PDA

View Full Version : Peavey Valveking 100 watt of Marshall



Mobassintheplace
27 januari 2013, 14:59
Hallo allemaal,

Ik ben nog steeds op zoek naar een leuke versterker voor op m'n kamer. Ik zal hem héél af en toe gebruiken voor op het podium. Maar dat is echt heel weinig.

Ik had eerst de Marshall haze 15 half stack op het oog. 15 watt is perfect voor op mijn kamer. De haze heeft ook ingebouwde effecten. Prijs; 400,-.

Marshall MHZ15 Haze buizen gitaartop
` Output: 15 Watt
` Luidsprekeruitgangen: 1 x 16 Ohm, 1 x 8 Ohm
` Voorversterkerbuizen: 3 x ECC83
` Eindversterkerbuizen: 2 x 6V6
` Kanalen: 2 met Bright schakelaar
` Digitale effecten: Chorus, Echo, Vibe
` Reverb: ja
` Meegeleverde footswitch: 2-weg PEDL90009
` Afmetingen: 498(B) x 223(H) x 254(D) mm
` Gewicht: 9.3 kg


Nu kom ik de Peavey Valveking 100 watt half stack tegen. Ongeveer voor dezelfde prijs, maar wel tweedehands. Ook een mooie versterker. 100 watt is wel te veel voor op mijn kamer. Bij deze versterker weet ik niet of er ingebouwde effecten in zitten.

Features

- 100 watts (rms) into 16, 8, or 4 ohms (switchable)
- Four 6L6GC and three 12AX7 tubes
- Two independent footswitchable channels
- Separate EQ for each channel
- Footswitchable gain/volume boost on lead channel
- Dual paralleled speaker jacks
- Reverb with level control
- Buffered effects loop
- Resonance and presence controls
- Texture variable Class A simulation control (patent pending) zZounds is an authorized dealer of Peavey products.

Of de Bogner Line 6 spidervalve half stack. Ook 100 watt. Lijkt mij ook een hele leuke versterker.

Kunnen jullie mij een beetje helpen met een goede keuze?

beruk
27 januari 2013, 15:06
Als jij die 100 watter koopt hoor ik em hier waarschijnlijk nog!:seriousf:

kunk
27 januari 2013, 15:20
Heb zelf een valveking gehad. Is gewoon een goede versterker en ook op lage volume's klinkt het echt wel goed.
Maar als je de versterker bijna alleen thuis gebruikt kun je denk ik toch beter voor wat kleiners gaan.
Ook 15 watt is meer dan genoeg en voor kleine zaaltjes ook nog wel te doen.
Of dan de door jou genoemde Marshall dan de beste oplossing kan ik niet voor jou beoordelen. Heb er namelijk nooit zelf een bespeeld.
Maar in die categorie is er nog genoeg leuks te vinden.

Succes bij je keuze

Mobassintheplace
27 januari 2013, 15:51
Heb zelf een valveking gehad. Is gewoon een goede versterker en ook op lage volume's klinkt het echt wel goed.
Maar als je de versterker bijna alleen thuis gebruikt kun je denk ik toch beter voor wat kleiners gaan.
Ook 15 watt is meer dan genoeg en voor kleine zaaltjes ook nog wel te doen.
Of dan de door jou genoemde Marshall dan de beste oplossing kan ik niet voor jou beoordelen. Heb er namelijk nooit zelf een bespeeld.
Maar in die categorie is er nog genoeg leuks te vinden.

Succes bij je keuze

Kan je misschien nog een andere leuke buizen versterker aanraden? Ik wil zoiezo een half stack. Geen combo's.

Mobassintheplace
27 januari 2013, 16:34
Als jij die 100 watter koopt hoor ik em hier waarschijnlijk nog!

Ik woon toevallig ook in Nieuwegein dus succes als ik hem koop! :blast:

7ender
27 januari 2013, 18:57
gewoon die 100W versterker kiezen ,......( en die 15 W zielepiet laten staan )

Mobassintheplace
27 januari 2013, 21:59
gewoon die 100W versterker kiezen ,......( en die 15 W zielepiet laten staan )

Waarom voor de 100 watt?

FruscianteFan
27 januari 2013, 23:11
Kan je misschien nog een andere leuke buizen versterker aanraden? Ik wil zoiezo een half stack. Geen combo's.
Waarom zou je een half stack willen als je bijna nooit op het podium staat? 100 watt buizen halfstack is op de meeste - zoniet alle - podia al een overkill.

kassie
27 januari 2013, 23:22
Waarom zou je een half stack willen als je bijna nooit op het podium staat? 100 watt buizen halfstack is op de meeste - zoniet alle - podia al een overkill.

Yep, die 100 watters zijn toentertijd ontwikkeld omdat de PA nog niet een gehele band trok en dus alleen zang. Nu kun je met een 15 wattertje overal uit de voeten. Het probleem is alleen die legacy te doorbreken.. als ook bouwers aan te spreken om grootse sounds te maken met veel minder wattage... en daar zijn gelukkig al flink wat voorbeelden van.

guitarnijboer
28 januari 2013, 00:17
Yep, die 100 watters zijn toentertijd ontwikkeld omdat de PA nog niet een gehele band trok en dus alleen zang. Nu kun je met een 15 wattertje overal uit de voeten. Het probleem is alleen die legacy te doorbreken.. als ook bouwers aan te spreken om grootse sounds te maken met veel minder wattage... en daar zijn gelukkig al flink wat voorbeelden van.

Sorry hoor, maar dit is echt grote onzin. Er bijft met een beetje PA werkelijk niets van je directe geluid over met 15 watt. Tenzij je op een relatief klein podium naast de PA speakers staat. Op een groot podium waar je meters achter de PA speakers staat hoor je echt helemaal niets meer van je versterkertje. Die wordt volledig overstemd door het laag en indirecte geluid van de PA. Daarom zijn monitoren ook geen 15 watt.
En gitaar op de monitor... Jij liever dan ik. Zelfs een 50 of 60 watt versterker wordt erg schreeuwerig op een groot podium op hoog volume.
Doe mij dus maar een 100 watter of nog beter en onlangs aangeschaft: een 200 watter. Het gaat niet eens om harder, maar gewoon dat het geluid overeind blijft met voldoende ballen.

