PDA

View Full Version : Fijnste gitaar ooit!



John Vroegh
24 januari 2013, 14:52
Ik heb in de afgelopen 30 jaar een hoop gitaren versleten,waaronder een paar fender strats,telecasters etc.
Toch heeft de Fenderhals en zijn single coil nooit het gevoel en geluid gegeven die ik wenste.
Jaren geleden besloot ik toch voor een Les Paul te gaan. Ik heb toen met iemand geruild voor mijn Ovation akoestische gitaar ( chinees ) tegen zijn Epiphone Les Paul. Hij had 10 jaar bij hem op zolder gelegen en zag er verbazingwekkend goed uit. Nieuwe snaren,potmetertjes schoonmaken en hij was weer als nieuw. Ik vond hem beter dan de Epiphones uit de winkel. Na het serienummer gecheckt te hebben, bleek dit dus nog een made in Korea te zijn. Ik heb alleen de elementen vervangen door Toneriders, maar de originele pickups waren zeker niet slecht. Deze gitaar gaat nooit meer weg.
Intussen heb ik nog een relatie gehad met een Ibanez RG 320 met een floyd rose , maar dit ging niet werken.
Gedoe met snaren wisselen en ik ben geen metalgitarist, ik speel meer in de 70s rock stijl. ( zeppelin,the who).
Kom ik van de week op marktplaats een Koreaanse Epiphone SG junior G-310 tegen met een P 90 pick up.Worden niet meer gemaakt met p90's. Gevraagd of diegene wil ruilen met mijn Ibanez en dat wilde hij wel. Wat een sound , niet het dunne van een single coil en ook niet dat moddervette van een humbucker. Lekkere bite.
Alhoewel ik de Les paul blijf bespelen, is de SG voor mij de lekkerste gitaar op het moment. Qua feel, qua sound en looks.
Hoor graag jullie ervaringen. Het gaat me niet om wat de beste gitaar is, maar wat jullie gewoon fijn vinden spelen.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSAaFrDUPbPn7xKhsXUmFYZ2EFhHxp89 V0MivCgn2ML2ixIoGAazucVVX4
De mijne is zwart van kleur by the way.

Chris Winsemius
24 januari 2013, 14:57
Ziet er tof uit, wil ik weleens meemaken bij jou, groetjes aan Paulien!

Brum
24 januari 2013, 15:08
Ook van mij!

Mitch
24 januari 2013, 15:19
groetjes aan Paulien!
Wat een rare naam voor een gitaar :chicken:

John Vroegh
24 januari 2013, 15:36
Dan moet je me wel eens sponseren met een versterkertje van jou hahaha....endorsement heet dat toch?

Eko
24 januari 2013, 15:37
Ik heb vanaf mijn 15e op Les Paul en dergelijke gespeeld. Was niets mooiers en klonk altijd. Op mijn 35e toch maar eens aan de strat geraakt en nu staan er meer strats/tele e.d. in mijn muziekkamer dan LP`s. Je moet echter wel wennen en daar de tijd voor nemen. De mensuur is anders en dat vraagt gewenning. De strat die ik als eerste kocht zo`n 17 jaar geleden is nog steeds mijn favoriete strat. Het gevoel van deze hardtail is nog net zo als de eerste dag dat ik hem in de winkel in handen kreeg. Als een stel oude , ingelopen schoenen. Fits as a glove zeggen ze dan. Van alle instrumenten is dit old faithfull. Ik test versterkers ook altijd met deze gitaar. Zullen er wel meer hebben.

Chris Winsemius
24 januari 2013, 15:38
Wat een rare naam voor een gitaar :chicken:

:D
ga eens andere mensen lopen neten!

Chris Winsemius
24 januari 2013, 15:38
Dan moet je me wel eens sponseren met een versterkertje van jou hahaha....endorsement heet dat toch?

Ha ha, een CMW Junior :D
(komt wel een keer ;) )

.slash.
24 januari 2013, 15:40
Stratocasters spelen voor mij toch wel het fijnst, over het algemeen genomen. Ik vind de 'normale' Gibson SG standard ook echt heel comfy, alleen zijn ze kopzwaar. Een eervolle vermelding is voor de Telecaster

RS-Rik
24 januari 2013, 16:04
Niks boven een goeie LP. Lekker slappe snaartjes, lekker gevoel bij benden, "warmer" geluid. Dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Niks mis met strat, die heb ik ook 1, en n tele.

jim__
24 januari 2013, 16:50
Het is bij mij nog altijd die variatie die het leuk maakt. Echt een favoriet heb ik dan ook (nog) niet, nu heb ik de dikste pret met m'n onlangs aangeschafte classic vibe squier strat. Maar volgende maand zit ik waarschijnlijk grijnzend met de Gretsch op schoot, de maand erop met de Les Paul, en dan weer een maandje piano, telecaster of trombone.

Verandering van spijs doet eten wordt er wel eens gezegd...

Hotpepper01
24 januari 2013, 19:15
Ik wissel nog wel eens. No 1 is een Gibson LP Custom 3 PU. Regelmatig LPs met P90, en wat minder vaak een strat of een ES.

