PDA

View Full Version : En wie heeft een aangepaste R.I.Bassman ?



Mr.Jay
20 juni 2003, 19:04
Zijn er mensen die "gedurft" hebben hun R.I. te ( laten ) verbeteren / aan te passen, ik bedoel dus > méér als de ouwe 5F6A "proberen" te laten klinken, en HOEVER ?
Te denken valt aan N.O.S. buizen, gelijkrichter, speakers, onderdelen kwaliteit, handbedraad board etc etc....?

Laat es horen > er zwerven toch plenty van die amps rond.

Jay

jpb
20 juni 2003, 20:56
Mischien ook nog een originele 5F6A uitgangstrafo? :wink:

Mr.Jay
20 juni 2003, 20:59
Mischien ook nog een originele 5F6A uitgangstrafo? :wink:

weet jij waar die liggen dan ?...mail me effe.

Jay

jpb
21 juni 2003, 11:21
Mischien ook nog een originele 5F6A uitgangstrafo? :wink:

weet jij waar die liggen dan ?...mail me effe.

Jay

Ik kan niet zeggen dat ik er dagelijks over struikel... :lol:
Een tijdje geleden stond er een op ebay-VS. Ik geloof dat 'ie $1000 opbracht. Maar ja, $2300 voor een '59 PAF is ook niet zo gek, zeker wanneer je 1959 LP-Standard er $10.000 meer waard van wordt.
Idiote bedragen, eigenlijk.

Mr.Jay
21 juni 2003, 12:05
Een tijdje geleden stond er een op ebay-VS. Ik geloof dat 'ie $1000 opbracht. Idiote bedragen, eigenlijk.[/quote]

Als je er je eigen échte 59-er mee wil "repareren"als b.v. de OT kapot is, kan ik me er nog wat bij voor stellen > maar voor een kloon/R.I. etc. te gebruiken vind ik het erg ver gaan, de rest van de componenten is dan niet op hetzelfde nivo.
Maar het is natuurlijk wél zo, dat die OT een van de belangrijste faktoren is voor de sound.

Jay

B.face
24 juni 2003, 16:54
Laat es horen > er zwerven toch plenty van die amps rond.

Jay[/quote]

Valt mij ook tegen, dacht hier effe wat interessant te gaan lezen voor mijn Fender, niks dus.
Geen van de heren PEEVEE of STEAVIS of iemand zo een versterker verbeterd ?

b.face

Dirtypool
24 juni 2003, 19:04
Ik zit eraan te denken op termijn zo'n Hoffman ptp boardje( a 200$) telaten instaleren

Grtz Richard

Mr.Jay
24 juni 2003, 19:19
Ik zit eraan te denken op termijn zo'n Hoffman ptp boardje( a 200$) telaten instaleren

Grtz Richard

Wat versta je onder "laten installeren " ?? niet zelf dus..maar wie ?
want DAAR gaan flinke verdere kosten inzitten.
Dat Hoffmanboard kun je ook véél goedkoper bij FNS laten maken, die hebben ( heb ik gehoord ) tegenwoordig leuke boards, ook kant en klaar.

Jay.

Dirtypool
24 juni 2003, 19:36
Hoeveel kostten die boardjes van FNS dan?
Verder zat ik eraan te denken een maatje te strikken en over de schouder mee te kijken..of een van jullie moet zich geroepen voelen dit leerprojectje aan te pakken :cool:

Grtz Richard

Mr.Jay
24 juni 2003, 19:51
[quote="Dirtypool"]Hoeveel kostten die boardjes van FNS dan?

Effe bellen > Ariejan had nw. spul en kon best goedkoop kant en klare boards met eyelets op maat leveren. Eventueel MET parts erop, moet jezelf weten.

>Verder zat ik eraan te denken een maatje te strikken en over de schouder mee te kijken..of een van jullie moet zich geroepen voelen dit leerprojectje aan te pakken :cool:

HAHA....zoiets doe je meestal alleen als het je eigen amp is, gaat erg veel tijd inzitten.
Ik heb inmiddels paar amps (op-)gebouwd, tijdrovend maar leuk werk.
Een PCB amp demonteren en PTP maken lijkt me nóg meer werk. Wel een uitdaging natuurlijk.

Jay

Dirtypool
24 juni 2003, 20:22
De vraag rijst natuurlijk:loont het de moeite? Is er een significant verscil hoorbaarbaar?

Grtz Richard

Mr.Jay
25 juni 2003, 18:27
De vraag rijst natuurlijk:loont het de moeite? Is er een significant verscil hoorbaarbaar?

Grtz Richard

Ik kan je over tijdje meer vertellen. Ik heb nl. een R.I. Bassman ""ge-upgrade " met op cruciale plekken betere parts, die wordt binnenkort vergeleken met een stock-versie en mijn eigen PTPBassman.
Ik heb gekozen voor > wat nog nét goed te doen is op die printplaat zonder al te veel demontage en wat belangrijke plekken zijn. Een andere kennis van mij heeft ook al es eerder zijn R.I. flink verbeterd met slechts "enkele ingrepen" en 2 andere speakers, dat verschil was goed hoorbaar.
Dus mij lijkt een complete PTP behandeling MET goeie componenten moet toch een goed waarneembare verbetering geven die zich wellicht loont.
Ook de "feel" van de amp zal wat soepeler worden. Maar nogmaals, als je het werk niet hoeft te betalen scheelt het natuurlijk enorm. Alleen de parts vallen dan wel mee.

