PDA

View Full Version : geluids verschil tussen een ebben en een rosewood toets...



jorrit
20 juni 2003, 18:45
ik wil graag een gitaar met een ebben fretboard maar meestal zie je ze met rosewood oid. ik vind die mmm van ibanez erg gaaf maar die heeft een rosewood fretboard.....

mijn vraag dus...hoor je veel verschil tussen een gitaar met een rosewood fretboard en een ebony fretboard...??

Negative K3 fan
20 juni 2003, 18:47
rosewood is iets warmer, ebony is wat harder en dichter dus dat klinkt wat feller. Het verschil tussen maple en rosewood is je wel duidelijk? Als je het zo bekijkt zit ebben meer richting de maple.

jorrit
20 juni 2003, 19:57
kijk zover was ik ook al maar HOOR je het verschil echt........

Kasper
20 juni 2003, 19:59
Kijk ik weet niet veel van al die verschillende houtsoorten...
Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat de keuze in houtsoort van je fretboard een hoorbaar verschil maakt :???:

BLOK182
20 juni 2003, 20:06
Of het echt hoorbaar is, geen idee, maar je merkt wel een verschil. Zo merkte ik ook het verschil toen ik op een explorer met een ebben fretboard speelde. Ik vond het wel prettig aanvoelen btw.

Mitch
20 juni 2003, 20:21
Ik heb twee gitaren die als enige verschil hebben qua body dat er op de ene een maple top zit. Halzen zelfde houtsoort, alleen is de één iets dunner met ebony toets, de ander iets dikker met rosewood toets.
Dunnere hals zou theoretisch iets mindere toon moeten geven, ebben toets zou iets meer attack moeten geven.

U mag raden welke gitaar (onversterkt !) net iets luider doorgaat in het hogere register. . . . . . . .













De dunne hals met ebony toets, u gaat door voor de koelkast ! :)
Wat lager op de toets weinig verschil en in het middengebied klinkt de iets dikkere hals met rosewood voller.

gerrekat
20 juni 2003, 20:45
Al mijn gitaren hebben ebben toetsen, maar geloof me echt klank verschil is er niet al beweren sommige mensen van wel.

de dichtheid van Ebbenhout is wat groter, daardoor is het harder en spaalt het IMO iets lekkerder, maar het ziet er vooral mooier uit daarom is het veel duurder!

Anders Destium
20 juni 2003, 21:29
Je fretboard heeft qua klank veel minder invloed dan de bekende dingen als elementen, hout maar ook dan bijv je dikte snaren. Ik ben zelf een ebben-fan omdat het er gewoon stijlvol uitziet, er zal wel iets verschil zijn maar volgens mij is dat te verwaarlozen.

De mensen die beweren dat ze zoiets gelijk horen zijn dezelfden die beweren dat ze horen of iemand op een 009 of 010 setje speelt volgens mij :wink:

Resume: Ik vind ebben gewoon VEEEEL mooier, maar rosewood is goedkoper en zit DUS op veel Ibanezgitaren (vrijwel allemaal zelfs), je hebt wel nog gradaties in rosewood ook maar die worden er meestal niet bij vermeld. Sinistral heeft een Epi Goth Explorer waarvan het rosewood door de dichtheid (bijna geen groeven) en bijna zwarte kleur net écht ebben is...

Nemesis
20 juni 2003, 22:25
sorry mensen, ik snap er eventjes niks van....welke van de twee is nou wat.... :D, ik bedoel, je hebt de donkere toets en de blanke....welke is welke????

Theije
20 juni 2003, 23:12
Heel simpel rosewood is bruinig en ebben is meer zwartig.

Er schijnt idd een verschil in geluid te zijn, maar ik hoor het niet, dus het is een miniem verschil.
Het materiaal van je body is veel belangrijker voor je 'sound' wat betreft het fingerboard vind ik de esthetische waarde belangrijker dus ga ik voor ebben want dat blijft gewoon het mooist vind ik.

Negative K3 fan
20 juni 2003, 23:32
ik denk dat ebben vooral wordt gekocht voor de look en de feel ja, het verschil hoor je slechts minimaal tot niet en dan zijn het vaak nog andere factoren ook. Maar dat neemt niet weg dat er een toonverschil tussen de oren kan zitten tussen de twee houtsoorten...

