PDA

View Full Version : Budget strat: Afstellen een hel



Jorikm
24 januari 2013, 18:28
Hi,

Ik ben sinds kort bezig om mijn multiplex budget-strat fatsoenlijk bespeelbaar te maken omdat ik er wel wat bruikbare sounds uit kan halen. Echter is de actie van het ding niet goed te krijgen (actie bij de 12e fret goed betekent gigantische fretbuzz, het buzzen stopt pas wanneer ik de actie zo belachelijk hoog heb staan dat de gitaar bijna niet te bespelen is (Brug op max hoog plus een beetje verder).

Nu viel mij al op dat de neckpocket echt bagger gefreesd is, en ook ligt de hals vrij hoog t.o.v. de body.
Ook heb ik mijn twijfels bij de neckangle aangezien er op een strat volgensmij geen angle op hoort te zitten en deze dat wel heeft?

Ik zit met het idee om de neckpocket wat meer uit te frezen om de volgende redenen:

-Dan zit de hals dieper in de body
-Dan ben ik van de neckangle af.

Als ik het goed begrijp moet hij dan fatsoenlijk af te stellen zijn. Nu resten mij alleen een aantal vragen:

-Klopt het dat een strat geen neckangle hoort te hebben, en dat de hals dus kaasrecht moet lopen t.o.v. de body?
-Klopt het dat de onderkant van de toets zo goed als vast op de slagplaat moet liggen? Dus zonder ruimte tussen toets en slagplaat?

Als dit 2 feiten zijn dan lijkt het mij een goed idee om de pocket een stukje dieper te frezen. Ik heb namelijk nog 4mm ruimte om te frezen, de toets ligt namelijk 4mm boven de slagplaat.

B.v.d.

Jorik.

Erik70
24 januari 2013, 19:33
-Nee, iedere gitaar heeft in meer of mindere mate een neck-angle. De vraag is of het bij jou wel genoeg is. Zo te horen heb je eerder te weinig dan te veel.
-Nee, de toets 4mm hoger dan de slagplaat lijkt mij redelijk normaal.

.. en zelf je neckpocket uitfrezen daar zou ik enkel aan beginnen als je heeeeeeeel erg bedreven bent met een freesmachine en ook weet wat en hoeveel je weg moet halen.

Hotpepper01
24 januari 2013, 19:41
Deze al gelezen en gedaan?

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

vooral dit stukje

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Hals

Erik70
24 januari 2013, 19:49
Deze al gelezen en gedaan?

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

vooral dit stukje

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Hals

inderdaad, ook niet geheel onbelangrijk.

Jorikm
24 januari 2013, 21:40
Die website had ik inderdaad al doorgespit. Ik ben denk ik niet volledig genoeg geweest qua informatie van wat ik al wel/niet heb geprobeerd. Dus even op een rijtje:

-De hals is recht (heeel iets hol, 0.5 mm o.i.d.)
-De fretten zijn gevlakt/gedressed
-De sleuven in de topkam zijn een beetje uitgevijlt na het vlakken van de fretten zodat ze de goede hoogte hebben

Nu zou de gitaar goed af te stellen moeten zijn, toch? In theorie.. (Verbeter me waar nodig!)

Nu is het zo, dat de actie bij de eerste fret perfect is, maar bij de 21e fret belachelijk hoog (dan praat ik over bijna een centimeter).
Dan zou je zeggen, de hals moet met de kop meer naar achteren zodat de actie bij de 21e fret lager wordt. Dit zou je kunnen oplossen door een kleine shim te plaatsen aan de elementzijde/bodyzijde van de pocket. Dit heb ik geprobeerd met als resultaat dat ik met open snaren een acceptabele actie heb zonder fretbuzz, maar zodra ik bij de 10e fret kom begint hij als een gek te buzzen. Dit komt waarschijnlijk omdat de hals aan de elementzijde omhoog is gekomen (de hoogte van de shim).
In theorie zou er dus niet aan de elementzijde een shim onder moeten want dit werkt niet, maar aan de kopzijde van de pocket een klein stukje wegfrezen zodat de 21e fret niet omhoog komt maar de kop wel naar beneden. Kan een beetje verwarrend overkomen want ik kan het slecht uitleggen, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Is er een manier hoe ik kan meten hoe diep mijn hals in de pocket moet komen te zitten en hoeveel er eventueel weggefreesd moet worden? Het frezen wil ik eventueel ook nog wel laten doen door iemand die er meer verstand van heeft als ik.

