PDA

View Full Version : Wie vind jij de beste gitarist van NL



guitar hero
28 januari 2013, 19:29
Ik vraag me af wie de beste is van NL.iedereen zegt weer wat anders

jutter
28 januari 2013, 19:31
Ik. Punt uit!

arcane
28 januari 2013, 19:31
Volgens mij bestaat er reeds zo'n topic.

Rowdy Prins
28 januari 2013, 21:29
Er zijn natuurlijk erg veel belachelijk goede gitaristen in nederland. Denk aan Jan akkerman, Adje Vandenberg, Pablo Van de Poel etc. Dit zijn 3 van mijn favoriete nederlandse gitaristen, maar als ik er een moet kiezen, dan ga ik voor Jeff Zwart. Hij is mijn gitaar leraar. En echt een van de allerbesten die ik ooit gehoord heb. Fenomenaal!!
Rowdy :harmony:

witterwit
28 januari 2013, 21:32
angus young

kassie
28 januari 2013, 21:38
Eddie van Halen, was die geen Nederlander? Belangrijker geweest dan Akkerarrogant en de rest van gitaarminnend Nederland bij elkaar.

witterwit
28 januari 2013, 21:40
robbie van leeuwen.

beruk
28 januari 2013, 21:54
Eddy Christiani!!!
Doe het maar na:

http://www.youtube.com/watch?v=z788BmN2PsM
Dan pas miepen over Eddy etc.

witterwit
28 januari 2013, 21:58
piet souer.

witterwit
28 januari 2013, 22:08
of hans bouwens.

Plant
28 januari 2013, 22:52
Of er een topic over specifiek de beste NL gitarist bestaat weet ik niet.

Tja, genre afhankelijk.... Harry Sacksioni. Wouter Planteijdt. Corrie van Binsbergen. Jesse van Ruller. Paul Pleijsier. Arthur Ebeling.

witterwit
28 januari 2013, 23:15
hans theessink.

Pepe
28 januari 2013, 23:18
hans theessink.

Kan je niet kiezen of is het een kwestie van den postcount opkrikken?

witterwit
28 januari 2013, 23:21
Kan je niet kiezen of is het een kwestie van den postcount opkrikken?

weet je wel hoeveel goede gitaristen er in nederland wonen, of uit nederland komen?

Pepe
28 januari 2013, 23:26
Dat hoef je toch ook niet te weten als men maar 1 naam van je vraagt?

Maar ga ze gerust allemaal opnoemen, pixels zat.

peter_heijnen
29 januari 2013, 08:59
Of er een topic over specifiek de beste NL gitarist bestaat weet ik niet.

Tja, genre afhankelijk.... Harry Sacksioni. Wouter Planteijdt. Corrie van Binsbergen. Jesse van Ruller. Paul Pleijsier. Arthur Ebeling.
Je mag natuurlijk geen collega's afbranden, maar corrie van binsbergen in dit rijtje?

arjanb01
29 januari 2013, 09:30
Joost Vergoossen, Peter Tiehuis en Manuel Amuedo (geweldenaar vooral akoestisch) vind ik de beste gitaristen van Nederland.

JohnLord
29 januari 2013, 09:36
Anne Soldaat.

zoon van Piet
29 januari 2013, 10:46
Gaap...
Dat ik na twee pagina's nog niet door jullie genoemd ben...zegt genoeg! :)

telecastermaster
29 januari 2013, 11:14
Andy Tielman


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gm3DvaeyHGI

Rene van Barneveld


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dRO8q93v_WI

telecastermaster
29 januari 2013, 11:17
Carlos Vamos


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=jwm-vxGgFf4

Eko
29 januari 2013, 11:40
Alan Gascoigne, Gaspiepe. Woont nog steeds in de Achterhoek en is een zeer vriendelijk mens. Speelt tegenwoordig in het Alan Gascoigne Trio ( AG3) en is een wizzard op de ES 335. Een keer les van gehad wat je met een plectrum kunt doen om je geluid te beinvloeden, zeer leerzaam.

puntdroad
29 januari 2013, 11:56
Alan Gascoigne, Gaspiepe. Woont nog steeds in de Achterhoek en is een zeer vriendelijk mens. Speelt tegenwoordig in het Alan Gascoigne Trio ( AG3) en is een wizzard op de ES 335. Een keer les van gehad wat je met een plectrum kunt doen om je geluid te beinvloeden, zeer leerzaam.

