PDA

View Full Version : Meerdere effectpedalen tegelijkertijd inschakelen



Flitser
29 januari 2013, 22:15
Hallo iedereen,

Ik ga binnenkort (opnieuw) beginnen met het opbouwen van een pedalboard. De volgende pedalen ga ik gebruiken:

Boss TU-2 tuner
Boss SD-1 als tubescreamer
Electro Harmonix Metal Muff/topboost als distortion pedaal
Artec APW-5 of Artec APW-7 als Wah pedal
Artec Analoge Delay

En daarna komt er misschien nog een leuk effect bij, zoals een Flanger of een Dunlop Rotovibe. Nu komt echter het probleem: ik wil voor mijn solo's de tubescreamer en de delay tegelijkertijd aanzetten. Nu kan ik dat doen door ze beide apart aan te zetten, maar ik vroeg me af of er een pedaal is om ze tegelijkertijd aan te zetten? Op die manier klinkt het beter. Ik had al een beetje gekeken op internet, maar een oplossing van 100+ euro vind ik wel eeeerrug overdreven voor mijn situatie. Het liefste heb ik ook dat ik de wah en de eventuele andere effecten wel zelf kan aan en uitzetten. Heeft iemand een voorstel?

Midwolda
29 januari 2013, 22:31
Een doosje, vier female inbouwjacks en een DPDT voetschakelaar?

Martijn-w
29 januari 2013, 22:34
Zoiets als dit:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_fxl4.htm

Jasper.
29 januari 2013, 22:37
Ikheb mijn overdrive en mijn channelswitch naast elkaar. En ik kan dan vrij gemakkelijk beide pedaaltjes tegelijk aantrappen. Desnoods met je voet een beetje schuin. Werkt voor mij prima.

Flitser
30 januari 2013, 19:06
@Midwolda: voor zover ik het begrijp zou dat inderdaad een oplossing zijn, alleen ben ik helaas niet zo'n held met klussen :(

@Martijn-W: ja zoiets zoek ik, alleen vind ik dat echt ongelofelijk duur voor zo'n klein ongemakje. Ik wil niet het kanaal van de versterker verwisselen, die kan gewoon op Clean blijven. Het gaat echt puur om het tegelijkertijd aanzetten van de Tubescreamer en de Delay.

@Jasper. : ik ben juist bang dat ik me dan zo slecht kan concentreren op m'n solo's. Een tijd geleden had ik flink wat pedalen, maar die had ik toen weggedaan omdat ik alleen maar aan het rommelen was om die krengen aan te krijgen :soinnocent: Daarom kies ik nu ook speciaal voor de Artec Wah, omdat daar een LED lampje aangaat als 'ie aanstaat. Ik stond altijd te kloten met mijn voormalige Dunlop Crybaby haha.




Edit: ik zag trouwens ook dit pedaal:

http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_switchblade_plus.htm

Zou ik die anders ook kunnen gebruiken? Ik vind het alsnog erg duur, maar het is tenminste al goedkoper (en kleiner) dan die Harley Benton looper.

Il_Falco
30 januari 2013, 19:25
http://www.thomann.de/nl/mxr_m_197_loop_box.htm
Deze zal doen wat je wil. Er is ook een van boss.

Daar kan je je delay en ts in zetten. Klik op de switch om ze aan/uit te zetten. Enigste probleem (waar je misschien kan mee leven) is dat je distortion dan voor je ts moet. Is dat toch een probleem is de Harley benton van Martijn je goedkoopste oplossing. Die EH switchblade zal niet lukken. Dat is geen looper maar een abswitcher. Die switcht tussen lijn a en lijn b of allebei. :)

the sure thing
30 januari 2013, 23:34
Op MP: een 3@1 Lehle switcher (blauwe) voor Eur 75,-. Mega-goede kwaliteit en doet wat jij wil.

Il_Falco
31 januari 2013, 08:17
Op MP: een 3@1 Lehle switcher (blauwe) voor Eur 75,-. Mega-goede kwaliteit en doet wat jij wil.

Is de blauwe niet een 1@3 en de groene een 3@1?

peter_heijnen
31 januari 2013, 08:22
http://www.musikding.de/Bausaetze/Musikding-Bausaetze/Looper-Switcher/Bypass-Looper-einfach::372.html

Harry
31 januari 2013, 09:50
maar is het heel erg als de delay een nanoseconde later aangaat dan de tubescreamer? Je tikt de een aan, begint met de solo en ondertussen tik je de andere aan...

The Lo Lands
31 januari 2013, 10:26
maar is het heel erg als de delay een nanoseconde later aangaat dan de tubescreamer? Je tikt de een aan, begint met de solo en ondertussen tik je de andere aan...
Dat heet perfectionisme :-) Heb ik ook vaak last van maar zoals je aangeeft, eerst de TS aan en dan de delay. Ik had voor een korte tijd een G Lab GSC looper pedaal maar ik kies er nu toch voor te tapdansen. De vrijheid van pedaaltje eraf of erbij verkies ik toch boven het gemak van alles in één keer schakelen. Maargoed, ieder zijn ding natuurlijk ;)

Harry
31 januari 2013, 13:21
zeker, ieder zijn ding. Maar het kan ook onzekerheid zijn, en misschien is het ook niet verkeerd om te beseffen dat niemand het hoort als dat andere pedaal eenfractie later aangaat.
Ik ben er op tijd achter gekomen, voordat het me geld ging kosten ;)

MarkS
31 januari 2013, 13:51
Daarom kies ik nu ook speciaal voor de Artec Wah, omdat daar een LED lampje aangaat als 'ie aanstaat. Ik stond altijd te kloten met mijn voormalige Dunlop Crybaby haha.

Een niet nader te noemen forumlid heeft op die manier ooit eens op de slotavond van de Vierdaagsefeesten de halve Waalkade schoongeveegd, omdat zijn wah gedurende het hele optreden aan stond en hij dat niet in de gaten had...:seriousf: :hide:

Flitser
31 januari 2013, 20:27
Het is geen perfectionisme of onzekerheid, het is gewoon zo dat ik erg vaak sta te kloten met mijn pedalen en om die reden mijn hele solo verpest. Als ik maar één knopje hoef in te drukken heb ik dat niet, waardoor ik me volledig kan concentreren op de solo :)

Ik ga dan toch voor de optie van Midwolda en peter_heijnen, die pedalen zien er toch nog goed uit en het kost ook amper iets. Ik vind 10 tot 20 euro een leuk bedrag voor zoiets, dus dat zit goed.

Bedankt iedereen, ik laat het weten als het gelukt is :)