PDA

View Full Version : 12 snariger gitaar, hoge G snaar breekt steeds.



gitaargerrit
26 januari 2013, 17:48
hallo mensen,
ik heb sinds kort een mooie 12 snarige Epiphone, nou heb ik er nieuwe snaren opgezet, maar de hoge G blijft breken.
ik gebruik een stem apparaat omdat ik geen referentie heb, en ik vermoed dat ik de boel te hoog stem.
dat stemapp. heeft een schermpje:
http://i48.tinypic.com/296bwn8.jpg

maar zit ik wel in de juiste key(C)? dat zegt me niet zoveel....

het heeft ook een A toon, maar dat is zo'n vaag geluid, daar kan ik niks mee.
bedien ik dat ding misschien verkeerd?

ik moet maar weer zo'n ouwerwets stemfluitje kopen denk ik.

witterwit
26 januari 2013, 17:51
ik weet niet alles van 12-snarige gitaar, maar ik stem meestal in E. ik weet niet in welke toonsoort een 12-snarige precies staat.

gitaargerrit
26 januari 2013, 18:01
E dacht ik ook, maar je kan op dat ding niet E kiezen,
je kan kiezen: C / Bb/Eb/F en dan weer C.

witterwit
26 januari 2013, 18:04
rechts boven zit een knopje [FLAT] als je daar op drukt moeten er ook andere stemmogelijkheden in beeld komen.

gitaargerrit
26 januari 2013, 18:06
nee, er verschijnen in het midden alleen letters b.......

Muzieknono
26 januari 2013, 18:07
Een 12 snarige is net zo gestemd als een gewone gitaar, de dunne snaren dus een oktaaf hoger, op de b en e na die staan allebei hetzelfde, je kunt een 12 snarige ook gewoon omstemmen in open D of G als je bijv, slide blues wilt spelen, ik zou eens kijken of je brug en topkam in orde zijn.
Mvgr. Dirk Jan :B

gitaargerrit
26 januari 2013, 18:11
brug en topkam zijn in orde.
ik heb net de hele gitaar opnieuw afgesteld, ik weet alleen niet of mijn A wel 440 Hz is.

Rizz
26 januari 2013, 18:13
E dacht ik ook, maar je kan op dat ding niet E kiezen,
je kan kiezen: C / Bb/Eb/F en dan weer C.

Da's idd vreemd, een leerling heeft ook zo'n ding, je moet de C-stand hebben.

gitaargerrit
26 januari 2013, 18:17
heb het reeds gevonden, ik moet idd de C key hebben, op youtube vond ik een 440Hz referentie toon, die klinkt precies zoals mijn A snaar, dus heb ik toch goed gestemd!
ik ga die hele gitaar gewoon een halve toon lager zetten, dan blijft de boel hoop ik wel heel.

bedankt mensen!

Rizz
26 januari 2013, 18:19
Waar breekt de snaar? Ws. iedere keer op dezelfde plek?

gitaargerrit
26 januari 2013, 18:29
ja, hij breekt net voor het stemmechaniek, dus niet op de toets of brug of topkam.

Mr.Fingers
26 januari 2013, 18:30
Ik neem als stelregel voor de 12-string: "hoge G 0.001 dunner als de E-snaren", dus een setje 0.011 voor de 12-string, dan vervang ik de hoge G die meegeleverd is door een 0.010 van een elektrisch setje. En dat werkt voor mij, ook gewoon in de standaardstemming.

gitaargerrit
26 januari 2013, 18:39
de snaar in mijn setje Dadario was 0.008, ik denk dat ik volgende keer de G snaar vervang door 2 dikke, dus net als de B en hoge E.

Rizz
26 januari 2013, 18:55
de snaar in mijn setje Dadario was 0.008, ik denk dat ik volgende keer de G snaar vervang door 2 dikke, dus net als de B en hoge E.