Ex Normaal.
Dan mag Ferdi Jolij ook in het rijtje, alhoewel die niet beter is geworden naarmate hij ouder is geworden. Maar eind jaren 70 begin 80 was hij erg goed.

guitar hero
29 januari 2013, 19:41
Misschien is dit hier interessant http://www.gitaarprofessor.nl/beste-gitarist-van-nederland

Plant
29 januari 2013, 22:42
Stochelo Rosenberg, hoe kon ik die vergeten...


Je mag natuurlijk geen collega's afbranden, maar corrie van binsbergen in dit rijtje?

Mijn rijtje bevat gitaristen die ik live aan het werk heb gezien en die hun muziek ook op het podium waarmaken.
Corrie is nog wel wat meer dan alleen gitariste. Misschien voor menigeen wat te experimenteel en geen logische naam in het rijtje, maar er valt m.i. niets aan af te branden.

witterwit
29 januari 2013, 22:49
Stochelo Rosenberg, hoe kon ik die vergeten...



Mijn rijtje bevat gitaristen die ik live aan het werk heb gezien en die hun muziek ook op het podium waarmaken.
Corrie is nog wel wat meer dan alleen gitariste. Misschien voor menigeen wat te experimenteel en geen logische naam in het rijtje, maar er valt m.i. niets aan af te branden.

die is ook al heel lang bezig. was als jongetje al op TV. ik meen "stuif es in".

Ulgi
30 januari 2013, 02:51
Danny Lademacher niet te vergeten. Wild Romance.

Duhsjaak
30 januari 2013, 06:01
Hi
René is al genoemd gelukkig. Je zou willen dat ie eens wat meer voor zichzelf op zou komen.

Zoon van Piet heeft zichzelf gelukkig al genoemd, dus dat neemt mij de wind uit de zeilen (smiley).

Dus ik kies denk ik toch voor Harald. Gitaarharp, klankkast, elektrisch, noem het maar op. Die gast is behoorlijk geniaal. En je hoort m beter worden.
Harald K. (GN) dus.

Hebben we al een bassisten draadje?
Vriendelijke groet, Gus

Hotpepper01
30 januari 2013, 08:06
"de beste" vind ik moeilijk. Ik kan wel zeggen dat toen ik nog jong was, lang haar had, brommer reed en net aan mijn eerste Eko (!) SG begon, ik ademloos heb gekeken naar mensen als Chris Koerts van Earth&Fire of Johnny Laporte van Barrelhouse bluesband en wat te denken van Eelco Gelling...

Swaag
30 januari 2013, 09:27
Eelco Gelling:


http://www.youtube.com/watch?v=VIC1vvP2IpE

Harry
30 januari 2013, 09:59
maar nu gaan we met z'n alleen weer voorbij aan het feit dat de gewaardeerde topicstarter 1 naam wil horen, want iedereen zegt iets anders. Of is deze opsomming ook een antwoord?

Thiez
30 januari 2013, 10:00
Hij vraagt wie wij de beste vinden. Dus dan krijg je een opsomming.

Nu vind ik "de beste" altijd lastig om te zeggen. Maar ik vind toch ook zeker dat Joop Wolters een vermelding in dit topic verdient.

Kakihara
30 januari 2013, 10:27
Het zal wel aan mij liggen en het gebrek aan affiniteit met de Nederlandse bluesgeschiedenis, maar ik vind Eelco Gelling niet bepaald geweldig. Ik ben er echt niet van onder de indruk.
Nederland barst overigens van de goede gitaristen. Is Erwin Java al genoemd? Tielman brothers? Rob Winter - ok, hij speelt bij Marco, maar het is een goede gitarist. Arjen Lucassen? Timo Somers? :)

arjanb01
30 januari 2013, 10:29
Precies, maar ik denk dat je elke gitarist moet afmeten aan de stijl waarbinnen hij speelt en ik vind Eelco een geweldige bluesgitarist met een feel en vibrato waar BB king jaloers op zou worden. Heb hem een paar keer live gezien en kippenvel stond op mijn armen toen ik hem zag live... wat een tone !
Lastig te zeggen iedereen heeft zijn favorieten en elke gitarist is goed in een bepaalde muziekstijl.... zoveel meningen zoveel smaken en stijlen !

