PDA

View Full Version : 1 x 12 multi channel combo



RedBuell
28 januari 2013, 21:49
Voor kleine/korte gigs en jam sessies waarbij ik zo min mogelijk wil mee nemen zit ik er aan te denken een 1 x 12 buizen combo te kopen die meerdere kanalen heeft en goed bediend kan worden met een footswitch. Ik heb een 5150II met een 2x12, een 4x12 met pedalboard erbij maar vind dit vaak te groot en lastig mee te nemen.

Zo wil ik alleen mijn Ibanez Fireman, een delay die ik op de versterker leg en kan schakelen door de FX loop aan en uit te zetten via de footswitch en de combo mee nemen. Stemmen middels zo'n klem op de headstock en rechtstreeks inpluggen in de combo.

Wat moet hij kunnen:

Redelijke clean, rauwe strakke rock crunch en een goeie lead eventueel met een reverb en schakelbare boost. Ik heb al zitten kijken naar een Engl Screamer combo maar wil graag weten welke combo's er nog meer zijn die ongeveer hetzelfde kan.

Stijlen: Stevige rock van AC/DC, Queens of the stone age en Queen tot Foo Fighters

Budget 2e hands tot max 700 euri.

Erik70
28 januari 2013, 22:01
Wat dacht je van Marshall JVM215c.
Komt 2e hands niet veel voorbij, maar als hij aangeboden wordt dan ligt dat weer wel redelijk in je bugdet.

Over de overvloed aan mogelijkheden ga ik niet uitwijden, google zelf maar ;-))

Ace 1.15.19
28 januari 2013, 23:56
Marshall 6101.

Er staat er nu één op Marktplaats voor precies je budget:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m627963804-marshall-30th-anniversary-6101.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

MarkS
29 januari 2013, 00:27
Helaas geen switchable loop, maar anders.. Koch Studiotone?

Ace 1.15.19
29 januari 2013, 00:32
Klopt, sorry, niet goed naar gekeken. Misschien toch interessant?

JohnLord
29 januari 2013, 07:08
Een Engl Screamer geeft je met de juiste footswitch toch wel de meeste functionaliteit. Bovendien hou je geld over.

RedBuell
29 januari 2013, 08:22
Een Engl Screamer geeft je met de juiste footswitch toch wel de meeste functionaliteit. Bovendien hou je geld over.


Hier zat ik ook aan te denken..., een via de footswitch schakelbare FX loop is bijna een vereiste omdat ik een delay op de versterker kan leggen die in de loop hangt en dan kan schakelen via de footswitch en direct in kan pluggen in de amp.

JohnLord
29 januari 2013, 08:34
Schakelbare FX-loop heeft ie nou net niet. Maar is die delay zó belangrijk?

MarkS
29 januari 2013, 09:10
Klopt, sorry, niet goed naar gekeken. Misschien toch interessant?
Nee, ik bedoelde, ondanks dat de Koch geen schakelbare loop heeft...wellicht toch een optie.

MarkS
29 januari 2013, 09:12
Schakelbare FX-loop heeft ie nou net niet. Maar is die delay zó belangrijk?
Kennelijk wel, moet hij per se in de loop (waar iets voor valt te zeggen), maar zijn 2 extra kabels teveel om mee te nemen.

RedBuell
29 januari 2013, 14:58
Een delay voor de amp vind ik minder lekker klinken dan in de loop. Zonder delay vind ik het geluid soms net ff te droog en vind het fijner om delay te gebruiken in de wat kleinere ruimtes. Ik wil juist een zo kleine setup mogelijk waarbij ik alle geluiden uit de amp haal zodat ik alleen een footswitch mee hoef te nemen.

Een delay op de grond betekent voor mij dat ik dan net zogoed ook mijn wah zou kunnen meenemen en mijn floortuner en een buizenschreeuwer en dus uiteindelijk gewoon mijn hele pedalboard meeneem en dan net zogoed de Marshall Valvestate versterker die op het podium staat gebruiken en de scheur uit een pedaal haal. Ik wil juist voor eenvoud gaan.

