PDA

View Full Version : Eerste elektrische gitaar



guitar hero
27 januari 2013, 17:18
ik ga een elektrische gitaar kopen en ga waarschijnlijk voor de Yamaha pacifica 112 met roland micro cube, is dit een goede keuze? Zat ook aan Squier te denken.

route66
27 januari 2013, 17:33
Prima starter set. Niets mis met de yamaha pacifica.

Ik zou de squier bullets voorbij lopen, die van 99 euri

guitar hero
27 januari 2013, 17:37
geen squier dus?

caliban
27 januari 2013, 18:04
geen squier dus?

De goedkoopste Squiers beter niet nee. Duurdere series zijn ook daar meestal heel oké. Wat is je budget? Wat wil je spelen...

LGK
27 januari 2013, 18:05
Ik hoor wel heel veel goede dingen over een squier classic vibe. Zelf geen ervaring mee, maar mischien iets om naar te kijken. Wel iets duurder volgensmij.

caliban
27 januari 2013, 18:07
Ik hoor wel heel veel goede dingen over een squier classic vibe. Zelf geen ervaring mee, maar mischien iets om naar te kijken. Wel iets duurder volgensmij.

Zijn inderdaad wat duurder, zou ik zelf prefereren boven de genoemde Pacifica.

Rutger Molenberghs
27 januari 2013, 18:10
Route66 heeft het specifiek over de Squier Bullet serie, welke erg low-end zijn. Een Yamaha Pacifica 112 is niet verkeerd om mee te beginnen, een Squier Standard ook niet. Moest je iemand in je omgeving hebben die gitaar speelt, dan kan je ook tweedehands kijken, maar ik weet dat dat moeilijk is als beginner.

Mag ik vragen waarom je specifiek een Roland Micro Cube wil? Voor iets minder heb je een Cube 20XL of een Fender Mustang II (die zelfs een 12" luidspreker heeft). De Micro Cube is gemaakt om draagbaar te zijn en op batterijen te kunnen werken, maar thuis heb je daar weinig aan.

LGK
27 januari 2013, 18:17
Maar wat is je budget? Daan kunnen we je mischien beter helpen.

route66
27 januari 2013, 18:18
Route66 heeft het specifiek over de Squier Bullet serie, welke erg low-end zijn.Precies, die heb ik ooit voor mijn zoon gekocht toen hij begon met les. Via de duitse dozenschuiver en heel hard weer weggegaan. Er moest teveel aan gebeuren om het enigszins bespeelbaar te maken (inclusief vlakken van frets). Daarna 2 2nd hand London Cities in huis gehad wat ook prima starters gitaren zijn, al veel besproken hier op GN. Kwaliteit van de eerste reeks is beter echter wel een hele smalle hals die je moet liggen. Mijn zoon vond het op de leeftijd van 12 juist heel prettig.

De Fender Mustang I en II versterkers zijn ook prima om mee te starten. Met de modelling en juiste afstelling (sag en bias) kun je hier een prima geluid uit halen.

guitar hero
27 januari 2013, 19:15
mijn budget is met versterker 350

guitar hero
27 januari 2013, 19:17
minder de 20xl en mustang 2 zijn meer

guitar hero
27 januari 2013, 19:20
de classic vibe ligt buiten mijn budget

guitar hero
27 januari 2013, 19:22
versterkers om uit te kiezen:
Fender mustang1
Roland cube 15xl
Roland micro cube
weet iemand er nog een voor ongeveer 100

guitar hero
27 januari 2013, 19:29
:???:bijna iedereen geeft antwoord rond 6 uur

route66
27 januari 2013, 19:44
:???:bijna iedereen geeft antwoord rond 6 uur
Even geduld. Rond 8 uur is er weer een nieuwe ronde

eldec
27 januari 2013, 19:57
Ik heb zelf een squier standard en ben er erg over te spreken, mits goed afgesteld een echte aanrader!

route66
27 januari 2013, 20:04
Ik heb zelf een squier standard en ben er erg over te spreken, mits goed afgesteld een echte aanrader!

Tweedehands squier standaard en/of 2de hands Mustang binnen budget!

RobinH
27 januari 2013, 20:47
Koop een tweedehands cube [wattage]x of [wattage]xl. Ik heb zelf de 30x voor 125 incl verzendkosten gekocht. En dat is dan een hele fijne versterker. Maar je kan ook voor een Mustang I of Mustang II gaan.

Leuke tweedehands gitaren die je dan nog zou kunnen kopen zijn naast squiers en de genoemde yamaha ook de 'duurdere' epiphones (de gitaren die tussen de 150 en 250 tweedehands verkocht worden). Ik heb zelf een Epiphone G400 pro, de G400 gaat meestal voor ongeveer 180 weg. Maar Epiphone gitaren moeten je wel liggen (squier = voornamelijk strats en teles, epiphone = voornamelijk les pauls en sg's).

arnoldtims
27 januari 2013, 22:51
Die Yamaha is prima. zou voor die 100 euro die overblijft wel een 2de hands versterker kopen. Als je een nieuwe koopt voor dat bedrag dan klinkt elke gitaar die je daar aan hangt beroerd.

Casual Ruud
27 januari 2013, 23:01
Als je liever niet tweedehands koopt, om wat voor reden dan ook. Zou ik ook eens naar het merk Cort kijken. Bijvoorbeeld de Cort KX 5. Deze gitaar heeft 2 humbuckers voor een steviger 'rock' geluid, maar ook een Coil Tap zodat de humbuckers kunt spitsen en een soort single coil geluid krijgt zoals een normale stratocaster.

