PDA

View Full Version : EBMM John Petrucci JP12 afstellen...



MaBeCo
26 januari 2013, 13:45
Guys, heb wat advies nodig... heb 3 weken geleden een JP12 gekocht bij Thomann DE, de gitaar kwam na 2 dagen, geleverd door UPS, levering vond plaats bij circa 5 graden onder nul. Vond de gitaar ijskoud bij aflevering. Denk achteraf dat de gitaar al enkele dagen in diverse loodsen ( in de kou ) heeft gestaan tussen Thomann en aflevering bij mij. De eerste paar dagen was ik waanzinnig enthousiast over de gitaar maar steeds meer merk ik dat de actie aan het veranderen is, boven de 12e fret heb ik zo'n 8 mm ruimte, terwijl bij aflevering ik alleen maar naar de snaar hoefte te kijken voor een geluid. Is het mogelijk dat de hals na enkele weken zo erg afwijkt door koude bij transport? Aansluitend de vraag waar ik 'm weer kan laten afstellen ín de buurt van Den Haag / Rotterdam.

minoin
26 januari 2013, 14:10
Nee helaas, ik vrees dat je gitaar kapot is. Ik wil hem wel van je overnemen voor 1000 euro :)

Even serieus; Ja, temperatuurverschillen kunnen zeker zorgen voor de problemen die jij ervaart. Gelukkig heeft EBMM hele prettige trussrods, die makkelijk af te stellen zijn. Als je zelf liever niet dergelijke ingrepen doet, kijk dan even hier: http://www.gitaarhulp.nl/
Veel leden van het forum staan hierop en willen je graag gratis (of voor een biertje) helpen met het afstellen van je gitaar.
Ik zou het zelf graag eens doen bij een JP12, maar ik woon in Utrecht..

Waanzinnige gitaar hoor! Mijn JP7 voorziet mij nog steeds dagelijks in mijn muzikale behoeften :rockon:

Gearjunkie
26 januari 2013, 14:37
De kou enerzijds, maar omdat je binnen nu flink stookt, de luchtvochtigheid anderzijds. Bakjes water tegen de radiatoren is geen overbodige luxe nu.

MaBeCo
26 januari 2013, 15:05
Schrok me kapot bij je eerst zin Minoin..., 1-0!
Goed te lezen dat het met een goed afstelbeurt opgelost kan worden, heb in de tussentijd nog even gekeken en gitaarbouwer Sander de Gier in Schiedam lijkt er wel verstand van te hebben om zo'n duur gitaartje eens perfect af te stellen. Zal gelijk wat bakje met water in mijn gitaarkamer hangen, bedankt voor de tip!

Rizz
26 januari 2013, 19:35
Schrok me kapot bij je eerst zin Minoin..., 1-0!
Goed te lezen dat het met een goed afstelbeurt opgelost kan worden, heb in de tussentijd nog even gekeken en gitaarbouwer Sander de Gier in Schiedam lijkt er wel verstand van te hebben om zo'n duur gitaartje eens perfect af te stellen. Zal gelijk wat bakje met water in mijn gitaarkamer hangen, bedankt voor de tip!

Duurde nog lang. En 1 bakje zal niet genoeg zijn om je luchtvochtigheid omhoog te brengen, je moet meer aan een emmer denken. En, niet geheel onbelangrijk, ramen dicht! Anders helpt het nog geen zak. Ventilatie is leuk, maar niet in dit geval.

Een aankoopafstelbeurt is sws geen slecht idee, dat is dan weer jammer van een webshop, die krijg je er niet bij..

Buiten dit alles, mooie gitaar!

soundbound
26 januari 2013, 20:27
Een paar foto's van de gitaar zou ook niet verkeerd zijn :)

Je kan ook de gitaar in de koffer laten met een plastic bakje met oase. De oase maak je vochtig, in de deksel een paar gaatjes waardoor de verdampte vocht kan ontsnappen en de luchtvochtigheid in de koffer in ieder geval op peil blijft (de oase natuurlijk niet zo nat maken dat het vocht uit het bakje drupt, dan krijg je weer een ander probleem). Er zijn overigens ook van die bevochtigers bij muziekzaken te koop.

