PDA

View Full Version : Vraagje over snaren



Dewy
28 januari 2013, 00:06
Goede avond, op dit gebied heb ik dus echt enorm weinig verstand van gitaren, mijn excuses voor de misschien domme vraag, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben drie jaar geleden begonnen op een goedkope Ibanez gitaar, was op dat moment niets mis mee.
Snaren altijd keurig netjes op tijd vervangen, maar uiteindelijk werd het geluid echt bagger slecht, er kwam
bijna geen normaal geluid meer uit en hij was enorm vals, wat bleek dus: de snaren lagen te dicht op de fret. Problem solved. Uiteindelijk toch maar besloten een nieuwe gitaar aan te schaffen, heb op dit moment een Taylor 114CE. Sinds twee dagen liggen er nieuwe snaren op (elixer bronze) en nu klinken vooral de lage E en de G snaar niet helemaal fijn meer. Heb hem al een aantal keer goed gestemd, en hij geeft aan dat hij goed gestemd is. Zoals hierboven al aangegeven staat heb ik er op dit gebied vrij weinig verstand van. Heeft iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn? Of ligt het er puur aan dat er net nieuwe snaren op liggen en dat hij nog goed ingespeeld moet worden?

Rizz
28 januari 2013, 05:30
Hou er rekening mee dat het nu erg droog is (was).. Op het moment dat je de spanning eraf gaat halen en er daarna weer op zet, heeft het wat gewerkt in de tussentijd. Je hebt zelfs kans dat in de komende paar dagen, met de hogere luchtvochtigheid, het vanzelf weer verdwijnt..

Niets aan de hand, ze "zingen" ws. een beetje? Even terug naar de winkel, het is een fix van twee minuten, dan halen ze ws. even een vijltje door de gleuven van je topkam en probleem opgelost. Je mag het ook zelf proberen, maar als je niet weet wat je doet, kan je behoorlijk wat verpesten

-Martijn-
28 januari 2013, 09:24
Zijn de nieuwe snaren toevallig dikker/dunner dan degene die er eerst op zaten?

--=HANS=--
28 januari 2013, 12:56
Hou er rekening mee dat het nu erg droog is (was).. Op het moment dat je de spanning eraf gaat halen en er daarna weer op zet, heeft het wat gewerkt in de tussentijd. Je hebt zelfs kans dat in de komende paar dagen, met de hogere luchtvochtigheid, het vanzelf weer verdwijnt..

Niets aan de hand, ze "zingen" ws. een beetje? Even terug naar de winkel, het is een fix van twee minuten, dan halen ze ws. even een vijltje door de gleuven van je topkam en probleem opgelost. Je mag het ook zelf proberen, maar als je niet weet wat je doet, kan je behoorlijk wat verpesten

Ik zou niet adviseren om schommelingen in luchtvochtigheid op te lossen d.m.v. werken aan de topkam. Als je al wat gaat verstellen dan toch de hals zelf d.m.v. de trussrod. Als je de sleuven in de topkam gaat verdiepen komen de snaren alleen maar lager te liggen en zullen ze nog eerder aanlopen.

Rizz
28 januari 2013, 13:00
Die moest er idd ook nog bij.. Helaas heb ik die ervaring wel met Elixirs. Dan nog gaat het om 1 of 2 streekjes met een vijltje, meer niet. Al helemaal niet dieper maken, dat bedoelde ik niet. Ze zingen omdat ze teveel raakoppervlak hebben en dat is tweeledig op te lossen.. Werkt het met de TR niet, zal je wel moeten..

Maar daarom ook terug naar de winkel en vooral niet zelf klooien.. Daar weten ze wel wat te doen..

Dewy
28 januari 2013, 13:43
Zijn de nieuwe snaren toevallig dikker/dunner dan degene die er eerst op zaten?

Degene waarvan ik hem gekocht heb heeft een tijd terug er Martin snaren op gehad, en ze later vervangen door Elixer, voordat ik hem kocht heeft hij er opnieuw Elixer snaren opgezet, dus dat zal het probleem wel niet zijn, toch?

@Rizz: Bedankt voor je reactie, misschien toch maar even langs gaan :)

-Martijn-
29 januari 2013, 17:03
Ja, maar als de snaren die er nu op zitten wel van hetzelfde merk zijn maar bijvoorbeeld een dunner type dan trekken ze minder hard aan de hals. Dan zou het kunnen dat ze net tegen de fret aan komen en dat klinkt niet mooi.

Elvee
12 februari 2013, 21:34
[QUOTE=Dewy;2945687]Degene waarvan ik hem gekocht heb heeft een tijd terug er Martin snaren op gehad, en ze later vervangen door Elixer, voordat ik hem kocht heeft hij er opnieuw Elixer snaren opgezet, dus dat zal het probleem wel niet zijn, toch?

Vlg. de specificatie op de website van Taylor is de standaard voor de 114CE de Elixer Light snaren .012. 016 .024 .032 .042 .053. Heb je die er op zitten? Zo niet, dan kun je dat altijd nog uitproberen.