PDA

View Full Version : Koch Jupiter



bluesbrother
27 januari 2013, 19:05
Ik was zeer onder de indruk van een clipje van peter thorn over amp slaving....
Een buizen versterker 100 procent in een dummy load en met een direct out uitversterken
met een matrix solid state versterker.
Een vox ac30 VR werkt vergelijkbaar, een zeer kleine miniamp met 1 12ax7 uitversterken met een
solid state versterker. Ik vroeg mij al een tijdje af hoe mooi het zou zijn om dan ook 1 preampbuis in
de voorversterker te gebruiken. De voordelen zijn : een buizen sound op ieder gewenst volume ,een meer
consistente geluid ( niet meer afhankelijk van bias etc) . Nu komt koch precies met zo een versterker.
Erg innovatief en volgens mij de perfecte grab & go amp.
Ik heb hem nog niet zelf bespeeld maar ik moet zeggen dat er een lekkere sound uitkomt in onderstaand
clipje.:lovelove:
Iemand al ervaringen mee?

http://youtu.be/EbJoIxZd8rE

Midwolda
27 januari 2013, 19:28
Dat trucje met 100% pre- en power- buizenamp in dummy load en een direct out deed Koch al eerder: zie sig.
Alleen de solid state amp moet je zelf even uitkiezen. Mag ook een PA zijn. Of zo.

ateng
27 januari 2013, 20:24
Bij slaving is de bedoeling om een plexi achtige versterker op een aangename volume te krijgen. Je zet alles dus open om een eindbuizen oversturing te krijgen maar toch controle houden door de solidstate versterker. Daarom een dummy load er tussen want anders is het einde verhaal van je versterker.
Alleen de voorversterker op een solidstate versterker aansluiten geeft een ander sound en mis je de karakter van je eindbuizen.

bluesbrother
27 januari 2013, 21:27
Bij de koch jupiter heb je een preamp met 1 12ax7 en een mini power amp met 1 12ax7 en het geheel wordt uitversterkt.
Het is dus niet alleen een voorversterker op een SS poweramp zoals jij dus stelt.
Marshall doet een ssortgelijk iets met hun 1 watt versterkers , op het marshall vintage modern forum is iemand die zijn 1 watt marshall
aansluit op de return van de fx-loop van een 100 watt marshall JMD. Hetzelfde principe maar dan met een buizeneindversterker.
Hij zet zijn 1 watter in de 0,1 watt mode en dit geeft klaarblijkelijk geen overload aan de poweramp.
Als je altijd op vol vermogen kan spelen gaat er niets boven een volledige buizenversterker maar zoals je in het clipje hebt kunnen zien
staat de dimmer( mastervolume die zich gedraagt als attenuator) slechts op 1 of 2(grote knop uiterst rechts ). Een volledige buizenversterker moet je toch wel verder opendraaien om deze sound te krijgen.
Voor mensen die zowel op slaapkamervolume als in kleine kroegjes spelen lijkt mij dit een ideale versterker.

ateng
28 januari 2013, 03:21
Het gaat toch om de eindbuizen oversturing van een EL34 buis en niet van een mini poweramp met 12ax7 buisje want dat heeft totaal een ander karakter, oversturing, dynamiek en noem maar op.
Als je die clipje vergelijkt met die van Pete Thorne dan hoor je dus wat ik bedoel en daar komt die Koch niet eens in de buurt.

Midwolda
28 januari 2013, 06:14
Bij de koch jupiter heb je een preamp met 1 12ax7 en een mini power amp met 1 12ax7 en het geheel wordt uitversterkt.


Da's dus hetzelfde als een met een Koch Pedaltone naar een poweramp.
Een 12AX7 als 0,5Watt powertube is wel wat anders dan een EL34/6L6/5881 natuurlijk.
Krijg een beetje appels en peren gevoel bij deze discussie, of snap ik 'm nou niet? :chicken:

bluesbrother
28 januari 2013, 07:12
De marshall 1 watt 50th anniversary versterkers gebruiken een 1ECC82 (aka 12U7 ) als powertube.

Het gaat globaal om het principe dat je zowel een preamp buis in de voorversterker als een preamp buis in de eindversterker
gebruikt zodat je een mini buizenversterker hebt gecreeerd en die in zijn geheel versterkt met een zware solid state eindversterker.
Bij de koch pedaltone naar een poweramp heb je dus alleen 4 preamp tubes in de voorversterker maar niet het buizengedrag van de
eindversterker.

Midwolda
28 januari 2013, 07:39
Ja, zoiets ben ik nu zelf ook aan het bouwen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156135-5F1-kit-in-SP-10-chassis). 12AX7 pre en 12AU7 power, met een speaker en een line out.
Alles is al eens gedaan... en de Classic SE12 doet het beter, die zet een dummy load op de EL34.

Kingfisher
28 januari 2013, 09:51
Dus je laat je gitaar kleuren door een overstuurde pre-amp tube 12AX7 en dan nog eens door een overstuurde...12AX7? Da's zo'n beetje zoals blauw met blauw overschilderen

Een preamp 12AX7 door een overstuurd paar 6L6'en jagen, dat is blauw met geel mengen, dat is een kernfusie gebruiken om een kerfissie in gang te krijgen.

ateng
29 januari 2013, 10:27
Bij de koch pedaltone naar een poweramp heb je dus alleen 4 preamp tubes in de voorversterker maar niet het buizengedrag van de
eindversterker.

Waar 1 buis daarvan in een output stage zit dus wel hetzelfde principe ;)

Zoals ik al zei vind ik persoonlijk dat slaving meer zin heeft voor plexi achtige versterker omdat het karakter en sound van de plexi echt zit in het kranken van de versterker.
Vox versterker eigenlijk ook als je een Brian May sound wil hebben maar denk dat zijn sound ook grotendeels komt door de alnico speakers.

bluesbrother
29 januari 2013, 19:12
5 jr terug had ik een vox ac30 die ik overstuurde met een treble booster.
De sound komt het donkere normal channel van de versterker vol open te draaien en volledig over zijn nek laten gaan met een
treble booster. Serieus gezeik mee gehad met iedereen in de straat.... haha

De voxac30vr geeft deze sound ook met 1 12ax7 in de poweramp en zonder alnico speakers , sterker nog ik heb een clipje op you tube
side by side gezien waarbij het met de VR versie beter klonk ........

ENJOY!!
http://youtu.be/SkJzdwIwHiw

http://youtu.be/Ne-kr1VSxPM

Pepe
29 januari 2013, 19:26
of deze (http://www.badcatamps.com/amplifiers/bobcat-100/)...........

bluesbrother
29 januari 2013, 20:25
Gaaf, ik wist niet dat dit al eerder gedaan was.
Bij de bad cat kun je met de unleash knop ook nog eens de 100 watt class D solid state versterker uitzetten en
alleen op slaapkamer volume met de 5 watt class A versterker spelen.
Bedankt !!!!