De relatie vermogen v.s. volume is helemaal niet zo groot.

MarkS
28 januari 2013, 01:56
Waarom zou je een half stack willen als je bijna nooit op het podium staat? 100 watt buizen halfstack is op de meeste - zoniet alle - podia al een overkill.



Het is zoals met veel gear niet een keuze die louter op rationele gronden wordt gemaakt.
Waarom bestaat er wel een "post je stack topic" en geen "post je combo topic"?

HaroldA
28 januari 2013, 08:31
"Ingebouwde effecten" zijn vaak van niet al te goede kwaliteit. Ik zou voor een "pure" versterker gaan en dan later eventueel een effectje (of 2) aanschaffen.

Als je er een podium mee op wil zou ik voor een versterker van minimaal 30 Watt kiezen, alles daar onder gaat heel slecht klinken op echt volume. 100W lijkt me wel weer een beetje overdreven.

7ender
28 januari 2013, 08:39
....een Fender Twin-Reverb is bijv een prachtige buizen-gitaar-combo .....:cheerup: ( de mooiste vind ik zelfs )

...maar 't lijkt er tegenwoordig een beetje op , of er een wedstrijdje an de gang is : "wie speelt er over de zieligste transistor-radio"...

.....15 Watt :listen: ,...... wat een gekkigheid :(

Kingfisher
28 januari 2013, 09:44
Sorry hoor, maar die 100-Watt stacks zijn even uit de tijd als die V12 amerikaanse cadillacs die 24l per 100km zopen. Ze horen niet thuis op een kamer, noch in een oefenkot, en trouwens op de meeste podia zijn ze ook een pest.
Veel gesleur
De geluidsman kan het volume niet onder controle houden (hetgeen hier in Vlaanderen belangrijk is)
Het zijn dinosauriers op een evolutielijn die gedoemd is om uit te sterven.
Als we repeteren staat mijn combo op 5W, en dat is weldegelijk met een doormeppende drummer. 5W betekend dat ik het volume hoog genoeg krijg om tube saturation te bekomen. De 50W modus is enkel voor outdoor concerten of als het echt clean moet (jazz).

HaroldA
28 januari 2013, 10:00
Mijn 50-watters komen ook niet boven de 2 op de master uit. Zou alleen niet minder vermogen willen hebben, gaat ten koste van de ballen.

7ender
28 januari 2013, 11:21
Sorry hoor, maar die 100-Watt stacks zijn even uit de tijd als die V12 amerikaanse cadillacs die 24l per 100km zopen. Ze horen niet thuis op een kamer, noch in een oefenkot, en trouwens op de meeste podia zijn ze ook een pest.
Veel gesleur
De geluidsman kan het volume niet onder controle houden (hetgeen hier in Vlaanderen belangrijk is)
Het zijn dinosauriers op een evolutielijn die gedoemd is om uit te sterven.
Als we repeteren staat mijn combo op 5W, en dat is weldegelijk met een doormeppende drummer. 5W betekend dat ik het volume hoog genoeg krijg om tube saturation te bekomen. De 50W modus is enkel voor outdoor concerten of als het echt clean moet (jazz).

Daar geef je jezelf al antwoord : "als het ECHT clean moet ( jazz )".....
Ik heb het ook nooit over "achterlijk hard" ,... die tijd is is voor mij iig echt geweest , en daar heb ik voor de rest van m'n leven goed spijt van . ( de KNO-arts zei ooit dat 't nooit meer geneest , maar dit ter zijde )

Als je namelijk een zielepiet -versterkertje aanschaft , dan beperk je je namelijk wbt je muziek/universeel-gebruik.
Je kunt m.i. beter een buis-amp aanschaffen die toch ECHT ( minimaal) zo'n 50Watt RMS kan leveren , dan kun je d'r qua muzikaliteit "alle kanten mee op" .

Oké ,..een Twin reverb weegt nogal een "beetje" ,....maar als dat gewicht "voor manne van de Witt" geen bezwaar is , dan kun je desnoods nog besluiten om een triode-schakeling/omschakelaar in te (laten) bouwen waarmee het vermogen naar zo'n 55 Watt RMS terug te schakelen is.

Deze zelfde eenvoudige mod is ook te doen met je 50Watter ,...dan kun even zo vrolijk nog altijd met 20Watt in het jam-cafe lekker scheuren met de blues-jongens

kassie
28 januari 2013, 12:39
Een 50watt op standje 2 gaat dus ook flink ten koste van de ballen. Je kapt zoveel van het signaal weg en de eindtrap wordt niet uitgedaagd. Een half power mod kapt een flinke portie ballen weg van de eindtrap. Het geluid wordt veel meer gecomprimeerd.

Het is imho dus beter om een laag wattage amp te hebben en die open te trekken dan 50watt helemaal af te knijpen. Dit beestje bijvoorbeeld is slechts 12 watt. https://www.youtube.com/watch?v=__a5lHx3lJk. En klinkt gewoon als een 100watt plexi op hoog volume, maar dan veel zachter.

HaroldA
28 januari 2013, 12:43
Een 50watt op standje 2 gaat dus ook flink ten koste van de ballen. Je kapt zoveel van het signaal weg en de eindtrap wordt niet uitgedaagd.

Alles liever dan een rommelig oversturende PI of nog erger: eindbuizen (als dat al kan).

kassie
28 januari 2013, 12:53
Sorry hoor, maar dit is echt grote onzin. Er bijft met een beetje PA werkelijk niets van je directe geluid over met 15 watt. Tenzij je op een relatief klein podium naast de PA speakers staat. Op een groot podium waar je meters achter de PA speakers staat hoor je echt helemaal niets meer van je versterkertje. Die wordt volledig overstemd door het laag en indirecte geluid van de PA. Daarom zijn monitoren ook geen 15 watt.
En gitaar op de monitor... Jij liever dan ik. Zelfs een 50 of 60 watt versterker wordt erg schreeuwerig op een groot podium op hoog volume.
Doe mij dus maar een 100 watter of nog beter en onlangs aangeschaft: een 200 watter. Het gaat niet eens om harder, maar gewoon dat het geluid overeind blijft met voldoende ballen.

