PDA

View Full Version : HNAD: Orange Jim Root #4 Terror & Micro Terror



Tankman
26 januari 2013, 12:19
Na (tijdelijk) gestopt te zijn met bandjes en sowieso het gesjouw zat te zijn heb ik mijn beide Peavey's in de verkoop gegooid. De 6505 ging vrij rap de deur uit, de Classic 30 duurt ff wat langer.

Ik was op zoek naar iets compact, makkelijk mee te nemen, maar toch een groot geluid en bakken met gain. Het liefst zo simpel mogelijk. Mijn oog viel eerst op een Dark Terror, maar deze vond ik na het testen te krasserig klinken. Ik heb een hele tijd getwijfeld over de Hughes & Kettner Tubemeister 18 en heb hem zelfs een weekje mogen lenen om thuis helemaal uit te vogelen. Te gekke amp, maar ik bleef nieuwsgierig naar de Orange Jim Root Terror. Jim Root is een van mijn favoriete gitaristen, dus ik moest toch even weten hoe dat versterkertje met zijn naam erop klinkt. Na heel wat zoeken en op en neer mailen met de importeur (ze waren moeilijk leverbaar) eindelijk een gevonden die ik kon testen. Hij heeft de bakken met gain die ik zoek, maar je kan er ook een prima clean uit halen door die of op de amp in te stellen of met je volume knop op je gitaar te werken. Het geluid is helemaal te gek. Boosten met een OCD maakt het alleen beter. Dus sinds deze week ben ik de trotse eigenaar van een Jim Root Terror! Blij mee!

Daarnaast vond ik de Micro Terror wel geinig. Via marktplaats voor weinig een nieuwe kunnen scoren. Ik kan alleen zeggen dat zelfs de Micro Terror het echte Orange geluid heeft en nogmaal met mijn OCD ervoor is hij helemaal te gek.

Foto's!

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/19089_525211327511612_375480130_n.jpg
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/150638_508650325834379_1965410283_n.jpg

access
26 januari 2013, 14:48
Vet! Wat voor cabinet gebruik je?

Ik heb zelf de dark terror. Idd wat krasseriger.
Je hoort daar trouwens niets meer van in bandverband.

Tankman
26 januari 2013, 17:58
Ik gebruik een Palmer 212 closed back cabinet met Celestion Vintage 30's. Die heb ik kort geleden ook gecustomized. De foto's zijn zelfs door Palmer op Facebook geplaatst.

Normaal zien ze er zo uit:

http://www.enjyshop.nl/product_images/j/297/Palmer_gitaar_cabinet_met_2_x_12_inch_Eminence_Man _O_War_4_of_8_ohm_1__13802_zoom.jpg

Ik hou wel van die look van die Orange cabinets, maar ik vind die te duur. Dit cabinet klinkt ongelofelijk goed, dus heb ik hem het frontje vervangen:

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/537283_520892607943484_39777040_n.jpg

En een close-up:

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/263232_520892661276812_1439554047_n.jpg

minoin
26 januari 2013, 21:27
Leuk spul! Wat waren de grootste verschillen tussen de Dark Terror en Jim Root Terror? Heb de Chappers video's over deze amps gezien en ze zijn indrukwekkend ondanks hun formaat. Happy new amp day!

Mitch
26 januari 2013, 21:33
Ghehe, cool, die verbetering van je cab.
Die Micro terror heb ik me ook wel eens over verbaasd op clips, klonk verrassend goed voor een laag vermogende versterker.

Wabbie
27 januari 2013, 11:09
Terrors zijn erg gave amps!!! Ik heb zelf thuis een hand-wired Tiny Terror staan. Is inderdaad prima te boosten met een OCD en klinkt heerlijk groots. Ik ben een fan van terror serie!!

werker123
27 januari 2013, 11:33
Ik heb een dual terror:) Super vette versterkers:D Nog nooit geprobeerd met iets als een OCD, misschien binnenkort eens proberen:)

Tankman
27 januari 2013, 12:17
Leuk spul! Wat waren de grootste verschillen tussen de Dark Terror en Jim Root Terror? Heb de Chappers video's over deze amps gezien en ze zijn indrukwekkend ondanks hun formaat. Happy new amp day!

De Jim Root heeft een 3-band EQ, de Dark Terror alleen een shape knop. Dus op de Jim Root kun je veel beter je sound instellen. Daarnaast vind ik de Dark Terror meer gain hebben, maar erg krasserig klinken. Totaal niet mijn ding. Hij is agressiever. Dark Terror is de pre-amp van de TH-serie en de Jim Root van de Rockerverb, wat hem bij voorbaat voor mij al veelzijdiger maakt.


Ghehe, cool, die verbetering van je cab.
Die Micro terror heb ik me ook wel eens over verbaasd op clips, klonk verrassend goed voor een laag vermogende versterker.

Tnx! Die Miro Terror is echt de moeite, zeker een idee om hem als backup mee te nemen. Er staat een filmpje van Chappers op YouTube waar zijn amp het had begegevn en hij de hele oefensessie met de Micro Terror speelde. Trekt hij prima! Natuurlijk bij em wel over een 412 en bij mij over een 212. De kleine 108 speakerkast heb ik er niet bij en zal ik er hooguit voor de fun misschien ooit bij nemen, mdat het er zo leuk uitziet. Klinken diet hij echter niet.

Jasper.
27 januari 2013, 13:06
Lijkt me een heel leuk ampje die #4! Gefeliciteerd!

Tankman
27 januari 2013, 19:53
Zeker een leuke amp! Haal er alles uit en hij is lekker back to basics, zoals het hoort naar mijn mening.

Hier een Andertons/Chappers Demo ervan:


http://www.youtube.com/watch?v=9J0EZddav2o

En een goeie vergelijking van de #4 met de Dark Terror waarin vooral het krasserige van de DT naar voren komt:


http://www.youtube.com/watch?v=vxKNVoXSIIE

Tankman
27 januari 2013, 19:55
En bij 2:30 de Micro Terror in bandverband:


http://www.youtube.com/watch?v=uYBhx7VoH_Y

Trecion
29 januari 2013, 23:06
Is die micro terror geschikt voor (pop)punk achtige muziek?

Ik ben zelf aan het kijken voor een klein goedkoop dingetje dat ik kan meenemen naar de oefenruimte. Ik vind die MG's wat er staan maar niks.

en een noob vraag: als ik een headphone aansluit heb ik dan nog een cab nodig?

Tankman
29 januari 2013, 23:16
Hij is zeker geschikt voor pop/punk.

In het geval van de Micro Terror heb je geen cabinet nodig als je de koptelefoon uitgang gebruikt.

Trecion
30 januari 2013, 00:49
Bedankt! binnenkort maar eens even eentje bestellen om testen.

Tankman
30 januari 2013, 16:38
Overdrive ervoor als booster en hij klinkt echt heerlijk. De overdrive maakt het geluid veel ronder. Zonder is hij wat feller, ook fijn!

Trecion
30 januari 2013, 18:24
Zal hij ook een drummer bijhouden die niet belachelijk hard slaat? Ik wil hem eigenlijk gaan gebruiken voor repetities. Voor gigs voorlopig nog niet, en tegen die tijd hoop ik weer een volwaardige versterker te hebben.

Dat filmpje is net te kort voor een duidelijk beeld vind ik zelf

access
30 januari 2013, 21:08
Zware vervorming: Ja.
Clean: Niet echt. Schoont mooi op als je de volumeknop terugdraait maar mist dan wel volume/ headroom.

De dark terror gebruik ik tegenwoordig vaker dan m'n engl rack setje tijdens band repetities.

Tankman
30 januari 2013, 21:11
Zal hij ook een drummer bijhouden die niet belachelijk hard slaat? Ik wil hem eigenlijk gaan gebruiken voor repetities. Voor gigs voorlopig nog niet, en tegen die tijd hoop ik weer een volwaardige versterker te hebben.

Dat filmpje is net te kort voor een duidelijk beeld vind ik zelf

Moet lukken. Zoek op Rob Chappers z'n youtube chanel naar de demo ervan. Daar is het wat langer in beeld.