witterwit
30 januari 2013, 10:31
in zijn hoogtij dagen behoorde eelco tot de top 10 van de wereld. nu is hij heel veel kwijtgeraakt; te veel.

arjanb01
30 januari 2013, 10:42
Hoezo kwijtgeraakt ? Hij speelt nog steeds hoor ? En ik zag hem ergens in 2004 of 2005 ofzo nog steeds goed hoor.... En hij zit al 25 jaar niet meer aan de dope volgens mij....

witterwit
30 januari 2013, 10:45
volgens mij treed eelco op dit moment niet meer op.

arjanb01
30 januari 2013, 10:48
O, jammer inderdaad.... Talentvolle bluesgitarist....

Pepe
30 januari 2013, 11:00
Wat beste is weet ik niet maar als ik een ideale band mocht samenstellen is van Barneveld de gitarist, dan doe ik de tamboerijn wel.

Harry
30 januari 2013, 11:43
Eelco Gelling
Dany Lademacher
Ted Oberg
Paul Smeenk
Jan Akkerman
Peter Bootsman
Jan van der Meij
Japie Castricum

Harry
30 januari 2013, 11:45
Hij vraagt wie wij de beste vinden. Dus dan krijg je een opsomming.

Nu vind ik "de beste" altijd lastig om te zeggen. Maar ik vind toch ook zeker dat Joop Wolters een vermelding in dit topic verdient.

TS zegt ook dit:
Ik vraag me af wie de beste is van NL.iedereen zegt weer wat anders

Swaag
30 januari 2013, 13:35
Wat betreft Gelling (naar mijn mening het beste dat NL gekend heeft): in zijn Cuby-tijd (zie filmpje dat ik pagina's terug al geplaatst heb) was ie goed genoeg om door John Mayall gevraagd te worden.
Ik draai met regelmaat die dubbel live plaat van de Golden Earring en ik luister dan eigenlijk alleen nog maar naar het rechter kanaal ;-)

Duhsjaak
30 januari 2013, 21:53
Wat beste is weet ik niet maar als ik een ideale band mocht samenstellen is van Barneveld de gitarist, dan doe ik de tamboerijn wel.

Hi
@Pepe
René had ik al genoemd, met de wens dat ie wat meer voor zichzelf zou opkomen.

Is de maracas-plaats al vergeven? Plus ŕ la curling zou ik graag de grond voor zijn voeten bezemen. In time of course!
Vriendelijke groet, Gus

rufus
30 januari 2013, 23:51
Niet perse de beste, de lead gitarist van de staat vind ik echt wel een mooie stijl hebben.

grayfink
30 januari 2013, 23:59
Het is gewoon Akkerman hoor.

Alhoewel.. Tony van Heemschut is ook niet te onderschatten natuurlijk.

http://youtu.be/6nk4fMdaFGc

mountainman
31 januari 2013, 02:27
Joop van Nimwegen. Zijn gitaarspel in Finch deed niet onder voor dat van Akkerman in Focus. Daarna hield hij het gitaarhelden gebeuren voor gezien. Daar heeft Jan mazzel aan gehad want als iemand hem van de troon had kunnen stoten dan was dat m.i. wel Joop van Nimwegen. ;)

Finch is helaas altijd een ondergewaardeerde seventies band gebleven (in het bas topic nomineerde ik al Peter Vink naar wie deze band is genoemd). Focus fans kan ik aanraden om een keer iets van Finch te beluisteren.

arjanb01
31 januari 2013, 06:58
Is door YouTube materiaal van van Joop v nomaden en Finch? Ben wel benieuwd of het echt gelijkwaardig is aan Focus?

witterwit
31 januari 2013, 09:20
Joop van Nimwegen. Zijn gitaarspel in Finch deed niet onder voor dat van Akkerman in Focus. Daarna hield hij het gitaarhelden gebeuren voor gezien. Daar heeft Jan mazzel aan gehad want als iemand hem van de troon had kunnen stoten dan was dat m.i. wel Joop van Nimwegen. ;)

Finch is helaas altijd een ondergewaardeerde seventies band gebleven (in het bas topic nomineerde ik al Peter Vink naar wie deze band is genoemd). Focus fans kan ik aanraden om een keer iets van Finch te beluisteren.


