PDA

View Full Version : Marshall en attenuator



SloeGin
23 januari 2013, 12:17
Hey,

Ik gebruik/ zoek eigelijk bepaalde soorten Marshall tonen à la Slash, Bonamassa, Hendrix and Randy Rhoads. Is er één Marshall waarmee je deze tonen kan bereiken of liggen deze eigelijk te ver van elkaar?
Welke raden jullie aan? JVM is wel redelijk divers maar ik ben er eigelijk geen fan van trouwens.

Ander vraagje dat ik heb: Hoe goed werkt een attenuator op een Marshall?

Merci!

driesp
23 januari 2013, 12:34
Heb sinds kort een Aracom PRX150, en die werkt heel goed op m'n 2203.
Kan me wel inbeelden dat met een hotplate op meer dan -6dB de sound gewoon slecht wordt.

guitarguru
23 januari 2013, 13:28
Heb een Weber Mini Mass geprobeerd op mijn toenmalige Marshall VintageModern. Alsof je een deken over je cab gooide. Alle sprankeling eruit, 1 doffe ellende.

driesp
23 januari 2013, 13:53
Heb een Weber Mini Mass geprobeerd op mijn toenmalige Marshall VintageModern. Alsof je een deken over je cab gooide. Alle sprankeling eruit, 1 doffe ellende.

Dat ervaar ik totaal niet, maar een goeie kost natuurlijk ook wat. Heb ik veel plezier aan , kan zo stil tot je 'm niet meer hoort zelfs.

HaroldA
23 januari 2013, 14:03
Ander vraagje dat ik heb: Hoe goed werkt een attenuator op een Marshall?

Ik geloof niet meer in attenuators. Zodra je alles zachter zet, werken je speakers minder hard en klinkt het minder leuk. Eindbuisoversturing bestaat (bijna) niet en phase-inverter-oversturing is onduidelijk en rommelig, zeker op een 2203/4.

Mijns inziens zijn die 2203 en 2204 overigens de enige Marshall amps die voor de door jou genoemde stijlen bruikbaar zijn. Misschien de LM 6100, maar daar heb ik weinig ervaring mee.

Midwolda
23 januari 2013, 14:47
Ik begin ook een beetje te neigen naar HaroldA's mening.
Koch SE12 met een Weber MiniMass, allemaal prima spul. Maar op de een of andere manier haalt attenuation altijd wat dynamiek uit je geluid. Toch maar liever de gain omhoog en de master omlaag dan... ook niet ideaal maar ja zachtjes gitaarspelen is gewoon nooit ideaal.

ieme
23 januari 2013, 17:15
ik gebruik de mini mass bij mn vox, niks mis mee, de vox op vol volume is gewoon niet te doen...

big dooley
23 januari 2013, 18:26
Hey,

Ik gebruik/ zoek eigelijk bepaalde soorten Marshall tonen à la Slash, Bonamassa, Hendrix and Randy Rhoads. Is er één Marshall waarmee je deze tonen kan bereiken of liggen deze eigelijk te ver van elkaar?
Welke raden jullie aan? JVM is wel redelijk divers maar ik ben er eigelijk geen fan van trouwens.


vanwege de sound of het feit dat je 28 knoppen op het frontje hebt?
anders zou je eens moeten kijken naar de satriani sig JVM:
crunch oranje is een 1 op 1 kopie van de 2203, waar crunch rood iets meer de richting opgaat van de AFD100
OD kanalen is de hoeveelheid gain op oranje en rood flink teruggeschroefd, zodat ze beter aansluiten op de groene mode

als je een simpelere versterker wil, zou ik eens naar een YJM100 kijken, als je die nog te pakken kan krijgen... die heeft een ingebouwde attenuator ook en werkt geweldig

allochthomas
23 januari 2013, 18:57
Ik geloof niet meer in attenuators. Zodra je alles zachter zet, werken je speakers minder hard en klinkt het minder leuk. Eindbuisoversturing bestaat (bijna) niet en phase-inverter-oversturing is onduidelijk en rommelig, zeker op een 2203/4.

