PDA

View Full Version : Gitaar versturen buitenland met PostNl



benwave
24 januari 2013, 09:24
Wanneer je tegenwoordig ( ik weet niet hoelang al ) een pakket naar het buitenland verstuurd mag het niet groter zijn dan 100x50x50 cm
Een gitaar in koffer is net iets groter zeg maar 110 cm.
Wordt daar nu echt op gelet is de vraag ?
Iemand recent een gitaar verstuurd naar het buitenland met postNl waarvan het pakket groter was dan die 100 cm ?

Hendriks
24 januari 2013, 09:32
http://www.postnl.nl/voorthuis/pakket-versturen/aangetekend-pakket/ en dan aangeven dat hij boven de 10kg is . Zelf regelen via de pc , je hoeft hem dan alleen maar af te geven , bij veel postkantoren snappen ze het niet helemaal.

benwave
24 januari 2013, 09:41
Hendriks, ,, Hoe simpel kan het zijn, bedankt man

Edit, Ik geloof toch dat het voor het buitenland niet gaat zo te zien

almarvk
24 januari 2013, 09:58
Kies je toch een andere vervoerder?

muffstuff
24 januari 2013, 10:06
ja geen postnl gebruiken, wat een waardeloos bedrijf is dat zeg. Ik bestel ook ergen sliever niet als ik zie dat het postnl is die het verstuurd.

Hendriks
24 januari 2013, 10:20
Hendriks, ,, Hoe simpel kan het zijn, bedankt man

Edit, Ik geloof toch dat het voor het buitenland niet gaat zo te zien
Ik heb het op deze manier nu een paar maal gedaan , andere vervoerders doen ook max 1 meter of ze vragen een vermogen (€180).

Met de afmetingen word coulant omgegaan , een gitaar is geen 50cm dik bv.

Nilke
24 januari 2013, 10:31
Ik verstuur hier redelijk veel (geen gitaren, maar andere spulletjes voor m'n werk)
Post NL / TNT werktin Nederland vlekkeloos, goedkoop en snel. Inderdaad thuis bon afdrukken, betalen met iDeal en afgeven bij een depot of sigarenboer. Meestal volgende dag bezorgd. Maarrrr... met PostNL naar het Buitenland is een D.R.A.M.A. altijd te laat en geen traceermogelijkheid (online met het track# werkt niet "geen informatie" zegt de website dan) dus mijn ervaring is dat je voor het buitenalnd aangewezen bent op UPS of FEDEX. Kan ook allebei makkelijk online geregeld worden maar is inderdaad DUUR (reken op €150 voor een gitaar, afhankelijk van bestemming) Groet!

Hendriks
24 januari 2013, 10:35
Volgens mij werkt Track&Trace gewoon naar het buitenland , het is wel wat langer onderweg , maar dat mag van mij als het meer dan 125 euro goedkoper is. Ik heb nu 2 gitaren naar Spanje verstuurd en dat duurde ongeveer een week.

apekop
24 januari 2013, 11:24
dus mijn ervaring is dat je voor het buitenalnd aangewezen bent op UPS of FEDEX.

Er zijn veel meer mogelijkheden, denk aan GLS en DPD. Ik heb pas een gitaar naar Oostenrijk verstuurd voor 18,95 euro via GLS.
Het nadeel is dat de verzending net als bij Post.nl maar voor max 500 euro verzekerd is (met een eigen risico van 80 euro dacht ik). Mijn gitaar was 1600 euro, dus onderverzekerd en dat was een risico.

Wat ik me afvraag is wie voor de overige schade opdraait mocht de gitaar kwijt raken of als er iets mee gebeurd; de koper of verkoper of 50/50?
En wie bepaalt de waarde schade aangezien je bij het verzenden niet hoeft op te geven hoeveel het pakket waard is?

zjanke
24 januari 2013, 12:33
Verkoper is eigenaar tot er getekend is voor ontvangst en die is dus de klos voor 100% van de schade.