JohnLord
29 januari 2013, 15:17
Je kunt dan ook overwegen de delay thuis te laten en voor het ruimtelijk effect een beetje (schakelbaar) reverb te gebruiken. Nóg meer eenvoud!

jutter
29 januari 2013, 17:00
Koch Studiotone. Wel geen schakelbare loop maar wel een hele toffe versterker! Ik speel er met veel plezier op en ik gebruik ook alleen een delay pedaaltje om dezelfde redenen als jij. Fantastisch clean en heerlijke crunch en overdrive. En denk niet dat 20W te weinig is.......

Swaag
29 januari 2013, 18:46
Voordeel van delay op de amp leggen is ook nog eens dat je niet iedere keer op de grond hoeft te liggen om wat bij te stellen.

arjanb01
29 januari 2013, 19:48
Ik zou voor de screamer gaan overall betere sounds dan koch prikken beter door de mix en veel veelzijdiger ! De beste prijs/kwaliteit verhouding en groot aanbod tweedehands ook.

jutter
29 januari 2013, 20:20
Ik zou voor de screamer gaan overall betere sounds dan koch prikken beter door de mix en veel veelzijdiger ! De beste prijs/kwaliteit verhouding en groot aanbod tweedehands ook.

Hahaha, bekende discussie! Op dit vlak zullen we het wel nooit eens worden! Die screamer vind ik weer om te janken.... hij heeft de naam in ieder geval mee! :D

arcane
29 januari 2013, 20:53
Welliswaar zonder schakelbare fxloop, maar wel met ingebouwde delay (en reverb) die met de footswitch in te schakelen is en verder aan al je wensen voldoet: 2e hands Bogner Alchemist.

JohnLord
29 januari 2013, 20:55
De Koch heeft de naam tégen. Die hoort niet op het podium ;) De Screamer heeft daarentegen 4 kanalen, reverb en cleanboost, allemaal footswitchable.

@Swaag, ik weet niet hoe lenig jij bent, maar iedere keer een pedaal intrappen dat óp een amp ligt is niet erg praktisch...

Eric van Esch
30 januari 2013, 11:20
Deze:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m639093922-bogner-alchemist-112-versterker-40w-1x12-tube-guitar-combo.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Of deze:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m635336234-bogner-alchemist-112.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Edit: Zag dat Arcane hetzelfde suggereert, had er overheen gelezen. Maar zijn lekkere versterkers, heb zelf de 212 combo en ik krijg er bijna elk geluid uit.

Swaag
30 januari 2013, 11:27
@Swaag, ik weet niet hoe lenig jij bent, maar iedere keer een pedaal intrappen dat óp een amp ligt is niet erg praktisch...Scherp. Het intrappen lukt mij nog net, maar de draaiknoppen met mijn voeten bedienen als ik iets wil tweaken...

arjanb01
30 januari 2013, 11:33
Hahaha, bekende discussie! Op dit vlak zullen we het wel nooit eens worden! Die screamer vind ik weer om te janken.... hij heeft de naam in ieder geval mee! :D

Zoveel smaken zoveel meningen.... ik heb de koch ST gehad en nu een Engl en ik vind de Engl bruikbaarder.
Bogner Alchemist is ook een goed alternatief met FX aan boord en bogner buizeneindtrap.... veel amp voor weinig geld...

almarvk
30 januari 2013, 11:37
Dan houd je inderdaad een drietal opties over die volgens mij prima in je straatje passen en tweedehands goed verkrijgbaar zijn;

- Koch Studiotone
- Engl Screamer
- Bogner Alchemist

jim__
30 januari 2013, 12:00
Vergeet ook de Marshall Haze 40 niet, ik gebruik hem nog ook regelmatig als ik geen zin heb in een uitgebreide setup. Met de 4-knops footswitch kun je de effecten, reverb en boost aan- of uittrappen. Lekker veelzijdig, met een voor Marshall onverwacht goed clean kanaal. Daarbij zijn de ingebouwde effecten zeker mans zat, en kun je ze uit helemaal het circuit halen (effect helemaal uitdraaien klikt hem ook uit het circuit) wanneer je je eigen effecten wilt gebruiken. Schrik niet van de problemen die de eerste serie in 2009 had, die zijn er al helemaal uitgehaald.

Al een aantal keren uit luiigheid opgetreden met deze setup in plaats van mijn reguliere setup, en kan het stiekem eigenlijk prima worden met deze setup en ingebouwde effecten :hide:. Eenvoudig en effectief.

