PDA

View Full Version : Egnater renegade 112 standaard speaker veranderen



Thomk
24 januari 2013, 19:00
Hey,

Nu mijn versterker uit elkaar ligt krijg ik een sterk gevoel om mijn speaker te upgraden. Momenteel zit er een Egnater Elite-100 By celestion... Echter weten we nu allemaal dat dit verkoop praat is. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de speaker slecht is maar zou deze graag vervangen voor de originele Celestion.
Na wat onderzoek blijkt deze Elite-100 voiced te zijn naar een G12k-100 van Celestion.

Zowat de stap te hebben gemaakt om deze aan te schaffen kwam ik er achter dat deze alleen nog maar in 8ohm te verkijgen is terwijl in de egnater handleiding http://www.egnateramps.com/manuals/RenegadeManual.pdf pagina 10 punt 12 dat deze versterker altijd bij de 1x12 op 16 ohm moet staan.

Nu dus de vraag wat voor effect heeft het als ik toch een 8 ohm speaker op de 16ohm amp zet? Ik ben op de hoogte dat de impedantie switch op de egnater op 4,8,16 kan worden gezet maar heeft deze switch niet alleen te maken met een cabinet?

Ik hoop dat jullie het verlossende antwoord voor mij hebben!

cluseau
25 januari 2013, 15:00
Hey Thom, lekker aan het freubelen met je amp? Als je de interne speaker welke origineel 16 Ohm was vervangt door een 8 Ohm type zet de de impedantieswitch natuurlijk op 8 Ohm. Het maakt immers geen flikker uit of het speakerkabeltje wat je in je amp prikt uit een externe kast komt of met een bochtje naar je combo gaat. Het chassis ziet slechts een speaker. Volgens het schema staan de jack's gewoon parallel en daarvoor de impedantieschakelaar.

Een 8 Ohm speaker op een 16 Ohm amp heeft natuurlijk een mismatch. Dit kost je onnodig vermogen verlies en geeft meer slijtage van de eindbuizen. Zet hem dus lekker op 8 Ohm

Thomk
25 januari 2013, 18:00
Hey Frans!,

Al weer een beetje er bovenop?

Ja ik ben lekker bezig begin steeds meer te begrijpen:rockon: Kan nu zelf Bias,buisjes doen(voor sommigen vanzelf sprekend maar voor mij niet haha). Probeer momenteel zoveel mogelijk te begrijpen. Echter realiseer ik mij wel dat een aantal dingen gewoon te ver gegrepen zijn en daarvoor kom ik dan natuurlijk lekker naar jou toe haha

Nu nog even over de speaker, bedankt voor je reactie na wat verder onderzoek in Jouw post Impedantie was ik eigenlijk al achter het antwoord gekomen:cheerup:. Waarom opeens deze keuze om op zoek te gaan naar een nieuwe speaker? Nou omdat het kan en omdat het heel simpel lijkt te zijn:cooler: stekertje los sterkte vast.. Wel vraag ik mij nog af hoe werkt het als ik van amp 16 ohm naar speaker 16 ohm naar 8ohm amp naar 8 ohm speaker ga heeft dit nog enig effect?

Nu we toch bezig zijn, ik heb van mijn maat een setje el34 kunnen overkopen en heb ik er dus nu ingeprikt even kijken of de problemen nu weg zijn frans!

Nogmaals bedankt voor alles!

cluseau
25 januari 2013, 19:48
Al weer een beetje er bovenop?

Dacht ik eerst ook maar het was een opleving, op dit moment geef ik meer warmte af dan de cv maar het schijnt over te gaan.

Wat betreft je aktie even logisch nadenken, (dat gaat dan weer wel) je hebt last van een uitvallend OD kanaal waar het clean kanaal vrolijk doorgaat toch? Je audio gaat voor beide kanalen door de EL34 dus dan zou voor beide kanalen hetzelfde gelden. Je lost dat dus nooit op met vervangen van de EL34. Beter dat je het nu vast hoort dan dat je straks na weken de indruk te hebben dat het was opgelost weer wordt teleurgesteld.

Thomk
25 januari 2013, 20:07
Frans ga dan lekker buiten staan haha.

Betreft de het probleem helemaal correct! En betreft je opmerking dit had ik idd ook bedacht. 3 argumenten waarom toch die el34s heb vervangen ;ze zaten er ongeveer 4 jaar in, een buis leek te ratelen en ze waren goedkoop haha. Ik zal er idd rekening mee houden toch heb ik de stille hoop! Als blijkt dat het probleem blijft gaan we gezellig weer een kopje koffie drinken want daar houd het voor mij op. Dan kunnen we meteen de potmeter van master 2 kanaal vervangen en een van mn gitaar.