De relatie vermogen v.s. volume is helemaal niet zo groot.

Mooi dat jij dat grote onzin vind, ik vind namelijk van niet.. Ik heb prima ervaring met PA en monitor, PA geeft gewoon eerlijk je geluid door als het goed is. Tja dat jij een flinke stack achter je wil hebben blazen is een persoonlijke smaak. Die 'ballen' waar veel mensen het over hebben? Mijn 30watt express clone heeft ballen zat... gaat alleen een klein tikkeltje zachter dan mijn 50watt silver jub, maar is imho een veel betere sound met veel meer dynamiek. Kijk bijvoorbeeld ook naar een mojave coyote.. een schamele 12watt maar doet perfect een overstuurde plexi. Over 50watt buizen.. waar ik sta, in de kroeg of in een feesttent, het is altijd te hard... half power switch zuigt toon, evenals de mastervolume zelf... de ppimv die ik erin gebouwd heb ook, het is altijd behelpen met zo'n ding. Waar het om gaat is een volle sound, met veel dynamiek.. Een combinatie van preamp en eindtrap die voldoende uitgedaagd wordt. Dat is absoluut wel mogelijk met veel minder wattage dan die 100 watt. Het circuitje is hierbij veel belangrijker dan het aantal lampjes.

Mobassintheplace
28 januari 2013, 13:08
Kan ik beter voor de Marshall haze 15 watt gaan of de Bogner Line 6 spidervalve hd100 half stack?

marter544
28 januari 2013, 13:38
Mijn ervaring is ook dat je beter teveel dan te weinig vermogen hebt. Een goede 100-watter klinkt echt wel prima met de master op 1. Cab/speakers zijn ook wel erg belangrijk; ik speel met 40 watt buizen door een gesloten 2*12 met v30's, dat geeft mij ballen genoeg. Een 50 watt open combo doet voor mij dan weer helemaal niks.

DarknessAwaits
28 januari 2013, 14:35
Kan ik beter voor de Marshall haze 15 watt gaan of de Bogner Line 6 spidervalve hd100 half stack?

Welkom bij gitaarnet, waar je vraag al snel wordt bedolven door de discussie die hij uitlokt. :seriousf:

Helaas heb ik ook het antwoord niet voor je, maar ik zou eerder voor de Haze gaan (hoewel ik er geen ervaring mee heb) dan voor de Line 6. Dat is puur persoonlijk, ik heb het wel een beetje gehad met Line6 - valt iedere keer toch weer tegen. Het feit dat er Bogner bij staat verandert daar helaas weinig aan, het is geen vergelijking met een 'echte' Bogner.

Het beste advies is en blijft toch om even een gitaarzaak binnen te lopen en wat verschillende amps te proberen. Qua volume voor in huis zul je waarschijnlijk al toekomen met een 1 Watt buizenamp, en dan kan die al te hard...

guitarnijboer
28 januari 2013, 15:23
[QUOTE=kassie;2945653] Over 50watt buizen.. waar ik sta, in de kroeg of in een feesttent, het is altijd te hard... QUOTE]

Sommige gitaristen staan ook altijd te hard :soinnocent:

HaroldA
28 januari 2013, 15:27
Over 50watt buizen.. waar ik sta, in de kroeg of in een feesttent, het is altijd te hard...

Op de mijne zitten zoiets briljants als een "volumeknop". Daarmee kan ik mijn 50-watters zachter zetten.

kassie
28 januari 2013, 15:40
Sommige gitaristen staan ook altijd te hard :soinnocent:
And proud to be, maarre door argumenten heen en dan maar een quote uit zijn verband trekken en op de man spelen?



Op de mijne zitten zoiets briljants als een "volumeknop". Daarmee kan ik mijn 50-watters zachter zetten.

Op de mijne wel twee :sssh:

tidalwave_sideburns
28 januari 2013, 15:50
Ik zou ze eerst gewoon maak uitproberen. Die Marshall Haze versterkers vind ik zelf erg aardig klinken, Peavey valveking heb ik ook een keer over gespeeld, vond het clean een beetje vlak en kil, maar ik had ook erg oude snaren dus dat scheelt ook een hoop.

guitarnijboer
28 januari 2013, 16:13
And proud to be, maarre door argumenten heen en dan maar een quote uit zijn verband trekken en op de man spelen?






Op de man spelen? kom op zeg! beetje humor moet kunnen niet?

Maar goed argumenten heb ik er ook wel bij:
Ik val wel eens in bij coverbandjes en een tijdje geleden ging een medebandlid van de band waar ik inviel verhaal halen bij hun eigen geluidsman omdat mijn versterker harder mocht dat die van de eigen gitarist en de geluidsman hier niet over zeurde. Het antwoord van de geluidsman: dit klinkt tenminste!
Mijn gitaarversterker komt tijdens solo stukken regelmatig boven de PA uit. De geluidsjongens vinden dit niet erg omdat een solo er toch ook best uit mag komen. Na mijn solo neem ik weer gas terug en valt de gitaar weer in de mix. Geen probleem dus.

Grootste ergernissen van geluidsmensen zijn muziekanten die overal doorheen jengelen zonder dat ze iets te vertellen hebben, niet begrijpen dat ze anderen (zang) ook de ruimte moeten geven, slechte timing en een ongestemd instrument (niet kunnen spelen), Of, en die staat ook hoog, 128 presets met elk weer een ander volume of zuigend effect dat verzuipt in de mix.... Ik zeg niet dat jij zo speelt, maar ik weet wel dat dit de gitaristen zijn die altijd horen dat het zachter moet.

Maak eens opnames en kijk of je werkelijk de boel zo erg overstemd. Van opnames van jezelf kun je het meeste leren!