Anders Destium
21 juni 2003, 00:03
sorry mensen, ik snap er eventjes niks van....welke van de twee is nou wat.... :D, ik bedoel, je hebt de donkere toets en de blanke....welke is welke????

Als je een echt blanke toets wilt moet je maple hebben (zie Sash is blij topic), rosewood is (donker) bruin, ebben is bijna zwart...

musicmaniac
21 juni 2003, 01:07
Ik vind maple veel lekkerder spelen (puur pesoonlijk) en volgens mij klinken ze ok iets feller...

The Mule
21 juni 2003, 07:55
Het verschil zie je en voel je, maar is alleen te HOREN door mensen met zo'n goede oog/oor-coordinatie dat een visuele prikkel ("dat lijkt wel een gitaar met ebben toets") via speciale zenuwverbindingen de oren in staat stellen het signaal te vertalen ("dat verschil hoor je toch wel duidelijk")

Ik ken mensen die wijnen feilloos uit elkaar kunnen houden als ze eerst stiekem het etiket hebben bestudeerd...

:-D :-D :-D :-D :-D :-D

jorrit
21 juni 2003, 09:46
kijk zo komen we ergens. ik vind mijn explorer ook fijner spelen dan mn andere gitaren. maar dat kan ook komen omdat mn schecter jumbo frets heeft en mn explorer medium large.....hmz....

B.face
21 juni 2003, 10:09
Kijk ik weet niet veel van al die verschillende houtsoorten...
Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat de keuze in houtsoort van je fretboard een hoorbaar verschil maakt :???:

Loop es een winkel binnen waar ze een LP standard en een LP Custom hebben hangen > een rosewood ander ebben > je zult versteld staan.

Jay

The Mule
21 juni 2003, 11:16
Kijk ik weet niet veel van al die verschillende houtsoorten...
Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat de keuze in houtsoort van je fretboard een hoorbaar verschil maakt :???:

Loop es een winkel binnen waar ze een LP standard en een LP Custom hebben hangen > een rosewood ander ebben > je zult versteld staan.

Jay

Zou de perfecte test zijn als de gebruikte houtsoort voor de toets het enige verschil zou zijn tussen deze twee gitaren...

(moet ik hier nog aan toevoegen dat dat dus NIET het geval is?)

Mr.Jay
21 juni 2003, 11:28
Zou de perfecte test zijn als de gebruikte houtsoort voor de toets het enige verschil zou zijn tussen deze twee gitaren...

(moet ik hier nog aan toevoegen dat dat dus NIET het geval is?)[/quote]

Even terzijde de huidige brede sortering aan Gibson modellen, is bij een "normale" standard/Custom naar mijn weten geen verschil in houtsoort ( toets na dan ) en p.u.'s > wel overige parts( hardware/bindingen etc. ). Maar de belangrijkste componenten zijn hetzelfde.
Niet ?

Jay

The Mule
21 juni 2003, 13:52
Eens kijken:

http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/Custom.html

http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/Standard02.html

Behalve andere nekdikte(s) en -profielen (die zeker wel invloed op het geluid hebben) is het probleem van zo'n test dat de elementen echt hemelsbreed van elkaar verschillen. De Burstbuckers zijn door Les Paul adepten echt verwelkomt als warme (broodjes) PAF sound-a-likes, terwijl de Custom veel scherpere (high-output) elementen aan boord heeft.

Mitch
21 juni 2003, 14:02
Ik geloof da Mule mijn eerdere bericht gemist heeft :D

The Mule
21 juni 2003, 14:10
Ik geloof da Mule mijn eerdere bericht gemist heeft :D

:???: Ehmmm, nee hoor. Hoezo?

maestro_nl
21 juni 2003, 14:26
Ebben zit in een veel hogere frequentiegebied.
Frequentie ligt zelfs boven een all maple neck.
All maple klinkt feller(!), maar ebben klinkt minder fel omdat de frequentie zo hoog is dat het juist de harmonischen goed te horen zijn.
All maple klinkt compacter, strakker laag en fel hoog.
Rosewood is het warmst vd drie, maar mist het strakke all maple laag en de harmonischen van ebben.
Het verschil is echt duidelijk te horen bij een goed vergelijk met 1 variabele. Ebben=harmonischen.