Mijns inziens zijn die 2203 en 2204 overigens de enige Marshall amps die voor de door jou genoemde stijlen bruikbaar zijn. Misschien de LM 6100, maar daar heb ik weinig ervaring mee.
Het is geen wonder middel maar mijn amp klinkt een stuk beter met de attenuator dan met alleen de master volume

Braindead
25 januari 2013, 15:15
Ik geloof niet meer in attenuators. Zodra je alles zachter zet, werken je speakers minder hard en klinkt het minder leuk. Eindbuisoversturing bestaat (bijna) niet ..

Tja, je leest nogal eens over deze magische eindbuisoversturing maar hoeveel mensen hebben hun amp zo ver open dat dit fenomeen zich openbaart. Een holy grail mythe is het, meer niet.

o0rollo0o
25 januari 2013, 15:21
Ik heb ooit een weber mass gebruikt voor mijn jcm800. Was niet de heilige graal... Merkte wel een verandering van het geluid maar wil het niet per definitie een verbetering te noemen. Gauw weer ingerolen dus.

ieme
25 januari 2013, 16:25
Voor mijn Brian May setup is het een must om attenuators te gebruiken, 3 ac30s vol open is in de ruimtes waar ik speel niet te doen, maar het moet luid om een goede respons van je speakers te krijgen. Ik hen verschillende attenuators geprobeerd, de Weber minimass lijkt het beste voor de ac30s en de marshall pb100 gebruik ik voor mijn bogner mesa en marshall amps indien nodig. T is niet ideaal maar ik hou enorm van de eindbuis oversturing, dan reageert de gitaar ook het beste op mijn spel en is het gebruik van de vol pot op m'n gitaar het meest bruikbaar

kassie
26 januari 2013, 14:30
als je een simpelere versterker wil, zou ik eens naar een YJM100 kijken, als je die nog te pakken kan krijgen... die heeft een ingebouwde attenuator ook en werkt geweldig

Die werkt iets anders dan een gemiddelde attenuator. Een normale attenuator komt tussen Trafo en speaker, en dit zou vaak de impedantiefluctuaties te lineair maken... Die YJM power reduction is niet een attenuator in klassieke zin, maar een voltage regelaar. M.a.w. hij brengt de Anodespanning samen met de bias naar beneden. Of het ook de preamp spanningen omlaag brengt weet ik niet.

big dooley
26 januari 2013, 18:25
Die werkt iets anders dan een gemiddelde attenuator. Een normale attenuator komt tussen Trafo en speaker, en dit zou vaak de impedantiefluctuaties te lineair maken... Die YJM power reduction is niet een attenuator in klassieke zin, maar een voltage regelaar. M.a.w. hij brengt de Anodespanning samen met de bias naar beneden. Of het ook de preamp spanningen omlaag brengt weet ik niet.

het wordt officieel een electronic powerattenuator genoemd...
anodespanning wordt trouwens niet bewerkt, het is een combinatie van schermroosterspanning, bias en negatieve feedback
ik heb zelf een AFD100 en ben er zeer over te spreken... heb een tijdje een mass150 gehad en die heb ik na een tijdje de deur uitgedaan
bijkomstig kan de versterker bijna elke bekende 8-pins eindbuis hebben en de bias wordt automatisch ingesteld... zelfs combinaties van verschillende types buizen is geen probleem... heb dit zelf geprobeerd met 6550's en KT77's... alles nagemeten en de autobias krijgt ze alle 4 op dezelfde hoeveelheid ruststroom afgesteld... geweldig (alleen vond ik het niet lekker klinken, maar das een ander verhaal)
preampanodespanning blijft overigens onaangetast door de EPA... al moet ik er wel bij vertellen, dat door de EPA de eindbuizen minder stroom trekken, waardoor er minder sag is en dus anodespanning zelfs iets omhoog gaat

het mooiste aan dit alles is dat je de eindtrap kan oversturen (de EPA verlaagd simpelweg de headroom) zonder dat dit een aanslag is op de eindbuizen... in feite krijgen ze veel minder werk toegewezen, dan een normale mastervolume versterker, waar de spanningen onaangetast zijn... wat normaliter weer terugvertaald wordt in langer meegaande eindbuizen