Mobassintheplace
28 januari 2013, 16:39
Er worden veel verschillende meningen gegeven. De ene vinden dat je een 100 watt moet hebben terwijl de ene zegt dat 15 watt genoeg is.

Nogmaals, voornamelijk zou ik hem op mijn slaapkamer gebruiken en af en toe voor kleine optredens in een zaaltje.

Ik zit nu te twijfelen tussen de marshall haze 15 half stack en de bogner line 6 hd100 half stack. Voornamelijk zal ik rock en metal spelen.

sjoerd5
28 januari 2013, 16:45
100 watt buizen op je slaapkamer is echt overkill. En dan druk ik het zachtjes uit.
Zolang je niet op een mega festival speelt is die 100 watt alleen maar een blok aan het been.
15 watt buizen is voor op je slaapkamer meer (veel MEER!) dan genoeg. Bij kleine optredens zal die 15 watt buizen je ook altijd uit de brand helpen. 15 watt buizen open geschroefd is nog steeds harder dan leuk is.

Martijn-w
28 januari 2013, 16:53
Er worden veel verschillende meningen gegeven. De ene vinden dat je een 100 watt moet hebben terwijl de ene zegt dat 15 watt genoeg is.

Nogmaals, voornamelijk zou ik hem op mijn slaapkamer gebruiken en af en toe voor kleine optredens in een zaaltje.

Ik zit nu te twijfelen tussen de marshall haze 15 half stack en de bogner line 6 hd100 half stack. Voornamelijk zal ik rock en metal spelen.

Ik heb de valveking 212 en heb em eigenlijk nooit harder dan standje 1. Het ding gaat loeihard. Absoluut niet handig voor thuis.
Bovendien is het ding ook erg zwaar.
Als ik nu een nieuwe versterker zou kopen zou ik een subtielere versterker kopen.

Maar als je tussen 2 versterkers twijfelt moet je ze gewoon gaan bespelen en luisteren. Dat is het enige advies dat echt zinnig is.
En neem ook andere versterkers mee in je test.

kassie
28 januari 2013, 17:31
Op de man spelen? kom op zeg! beetje humor moet kunnen niet?



Haha jazekers humor moet kunnen. Oké fair enough ik ben het eens met wat je zegt.
Eens was ik zo'n jengelende gitarist, maar inmiddels allang niet meer. Door repeteren leer je dat wel af en op podium kun je dat al helemaal niet maken. Er kwam een tweede gitarist bij de band en die vond het wel nodig om voortdurend maar lickjes te spelen. Ook was zijn sound irritant hoog en kwam het boven alles uit. Terwijl bij de band we juist heel veel aandacht besteden aan afstemming. En juist door die afstemming heb ik zo'n ppimv geinstalleerd, of een plexiglas scherm.. dat ik eigenlijk bij mezelf besloot. Eigenlijk is zo'n 50 watt marshall veel te veel om daar een fatsoenlijke drive uit te halen omdat hij gewoon te hard moet, nu is de ene versterker ook de andere niet, maar mijn ervaring is wel.. wil je fatsoenlijke drive uit je versterker ga dan aub voor lager wattage. Of een cleane versterker met pedaaltjes. Maar wellicht dat ik de enige ben hoor die daar zo over denkt.

HaroldA
28 januari 2013, 17:34
wil je fatsoenlijke drive uit je versterker ga dan aub voor lager wattage. Of een cleane versterker met pedaaltjes.

Of een reeds ronkende versterker nog een beetje aanduwen met een booster-achtige overdrive. Clean is weer zo ... "clean".

Midwolda
28 januari 2013, 17:43
...nu is de ene versterker ook de andere niet, maar mijn ervaring is wel.. wil je fatsoenlijke drive uit je versterker ga dan aub voor lager wattage. Of een cleane versterker met pedaaltjes. Maar wellicht dat ik de enige ben hoor die daar zo over denkt.

Nee hoor. :D

Mobassintheplace
28 januari 2013, 19:15
Ik denk dat het een slimme beslissing is om te gaan voor de Marshall haze 15 half stack. Lekker compacte buizenversterker. 15 watt is meer dan genoeg voor op m'n slaapkamer. En 15 is denk ik ook genoeg voor kleine zaaltjes. Anders kan ik hem altijd nog micen. Ik denk dat er een Boss SD-1 bij koop.

7ender
28 januari 2013, 21:44
Er worden veel verschillende meningen gegeven. De ene vinden dat je een 100 watt moet hebben terwijl de ene zegt dat 15 watt genoeg is.

Nogmaals, voornamelijk zou ik hem op mijn slaapkamer gebruiken en af en toe voor kleine optredens in een zaaltje.

Ik zit nu te twijfelen tussen de marshall haze 15 half stack en de bogner line 6 hd100 half stack. Voornamelijk zal ik rock en metal spelen.

Nou ,...kijk maar 'ns om je heen hoeveel rock/metal bands over 15 Watt "transistor-radio'tjes" staan te spelen .... :soinnocent:

HaroldA
28 januari 2013, 21:51
Nou ,...kijk maar 'ns om je heen hoeveel rock/metal bands over 15 Watt "transistor-radio'tjes" staan te spelen .... :soinnocent:

Ik zie 2 buizen in de preamp, een echte fasedraaier en 2 eindbuizen. Ja, er zit wat solid-state spul tussen, maar om het een transistorradio te noemen? :stop:

kassie
28 januari 2013, 21:57
En hij gebruikt hem voornamelijk op zijn slaapkamer... een oefenversterkertje lijkt me dus beter, liefst nog met koptelefoon... tenminste zo doe ik het.. gewoon een cheapo transistorversterkertje om wat soundjes mee te maken, oefenen van pinched harmonics ofzo.. maar meestal oefen ik gewoon akoestisch.. Een 100watt half stack op je slaapkamer om mee te oefenen bhahaha, moet je vooral doen omdat geen enkele rockband met een '15' watt 'prutding' speelt what a joke, zelfs zack wylde heeft gewoon een transistor oefen prut ding backstage, stel je voor dat je niet cool genoeg bent zeg.....

