PDA

View Full Version : Basreflex 'zonder' rekenen mogelijk?



FeestBeest
25 januari 2013, 14:31
Hallo Fellow gitaristen.
Er zijn er vast bij juliie die met hetzelfde zitten.
Maak een warm geluid met een klein en licht kastje.
Anders gezegd: Hoe ontwerp je een Speakerkast op basis van het basreflex type.

Sommigen zeggen: Moet je "gewoon even" een formule op LinairTeam.dk je gegevens invullen. Dan komt er vanzelf een waarde uitrollen. Maar
Ten eerste weet je niet altijd alle geheime variabelen van je speaker. Ik noem Qts Was Fs Qms en Pe
De laatste keer dat ik dit deed kwamen er (ook na 3 keer rekenen) kanjer van tunnels uit voor heule kleine boxjes. Die (overigens zeer handige) boxjes klinken niet echt slecht hoor. En van akoestische kortsluiting (tussen voor en achterkant speaker) is m.i. geen sprake. Maar toch zit het me niet lekker die rare maten.
Die formule zal echt wel kloppen, maar dat is er voor HiFi puristen. En dat zijn wij gitaristen niet, toch?
Ik wil gewoon een vuistregel met liters en frequentie (85 Hertz is een lage E dus die neem ik) En dat er dan een pijpvolume uitkomt Dan reken ik zelf wel uit of het een lange dunne of een dikke korte moet worden.
Of zo.

Wie weet raad?
De PC industrie heeft toch ook aardige sublaag systeempjes bedacht?
OK, zal het nep laag zijn maar who cares?
OK, zal de frequentiekarateristiek niet helemaal recht zijn, maar who cares?
Het gaat gewoon om een warm geluid
Een beetje warmte. Wie wil dat nou niet?

nico verduin
25 januari 2013, 16:02
Hallo Fellow gitaristen.
Er zijn er vast bij juliie die met hetzelfde zitten.
Maak een warm geluid met een klein en licht kastje.
Anders gezegd: Hoe ontwerp je een Speakerkast op basis van het basreflex type.

Sommigen zeggen: Moet je "gewoon even" een formule op LinairTeam.dk je gegevens invullen. Dan komt er vanzelf een waarde uitrollen. Maar

Ten eerste weet je niet altijd alle geheime variabelen van je speaker. Ik noem Qts Was Fs Qms en Pe
De laatste keer dat ik dit deed kwamen er (ook na 3 keer rekenen) kanjer van tunnels uit voor heule kleine boxjes. Die (overigens zeer handige) boxjes klinken niet echt slecht hoor. En van akoestische kortsluiting (tussen voor en achterkant speaker) is m.i. geen sprake. Maar toch zit het me niet lekker die rare maten.
Die formule zal echt wel kloppen, maar dat is er voor HiFi puristen. En dat zijn wij gitaristen niet, toch?

Ik wil gewoon een vuistregel met liters en frequentie (85 Hertz is een lage E dus die neem ik) En dat er dan een pijpvolume uitkomt Dan reken ik zelf wel uit of het een lange dunne of een dikke korte moet worden.
Of zo.

Wie weet raad?

De PC industrie heeft toch ook aardige sublaag systeempjes bedacht?
OK, zal het nep laag zijn maar who cares?
OK, zal de frequentiekarateristiek niet helemaal recht zijn, maar who cares?
Het gaat gewoon om een warm geluid

Een beetje warmte. Wie wil dat nou niet?
Van de meeste speakers zijn de parameters wel bekend (met enig zoekwerk of vraag de fabrikant). Er zijn bedrijven die het kunnen opmeten.
En die formules zijn er niet voor niets...... Of je gaat af op wat iemand "vindt":)

Kim Wilson
25 januari 2013, 16:07
Een niet vlakke frequentiekarakteristiek (impedantiepieken en -dalen) is wat mij betreft wel een issue. Ik vind het ronduit vervelend als het laag op de ene frequentie enorm geboost wordt en op andere frequenties nauwelijks hoorbaar is.

