PDA

View Full Version : Nieuwe snaren?



KimLouise
25 januari 2013, 23:26
Oke, als eerste, sorry als ik iets doms vraag of onduidelijk ben, maar ik heb nooit les gehad en leer alles van het internet en dat soort dingen.. Maar oke, ik heb dus twee jaar geleden (denk ik zo?) geleden een gitaar gekocht op marktplaats, gewoon een goedkope. Heb er niet altijd even veel op gespeeld, maar mijn snaren, vooral de drie bovenste, gaan langzamerhand kapot. Er zitten een soort van 'deukjes' in, en ik ben dus gewoon toe aan nieuwe snaren dacht ik zo. Maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen, wat voor soort snaren enzo.. Het liefste wil ik trouwens graag snaren van Martin, heb daar laatst iets over gelezen enzo. :) Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Liefs x

Rizz
25 januari 2013, 23:32
Wat voor gitaar? Nylonsnarig of staalsnarig?

En het is wel gebruikelijk om je snaren wat vaker te vervangen, je gaat verbaasd zijn over de klank.. ;)

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/C.F.-Martin-MFX-740-Flexible-core/09030153.html voor western/staalnarig

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/D-Addario-EJ45/10000054.html voor klassiek/nylonsnarig. Martin heeft maar 1 setje, dit is wat gebruikelijker..

KimLouise
26 januari 2013, 00:00
Een akoustische, van het merk Granada, en ik geloof nylonsnarig. Maar ik weet het niet zeker, volgens mij zijn de drie bovenste staal en de andere drie nylon, of kan dat niet? Maar ik denk dat het tweede setje sowieso goed is, dus heel erg bedankt

-Martijn-
26 januari 2013, 00:04
Dat tweede setje moet je dan hebben inderdaad.

Rizz
26 januari 2013, 00:05
De bovenste drie hebben een nylon kern, maar zijn met staal omwonden..

Wat betreft je snaren, zeker met nylon snaren, het kost een tijdje om ze in te spelen, je blijft de eerste week constant stemmen.. Probeer af en toe een ander setje, misschien zijn er setjes die mooier klinken op jouw gitaar. En vervang ze eens in de 2 maanden ofzo (afhankelijk van hoeveel je speelt), niet elke 2 jaar! :dontgeti:

Geen dank en veel speelplezier!

KimLouise
26 januari 2013, 00:27
Haha ja ik had al zo'n vermoeden dat ik ze vaker moest vervangen, maar ik speelde nooit zo heel vaak gitaar dus ik dacht, whatever.. :P
Oooh vandaag, ja wat dat 'stalen' ging er al iets af zeg maar. In ieder geval heel erg bedankt! Is het trouwens moeilijk om er nieuwe snaren op te zetten? Heb al wat filmpjes bekeken op youtube trouwens. :)

Rizz
26 januari 2013, 06:49
Nee, moeilijk is het niet. Het is een truukje wat je een keer gezien moet hebben. Wat dat betreft zijn stalen snaren makkelijker.. Is er niemand in de buurt die dat een keer voor je kan doen? Anders kan je het laten doen bij een muziekzaak. Die zijn ook vast wel geneigd om het je te laten zien..

Nog 1 ding, zodat je niet in de verleiding komt: zet geen setje met alleen stalen snaren, zoals in de eerste link die ik hierboven gezet heb, op je gitaar, dat kan hij niet aan!

Muzieknono
26 januari 2013, 08:52
Gewoon D'addario snaren kopen, ik koop altijd de hard tension omdat deze een betere klank geven en deze video even checken.
http://www.youtube.com/watch?v=frLP_Sajd38
Mvgr. Dirk Jan :B

Rizz
26 januari 2013, 09:25
Gewoon D'addario snaren kopen, ik koop altijd de hard tension omdat deze een betere klank geven en deze video even checken.

Mvgr. Dirk Jan :B

Maar doen ook meer pijn aan de vingers. Heb voor mijn vriendin speciaal spanning moeten opbouwen op m'n klassieke omdat ze het anders niet voor elkaar kreeg.. Begonnen met extra lage spanning, nu normale.. Dat is een keuze die je maakt en uiteindelijk wen je er wel aan. No pain, no gain!

LaurentB
26 januari 2013, 11:25
Ja, maar de hard tension zijn wel wat dikker, dan breekt de d-snaar iets minder vlug.

Rizz
26 januari 2013, 11:37
Eens, ik vind het ook lekkerder spelen, heb zelfs een tijdje met extra hard tension gespeeld, maar dat wil ik m'n oude beestje niet meer aandoen. De kast heeft al een gerepareerde scheur in de breedte te pakken. Voelen doe ik het iig niet, in vergelijking met de stalen snaren is het nog peanuts..