Jorik.

Hotpepper01
24 januari 2013, 22:14
Laat het frezen nog maar even zitten voordat er duidelijk is wat er nu precies aan de hand is. Post eerst eens een paar foto's van de situatie zonder shim, en dan van 1) snaren topkam, 2) 12e fret, 3) hals/slagplaat en 4) brug.

Jorikm
24 januari 2013, 23:58
Daar wacht ik sowieso mee totdat er inderdaad zeker is wat er aan de hand is.
Ik zal morgen, tijdens daglicht even een paar plaatjes schieten ter verduidelijking!

snaarplukker
25 januari 2013, 11:38
Het shimmen (kop naar achteren) heeft hetzelfde effect als je zadels iets naar beneden te draaien. Ik zou de hals iets rechter zetten zodat je bij de 7e fret een ruimte van 0,3mm hebt (fret 1 en 21 aangedrukt). Dan de brugzadels omlaag draaien tot je snaren ca. 3 mm boven de 21e fret zit. Blijft je nog fretbuzz hebben, dan de snaar stapsgewijs iets hoger zetten. Blijft het buzzen, dan denk ik dat het aan je spel ligt.

stijnkenens
25 januari 2013, 12:11
3mm op de 21e fret ... wow, slidegitaar? Ik denk dat ik op 2 mm maximum zit.

- Eerst de kromming van de hals meten, op de manier die snaarpukker aangeeft.
Daarna kapo op 1 en en de hoogte van de snaren bepalen op de 12e: 1,6 voor 'E' en 1,2 voor 'e'. Het mag iets hoger als je een harde speler bent.
(Hoogte van de brug kan je alleen maar regelen met 2 studs, als je een 6punt bevestiging hebt dan is het eigenlijk niet mogelijk. Kom je er niet met de brugzadels, dan moet je de neck pocket op een of andere manier aanpassen !)

- Let erop dat al de snaren in een zelfde boog als de toets verlopen, maar telkens minder hoog naar de 'e' toe.

- Daarna topkam invijlen +/- 0,4 mm hoogte op de eerste fret voor de 'E' en 0,25 voor de 'e' Ook weer hier: al de rest zit er tussen, en mocht je een harde speler zijn, dan mag het ook hier weer iets hoger.

- Daarna intonatie checken op de 12e fret, en de brug zadels naar voor of achter schuiven.




s.

snaarplukker
25 januari 2013, 12:39
3mm op de 21e fret ... wow, slidegitaar? Ik denk dat ik op 2 mm maximum zit.

Voor de TS is het een hele stap van bijna 1 cm naar ca 3mm.;)

witterwit
25 januari 2013, 13:06
mijn multiplex budget-strat

aan welk merk moeten we dan denken?

Kim Wilson
25 januari 2013, 13:17
Ik denk dat je topkam te diep is, of je moet je brugzadels omhoog schroeven.

Jorikm
25 januari 2013, 15:57
Bedankt voor de reacties!

Zoals beloofd een aantal foto's:

Topkam:
http://i1118.photobucket.com/albums/k613/Jorikm/20130125_154055_zps1f4c9cce.jpg

12e Fret:

http://i1118.photobucket.com/albums/k613/Jorikm/20130125_154129_zps53c36217.jpg

21e Fret + aansluiting hals/body:

http://i1118.photobucket.com/albums/k613/Jorikm/20130125_154239_zps5291cca5.jpg

Brug:

http://i1118.photobucket.com/albums/k613/Jorikm/20130125_154314_zps16f4571b.jpg

Als ik de foto's nader bekijk dan lijkt het net alsof de actie bij de 21e fret gewoon netjes is. In het echt is dit veel meer, en zit ik nog een milimeter hoger als bij de 12e fret.
Het probleem is dus dat wanneer ik de brugzadels lager zet ik vanaf de 12e fret gigantische fretbuzz heb, en vanaf de 15e fret een dode noot.

Ik zal zo aan de slag gaan met de tips van Snaarplukker en StijnKenens. Resultaat van de metingen zal ik hier neerzetten!

@ Witterwit: Het gaat hier om een Adonis stratocaster die ik ooit al eens gekocht heb samen met een versterker. Was zo'n starterspakket voor 150 euro ofzo.

Jorik.

Edit:
Wat betreft de hoogte van de toets t.o.v. de slagplaat: Ik ben gister avond laat al een beetje bezig geweest met een vijl om de pocket iets dieper te schuren. Dit om te zien of het er beter van werd en dat werd het wel een beetje. Weet alleen niet of ik nog verder moet gaan of niet.

Tevens zit ik met het probleem dat mijn frets een beetje los beginnen te raken. Merk er met spelen nog niet zoveel van maar ik stoor me er wel aan. Met een kunststof hamer proberen er opnieuw in te tikken geeft geen resultaat. Is dit met lijm en een lijmtang op te lossen of moet ik echt aan het refretten om dit op te lossen?

witterwit
25 januari 2013, 16:26
ik heb ook zo'n imitatie strat en volgens mij hoort de toets mooi op de slagplaat te liggen; dit moet heel precies passen. je moet niet in het wilde weg gaan schuren. loszittende frets is iets wat veel vaker voorkomt bij low-budget stratocasters. een directe oplossing weet ik zo niet.

Stratman70
25 januari 2013, 17:17
Hele gave burst volgens mij, of nie?

wietse
25 januari 2013, 18:52
ik heb ook zo'n imitatie strat en volgens mij hoort de toets mooi op de slagplaat te liggen; dit moet heel precies passen. je moet niet in het wilde weg gaan schuren. loszittende frets is iets wat veel vaker voorkomt bij low-budget stratocasters. een directe oplossing weet ik zo niet.

hoe kom je daar bij, dat die toets mooi op de slagplaat moet liggen?
ook onder budget strats zelf van het zelfde merk zit daar soms enorm verschil tussen, als je nu eens de halshoek aan de bodykant verlaagt, alleen doen als de brugzadels nog een heel eind naar beneden kunnen.
loszittende frets, laat er wat superlijm tussen vloeien en druk de frets effe een paar minuten naar beneden me een staafje oid, sommige superlijm is echt in enkele seconden al droog maar ik gebruik altijd de goedkope action soort.
dit werkt perfect en herfretten is duurder dan een hele adonis dus dat zou ik niet doen.
trouwens is na de 15 fret de boel ook dood of klinkt het dan weer normaal?, klinkt het onderop weer normaal dan heeft de hals een rising tongue, is te repareren maar ook weer duurder dan een hele adonis.

maar ga eerst eens de halshoek de andere kant op zetten, shim die er nu aan de bodykant zit er tussen weg en aan de hals kant er weer tussen, experimenteer ook even met diverse diktes van shims.( stukje karton, stukje dik papier etc)

witterwit
25 januari 2013, 19:34
hoe kom je daar bij, dat die toets mooi op de slagplaat moet liggen?
ook onder budget strats zelf van het zelfde merk zit daar soms enorm verschil tussen, als je nu eens de halshoek aan de bodykant verlaagt, alleen doen als de brugzadels nog een heel eind naar beneden kunnen.
loszittende frets, laat er wat superlijm tussen vloeien en druk de frets effe een paar minuten naar beneden me een staafje oid, sommige superlijm is echt in enkele seconden al droog maar ik gebruik altijd de goedkope action soort.
dit werkt perfect en herfretten is duurder dan een hele adonis dus dat zou ik niet doen.
trouwens is na de 15 fret de boel ook dood of klinkt het dan weer normaal?, klinkt het onderop weer normaal dan heeft de hals een rising tongue, is te repareren maar ook weer duurder dan een hele adonis.

maar ga eerst eens de halshoek de andere kant op zetten, shim die er nu aan de bodykant zit er tussen weg en aan de hals kant er weer tussen, experimenteer ook even met diverse diktes van shims.( stukje karton, stukje dik papier etc)

in dit geval was mijn verhaal te onduidelijk; ik gaf ook aan niet in het wilde weg te gaan schuren, en ik denk dat hij aan bovenstaand advies heel veel zal hebben.

Jorikm
25 januari 2013, 20:11
ik heb ook zo'n imitatie strat en volgens mij hoort de toets mooi op de slagplaat te liggen; dit moet heel precies passen. je moet niet in het wilde weg gaan schuren. loszittende frets is iets wat veel vaker voorkomt bij low-budget stratocasters. een directe oplossing weet ik zo niet.

Van in het wilde weg schuren was ook geen sprake. Heb netjes uitgemeten hoe diep ik wilde schuren en heb constant gechecked of ik wel goed ging. Ik zelf heb het gevoel dat de hals nog een klein stukje naar beneden kan (een millimeter max) maar ik ga een deze dagen even de hele gitaar nameten en hoop er zo achter te komen wat er niet klopt. Bedankt voor je reactie!


Hele gave burst volgens mij, of nie?

Haha, ik zal je eerlijk vertellen dat toen ik de gitaar kocht hij zwart was. Ik vond dit te simpel dus ik heb hem 2 weken geleden voorzien van een nieuw kleurtje. Inderdaad een burst geworden. Zal zo even een foto'tje opzoeken.


hoe kom je daar bij, dat die toets mooi op de slagplaat moet liggen?
ook onder budget strats zelf van het zelfde merk zit daar soms enorm verschil tussen, als je nu eens de halshoek aan de bodykant verlaagt, alleen doen als de brugzadels nog een heel eind naar beneden kunnen.
loszittende frets, laat er wat superlijm tussen vloeien en druk de frets effe een paar minuten naar beneden me een staafje oid, sommige superlijm is echt in enkele seconden al droog maar ik gebruik altijd de goedkope action soort.
dit werkt perfect en herfretten is duurder dan een hele adonis dus dat zou ik niet doen.
trouwens is na de 15 fret de boel ook dood of klinkt het dan weer normaal?, klinkt het onderop weer normaal dan heeft de hals een rising tongue, is te repareren maar ook weer duurder dan een hele adonis.

maar ga eerst eens de halshoek de andere kant op zetten, shim die er nu aan de bodykant zit er tussen weg en aan de hals kant er weer tussen, experimenteer ook even met diverse diktes van shims.( stukje karton, stukje dik papier etc)

Bedankt voor je reactie, Wietse!
Zoals je ziet zit ik op de brug max hoog, dus de brugzadels kunnen nog een heel eind naar beneden. Goed plan inderdaad om de pocket aan de bodykant iets te verdiepen. Ga ik zeker proberen!
Wat betreft die frets, je bedoelt secondelijm? Dat heb ik hier nog wel liggen. Ga ik dan niet een heel lelijk lijmrandje langs mijn frets krijgen? Of valt dit zo weer weg te schuren/snijden?

Als ik de zadels lager zet is vanaf de 15e fret alles dood. Dus 16,17,18 enz. ook. Behalve 21 haha.

Zo'n rising tongue, houdt dat in dat de bodykant van de toets te ver naar boven staat?


in dit geval was mijn verhaal te onduidelijk; ik gaf ook aan niet in het wilde weg te gaan schuren, en ik denk dat hij aan bovenstaand advies heel veel zal hebben.

Ach iedereen is wel eens minder scherp haha! Alsnog bedankt voor je reactie/moeite! ;)

wietse
25 januari 2013, 21:19
Wat betreft die frets, je bedoelt secondelijm? Dat heb ik hier nog wel liggen. Ga ik dan niet een heel lelijk lijmrandje langs mijn frets krijgen? Of valt dit zo weer weg te schuren/snijden?


Zo'n rising tongue, houdt dat in dat de bodykant van de toets te ver naar boven staat?


inderdaad secondelijm, dat randje valt wel mee, je hebt dunne lijm nodig vandaar dat ik altijd dat goedkope spul gebruik en dat laat je op het uiteinde van de fret er tussen vloeien terwijl je bovenop het uiteinde van de fret kijkt dus de zijkant van de hals.
aandrukken en als er dan wat lijm uit komt dit gelijk wegvegen, zie je na de tijd nog wat lijm langs de frets dit wegschrapen met een scherp mesje.
maar als je zuinig met lijm bent dan zie je er meestal op het uiterste puntje na helemaal niks van en ook dat schraap je zo maar weg.

rising tongue, ongeveer wat jij bedoelt, maar het is meer een bult op je hals, dat de hals rond de 12 fret bol gaat staan en vaak een paar frets later weer op normale hoogte zit.
in het ergste geval golft de hals.

Jorikm
26 januari 2013, 11:38
Hmm okee. Nee mijn hals is gewoon netjes. Hoe zou zo'n rising tongue kunnen ontstaan dan? Door misbruik van de trussrod of doordat er bij de aansluiting van de hals/body meer vocht aanwezig is o.i.d.? Interessant..

Edit:
Even een foto'tje zoals beloofd. Dit is nog voor het wetsanden en polijsten. Slagplaat even los er op gelegd..

http://i1118.photobucket.com/albums/k613/Jorikm/shopje_zpsd66becee.jpg

Nu valt ook goed te zien hoe slecht de neckpocket gefreesd is. Lijkt wel een slagveld..

stijnkenens
26 januari 2013, 23:09
Heb je al eens langs je hals gekeken?
Ik vind het wel heel raar dat je fretbuzz hebt als je snaren nog verder van de toets verwijderd zijn op het einde van de toets, dan bij de 12e fret.

Klopt dat bij alle snaren, want als ik je brug zo bekijk, lijkt het alsof de radius van toets en brug niet overeenstemmen.

Soit, zonder een gitaar in handen te hebben kan je eigenlijk geen fatsoenlijk schaderapport opmaken.
Ga er eens mee langs bij iemand in de buurt, die er verstand van heeft.



s.

route66
27 januari 2013, 12:10
Bedankt voor de reacties!

Zoals beloofd een aantal foto's:De actie bij de 12e fret lijkt op de foto's veel hoger dan onderaan de hals. Heeft je hals erg veel / te veel kromming op dit moment? Volgende filmpjes van luthier Galeazzo Frudua geven uitleg waar je je voordeel mee kunt doen;
Perfect stratocaster guitar intonation (http://www.youtube.com/watch?v=i6dlN93MGgw)
Truss rod adjustment (http://www.youtube.com/watch?v=5_qZ_QGXI4w)

Jorikm
27 januari 2013, 12:56
Ik ga die filmpjes even goed bekijken, thanks!
Zal van de week even langsgaan bij Jasper in Winterswijk, even vragen om zijn mening!

route66
27 januari 2013, 13:11
Ik ga die filmpjes even goed bekijken, thanks!Je pick-ups staan ook redelijk hoog heb ik de indruk. Wordt ook uitgelegd in het eerste filmpje wat hier de impact van is.

witterwit
30 januari 2013, 12:18
hoe gaat het nu met deze gitaar?

route66
30 januari 2013, 18:54
Ook wel benieuwd naar!