PDA

View Full Version : Heel snel opbreken clean channel Engl Screamer combo



rupke
30 januari 2013, 09:34
Hoi allemaal,

Het zit me niet mee de laatste tijd (zie post Kitty Hawk). Ik heb net een 2e hands Engl Screamer combo gekocht en nu breekt het cleane kanaal van deze versterker heel snel op. Heb ik niet bij de aankoop gemerk,t want ik kon niet op repetitievolume testen daar. (dat doe ik dus ook nooit meer). Ik heb ook een mail gestuurd naar Engl, maar ik dacht wellicht kunnen jullie er ook nog iets over zeggen.

Het verhaaltje is wel in het Engels. Maar dat is geen probleem toch :-)

Komt ie.

Goodmorning. 2 days ago I bought a second hand Engl Sreamer combo. I could only test it on low volume and everything seemed fine. Yesterday I tested it on rehearsel volume and I found out that the clean channel breaks up really fast. I have the master volume on 12 o clock and when i turn te volume of the clean channel (on the left of the panel) past 8 o clock (after step two on a scale of 10, so belwo w Quart fo the total range. It allreadye starts breaking op with a lot of low noise (bass). IT is not even. The volume is not even enough to rehaerse then. Can you help me out and let me know what i can do to solve this. or is this just the way the Engl screamer behaves.

Thank you

En jullie ook alvast bedankt :-)

Greetz Rupke

rupke
30 januari 2013, 09:42
Nog even een toevoeging. De verkoper gaf nog aan dat de versterker pas een servicebeurt had gehad met nieuwe buizen.

Gr. Rupke

witterwit
30 januari 2013, 09:43
Hoi allemaal,

Het zit me niet mee de laatste tijd (zie post Kitty Hawk). Ik heb net een 2e hands Engl Screamer combo gekocht en nu breekt het cleane kanaal van deze versterker heel snel op. Heb ik niet bij de aankoop gemerk,t want ik kon niet op repetitievolume testen daar. (dat doe ik dus ook nooit meer). Ik heb ook een mail gestuurd naar Engl, maar ik dacht wellicht kunnen jullie er ook nog iets over zeggen.

Het verhaaltje is wel in het Engels. Maar dat is geen probleem toch :-)

Komt ie.

Goodmorning. 2 days ago I bought a second hand Engl Sreamer combo. I could only test it on low volume and everything seemed fine. Yesterday I tested it on rehearsel volume and I found out that the clean channel breaks up really fast. I have the master volume on 12 o clock and when i turn te volume of the clean channel (on the left of the panel) past 8 o clock (after step two on a scale of 10, so belwo w Quart fo the total range. It allreadye starts breaking op with a lot of low noise (bass). IT is not even. The volume is not even enough to rehaerse then. Can you help me out and let me know what i can do to solve this. or is this just the way the Engl screamer behaves.

Thank you

En jullie ook alvast bedankt :-)

Greetz Rupke

het is wel verstandig om het type/serienummer etc. er bij te zetten.

cluseau
30 januari 2013, 10:12
Hoi allemaal,

Het zit me niet mee de laatste tijd (zie post Kitty Hawk). Ik heb net een 2e hands Engl Screamer combo gekocht en nu breekt het cleane kanaal van deze versterker heel snel op.

Dat is toch die met twee 5881 in de eindtrap? Moet je toch met gemak een drummer mee kunnen weerstaan. Hoe zit het met je impedantie. Meet even op de jackplug wat de load is. Welke uitgang heb je gebruikt.

rupke
30 januari 2013, 10:21
Hoi,

type is E330 als ik het goed heb en serienummer zoek ik straks thuis even op dan kan ik dat gleijk naar Engl mailen. ik heb de 8 ohm uitgang gebruikt met de interne speaker Linker poweramp section waar staat 1x 8 ohm of 2 x 16 ohm. Daarna heb ik er een cabinet bij aangesloten van 8 ohm. op de rechter poweramp sectie (1 x 16 ohm of 2 x 8 ohm. Daarna het externe cabinet op de 1 x 8 ohm. Resultaat was allemaal hetzelfde.

Gr. Rupke

arjanb01
30 januari 2013, 10:25
Als het die Screamer is die voor 375 euro te koop was op marktplaats dan weet ik wat er aan de hand is. Die buizen zijn bijna 10 jaar oud, dus ik denk dat je buizen aan vervanging toezijn. Als het die Screamer is, ik ken de verkoper en die amp is echt zwaar gebruikt volgens mij....

rupke
30 januari 2013, 10:42
Hoi Arjan,

Dat was deze niet. Deze stond voor 499 met een z5 switch en ziet er erg goed uit. De verkoper gaf aan dat hij pas een servicebeurt had gehad met nieuwe buizen. Het was een leuke goeie gast dus ik ga er van uit dat dat zo is. Kun je die door laten meten eigenlijk of kun je zien als ze aan vervanging toezijn?