Mijn akoestische en jazzer berg ik met dit weer zo op. Als de luchtvochtigheid beneden de 45% komt, moet je uitkijken (en boven de 70% is ook niet zo lekker).

jze
26 januari 2013, 20:34
Voor koude winters en droge zomers zou ik echt investeren in een luchtbevochtiger om die mooie Music Man in topconditie te houden. Werkt perfect.

Wat de afstelling betreft, laat het 1 keer door een pro doen en kijk goed mee. Vooral de afstelling van de truss-rod is super simpel. Gewoon met beleid proberen, ik heb het afstellen geleerd op een Music Man heb je bijna nooit meer een expert nodig.

O ja, zonder foto's geen gitaar! :)

minoin
26 januari 2013, 21:24
Schrok me kapot bij je eerst zin Minoin..., 1-0!
Goed te lezen dat het met een goed afstelbeurt opgelost kan worden, heb in de tussentijd nog even gekeken en gitaarbouwer Sander de Gier in Schiedam lijkt er wel verstand van te hebben om zo'n duur gitaartje eens perfect af te stellen. Zal gelijk wat bakje met water in mijn gitaarkamer hangen, bedankt voor de tip!

Haha, no worries!
Wat de gasten hierboven zeggen is inderdaad handig, een luchtbevochtiger! Echter, in deze tijden is niet elke ruimte op dezelfde vochtgraad. Als ik naar de repetitie moet dan speel ik in een ongeconditioneerde ruimte. Als ik mijn gitaar zou afstellen in een netjes vochtige ruimte dan kom ik op de repetitie bedrogen uit. Blijf je thuis met de gitaar, dan is zo'n luchtbevochter geen overbodige luxe.

De Gier weet daar zeker wel raad mee. Goede reputatie en prima vent!

MaBeCo
27 januari 2013, 14:19
Heel veel dank voor alle goede adviezen, ga morgen gelijk Sander de Gier bellen voor een afstelbeurt, zal ook met hem overleggen voor een luchtbevochtiger. nooit aan gedacht, ben enorm voorzichtig met mijn gitaren maar nooit aan zo'n apparaat gedacht. Nogmaals mijn dank een een fijn weekend verder! Martin

stijnkenens
27 januari 2013, 21:19
Voor koude winters en droge zomers zou ik echt investeren in een luchtbevochtiger om die mooie Music Man in topconditie te houden. Werkt perfect.

Euhm ...

Droge zomers heb je hier niet zo gauw ...

Zeker binnen is het in de winter eerder droog en in de zomer vochtig.

Dat heeft te maken met de temperatuur van de lucht: koud: geen plaats voor extra watermoleculen, dus droge lucht.
Warm: wel plaats, dus vochtigheid gaat omhoog.

De laatste dagen heeft het hier in België flink gevroren, en heb ik met moeite mijn atelier boven de 40% kunnen houden met de bevochtiger, in de zomer staat de ontvochtiger aan, nonstop, om het niet boven de 50% te laten komen.


s.

hugo
28 januari 2013, 15:53
Je kan ook eens hier kijken:

http://www.guitarlounge.nl/

Angelo heeft laatst een gitaar van mijn afgesteld en ben er zeer tevreden over.

MaBeCo
28 januari 2013, 22:32
oh ja, das waar, hij heeft een tijd geleden mijn fender een beurt gegeven en ik inderdaad ook erg tevreden, een erg persoonlijke benadering en een leuke en enthousiaste gozer

MaBeCo
29 januari 2013, 18:01
Heb 'm vanmiddag naar Gitaar lounge in Den Haag gebracht voor een afstelbeurt, Angelo wil 'm wel een paar dagen houden om tussentijds te kunen corrigeren maar gelijk al na wat gedraai van hem was het probleem verholpen, nu nog de komende dagen wat fine tunen, wat was ik blij dat het geen groot probleem is geworden, heb die gitaar net 2 weekjes in huis. Gelijk maar een luchtbevochtiger gekocht bij Angelo, die had die toevallig staan voor eigen gebruik maar kon zijn ruimte met 1 unit bevochtigen dus had deze 2e over. Hij staat nu achter me te werken, heb 'm ingesteld op 45%.

minoin
29 januari 2013, 23:24
Goed bezig! Zo'n gitaar afstellen kan ook meestal niet in 1 dag, het hout moet zich dan nog vormen. 45% is top, dus je bent er helemaal klaar voor. Have fun!
Nu willen we graag de Petrucci-covers op Youtube voorbij zien komen :rockon: