PDA

View Full Version : Ruis...



Dhr. Freek
29 januari 2013, 20:49
Hallo,


Hopelijk kan iemand me iets vertellen over het tegengaan van ruis. Mijn Tele aard denk ik niet goed omdat de ruis sterk wordt wanneer ik mijn vingers van de snaren haal.

Mijn vraag is dus waardoor ruis veroorzaakt wordt en wat ik ertegen kan doen. Heeft die ducktape die men weleens op elektrische gitaren plakt er iets mee te maken?

Alvast bedankt!

Groet,


Freek

Stratman70
29 januari 2013, 20:59
Ruis of brom?

Dhr. Freek
29 januari 2013, 21:07
Wat is het verschil? Onlangs zijn in ieder geval alle draden in de gitaar nog gesoldeerd.

Gearjunkie
29 januari 2013, 21:13
Is je versterker wel geaard???

Dhr. Freek
29 januari 2013, 21:20
Ik neem aan van wel, er zit toch een aardedraad in de stekker??

Ben verder niet zo technisch aangelegd, maar dat is wel duidelijk denk ik.

kunk
29 januari 2013, 21:30
Ik neem aan van wel, er zit toch een aardedraad in de stekker??

Ben verder niet zo technisch aangelegd, maar dat is wel duidelijk denk ik.

Vast wel maar hoe zit het met je stopcontact?:???:

LGK
29 januari 2013, 22:11
Je bent niet de enigste,
dit heb ik ook, een brom bij mij. Als ik me vingers van me snaren haal dan word het iets harder. Geaard stopcontact. En achter bij de trem veren (gaat om een strat) zit zo'n draadje gesoldeerd.

Tabula Rasa
29 januari 2013, 22:17
Bij een tele vind je dat draadje niet. Snaren zijn geaard via de schroeven waarmee het element in de brug hangt.

ErikM
29 januari 2013, 22:26
Mijn tele heeft wel zo'n draadje. Werd gek van het gekraak als je tegen het brug element stootte

DLDB
29 januari 2013, 23:36
Je stopcontact moet ook geaard zijn. Sluit je versterker eens aan in de badkamer of keuken. Daar zijn de stopcontacten vaak geaard. Google anders even hoe je een geaard stopcontact herkent (twee pinnetjes aan de onder -en bovenkant).

bosnialove
30 januari 2013, 00:38
Weet iemand of dit ook geaard is met zo'n draadje?

http://i48.tinypic.com/9uptzd.jpg

Ik sluit mijn versterker aan op zo'n geaard verlengsnoer.

Johannes
30 januari 2013, 01:24
Ik sluit mijn versterker aan op zo'n geaard verlengsnoer.

En het geaarde verlengsnoer zit in een ongeaard stopcontact?

bosnialove
30 januari 2013, 01:58
Geaarde verlengsnoer aangesloten op een ongeaard verlengsnoer welke is aangesloten op een ongeaard stopcontact welke vervolgens ergens in de muur verdwijnt. :p

Jorikm
30 januari 2013, 06:50
Dan heeft het dus al geen zin;) hij moet aangesloten zijn op een geaard stopcontact. Dus de wanddoos, de verlengkabel en je haspel moeten alle 3 voorzien zijn van randaarde (die 2 pinnetjes).

Gearjunkie
30 januari 2013, 08:15
Of toch maar een doosje draadloze randaarde halen bij de muziekzaak. Ook een oplossing.

Nismorack
30 januari 2013, 09:04
Tijdje terug had ik mijn gitaar opnieuw bedraad en had ik ook een brom welke luider werd als ik de snaren aanraakte.

Oorzaak was dat ik de aansluiting op de jack verkeerd om had. Waardoor het signaal via de aarde aansluiting naar de elementen ging en mijn lichaam ook ruis veroorzaakte.

Volgende poging was de brom minder maar nog steeds een beetje aanwezig. Aarde draad was los gegaan, welke dus makkelijk weer te bevestigen was.

Voor de telecaster zou ik alle aansluitingen controleren of ze goed zitten en of de soldeer aansluiting niet koud zijn (dus niet geleiden). eventueel controleren met een meetapparaat.

bosnialove
30 januari 2013, 11:36
Ok, bedankt!

muffstuff
30 januari 2013, 12:08
:seriousf:

Dhr. Freek
30 januari 2013, 20:54
Bedankt voor de tips, ik ben weer wat wijzer geworden.