Gr. Rupke

cluseau
30 januari 2013, 10:44
Hoi,

type is E330 als ik het goed heb

Ja dat is'm, moet toch 50Watt uitkomen. Even het cleane vermogen (laten) meten om aan te tonen of er wat loos is. Zo domweg buizen gaan vervangen wordt je niet wijzer van. Speaker impedantie is ook even belangrijk, die kun je zelf wel meten toch?

arjanb01
30 januari 2013, 10:45
Tik ff met een potlood tegen de pre-amp buizen, komt er geluid door de speaker van het tikken, dan zou ik de buizen sowieso vervangen. Opbreken van het cleane kanaal is echt een rot buisje (pre-amp buis) dus dat hij een service beurt heeft gehad vind ik dan vreemd, misschien door Peppie en Cocky laten doen dus ik zou hem laten nakijken. Het jammere is dat je dan alles bijmekaar een nieuwe had kunnen kopen, want die zijn voor rond de 600-650 euro te koop. Dus ik denk dat je een beetje genaaid bent door die verkoper, helaas....

witterwit
30 januari 2013, 10:49
kost een nieuwe niet bijna 1000 euro?

arjanb01
30 januari 2013, 11:18
Nope, das war einmal voor de crisis... tegenwoordig gaan ze voor minder nieuw weg check marktplaats maar....

witterwit
30 januari 2013, 11:25
alleen bij liquidation sales is hij wat goedkoper de rest zijn 2de handsprijzen.

rupke
30 januari 2013, 14:30
Phewwwwwww adners zou ik helemaal balen.

Ik kan thuisniet op hoog volume testen. vanavond ga ik naar een repetitieruimte en zla ik eens gaan meten en tikken op de lampjes

Gr. Rupke

cluseau
30 januari 2013, 14:40
Phewwwwwww adners zou ik helemaal balen.

Ik kan thuisniet op hoog volume testen. vanavond ga ik naar een repetitieruimte en zla ik eens gaan meten en tikken op de lampjes

Gr. Rupke

Heel kleine kans op een slechte eindbuisvoet. Je hebt dan beperkt vermogen omdat hij op één buis werkt en snel veel vervormt.

Thiez
30 januari 2013, 15:24
Het kan ook een slechte soldeerverbinding zijn op een van de buisvoeten. Engl zitten de voetjes vast op de print. Ik heb ook een keer problemen gehad met mijn engl blackmore en bleken twee slechte soldeerverbindingen te zijn.

Zo een screamer moet makkelijk mee kunnen met de drummer. Ik moet wel zeggen dat mijn blackmore (vergelijkbaar screamer schema maar met 100watt) ook redelijk fel klinkt clean. Je moet geen mooie ronde jazzy clean verwachten. Daarvoor moet je of je gitaarvolume wat terug draaien of je tone wat dicht zetten.

rupke
30 januari 2013, 15:57
Hoi Thiez,

Dat cleane geluid da komt wel goed. Het is dat hij veel te snel opbreekt. 50 watt moet toch headroom genoeg hebben zou je zeggen.

vanavond eens wat tikken en rammelen en zachtjes wrikken ;-)

rupke
30 januari 2013, 16:25
Ik heb het euvel gevonden.

Ik moe took eerst kijken voordat ik een post uitzet. het beschermdeel van de buizen verwijderd en wat zie ik............van de twee eindbuizen zit er op d eonderkant een witte waas en er liggen ook witte schilfers. Ik durf hem nie tmeer aan te zetten. MAar dit zou verklaren waarom hij zo snel overstuurde als ie op half vermogen draaide. Hij heeft wel 3 uu rlang aangestaan. Kan dit verder geen schade aan de verstkerker aangericht hebben.

Weet iemand wat die witte waas en schilfers heeft veroorzakkt.

Of is ie gewoon stukgegaan ;-)

Lekker servicebeurt is dat geweest.

GR. Rupke

cluseau
30 januari 2013, 16:32
Weet iemand wat die witte waas en schilfers heeft veroorzakkt.


Dat zou kunnen betekenen dat hij luchtlek is. Je kan de goed veronderstelde buis even er uit halen. Werkt hij dan helemaal niet dan is die overgebleven buis idd stuk. Nieuw setje plaatsen en biassen.

Thiez
30 januari 2013, 18:08
idd luchtlekje. Had ik ook bij een buis. was helemaal niks aan te zien. alleen die spiegel laag zet dan helemaal om in wit poeder.

nico verduin
30 januari 2013, 19:15
Lekker servicebeurt is dat geweest.

GR. RupkeDat zegt op zich niets. Hij zal ongetwijfeld goed zijn geweest toe hij geserviced was. Het kan best zijn dat een zwakke plek in de buizen zat en nu gesprongen is. Nog een beetje garantie van de verkoper?

ruudjes
31 januari 2013, 06:00
Het is toch wel raar dat je met 2 versterkers hetzelfde probleem hebt.

rupke
31 januari 2013, 07:51
Het is inderdaad raar dat ik dat met twee versterkers heb. Gisteren met precie smijn zelfde setup over een andere versterker gespeel den geen problemen. Dus het is vette pech wat ik heb. Maar komt goed. Vandaag mijn Kitty Hawk ophalen. Er waren een paar weerstnadje niet goed meer en de buizen waren op. Dat euvel met de Engl zal zo verholpen zijn met een nieuwe eindbuis.

Ik laat het nog weten.

Gr. Rupke

nico verduin
31 januari 2013, 08:26
Dat euvel met de Engl zal zo verholpen zijn met een nieuwe eindbuis.
(eindbuizen als ze niet eentje hebben met dezelfde meetwaardes (i.e. gematched dus). Anders heb je alsnog kans op roodgloeien / ijskoud om het te compenseren / of veel(beetje) 100Hz hum

rupke
31 januari 2013, 15:11
Hoi,

De twee eindbuizen zijn vervangen en huppateeeejjjj klinkt als een.

Porblem solved en de Kitty Hawak is ook gemaakt. Wat een lekker clean kanaal heeft deze versterker zeg. Zooooooo.

Gr. Rupke

arjanb01
31 januari 2013, 15:43
Hoppa en ik hoop dat het voor die engl reparatie niet te duur uitviel. In ieder geval heb je er een mooie veelzijdige amp aan!