7ender
28 januari 2013, 22:12
Ik zie 2 buizen in de preamp, een echte fasedraaier en 2 eindbuizen. Ja, er zit wat solid-state spul tussen, maar om het een transistorradio te noemen? :stop:

da's bij-wijze-van-spreken natuurlijk ,...een beetje gekkigheid moet af en toe :crazyhappy:

Ik repareer , modificeer , etc van alles en nog wat hier .
Wat ik steeds weer meemaak is dit :
Jongens die een zgn "50Watt" marshall ampie aanschaffen ,....en dan klachten krijgen vanuit de band . omdat het geluid geen andere nuance kan krijgen ( m.a.w: één grote het-zelfde -blijvende tering-brij ) , omdat de "krijser" ook nog 'ns wordt ingestuurd door een tube-screamer-pedaaltje oid.
Ik laat ze hier zien dat 'r helemaal geeneens 50W uitkomt ,...waarna ze aan mij de oplossing vragen.
Ik stel dan voor om de amp maar 'ns op te laten voeren voor het vermogen waar ie oorspronkelijk voor in de etalage stond !
Nadat dat dan gedaan is ,...en er komt uit die 2 X EL34 wél 50Watt RMS ( of meer ) , dan zijn de klachten verdwenen , ..de band blij ,.en de gitarist 2 X zo blij :jam:

7ender
28 januari 2013, 22:22
En hij gebruikt hem voornamelijk op zijn slaapkamer... een oefenversterkertje lijkt me dus beter, liefst nog met koptelefoon... tenminste zo doe ik het.. gewoon een cheapo transistorversterkertje om wat soundjes mee te maken, oefenen van pinched harmonics ofzo.. maar meestal oefen ik gewoon akoestisch.. Een 100watt half stack op je slaapkamer om mee te oefenen bhahaha, moet je vooral doen omdat geen enkele rockband met een '15' watt 'prutding' speelt what a joke, zelfs zack wylde heeft gewoon een transistor oefen prut ding backstage, stel je voor dat je niet cool genoeg bent zeg.....


Ik heb in me kamer een "oefen-ampie" staan van 300Watt RMS voor m'n bassie .....

Het uitermate bijzondere aan dit toestel is ,....dat er een handig volume-knoppie op zit :sssh: ( niet verder vertelle hoor ,....anders wille ze dit allemaal :crazyhappy: ) ,.....zodat me buren me niet met een bijl achterna komen :ok:

Alle oefen-troep kun je dan lekker laten staan ,...namelijk in de winkel !
( bespaart nog centjes ook ! )

7ender
28 januari 2013, 22:34
ik ga een biertje kopen ,....'kep dorst :D

kassie
28 januari 2013, 23:30
da's bij-wijze-van-spreken natuurlijk ,...een beetje gekkigheid moet af en toe :crazyhappy:

Ik repareer , modificeer , etc van alles en nog wat hier .

Ik laat ze hier zien dat 'r helemaal geeneens 50W uitkomt ,...waarna ze aan mij de oplossing vragen.
Ik stel dan voor om de amp maar 'ns op te laten voeren voor het vermogen waar ie oorspronkelijk voor in de etalage stond !
Nadat dat dan gedaan is ,...en er komt uit die 2 X EL34 wél 50Watt RMS ( of meer ) , dan zijn de klachten verdwenen , ..de band blij ,.en de gitarist 2 X zo blij :jam:

Wat ben jij toch een held zeg, wat zouden we zonder je moeten!


Ik heb in me kamer een "oefen-ampie" staan van 300Watt RMS voor m'n bassie .....

Het uitermate bijzondere aan dit toestel is ,....dat er een handig volume-knoppie op zit :sssh: ( niet verder vertelle hoor ,....anders wille ze dit allemaal :crazyhappy: ) ,.....zodat me buren me niet met een bijl achterna komen :ok:

Alle oefen-troep kun je dan lekker laten staan ,...namelijk in de winkel !
( bespaart nog centjes ook ! )

Held!

HaroldA
29 januari 2013, 00:12
Ik heb in me kamer een "oefen-ampie" staan van 300Watt RMS voor m'n bassie .....

Is dat 300W voor, of na het opvoeren?

7ender
29 januari 2013, 01:23
Wat ben jij toch een held zeg, wat zouden we zonder je moeten!



Held!

En wat ben jij een LUL zeg !

wat moeten we nou met jou ? LUL !

7ender
29 januari 2013, 01:29
Is dat 300W voor, of na het opvoeren?

welnee joh ,das gewoon m'n normale basgitaar-amp ( wel aangepast naar m'n eigen wensen ),...die gebruik ik ook gewoon hier om wat dingetjes door te nemen ,...ik zet 'm natuurlijk wel zachtjes hier :)

Dreverhaven
29 januari 2013, 01:43
Tja, ik heb de laag wattage hype nooit zo begrepen. Ik speel thuis altijd met een 100 watter en op het podium ook. Onze drummer slaat nogal hard, en daar kom je met minder gewoon niet bovenuit. In de oefenruimte staat zo'n Vox ac50 geval wat er al drie keer mee opgehouden is en weg moest voor reparatie. Dat ding heeft te weinig headroom, moet altijd tot het naadje om mee te kunnen. Dan heb ik liever 50 watt meer en wat meer ruimte met de volumeknop.
En wat gewicht en sjouwen betreft, zo zwaar is al die rommel nou ook weer niet.

LRS
29 januari 2013, 12:20
Tja, ik heb de laag wattage hype nooit zo begrepen. Ik speel thuis altijd met een 100 watter en op het podium ook. Onze drummer slaat nogal hard, en daar kom je met minder gewoon niet bovenuit. In de oefenruimte staat zo'n Vox ac50 geval wat er al drie keer mee opgehouden is en weg moest voor reparatie. Dat ding heeft te weinig headroom, moet altijd tot het naadje om mee te kunnen. Dan heb ik liever 50 watt meer en wat meer ruimte met de volumeknop.
En wat gewicht en sjouwen betreft, zo zwaar is al die rommel nou ook weer niet.