Ik zou er nog eens goed over nadenken.

guitarnijboer
25 januari 2013, 16:57
Ik vraag me bij gitaarspeakers wel eens af hoeveel er daadwerkelijk gerekend wordt. Ik bedoel, volgens mij zijn de mesa boogie 'thiele' kastjes precies het zelfde voor uiteenlopende luidsprekers. Ik heb wel eens een gitaarcab gezien met alleen 1 of 2 gaten aan de voorkant of een sleuf langs de onderkant.Wapperen doet het in alle gevallen, maar om nou te zeggen dat het mooi is...

De meest strakke basreflex gitaarkast die ik ooit heb gehoord had een dubbele baffle waarbij de speaker in de achterste baffle was gemonteerd. Tussen de boven en onderkant van de kast en deze baffle zat een luchtspleet van twee cm of zo. Een centimeter voor de achterste baffle was een tweede gemonteerd die wel helemaal aansloot langs de kanten en waar het doek voor zat, maar waarin een speakergat was gezaagd precies even groot als in de achterste en op de zelfde plek. De ruimte tussen de twee platen was dus eigenlijk de baspoort en de lucht kon er uit via de ruimte tussen de twee platen door het speakergat naar buiten, samen met het directe geluid van de speaker.
Ik heb dit nooit eerder en ook nooit meer gezien. Het werkte wel goed en het geluid leek ondanks dat de speaker vrij diep in de kast zat goed te spreiden.

nico verduin
25 januari 2013, 18:59
Ik vraag me bij gitaarspeakers wel eens af hoeveel er daadwerkelijk gerekend wordt. Gokje.....5%? :)

Gearjunkie
25 januari 2013, 21:43
Misschien zit ik er helemaal naast, maar is een Mesa Thiele cab niet zo'n doorgerekend ding op basis van een EV12L speaker?
Deze cabjes kan je als clone bij Tube-Town kopen.

Psychomantis
25 januari 2013, 23:09
Ik vind dit best wel een interessante vraag. Ik heb me al meermaals afgevraagd waarom gitaar en bascabs niet kleiner zijn. Er bestaan immers ook goeie bas-reflex hifi-kasten met een uitstekende frequentierespons en klank, die vele malen kleiner zijn dan de bekende (bas)cabinets. Die gaan misschien niet zo luid (lage efficiency), maar misschien is dat ook wel een voordeel.

guitarnijboer
25 januari 2013, 23:51
Misschien zit ik er helemaal naast, maar is een Mesa Thiele cab niet zo'n doorgerekend ding op basis van een EV12L speaker?
Deze cabjes kan je als clone bij Tube-Town kopen.

Ja dat was precies mijn punt. Het verhaal was inderdaad dat ze voor de EVM12L gemaakt waren, maar tegenwoordig gooien ze er net zo gemakkelijk een C90 of V30 van celestion in.

FeestBeest
26 januari 2013, 01:28
Leuk dat er zoveel reacties komen. Ik kan me iets voorstellen bij de voorzichtigheid en veiligheid van de formules die sommigen aanraden.
GuitarNijboer zit nog het meest op mijn lijn: Ik denk dat er bij veel gerenommeerde merken ook met de natte vinger ontworpen wordt. Mijn gevoel zegt me dat je daar een heel eind mee moet komen. Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die de geheimen kennen van de kleine en goedkope en vaak zelfs PLASTIC subwoofertjes. Want feitelijk ben ik naar die (natte-vinger) kennis opzoek.

Gearjunkie
26 januari 2013, 13:37
Ja dat was precies mijn punt. Het verhaal was inderdaad dat ze voor de EVM12L gemaakt waren, maar tegenwoordig gooien ze er net zo gemakkelijk een C90 of V30 van celestion in.

Stom van mij, heb jouw post slecht gelezen. Maar jouw ervaring met Thiele is dus niet optimaal begrijp ik?

7ender
26 januari 2013, 14:54
Je hoeft helemaal niet te gaan rekenen voor box-afmetingen voor gitaar-gebruik.
Je kunt 't eigenlijk zo'n beetje maken zo je het wilt hebben .