Marbles
24 januari 2013, 20:02
Lastige vraag :D Wil bij mij ook wel eens veranderen. Vond van jongs af aan de Les Paul altijd iconisch, mn vader is altijd een ' strat-man' geweest, dus dat wilde ik uiteraard niet.. Uiteindelijk kwam ik wat later tot de conclusie dat de strat toch wel eens het model voor mij zou kunnen zijn (al vind ik de looks nog steeds erg suf). Vervolgens de jazzmaster die in mijn geval 'duidelijker' was en voor mij intuïtiever dan de strat. Hoewel het elke 2 weken wisselt kom ik de laatste jaren steeds weer terug bij de jazzmaster. Al begint mn junior steeds meer zijn geheimen prijs te geven....

frekie
24 januari 2013, 21:47
Ik ben nu bezig op een 8 snaar strijkplank, daarna speelt elke 6 snaar makkelijk :seriousf: Ik kan in principe bijna wel op elke fatsoenlijke gitaar spelen al heb ik niet zulke hele grote handen. De muziekstijl maakt ook uit, wil je blues, rock of jazz spelen. Snaren maken wel een enorm verschil, gewoon 010 setje D'Addario of 011 flatwounds.

Midwolda
24 januari 2013, 22:20
Voor mij was het altijd al de Gibson Les Paul.
Heel veel klonen en afgeleiden gehad, en vorig jaar mijn ultieme gitaar gekocht: een Black Beauty uit 1978.

Stratman70
24 januari 2013, 23:09
Hoe kan iemand de looks van een Strat suf vinden....

...dat kan toch niet?!

jerome
24 januari 2013, 23:15
25 jaar geleden kocht ik mijn eerste echte Strat, een Fender Contemporary uit Japan.
Ik heb daarna van alles gekocht en verkocht, maar dit is eigenlijk altijd mijn favourite gitaar gebleven!
Ok, ik heb nog 2 favourite gitaren.....
maar dat zijn ook Contemporary Strats.... ;)

Midwolda
24 januari 2013, 23:20
Hoe kan iemand de looks van een Strat suf vinden....

...dat kan toch niet?!

Jawel hoor. Ik heb alleen een Strat omdat dat soms wel aardig klinkt.
Om naar te kijken is het maar een raar ding, een samengeraapt zooitje onderdelen.
Een Tele ziet er al helemaal niet uit dus die heb ik niet.

Stratman70
24 januari 2013, 23:52
Jawel hoor. Ik heb alleen een Strat omdat dat soms wel aardig klinkt.
Om naar te kijken is het maar een raar ding, een samengeraapt zooitje onderdelen.
Een Tele ziet er al helemaal niet uit dus die heb ik niet.
Oké, dat van die Tele kan ik begrijpen. Ik heb sinds kort een Tele en ik vind het maar een blokkendoos, maar een mooie, ranke, naar vrouwenlichaam neigende Strat? Ik zal het nooit begrijpen....

Midwolda
24 januari 2013, 23:59
Erica Terpstra schijnt ook een vrouw te zijn. :roll:

Eko
25 januari 2013, 10:36
De looks van een Gibson les Paul met een goede top zijn natuurlijk stukken interessanter. Het ontwerp van de strat is echter geniaal geweest. Te maken uit hout wat in de USA zelf groeit en zeer eenvoudig te produceren en , misschien nog wel het belangrijkste, door iedereen uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten bij reparaties of modificaties.

Het leuke van mijn favoriete gitaar ( en dat zal bij iedereen zo zijn ) is dat je deze kunt pakken als alles tegen zit en niets meer klinkt. Soms heb je een optreden waar gewoon alles tegen zit en niets lijkt te klinken. Je pakt dan old faithfull en speelt gewoon verder. Ook al heb je veel meer instrumenten en , zoals bij mij , hele dure er naast staan toch pak je die oude vertrouwde gitaar en weet in enkele seconde direct weer waarom je die nooit meer weg doet.

John Vroegh
25 januari 2013, 11:31
Helemaal mee eens. Ik heb vorig jaar eens een Epiphone dot ( es 335 ) kopie op de kop getikt. Thuis klonk hij best lekker.
Ik nam hem mee naar de repetitie en kon er helemaal niets mee. De week daarop nam ik mijn les Paul weer mee en voila..magic!
Ik hoefde niets te doen,alleen inprikken in de versterker en de sound was there!

Marbles
26 januari 2013, 02:21
haha sorry man, niet mijn bedoeling om je te beledigen, misschien omdat het zo'n standaard is en ik het van huis uit zo gewend ben....Ben meer fan van het geluid van een strat, maar looks.. Misschien is het een kwestie van smaak in vrouwen haha.. Ik vind juist de les paul vrouwelijker.. Vooral het licht bollende buikje net onder de brug dat veel vrouwelijker is dan de strat.

snessiram
26 januari 2013, 22:47
Ik begrijp die opmerking van de 'suffe' strat wel... vooral dan met al die afgeronde hoeken en grote gekrulde headstock. Dus speel ik maar op superstrats :D.

Ik wissel erg af tussen de gitaren waarop ik speel (mede ook omwille van andere stemmingen) en vind ze allen geweldig... maar als ik men Jackson JDR-94 vastneem... dat is echt thuiskomen... ze is zeker niet perfect, maar damn... instant energy boost!