Redelijk veelzijdige gitaar met heel veel bang voor buck. De KX 5 is nieuw te koop voor minder dan 200 euro (nieuwprijs). Zag hem laatst ergens staan voor 144 euro. Als je dan een nieuwe Cube 20 XL of Fender Mustang II (ongeveer 150 euro !?) neemt is dat samen een hele mooie starters set vind ik. Houdt je waarschijnlijk nog wat over voor een gitaarkabel, hoes, plectrums, standaard etc etc.

Ik ben zelf erg te spreken over Cort. Prima prijs-kwaliteitverhouding. Met goedkopere Squier modellen heb ik geen ervaring behalve met de Classic Vibe serie maar die liggen net buiten je budget denk ik.

Veel succes met je zoektocht. Geniet ervan, is mijn beste tip.

guitar hero
28 januari 2013, 18:55
Ik denk dat ik toch maar de Yamaha pacifica 112 neem versterker weet ik nog niet

guitar hero
28 januari 2013, 19:26
Versterker wel 2dehands

valentino
2 februari 2013, 16:45
Waarom kijk je niet eens op markt plaats Ibanez heeft goede gitaren en op MP kun je voor minder meer kopen.

Ibanez heeft diversen series en het Begint met de GIO GRX 40 beterkent dus Gio RX40

De paciffica is een leuke gitaar maar een Ibanez is net een stapje beter.

Voor mijn zoon Valentino hebben we een line 6 30watt versterker met 12"' speaker is een veelzijdig versterker waar veel mogenlijk heden op zitten

Hier onder een een drie linkjes voor je neer gezet om je een ideetje te geven
succes met je zoek tocht naar de juiste gitaar en Versterker. kleine tip koop geen 10 of 15 watt versterkertje dat geeft meer herrie dan en 30 watt die beter kan afstellen.

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m639703509-ibanez-sa-series.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m639368464-ibanez-edr-470-ex-ergodyne.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr



http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m639517940-prima-elektrische-gitaar-met-stander-en-versterker.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Trecion
2 februari 2013, 17:55
Is dit niks voor je?

http://link.marktplaats.nl/640093205

Vintage schijnen best lekker gitaren te zijn en ik heb zelf ook een peavey vypyr en die beviel mij stukken beter dan een roland cube.

en je houd ook nog geld over voor een leuke multi fx

Marbles
2 februari 2013, 18:00
Te koop Ibanez GRX 40 Kidding ;-)

@Guitar hero: Heb je zelf een bepaalde voorkeur qua muziekstijl? Zijn er gitaren die je echt mooi vind of gitaren die je niet echt aanspreken? Waar spelen je helden op?

De reden dat ik dat vraag is omdat je vooral je eerste gitaar graag moet willen pakken. Je eerste gitaar zal niet vergelijkbaar zijn met de duurste serie, maar je moet het te gek vinden om er op te spelen. Er zullen mensen zijn die het niet met me eens zijn, maar ik kan me voorstellen dat als Slash of Zakk Wylde jouw ding zijn, een stratocaster of telecaster model minder leuk is om op te pakken. Of als metal niet echt jouw ding is dat een Ibanez misschien wat minder uitnodigend is...

Als er een gitaar is waar je van denkt: Die wil ik graag hebben, maar ligt net buiten mn budget, zou ik nog even wachten.

In ieder geval veel succes!

Tabula Rasa
2 februari 2013, 18:10
De paciffica is een leuke gitaar maar een Ibanez is net een stapje beter.



Ik weet niet hoe het tegenwoordig met die beginnersdingen is, maar in het verleden zou ik, bij beginnersgitaren blind voor een Yamaha gekozen hebben.

Duhsjaak
2 februari 2013, 19:07
Ik weet niet hoe het tegenwoordig met die beginnersdingen is, maar in het verleden zou ik, bij beginnersgitaren blind voor een Yamaha gekozen hebben.

Hi
@TR
Helemaal mee eens. Die regel geldt nog steeds. In de sector dirt cheap en net iets erboven moet ik nog een club tegenkomen die zo een constant kwaliteitsniveau biedt als Yamaha.

@TS
De suggestie van Marbles zou ik ter harte nemen. Volgens calvinistisch Nederland moet je lijden voor je kunst. Als je net zo goed wilt worden als je helden moet je er wat uurtjes in steken. Dat is alleen op te brengen als je er een feestje van maakt. Hoe het er uit ziet? Da's misschien van belang met vrienden over de vloer. Maar hoe het klinkt..... da's voor jou. Vind je het mooi klinken, dan is het helemaal geen probleem om nog weer eens even op die gitaar te spelen, toch?

Twee praktische puntjes:
- ga je af op een aanbieding op Marktplaats, neem dan iemand mee die wat meer ervan weet
- vraag hulp bij het afstellen van je gitaar (zie Kaart voor afstellen en snaren of zo - bertman), die helpen je gratis op weg

Succes!
Vriendelijke groet, Gus

Roy Prins
4 februari 2013, 13:40
Tof artikeltje (http://snaarles.nl/index.php?article=beginnersgids1.php) die je wellicht interessant vind.
Gaat je helpen bij het uitzoeken van je eerste gitaar.

Roland Cubes zijn te gekke versterkers als je gitaar een paar humbuckers heeft.