RedBuell
7 maart 2013, 15:32
De plannen zijn ietwat gewijzigd...:

Ik heb momenteel dus een 5150II met een Genz Benz G flex 2x12 met flightcases die ik thuis en bij optreden gebruik. In de oefenruimte heb ik een Marshall 1960a 4x12 die ik alleen bij repetities gebruik.

Mijn bandje staat echter op een zeer laag pitje, we oefenen weinig en treden amper op. Als we optreden is dat meestal een soort festivalletje waar een back line staat en gebruik ik door opbouw tijd gebrek mijn Blackstar HTdual pedaal over een cleane amp voor mijn scheur geluid. Omdat ik nu weinig met de band doe zit ik er aan te denken mijn versterker en cabs te verkopen, ik vind het zonde dat er dik 1500 euri stil staat terwijl ik thuis over iRig op m'n iPhone speel en 2x in de 3 maanden repeteer met de band.

Als ik alles verkoop wil ik wel weer een redelijk goed ding terug maar nu in combo 1x12 vorm, multichannel e.d. net zoals mijn begin post in dit topic alleen zal ik er nu dus alles mee gaan doen en niet alleen bij kleine jam sessies. Zal de ENGL Screamer combo dan nog steeds een goede oplossing zijn of kan ik beter kijken naar iets anders zoals een Peavey 6505+ 112 is redelijk de sound die ik te gek vind van mijn 5150II maar wel wel erg zwaar met z'n 30kg. De prijs klasse zal ongeveer hetzelfde blijven, max 600 euro vind ik momenteel meer dan zat voor wat ik nu met de band doe, die €1000,- die ik dan over hou kan ik goed ergens anders voor besteden.

Kan iemand mij vertellen waar ik in de buurt van Amsterdam een ENGL screamer combo kan testen..? Is zo'n screamer overigens een beetje makkelijk in te stellen? Ik speelde laatst bij een jam sessie over en Mesa Roadking, man man man wat een sound maar ff aan een knop draaien om mijn volume te wijzigen was er niet bij zonder uitgebreide cursus.

arjanb01
7 maart 2013, 15:55
Of een Engl Thunder, de kleinere versie hou je nog meer geld over en hij heeft een clean-crunch en leadkanaal, nog simpeler !
Ze zullen ongetwijfeld bij Dirk Witte of Sacksioni bij je in de buurt te testen zijn en niet zo gek duur, heb hem zelf ook en hele lekkere sound en makkelijk in te stellen. Heb zelf alle toneknoppen en gain op 12 uur staan en prima soundje en je komt zat mee met de band. Gewicht van dit combo is net geen 20kg.

JohnLord
7 maart 2013, 16:13
Als je bandloos bent is een 50 Watt buizenamp niet de beste optie denk ik, al kan het natuurlijk wel.

RedBuell
7 maart 2013, 16:21
Kan er ook een Z5 footswitch op de Thunder of zitten er te weinig schakelmogelijkheden op de THunder zelf.

arjanb01
7 maart 2013, 16:25
Een Z5 hoef je daarvoor niet te gebruiken, gewoon een simpele 3 weg van een of ander huismerk will do the job. Ik geloof dat er een Z3 footswitch oorspronkelijk bij zit, maar je redt het ook met een 3 weg met jack aansluiting.

RedBuell
7 maart 2013, 16:38
Okee, net even gekeken wie ze heeft in Amsterdam. Alleen Dijkman zo te zien... Ik ga ze beiden eens testen, zit er een groot verschil tussen de Thunder en de Screamer?

JohnLord
7 maart 2013, 18:15
Thunder heb je in tewee verschillende versies. Eentje met reverb en eentje met een tweede drive optie. Thunder reverb en Thunder drive. De eerste kom je verreweg het vaakst tegen. De Screamer is uitgebreider en kun je met een Z5 bedienen maar ook met 2 simpele tweeknops footswich's.
Je kunt trouwens ook op de Engl site van beide de manual downloaden, dan weet je alles.

Remork1970
7 maart 2013, 22:39
Engl Raider?

RedBuell
7 maart 2013, 23:06
Een raider wordt denk ik net te duur.., zo te zien wel een te gekke amp.

Bijl
18 maart 2013, 11:57
Kan je geen Boss Line Selector in de FX loop zetten en daar dan je Delay op aansluiten? Volgens mij is het resultaat hetzelfde als een schakelbare fx loop.