Een halve noot lager stemmen is net als een aspirientje innemen, je bestrijdt een symptoom ipv de oorzaak.. Heb je niet nog ergens een 0,010 hoge e liggen? Misschien istie wel gewoon te dun. Toch vind ik het vreemd, misschien toch 's naar laten kijken?

gitaargerrit
26 januari 2013, 19:00
tuurlijk is ie te dun! maar hij zat bij dat set.
ik ga gewoon effe wat losse snaren bestellen, en lekker uitproberen.
en naar laten kijken...ik heb er zelf al heel lang naar gekeken, en de gitaar is verder toppie, trouwens, wie heeft er nog ouwerwets verstand van gitaren? die dure winkels zeker!
die gaan aan mij niks verdienen.

Mr.Fingers
26 januari 2013, 19:03
De hoge G zou ik niet vervangen door een unison-snaar (lage G), daarmee verlies je ieder karakter van de 12-string. Roger McGuinn heeft een 7-string signature Martin, met een octaaf G, omdat dat juist hetgene is wat een 12-stringklank maakt (die octaaf E, A & D snaren doen niet zo echt HEEL veel).

En muziekwinkels hebben verstand van gitaren. Je kunt niet verlangen om voor een dubbeltje op eerste rang te zitten, iedereen moet z'n brood verdienen.

Ernest01
26 januari 2013, 19:03
Een 0.008 snaar is te dun, lijkt mij. Ik heb de 0.010 als hoge G-snaar.
Maar moet die wel heeel voorzichtig stemmen, anders breekt die ook.

Rizz
26 januari 2013, 19:05
, trouwens, wie heeft er nog ouwerwets verstand van gitaren? die dure winkels zeker!
die gaan aan mij niks verdienen.


Nou ja, ik bedoelde dat er misschien ergens een heel klein haaltje zit wat even weggevijld moet worden ofzo. Vaak zijn die ook niet met het blote oog te zien..

En er zijn echt nog wel goede gitaartechneuten, alleen niet allemaal.. Ik weet er hier in de buurt toch een paar te zitten en die zijn niet heel erg duur als het om basis afstellen gaat.. Ook een paar waar ik zelfs mijn 58 euri gitaar nog niet eens naartoe breng..

Harald
26 januari 2013, 19:43
Nou ja, ik bedoelde dat er misschien ergens een heel klein haaltje zit wat even weggevijld moet worden ofzo. Vaak zijn die ook niet met het blote oog te zien.

Afgaande op de plaats van de breuk zou ik het idd. bij het mechaniek zoeken. .008 is op zich een redelijk normale dikte voor een geoctaveerde g snaar in de standaard 12 string setjes.

Een 12 string lager stemmen is trouwens niet zo heel ongebruikelijk. Zeker als het een gitaar betreft die niet optimaal afgesteld is kan dat een aardig verschil in bespeelbaarheid op leveren. Los daarvan, sommige 12 strings klinken te gek als ze wat lager gestemd zijn. Luister bv, eens naar oudere opnames van Leo Kottke.

Muzieknono
27 januari 2013, 08:48
De hoge G zou ik niet vervangen door een unison-snaar (lage G), daarmee verlies je ieder karakter van de 12-string. Roger McGuinn heeft een 7-string signature Martin, met een octaaf G, omdat dat juist hetgene is wat een 12-stringklank maakt (die octaaf E, A & D snaren doen niet zo echt HEEL veel).

En muziekwinkels hebben verstand van gitaren. Je kunt niet verlangen om voor een dubbeltje op eerste rang te zitten, iedereen moet z'n brood verdienen.

Ik sluit me helemaal aan bij mister fingers, je gaat het karakter van je gitaar geweld aandoen, ik gebruik overigens gewoon een normale set en heb nog nooit een gebroken oktaafsnaar gehad dus ik vermoed dat er iets anders aan de hand is.
Mvgr. Dirk Jan :B