Alleen bij basgitaar-gebruik komt het er nauwkeurig op aan .

schwalbe
26 januari 2013, 16:39
Meer 80 hertz is niet meer warmte. "warm" zit voor een deel 1 a 2 octaven hoger (die moeten ruim voorhanden zijn) en voor een deel 4 a 5 octaven hoger (mag niet te ruim voorhanden zijn). 80 hertz is echt laag hoor: het is de "boom" van de basgitaar; gewone gitaar heeft hier weinig te zoeken.

guitarnijboer
26 januari 2013, 16:59
Meer 80 hertz is niet meer warmte. "warm" zit voor een deel 1 a 2 octaven hoger (die moeten ruim voorhanden zijn) en voor een deel 4 a 5 octaven hoger (mag niet te ruim voorhanden zijn). 80 hertz is echt laag hoor: het is de "boom" van de basgitaar; gewone gitaar heeft hier weinig te zoeken.

euuuh... de grondtoon van de lage E snaar is in standaard 440Hz stemming 82,4069 Hz. Hier heeft de gitaar dus wel degelijk 'iets te zoeken'. Ik lees wel vaker dat men zich hier op verkijkt. De A van 440Hz is niet de open 5e snaar van je gitaar maar vind je twee octafen hoger op de 5e fret van de hoge e snaar. De A (5e) snaar is 110 Hz in standaard stemming.

De lage E van de basgitaar (E1) vind je op 41,2035 Hz.

Remork1970
26 januari 2013, 17:58
Gaat allen eens een kijkje nemen op de site van Celestion.
Daar zeggen ze zelf dat het belang van Thiele/Small-berekeningen voor gitaarboxen niet overdreven moet worden.

7ender
26 januari 2013, 22:57
Gaat allen eens een kijkje nemen op de site van Celestion.
Daar zeggen ze zelf dat het belang van Thiele/Small-berekeningen voor gitaarboxen niet overdreven moet worden.


dat is ook zo ,....kijk naar de constructie van bijv een Twin Reverb ( en de meeste gitaarcombo's ) ,....als de speakerkast niet al te klein is, en een open-achterkant heeft ( met plankie aan onderkant zodat je je snoertjes d'r ook nog lekker in kunt opbergen ) dan is 't al gauw oké !

Een kast voor basgitaar-gebruik , op dezelfde manier , zo effe lukraak in elkaar knutselen, wordt gegarandeerd een drama

schwalbe
27 januari 2013, 12:50
euuuh... de grondtoon van de lage E snaar is in standaard 440Hz stemming 82,4069 Hz. Hier heeft de gitaar dus wel degelijk 'iets te zoeken'. Ik lees wel vaker dat men zich hier op verkijkt. De A van 440Hz is niet de open 5e snaar van je gitaar maar vind je twee octafen hoger op de 5e fret van de hoge e snaar. De A (5e) snaar is 110 Hz in standaard stemming.

De lage E van de basgitaar (E1) vind je op 41,2035 Hz.

Ik ben op de hoogte van de grondtonen en hun frequenties. Ik zal wel moeten, want ik ontwerp basscabs als hobby. Dat een snaar een bepaalde grondtoon heeft wil niet zeggen dat de output van je instument die frequentie ook in dezelfde mate bevat als de boventonen. Voorbeeldje van een gemiddelde basgitaar: de grondtoon is 41 hertz, maar die frequentie wordt met 9-18 db minder weergegeven dan de eerste harmonische 82 hertz. Dat betekend dus dat de energie-inhoud maar een tiende of minder is....
Dat is trouwens maar goed ook anders dan zou je nooit bas kunnen spelen over een Ampeg "koelkast" 8x10 want die geeft bijna niets weer onder de 65 hertz...
Ander voorbeeldje: acoustische gitaar: die doos waar de hals aan vast zit heeft een gat. Is dus een bassreflex kast. En de afstemfrequentie is echt geen 80 hertz maar flink wat hoger. Anders dan zou je een kast krijgen zo groot als een (je raad het al) contrabas.