gebruiken en niet alle versterkers hebben die.

Een belangrijk punt is dat eigenlijk alle versterkers clean kunnen, dus voor de band is dat geen probleem. Als jij ook graag high gain gebruikt kun je dat voor jezelf aanvullen maar dat hoeft natuurlijk niet.
Het allerbelangrijkste is dat je moet gaan testen en je oren moet gebruiken. Als clean het belangrijkst is kies je een versterker daarop uit.

Mitch
30 januari 2013, 14:17
Leuke optie zijn pedalen waar je met een extra schakelaar nog wat gain kan toevoegen. HBE Big D bijvoorbeeld, staat voor een keurige prijs nu op Marktplaats, tweedehands. Wereldding met héél veel mogelijkheden. Dan heb je zowel een tweede als een derde kanaal ;)

RobinH
30 januari 2013, 14:27
Mark: Geld voor de echte Bad Monkey is er dan ook wel ;) 10 euro meer of minder maakt niet uit, zeker niet als ik ervoor kan proberen (Rockpalace vraagt 50 euro ervoor, maar dan heb ik geen 8 euro verzendkosten). Amps.. tja, ik wil geen moddelingversterker, want anders zou ik de cube kunnen houden, die gaat hard genoeg en heeft op zich modellen waar ik wel tevreden over ben. Een grotere buizenamp gaan mijn ouders echt niet fijn vinden, en is ook voor mijn situatie niet nodig. Want mijn band zal voorlopig nog niet eens in de avond mogen spelen denk ik, en overdag lijkt me niet snel voor ons genre. Jongste lid is namelijk (als ik het goed zeg) net 14.

zoon van Piet: duidelijk :)

Liquid_metal:
Ik heb '3e kanaal' ook (expres) tussen aanhalingstekens gezet. Tuurlijk, het is geen echt 3e kanaal, maar zou de functie ervan moeten overnemen en iets moeten leveren wat niet "clean" of "zware overdrive" is. En dat wil ik dan dus bereiken door een pedaal, en dat laat ik dan natuurlijk niet nog eens over de het kanaal met overdrive gaan, dat moet dan natuurlijk over clean. Want de overdrive bevalt me prima, het is waarop ik mijn gitaar (een SG met coil split, zegt misschien ook iets) heb getest en die combi klonk erg goed naar mijn mening.
Uiteraard is het clean ook niet het probleem. Clean zou clean moeten zijn ;). High gain is voor mij persoonlijk iets wat verder beschikbaar moet zijn. Maar een lagere gain (en gewoon een ander soort overdrive eigenlijk) is wat ik voor mijn band wil gebruiken. Uiteraard koop ik mijn versterker niet voor mijn band die pas een maand bestaat (en waar het laatste lid vlak voor een toetsweek is toegevoegd, en we dus nog geen tijd hebben gehad voor een jamsessie). Ik koop de versterker naar hoe die voor mij moet klinken, en dan wil ik best een pedaal kopen waarmee ik de (overigens ook voor mij wel bevallende) sound kan krijgen die bij mijn band past.

Mijn eisen in een volgende versterker, die op zich niet echt veelgevraagd zijn, zijn: 2 (of 3, maar dat is niet nodig) kanalen, te switchen via footswitch, een goede clean en een high-gain overdrive zoals bijvoorbeeld een blackstar heeft, en het moet een buizen amp zijn, waarbij het wattage niet enorm hoog hoeft te zijn (ik ga geen enorme gigs doen, en als ik die wel ga doen dan zal dat toch gemic'd gebeuren als het aan mij ligt, zeker zolang onze drummer elektrisch drumt i.v.m. geluidsoverlast bij de buren).

Enne, je allereerste opmerking: en ik ben 17 hè ;) dus zo moeilijk is t blijkbaar niet ;). Kost alleen iets meer tijd dan 'ik zoek een overdrive pedaal, wie kan mij helpen?'.

Lijstje nu: boss bluesbreaker, digitech bad monkey, fender competition drive (nog niet uit, maar ik wil die wel proberen, als het een typische fender drive levert zou dat een hele mooie uitkomst zijn).

Edit: Reactie erbij tijdens het typen.

Probleem wat ik nu heb, is dat (zeker tot vrijdag) ik echt een minimumbedrag heb om te besteden. Voor 25 euro kan je niet bepaald een effect met wat kwaliteit kopen ;).

Edit2: correctie, ik heb wel geld, want mijn zakgeld is al gestort :) 70 euro, voldoende voor een pedaal. Maar ik wacht toch nog wel een maand denk ik, dan kan ik die Fender Competition Drive ook proberen.

zoon van Piet
1 februari 2013, 13:40
Fender Competition Drive

Sorry, maar de vraag is: waarom?

Het is natuurlijk jouw geld, en je bent vrij om het te verbrassen aan een zo te zien sjinees product waar handig een legendarische merknaam op geplakt is..
het geeft nou niet echt veel vertrouwen.
en is lelijk! :seriousf:
Voor minder geld kun je uitstekend terecht, met name 2ehands, bij gerenommeerde pedalen van bekende merken ( bekende pedalenmerken, bedoel ik dan. Fender heeft buiten de 70's fender blender nooit een pedaal van enige betekenis gemaakt..)

RobinH
2 februari 2013, 01:15
Lijkt erop dat die sowieso van het lijstje geschrapt gaat worden ;). Niet vanwege jouw reactie, maar vanwege de levertijd. Morgen ga ik met de andere gitarist uit mijn band op bezoek bij Rockpalace, en dat betekent effecten proberen. En het beste pedaal bestel ik woensdag bij bax met 10% korting (ik blijf een Hollander). Te besteden bedrag: 85 euro. Dat is genoeg voor een best leuk overdrive-pedaal. Dus ik ga wat proberen, en ik zie wel wat ik ga bestellen (mocht het echt verschil maken, anders neem ik het pedaal gewoon direct mee).

Mitch
2 februari 2013, 10:56
Bax? Niet Marktplaats?

RobinH
2 februari 2013, 11:45
Kan ik inderdaad ook even op rondkijken. Voordeel van bax is dat het nog terug kan, mocht het binnen 60 dagen toch niet bevallen :). Marktplaats... tja, ophalen dan is er niet veel, versturen kan maar ook dan ligt het er maar aan hoeveel het bespaart.

Mitch
2 februari 2013, 12:02
Tweedehandsprijzen liggen rond de 60% van nieuw, afhankelijk van de populariteit van het pedaal. Ik zou zeker even rondkijken.

RobinH
2 februari 2013, 18:22
Vandaag dus naar rockpalace geweest, en 3 merken geprobeerd: Boss, TC nogwat, en digitech (verder hadden ze niet echt veel naar wat ik zag). Boss had één leuk pedaal, de bluesdriver. Maar de Screamin' blues was maar 35 euro, en klonk ook goed. Ben dus ook gelijk voor de Screamin' blues gegaan, want voor minder ga ik geen redelijk overdrive-pedaal kopen.