B.face
21 juni 2003, 15:27
Behalve andere nekdikte(s) en -profielen (die zeker wel invloed op het geluid hebben) is het probleem van zo'n test dat de elementen echt hemelsbreed van elkaar verschillen. De Burstbuckers zijn door Les Paul adepten echt verwelkomt als warme (broodjes) PAF sound-a-likes, terwijl de Custom veel scherpere (high-output) elementen aan boord heeft.[/quote]

a) kun je natuurlijk nu gaan muggeziften, maar zoals in bovenste post ook al vermeld staat > verschil bij die 2 modellen zit NIET in HALS en BODY hout > belangkrijkste parts > WEL in de toets > een goed luisteroor zal dit verschil "akoestisch" nog kunnen horen.
b) gaf ik al aan dat de huidige LP's behoorlijk in modellen ontlopen t.o.v. de traditionals. t/m zo'n tien jaar terug zaten opp beide modellen gewoon altijd dezelfde p.u.'s > PAF's, of later 490serie. Burstbuckers etc... is moderner.

De Custom was altijd al een ietwat luxere/opgemooide versie van de Standard, met als wezenlijkste verschil de EBBENtoets.
Ook de halsvormen en diktes waren in BEIDE modellen verkrijgbaar > lag aan jaar van uitgifte.

b.face

Mitch
21 juni 2003, 15:37
Ik geloof da Mule mijn eerdere bericht gemist heeft :D

:???: Ehmmm, nee hoor. Hoezo?

Nou, jullie zitten te ziften over de gelijkenis en verschillen tussen twee Gibson-modellen, maar je geeft zelf aan dat een ideale test zou zijn tussen twee gitaren die identiek zijn met aleen aeen andere toets. Daar was al het één en ander over gepost :)
Voordat het een Gibson-topic wordt :P

The Mule
22 juni 2003, 14:02
Ik geloof da Mule mijn eerdere bericht gemist heeft :D

:???: Ehmmm, nee hoor. Hoezo?

Nou, jullie zitten te ziften over de gelijkenis en verschillen tussen twee Gibson-modellen, maar je geeft zelf aan dat een ideale test zou zijn tussen twee gitaren die identiek zijn met aleen aeen andere toets

...JUIST omdat er meer verschillen zijn dan rosewood / ebben voor de toets reageerde ik op de tip van iemand anders om een LP Standard en een LP Custom te vergelijken. In de berichten daarvoor ging het daar helemaal niet over, en ook niet in jouw eerdere bericht. "Ziften" gaat m.i. nog wel een stukje verder (daar begint DIT eigenlijk wel op te lijken :D ) en dus is mijn :???: nog altijd van toepassing. Juist interventies als de jouwe zorgen ervoor dat er wordt afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp.

Rosewood / ebben: misschien dat VOX Humana of een andere onderdelen- en zelfbouwboer wat proefmodellen of -opstellingen heeft waar op een relatief makkelijke manier het verschil in geluid kan worden vergeleken?

Mitch
22 juni 2003, 19:08
"Juist interventies als de jouwe zorgen ervoor dat er wordt afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp. " :-?

Ach ja, de vraag ging over verschil in geluid van een andere houtsoort voor de toets.
Mijn voorbeeld ook :???:

Jorrit, hopelijk ben je wat wijzer geworden van de verhalen en meningen.
Ik ga weer eens naar een ander topic [/i]

srv-man
22 juni 2003, 21:05
Ebben zit in een veel hogere frequentiegebied.
Frequentie ligt zelfs boven een all maple neck.
All maple klinkt feller(!), maar ebben klinkt minder fel omdat de frequentie zo hoog is dat het juist de harmonischen goed te horen zijn.
All maple klinkt compacter, strakker laag en fel hoog.
Rosewood is het warmst vd drie, maar mist het strakke all maple laag en de harmonischen van ebben.
Het verschil is echt duidelijk te horen bij een goed vergelijk met 1 variabele. Ebben=harmonischen.

Hmm, zou best kunnen kloppen. Mijn ervaring is dat ebben veel sneller ´aanspreekt´ dan rosewood, het heeft een veel percussievere klank om het zo maar te zeggen. Dat hoor je onversterkt al goed en versterkt resulteert het in een veel gedefinieerder toon. Vooral voor het hele snelle higain of tapwerk kan dit prettig zijn.
En daar hoef je echt niet 2 exact dezelfde gitaren voor vergelijken, het karakter van ebben haal je er echt wel uit. Overigens is dit geen kwestie van beter of slechter, er zijn ook mensen die ebben toetsen niet prettig vinden klinken.