Als je geen aanvullende verzekering (http://www.postnl.nl/zakelijk/pakket/pakket-verzekerservice/) hebt afgesloten dan krijg je een bedrag per kilo en dat is niet heel veel, zal voor een gitaar een tientje of 3 zijn.

apekop
24 januari 2013, 12:49
Verkoper is eigenaar tot er getekend is voor ontvangst en die is dus de klos voor 100% van de schade.

Dat is dus van toepassing als het pakket kwijt is geraakt? Of kun je het koeriersbedrijf dan toch aansprakelijk stellen als het echt kwijt is door hun fout? In het geval van materiële schade aan de gitaar komt de koper er altijd pas achter nadat getekend is, in dat geval is dus het risico voor de koper?

zjanke
24 januari 2013, 13:17
Je kunt het koeriersbedrijf wel aansprakelijk stellen, maar als je niet extra verzekerd bent verwijzen ze naar de algemene voorwaarden en krijg je dus een paar tientjes...
Bij materiële schade moet de koper de verkoper in gebreke stellen omdat die niet geleverd heeft wat er overeen gekomen is: een fatsoenlijke gitaar. De verkoper moet vervolgens weer het transportbedrijf aansprakelijk stellen waardoor het risico weer bij de verkoper ligt. Je kunt alleen de buitenkant van de verpakking controleren en zult ook niet de eerste (of laatste) zijn die een perfecte buitenkant ontvangt met daarin een Gibson met headcrack...

het is vooral lastig en ambtelijk en koper en verkoper zijn gebaat bij een goede verpakking en goede communicatie als het niet loopt zoals verwacht.

apekop
24 januari 2013, 15:55
Bij materiële schade moet de koper de verkoper in gebreke stellen omdat die niet geleverd heeft wat er overeen gekomen is: een fatsoenlijke gitaar. De verkoper moet vervolgens weer het transportbedrijf aansprakelijk stellen waardoor het risico weer bij de verkoper ligt. Je kunt alleen de buitenkant van de verpakking controleren en zult ook niet de eerste (of laatste) zijn die een perfecte buitenkant ontvangt met daarin een Gibson met headcrack...

Als er schade is, is het natuurlijk niet te bewijzen bij wie de schuld ligt. Het koeriersbedrijf kan er onzorgvuldig mee zijn omgegaan of de de verkoper kan een defecte gitaar hebben opgestuurd, wie zal dat kunnen bewijzen? moeilijke kwesties...

cat's eyes
25 januari 2013, 09:05
In het geval van materiële schade aan de gitaar komt de koper er altijd pas achter nadat getekend is, in dat geval is dus het risico voor de koper?


Je kunt alleen de buitenkant van de verpakking controleren en zult ook niet de eerste (of laatste) zijn die een perfecte buitenkant ontvangt met daarin een Gibson met headcrack...


Vorige week een gitaar ontvangen via post. Vermits de verkoper uitdrukkelijk vermeldde dat garantie enkel geldig is: “op voorwaarde dat eventuele schade onmiddellijk bij ontvangst gedocumenteerd en gemeld is aan de koerier”, heb ik de gitaar eerst uitgepakt en gecontroleerd in aanwezigheid van de koerier, en pas daarna getekend voor ontvangst.

apekop
25 januari 2013, 11:09
heel slim! Ik denk dat jij een van de weinige bent die dat doet.

cat's eyes
25 januari 2013, 12:02
Als ik een breekbaar of duur pakje verwacht, liggen breekmesje en fototoestel binnen handbereik in de inkomhal. Mijn vrouw is op de hoogte gebracht van hoe ze het moet aanpakken, mocht ik niet thuis zijn.
Ik ga daar misschien wat ver in, maar liever zo dan achteraf met de zorgen/kosten te zitten.

muffstuff
25 januari 2013, 12:10
heel slim! Ik denk dat jij een van de weinige bent die dat doet.
Volgens mij laten ook een heleboel bezorgers dit niet toe, wil jij snijden in het pakket, dan moet je eerst voor ontvangst tekenen.