Pffff.... Niet genoeg aan 50W in een oefenruimte??? Dan maak je wel een serieuze bak herrie maat! Mijn 5W Blackstar is in de oefenruimte voldoende, en op t podium volstaat een 20W Budda. Ruimschoots.

Wat betreft de TS: gewoon die Haze15 head kopen, bij voorkeur met twee cabs, daarmee ga je zowel thuis als in de oefenruimte én in de gemiddelde kroeg nog een hoop lol beleven!

Mobassintheplace
29 januari 2013, 12:26
Wat betreft de TS: gewoon die Haze15 head kopen, bij voorkeur met twee cabs, daarmee ga je zowel thuis als in de oefenruimte én in de gemiddelde kroeg nog een hoop lol beleven!

Ik koop de haze half stack. De head met 1 cab 1x12 als ik het goed heb. Ik kan later altijd nog een tweede cab erbij kopen.

Dreverhaven
29 januari 2013, 12:32
Pffff.... Niet genoeg aan 50W in een oefenruimte??? Dan maak je wel een serieuze bak herrie maat! Mijn 5W Blackstar is in de oefenruimte voldoende, en op t podium volstaat een 20W Budda. Ruimschoots.



Tja, het is die drummer hè, die tikt erop los alsof het voor het laatst is. We maken ouwe hardcore punk. Misschien dat het in een jazz of blues gebeuren er veel zachter aan toe kan gaan, maar bij ons gaat het nou eenmaal hard. In elke band waar ik in gespeeld heb was dat zo. Het zal ergens ook wel wat met het genre dat je speelt te maken hebben.

Ik zou in ieder geval nooit meer zonder 100 watt willen. Misschien wat kleine ampjes voor thuis voor opnames, of stereodingetjes, maar altijd in ieder geval een amp met een fatsoenlijk vermogen. Ik heb zelf ook nog nooit een klein versterkertje de ballen horen hebben die een grote bak heeft.

HaroldA
29 januari 2013, 12:38
Tja, het is die drummer hè, die tikt erop los alsof het voor het laatst is. We maken ouwe hardcore punk. Misschien dat het in een jazz of blues gebeuren er veel zachter aan toe kan gaan, maar bij ons gaat het nou eenmaal hard. In elke band waar ik in gespeeld heb was dat zo. Het zal ergens ook wel wat met het genre dat je speelt te maken hebben.

Ik zou in ieder geval nooit meer zonder 100 watt willen. Misschien wat kleine ampjes voor thuis voor opnames, of stereodingetjes, maar altijd in ieder geval een amp met een fatsoenlijk vermogen. Ik heb zelf ook nog nooit een klein versterkertje de ballen horen hebben die een grote bak heeft.

50 watt is welgeteld 3dB zachter. Wat een kwats.

kassie
29 januari 2013, 12:44
En wat ben jij een LUL zeg !

wat moeten we nou met jou ? LUL !

Tja, ik weet wie het zegt. Nou mijn 50w versterker is toevallig gebiast op 65W RMS, mag ik nu bij jou club horen? Of is entry level alleen vanaf 100 watt en hoger?

As voor de topic starter... die Peavey is geen slechte versterker. Mocht je die aanschaffen. Maar ik weet niet of je slaapkamer op de bovenverdieping is? Halfstacks de trap op en neer zeulen is niet een prettige bijkomstigheid. Denk dan wellicht aan 2x12 met voldoende wattage speakers. Ook ben je flink wat meer ruimte kwijt.

Dreverhaven
29 januari 2013, 12:47
50 watt is welgeteld 3dB zachter. Wat een kwats.

Waarom maakt het dan toch zo'n verschil? Misschien omdat de amp wat later pas gaat oversturen?

HaroldA
29 januari 2013, 12:54
Waarom maakt het dan toch zo'n verschil? Misschien omdat de amp wat later pas gaat oversturen?

Nope. Marginaal verschil.

Ik heb een 2204 en een 2203. Klinken identiek, gaan even hard, alleen de 2203 heeft iets meer "oempf" maar weegt 2x zo veel en is 2x zo duur in onderhoud. Voor mij geen 100-watters meer!!! Ondingen.

Dreverhaven
29 januari 2013, 13:07
Nope. Marginaal verschil.

Ik heb een 2204 en een 2203. Klinken identiek, gaan even hard, alleen de 2203 heeft iets meer "oempf" maar weegt 2x zo veel en is 2x zo duur in onderhoud. Voor mij geen 100-watters meer!!! Ondingen.

Toch heb ik bij elke 50 watter altijd een net niet gevoel gehad en met 100 watt zat het altijd goed. Het zal ergens toch uitmaken denk ik, al is niet elke amp hetzelfde en spelen er nog andere factoren mee. Ik heb altijd appels en peren vergeleken, geen 2203/2204 achtige vergelijking kunnen maken.

Maar dat gewicht van die dingen, kom op, mijn bassman 100 weegt 18 kilo of zoiets, dat is toch niks. Dat is wat anders dan een lompe combo van 40 kilo.

HaroldA
29 januari 2013, 13:14
Maar dat gewicht van die dingen, kom op, mijn bassman 100 weegt 18 kilo of zoiets, dat is toch niks. Dat is wat anders dan een lompe combo van 40 kilo.

Nog wat extra overwegingen: 100 watters worden 2x zo heet, 100 watters hebben (minimaal) 2x meer kans op uitval (warmte niet meegerekend), etc, etc.

Ik zie geen voordelen t.o.v. 50 watt. Ja, het kleine beetje "oemph", maar dat kan een microfoon toch niet horen.

(bij cleane versterkers is het misschien een klein beetje anders)

JohnLord
29 januari 2013, 13:25
Volgens mij worden bij gelijk volume juist de buizen van een 50 watter heter, omdat het er maar twee zijn. Dus eerder aan vervanging toe...

Ik raad TS trouwens de Marshall Haze aan. Valveking vind ik niks, zelfs niet op bandvolume.

LRS
29 januari 2013, 14:09
Ik koop de haze half stack. De head met 1 cab 1x12 als ik het goed heb. Ik kan later altijd nog een tweede cab erbij kopen.