Peter Vink was toch ook de bassist van het "bloezbendje"Q65?

terrasbeest
31 januari 2013, 09:32
+ 1 voor Gelling.

BTW : Lademacher is een Belg.

Maar mijn stem gaat naar Martijn van Iterson.


http://www.youtube.com/watch?v=hHyUQyxkofw

Harry
31 januari 2013, 09:47
Lademacher woont al langer in Nederland dan hij ooit in Belgie is geweest.

Joop van Nimwegen is inderdaad erg goed, volgens mij heeft hij ook nog in een van de laatste verschijningen van Q65 gespeeld.

hs0504
31 januari 2013, 17:05
Eigenaardig dat Anton Goudsmit nog niet genoemd is. Hierbij dus.

telecastermaster
31 januari 2013, 17:25
Ik vind dit overigens op gelijke voet staan met het beste van Hank B. Marvin....


http://www.youtube.com/watch?v=1IXdI-BLb7Y&list=PL1F7702E164BAAE63&feature=player_detailpage

arjanb01
31 januari 2013, 18:05
ZZ en de maskers geniaal! Eens dat dit gelijk staat aan ome Hank! Mooie tape echo sound.

mountainman
31 januari 2013, 19:01
@arjanb01: Ik kan geen live Youtube materiaal van Finch vinden uit die tijd maar er is wel dit...

https://www.youtube.com/watch?v=CPhoT6BgOdc

Joop gaat lekker loos vanaf 11:10 :rockon:

arjanb01
31 januari 2013, 19:21
Dank, had al enkele nummers van dat album op YouTube gezien, geniale band en geniale gitarist die Joop! Wist niet dat Finch zo goed was, wel vergelijkbaar met Focus. Waarom speelt Joop niet meer?

Aikara
6 februari 2013, 11:45
Toegegeven, ik heb een hoop namen voorbij zien komen die voor mij onbekend zijn dus wellicht kan ik geen goed afgewogen oordeel geven, maar de beste Nederlandse gitarist is voor mij absoluut Joop Wolters: speelt 1001 stijlen maar toch altijd met een herkenbare sound.


http://www.youtube.com/watch?v=bniQIOTPPLA

muffstuff
6 februari 2013, 14:28
Toegegeven, ik heb een hoop namen voorbij zien komen die voor mij onbekend zijn dus wellicht kan ik geen goed afgewogen oordeel geven, maar de beste Nederlandse gitarist is voor mij absoluut Joop Wolters: speelt 1001 stijlen maar toch altijd met een herkenbare sound.


http://www.youtube.com/watch?v=bniQIOTPPLA

ik heb het na 1 minuut uit moeten zetten. De beste man zal wellicht erg goed zijn, maar die muziek werkt echt op mijn zenuwen.

Aikara
6 februari 2013, 14:55
Misschien klikt dit beter ;)


http://www.youtube.com/watch?v=R9MxEDIx9ys

arjanb01
6 februari 2013, 14:58
Vette clips ! Joop W. is inderdaad erg goed. Heel veelzijdige gitarist !

muffstuff
6 februari 2013, 15:12
Ja dat is iets wat ik wel leuk vind. Ik ben denk meer een liefhebber van muziek dan technische hoogstandjes. Concert van de G3 met vai, satriani was voor mij ook een behoorlijke kwelling om dit tot het einde uit te horen :seriousf:

Wicked Willy
6 februari 2013, 20:01
Adje Van den Berg
Harry Sacksioni
Jesse van Ruller
Anton Goudsmit
Rene van Barneveld

ieme
14 februari 2013, 10:47
angus young

Harry
14 februari 2013, 11:14
zag gisteren Jan van de Meij van Powerplay weer aan het werk, en hoewel de man geen spectaculaire dingetjes doet (thank god for that) klinkt het allemaal wel erg lekker!