Jay

Dirtypool
25 juni 2003, 20:51
Heb je van het een en ander ook foto's, Jay?
Ben wel benieuwd

Grtz Richard

Mr.Jay
25 juni 2003, 20:56
Heb je van het een en ander ook foto's, Jay?
Ben wel benieuwd

Grtz Richard

nee.

Jay

Dirtypool
25 juni 2003, 22:20
Welke speakers heeft je maatje er dan ingezet?
En welke verbeteringen voerde jij met jouw ri door?

Grt Richard

Mr.Jay
25 juni 2003, 22:38
Welke speakers heeft je maatje er dan ingezet?
En welke verbeteringen voerde jij met jouw ri door?

Grt Richard

bovenin de origin. EMI BLue's, onderin 2 x JensenR.I. C10Q, dus ene mix van alnico en ceramisch.
Wat de een minder heeft vult de ander aan zeg maar.

verbeteringen > andere tonecaps en wat lagere spanningen d.m.v. een 5U4GB rectifier....dus méér als een 5F6A '59 Bassman.
Verder ook DAT circuit aangehouden, dus iets anders op enkele punten dan een R.I.

Jay

Dirtypool
25 juni 2003, 23:04
Ok, die rectifier heb ik ook nog liggen maar zodra ik die erin ptik moet ie opnieuw gebiasd worden, toch?
Ik had begrepen dat een SS war stabieler zou reageren, waarom kies je dan voor een buis op die plek?

Die vervangen tonecaps, welke uitwerking hebben deze en waar haal je die (evenals de info hoe en wat)

Als ik zeur moewt je het zeggen, hoor :razz:

Dirtypool
25 juni 2003, 23:07
Jeez, ik lijk wel bezopen :-D

Mr.Jay
26 juni 2003, 09:46
[quote="Dirtypool"]Ok, die rectifier heb ik ook nog liggen maar zodra ik die erin ptik moet ie opnieuw gebiasd worden, toch?
Ik had begrepen dat een SS war stabieler zou reageren, waarom kies je dan voor een buis op die plek?

Om de spanning lager te krijgen zoals ie vroeger was, de versterker wordt daardoor wat soepeler, minder stug, en iets minder pinnig.
Onderschat die 2 andere speakers niet.

>Die vervangen tonecaps, welke uitwerking hebben deze en waar haal je die (evenals de info hoe en wat)

warmere, dikkere sound. verdere info hou ik zelf.
vergeet niet de R.I. best een goeie amp is reeds ( niet ieders smaak natuurlijk ), hij is direct en karaktervol, dus de verbeteringen in circuit verder zijn klein, maar beslist merkbaar voor degene die zijn versterker al goied kent en beheerst > dat is dan net de slagroom op de taart zeg maar.

Jay

Al
28 juni 2003, 14:57
Ik had ooit een 59Bassman RI. Hoffmanboard ingebouwd alsmede een 5U4 ingezet. Resultaat was minder pinnigheid en een vollere toon. Gezien de moeite/geld die de verbouwing kostte vond ik het resultaat achteraf tegenvallen. Later heb ik nog eens een Hoffman AB763 (bf-circuit) in een nwe Fender amps gezet. Ik het toen uitgebreid vergeleken met een echte oude. Uiteraard leken ze heel veel op elkaar maar op de oude bleef je spelen terwijl je op de nieuwe het na een kwartiertje wel gehad had. Het voornaamste verschil was de nieuwe de warmte van de oude miste en daardoor iets vermoeiends had. Uiteraard had de nieuwe amp ook een moderne OT en Hoffman gebuikte Xicon-condensatoren. Dat zijn helderklinkende condensatoren. Ik denk dat het ook daarmee te maken had. Wat wellicht ook een punt kan zijn geweesr is de kwaliteit van de pots.

Al

Mr.Jay
29 juni 2003, 14:28
>Resultaat was minder pinnigheid en een vollere toon. Gezien de moeite/geld die de verbouwing kostte vond ik het resultaat achteraf tegenvallen.

Zit altijd wat in natuurlijk > overweging welke verbetering t.o. de waarde staat.
Het zullen ook steeds in details wat verbeteringen zijn, de belangrijke zaken als trafoos blijf je houden, anders ben je gewoon een compleet andere versterker aan het maken.

Ik ben er wél van overtuigd dat er met wat eenvoudige mods een betere amp van te maken, die méér richting vintage gaat dan dat ie standaard is.

>op de oude bleef je spelen terwijl je op de nieuwe het na een kwartiertje wel gehad had. Het voornaamste verschil was de nieuwe de warmte van de oude miste en daardoor iets vermoeiends had.

Dat geloof ik meteen !! dat is het gevolg van 'géén ouwe amp hebben > en als je niet kunt AB-en, weet je toch niet beter.

>Uiteraard had de nieuwe amp ook een moderne OT en Hoffman gebuikte Xicon-condensatoren. Dat zijn helderklinkende condensatoren.

Dat zéker > dat bedoelde ik ook met andere/beter caps aanbrengen die makkelijk te bereiken zijn in een R.I. > da's alvast WINST.

>Ik denk dat het ook daarmee te maken had. Wat wellicht ook een punt kan zijn geweesr is de kwaliteit van de pots.

o zéker > ook die zijn eventueel te verbeteren, maar gaat weer een stapje verder richting véél werk.

Jay