Goede keuze. Op t podium gaat die 2e cab je niet zozeer meer volume geven, danwel meer spreiding van je geluid. Gaat helemaal goed komen!

allochthomas
29 januari 2013, 14:17
Ik ben absoluut geen fan van die laag wattage amps voor op het podium. Super hip als je een amp wilt die op redelijk volume over zijn nek gaat maar als je enige vorm van cleane headroom wilt hebben heeft een 100 watter toch echt meer voordelen. Een 100 watter heeft ook gewoon meer ballen in het laag als je het vergelijkt met een 15 wattertje.

HaroldA
29 januari 2013, 14:19
Het is niet alsof de TS voor altijd vast zit aan z'n Haze!

7ender
29 januari 2013, 14:32
Tja, ik weet wie het zegt. Nou mijn 50w versterker is toevallig gebiast op 65W RMS, mag ik nu bij jou club horen? Of is entry level alleen vanaf 100 watt en hoger?

As voor de topic starter... die Peavey is geen slechte versterker. Mocht je die aanschaffen. Maar ik weet niet of je slaapkamer op de bovenverdieping is? Halfstacks de trap op en neer zeulen is niet een prettige bijkomstigheid. Denk dan wellicht aan 2x12 met voldoende wattage speakers. Ook ben je flink wat meer ruimte kwijt.

ach ,...ik ben bij onvriendelijke intensies altijd een pietsie kort van stof ,....en dan kom ik soms wat on-orthodox uit de hoek 8)

't heeft natuurlijk niks van doen met kluppie of kleurtje ,....iedereen moet uiteindelijk toch voor zichzelf de keuze maken .

LRS
29 januari 2013, 14:32
Tja, het is die drummer hè, die tikt erop los alsof het voor het laatst is. We maken ouwe hardcore punk. Misschien dat het in een jazz of blues gebeuren er veel zachter aan toe kan gaan, maar bij ons gaat het nou eenmaal hard. In elke band waar ik in gespeeld heb was dat zo. Het zal ergens ook wel wat met het genre dat je speelt te maken hebben.

Ik zou in ieder geval nooit meer zonder 100 watt willen. Misschien wat kleine ampjes voor thuis voor opnames, of stereodingetjes, maar altijd in ieder geval een amp met een fatsoenlijk vermogen. Ik heb zelf ook nog nooit een klein versterkertje de ballen horen hebben die een grote bak heeft.

Hmm... Of een verterker "ballen heeft" of niet, is tamelijk subjectief. Verder spelen wij idd iets geciviliseerder repertoire dan hardcore punk ;-) maar bij ons staan de muzikanten, ook de drummer, in dienst van de zang. Een keertje de boel flink open draaien is op z'n tijd best lekker, je voelt je amp dan ook lekkerder reageren. Ik vind die organische reactie van je amp op je gitaar best fijn. Maar het eindresultaat is wat je als band over je publiek uitstort en dat moet staan en mag (bij ons) niet verziekt worden door een muzikant die zegt dat ie niet zachter kan spelen. De meeste kroegen waarderen die insteek wel. Vorig jaar in Den Haag in een kroegje gespeeld waar zij de backline verzorgen. Staan gewoon twee 15W Fender Blues Jr's voor de gitaristen. Werkt perfect. Scheelt mij gesjouw.

kassie
29 januari 2013, 15:45
ach ,...ik ben bij onvriendelijke intensies altijd een pietsie kort van stof ,....en dan kom ik soms wat on-orthodox uit de hoek 8)

't heeft natuurlijk niks van doen met kluppie of kleurtje ,....iedereen moet uiteindelijk toch voor zichzelf de keuze maken .

Ach geeft ook niks, actie-reactie... zand erover.

Verder heeft die 100watt discussie een sterk 'more is always more' karakter... doet me denken aan...Spinal Tap (https://www.youtube.com/watch?v=XuzpsO4ErOQ).

Eko
29 januari 2013, 17:05
Meneer Clapton heeft jaren met Soldano`s gestaan van 100 watt en mist nu een gedeelte van z`n gehoor. Hij doet het nu met twins van minder dan de helft aan vermogen en klinkt stukken beter. Jeff Beck staat met 15 watters op grote podia , net als Chris Rea die er ook hele tournees mee deed. Als je zang en instrumenten moet combineren op een podium , zeker in een kroeg, heb je niets aan 100 watt. Been there, done it. Je kunt die 100 watt niet openen en dan verwachten dat je rustig kunt zingen.
Voor thuis een 100 watter kopen is als vergelijking : een Scania kopen met 16 meter oplegger om boodschappen te doen. Ja de roffel is lekker van een 16 liter diesel..................
Doe jezelf een plezier en houd het redelijk. Probeer eens een modeling amp voor thuis. Uren plezier , veel mogelijkheden en leerzaam. Ja , ook ik heb buizenbakken staan en sta iedere week op podia en in kroegen. Ik doe zelfs optredens met een Excelsior als dat qua ruimte beter uitkomt. Microfoontje er voor , indien mogelijk ook er achter, en spelen maar. Het houdt het allemaal een beetje beter beheersbaar en een kroegeigenaar ziet je graag nog eens. Die betaald meestal je optrden. Ook belangrijk!

HaroldA
29 januari 2013, 17:08
Probeer eens een modeling amp voor thuis.

Heb ik ook geprobeerd. Doe mij m'n 50-watter op standje 0.01 maar.

Dreverhaven
29 januari 2013, 17:27
Meneer Clapton heeft jaren met Soldano`s gestaan van 100 watt en mist nu een gedeelte van z`n gehoor. Hij doet het nu met twins van minder dan de helft aan vermogen en klinkt stukken beter. Jeff Beck staat met 15 watters op grote podia , net als Chris Rea die er ook hele tournees mee deed.

Zoals ik al zei, het is waarschijnlijk allemaal deels genreafhankelijk. Kerry King gaat echt niet met een 15 watter op het podium staan, nooit.