Trecion
30 januari 2013, 21:31
De clean maakt mij eigenlijk niet zoveel uit het gaat mij puur om de drive van dit beestje :)

Voor dit geld kan ik mooi verder sparen voor een rockerverb :D

Tankman
30 januari 2013, 21:49
De clean maakt mij eigenlijk niet zoveel uit het gaat mij puur om de drive van dit beestje :)

Voor dit geld kan ik mooi verder sparen voor een rockerverb :D

Rockerverbs zijn helemaal te gek, maar mij te duur en ik heb zoveel vermogen niet nodig. Vandaar ook mijn keuze voor de #4 terror. Rockerverb pre-amp in een terror behuizing!

Trecion
30 januari 2013, 21:54
het jammeren van de jim root vind ik dat er niet echt een clean channel is. voor 500 wil ik toch wel graag een clean channel :P

access
2 februari 2013, 13:46
Als je een volumeknop op je gitaar hebt, heb je een clean kanaal.
Met een les paul achtige setup kun je perfect schakelen van clean naar mean. Zet het nek element iets zachter en schakel met je elementschakelaar tussen clean (nek) en overdrive (brug).

Wabbie
3 februari 2013, 12:45
Afhankelijk van je gitaar hou je dan(tenminste ik met mijn Tiny Terror) altijd clean met een randje over. Wel een heerlijk clean met een randje, maar het is geen clean clean.

TimS
3 februari 2013, 13:00
Als je een volumeknop op je gitaar hebt, heb je een clean kanaal.
Met een les paul achtige setup kun je perfect schakelen van clean naar mean. Zet het nek element iets zachter en schakel met je elementschakelaar tussen clean (nek) en overdrive (brug).
Dan heb je of een dof clean geluid, is je clean niet clean als je harder aanslaat, is je clean veel te zacht of is je oversturing heel licht.

access
3 februari 2013, 13:32
Het zal geen sprankelend fender clean worden.... Als je dat wil horen koop je geen dark/jimroot achtige versterker lijkt mij.

Dat donkere ligt heel erg aan de electronica die je in de gitaar zit. Waarschijnlijk heeft het ook wel met smaak/persoonlijke voorkeur te maken.

Tankman
3 februari 2013, 15:38
Het zal geen sprankelend fender clean worden.... Als je dat wil horen koop je geen dark/jimroot achtige versterker lijkt mij.



Dat klopt. Met de Jim Root is het ook een keuze. Je kan er prima cleans, echt cleans, niet met een randje, uit halen, maar dan heb je totaal geen gain, omdat je dit zo op de amp in moet stellen. Maar als je dat wilt, zit je bij de Jim Root verkeerd. Die koop je voor de bakken met gain die hij heeft.

Tankman
23 mei 2013, 10:11
Voor iedereen die nog twijfelt over een Jim Root Terror, Tiny Terror, Dark Terror of iedere andere kleine 15 watt buizen top:

Gisteravond heb ik mijn Jim Root Terror eindelijk eens in een band kunnen gebruiken. Niet over mijn eigen cabinet. Er stond een Kustom 112 amp in de oefenruimte, daar heb ik de speaker van gebruikt. Met het volume op 11 uur kon ik prima mee met de andere gitarist, bassist en drummer. Sterker nog, de drummer hoorde voornamelijk mij en niet de andere gitarist. Die speelde over een 80 Watt Peavey Bandit.

Wat cleans betreft. Ik had mijn PRS Tremonti SE mee waar ik Seymour Duncan JB & 59 pickups in heb. De 59 heb ik gecoiltapt, met de volume op 5-6 en hiermee kon ik prima cleans krijgen. Misschien heb ik wel iets van een compressor nodig om het iets mooier te maken, maar ik kan er prima mee leven. De gain stond op 1 uur. Voor mijn normale sound gebruikt ik een TC Spark als booster erbij.

Kortom, dit wist ik al, maar gisteren werd bevestigd dat dit echt een superaankoop is geweest! Een aanrader!