PDA

View Full Version : Gezocht: info over gitaarbouwer Nico van der Waals



lasalle89
24 januari 2013, 21:36
Hi allemaal,

Laatst trof ik bij het grof vuil een gehavende gitaar aan. Nadat ik hem beter bekeek zag ik aan de binnenkant een etiket met de handtekening van N. van der Waal. Op internet kan ik vrijwel niets vinden over deze bouwer, buiten dat hij voornamelijk luiten maakt.
Ik zag op een andere pagina een gitaar van hem staan voor 4500 dollar. Dus ik ben erg benieuwd naar deze gitaar bouwer.

Wie oh wie kan mij aan informatie helpen? Ik hoor heel graag van jullie!

Liefs Valerie

rikkey
5 februari 2013, 12:30
Hi allemaal,

Laatst trof ik bij het grof vuil een gehavende gitaar aan. Nadat ik hem beter bekeek zag ik aan de binnenkant een etiket met de handtekening van N. van der Waal. Op internet kan ik vrijwel niets vinden over deze bouwer, buiten dat hij voornamelijk luiten maakt.
Ik zag op een andere pagina een gitaar van hem staan voor 4500 dollar. Dus ik ben erg benieuwd naar deze gitaar bouwer.

Wie oh wie kan mij aan informatie helpen? Ik hoor heel graag van jullie!

Liefs Valerie

Ik kan je aan contactinformatie helpen. Stuur me even een berichtje.

Groet,
Rik

Wouter Lucassen
21 mei 2013, 23:35
Beste Valerie,

Het zou natuurlijk een gitaar van Nico van der Waals kunnen zijn, al is het krankzinnig dat die bij het grofvuil terecht is gekomen, maar deze bouwer schrijft zijn naam op het etiket in zijn instrumenten dacht ik altijd voluit als N.B. van der Waals.

Nico van der Waals is lang geleden als gitaarbouwer begonnen, maar begon rond 1965 ook luiten te bouwen. Hij bouwt tegenwoordig voornamelijk allerlei instrumenten uit de luitfamilie: renaissanceluit, barokluit, arciliuto en theorbe, maar ook wel instrumenten uit de gitaarfamilie: klassieke gitaar, barokgitaar en vihuela.

Hij woont sinds een aantal jaren in Duitsland: Hubertusstrasse 32, D - 61250 Usingen - Michelbach. Telefoonnummer 00 49 6081 576730.

Ik heb zelf een achtkorige renaissanceluit van hem. Nico is, kun je rustig zeggen, wereldwijd de "grand old man" onder de luit- en gitaarbouwers. Inmiddels op een zeer gevorderde leeftijd (ruim in de zeventig), maar hij bouwt nog steeds prachtinstrumenten.

Ik hoop dat je aan deze informatie wat hebt.

Hartelijke groet,

Wouter Lucassen




Hi allemaal,

Laatst trof ik bij het grof vuil een gehavende gitaar aan. Nadat ik hem beter bekeek zag ik aan de binnenkant een etiket met de handtekening van N. van der Waal. Op internet kan ik vrijwel niets vinden over deze bouwer, buiten dat hij voornamelijk luiten maakt.
Ik zag op een andere pagina een gitaar van hem staan voor 4500 dollar. Dus ik ben erg benieuwd naar deze gitaar bouwer.

Wie oh wie kan mij aan informatie helpen? Ik hoor heel graag van jullie!

Liefs Valerie