Als je zang en instrumenten moet combineren op een podium , zeker in een kroeg, heb je niets aan 100 watt. Been there, done it. Je kunt die 100 watt niet openen en dan verwachten dat je rustig kunt zingen.

Laatst ook nog gedaan. Er stond een of ander Marshall 100 watt valvestate geval, uiteraard lekker open gedraait. Onze zanger schreeuwt de longen uit z'n lijf, die zingt niet rustig. Was allemaal geen probleem.


Ja , ook ik heb buizenbakken staan en sta iedere week op podia en in kroegen. Ik doe zelfs optredens met een Excelsior als dat qua ruimte beter uitkomt. Microfoontje er voor , indien mogelijk ook er achter, en spelen maar. Het houdt het allemaal een beetje beter beheersbaar en een kroegeigenaar ziet je graag nog eens. Die betaald meestal je optrden. Ook belangrijk!

Natuurlijk gaat dat meestal wel op, maar het hangt wel een beetje van het soort kroeg af. Als je vooral in kroegen speelt waar alleen maar metal en punk langs komt, dan wordt er toch anders tegen een beetje volume aangekeken. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Ik zou echt met de beste wil van de wereld niet weten hoe ik het met een Fender Excelsior (wat ik een tof ampje vind) zou moeten redden als ik totaal niet uitversterkt word.

witterwit
29 januari 2013, 17:31
Zoals ik al zei, het is waarschijnlijk allemaal deels genreafhankelijk. Kerry King gaat echt niet met een 15 watter op het podium staan, nooit.



Laatst ook nog gedaan. Er stond een of ander Marshall 100 watt valvestate geval, uiteraard lekker open gedraait. Onze zanger schreeuwt de longen uit z'n lijf, die zingt niet rustig. Was allemaal geen probleem.



Natuurlijk gaat dat meestal wel op, maar het hangt wel een beetje van het soort kroeg af. Als je vooral in kroegen speelt waar alleen maar metal en punk langs komt, dan wordt er toch anders tegen een beetje volume aangekeken. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Ik zou echt met de beste wil van de wereld niet weten hoe ik het met een Fender Excelsior (wat ik een tof ampje vind) zou moeten redden als ik totaal niet uitversterkt word.

treden jullie op zonder PA.


?

Dreverhaven
29 januari 2013, 17:32
treden jullie op zonder PA.


?

Nee, maar er gaat vaak geen mic voor de amp, alleen voor de zang.

witterwit
29 januari 2013, 17:40
dan begrijp ik jouw verhaal over die 100 watt versterker. overduidelijk.

HaroldA
29 januari 2013, 17:59
Nee, maar er gaat vaak geen mic voor de amp, alleen voor de zang.

Jammer ... gemiste kans.

7ender
29 januari 2013, 18:16
is er iemand hier , die in een: jantje-van-alles / sixties / country of een jazz - bandje..... speelt ?

guitarnijboer
29 januari 2013, 19:05
is er iemand hier , die in een: jantje-van-alles / sixties / country of een jazz - bandje..... speelt ?

Ik speel in verschillende bands van rock/ pop/ blues tot fusion achtige dingen. In de pop / top 100 bandjes speel ik van alles wat en van bruiloft tot feesttent. In de meeste situaties gebruik ik nu een mesa simulclass mkIII. Of ik nu in een kroeg speel of in een feesttent, er zit gewoon een goede volumeknop op (zelfs meerdere) en de versterker klinkt prima op lager volume. Sinds kort heb ik nu een 295 simulclass stereo eindtrap met quad preamp. Dit kan verschrikkelijk hard, maar ook deze set klinkt op mijn ' slaapkamer' prima. Natuurlijk sjouw ik dat ding alleen mee naar hele grote optredens want het ding is alleen vrijwel niet te tillen.
Ik heb nooit problemen met volume dus ik begrijp de hele discussie over laag vermogen versterkers niet echt. Tenzij je geen oversturing op je versterker hebt, zoals de oude 100 watt Marshalls, zou ik niet weten waarom een 100 watt versterker perse altijd voluit zou moeten staan voor een 'goed geluid'.

En dan nog iets: van een 50 watt gitaarversterker kun je ook prima doof worden hoor. Geluidsterkte en vermogen hebben geen 1 op 1 relatie.

7ender
29 januari 2013, 19:56
Ik speel in verschillende bands van rock/ pop/ blues tot fusion achtige dingen. In de pop / top 100 bandjes speel ik van alles wat en van bruiloft tot feesttent. In de meeste situaties gebruik ik nu een mesa simulclass mkIII. Of ik nu in een kroeg speel of in een feesttent, er zit gewoon een goede volumeknop op (zelfs meerdere) en de versterker klinkt prima op lager volume. Sinds kort heb ik nu een 295 simulclass stereo eindtrap met quad preamp. Dit kan verschrikkelijk hard, maar ook deze set klinkt op mijn ' slaapkamer' prima. Natuurlijk sjouw ik dat ding alleen mee naar hele grote optredens want het ding is alleen vrijwel niet te tillen.
Ik heb nooit problemen met volume dus ik begrijp de hele discussie over laag vermogen versterkers niet echt. Tenzij je geen oversturing op je versterker hebt, zoals de oude 100 watt Marshalls, zou ik niet weten waarom een 100 watt versterker perse altijd voluit zou moeten staan voor een 'goed geluid'.

En dan nog iets: van een 50 watt gitaarversterker kun je ook prima doof worden hoor. Geluidsterkte en vermogen hebben geen 1 op 1 relatie.


Dat ben ik dan helemaal met je eens ;)

Ik zou bijv ook niet weten hoe je een invulling als gitarist moet geven met een scheurbak als je in een country-band speelt.
Dan kom je beter weg met een "eerlijke" 50 watt BandMaster Reverb of 135W TwinReverb.( bijv ! )
Moet 't dan toch nog een keertje krijsen , dan moet dat maar uit een pedaaltje gaan komen.

Ik bedoel er alleen mee , dat je dan universeel inzetbare/gedimensioneerde spullen hebt,....en niet op 1 leest geschoeid bent .