PDA

View Full Version : Zéér lage output bridge pickup Stratocaster



JaKemp
22 januari 2013, 20:19
Dag allemaal,

Ik heb een probleem met de bridge pickup van mijn stratocaster.

Alle pickups werken normaal maar de bridgepickup heeft een érg laag output volume. Het valt duidelijk op dat deze veel stiller klinkt dan de andere. Dat valt enkel op als ik alleen de bridge pickup gebruik, de stand met bridge + middle pickup werkt prima (maar klinkt quasi hetzelfde als alleen middle pickup).

Ik weet nog dat toen ik de pickup eruit had het leek of de koperdraad van de winding een beetje had losgelaten, er staken een paar dunne draadjes tussenuit, los zeg maar.

Is mijn pickup kapot, moet ik een nieuwe kopen of eens laten nakijken door een gitaartech?


Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

Tabula Rasa
22 januari 2013, 20:57
Loskoppelen en meten, dan weet je het. In de tussenstand staat ie parallel met het middenelement en dat scheelt in het volume (Je hoort waarschijnlijk het middenelement het meeste.

JaKemp
22 januari 2013, 22:03
Dan moet ik de weerstand van de pickup meten neem ik aan?
Wat zou ik dan moeten uitkomen?

Ben een beetje een leek op dit gebied :makeup:

Tabula Rasa
23 januari 2013, 08:07
Je zoekt iemand met een simpel metertje of schaft er eentje van de bouwmarkt aan. Gewoon zo'n goedkoop exemplaar van 5 euro voldoet voor de basis. Je zet de knop op 20k en meet met beide pennen op de beide draadjes van het element (wel eerst loskoppelen) je moet dan een waarde meten van ergens tussen 5 en 10. Dan is het element oké. Meet je niets... Dan is er een draadbreuk. Zonder meting is er op afstand weinig te zeggen.

als je de twee dikke draden op de bodemplaat bekijkt, dan zie je dat die in twee oogjes gesoldeerd zitten. Daar zit ook de dunne draad van de spoel aan vast. Zou het kunnen dat je die kapotgetrokken hebt bij het verwisselen van een kapje?

JaKemp
23 januari 2013, 18:32
Ik heb een degelijke multimeter in huis (vader is elektronicus van opleiding) dus dat is geen probleem.
Bedankt voor de tips, ik ga zo snel mogelijk de gitaar eens openhalen!

Nu nog een vraagje, ik heb vandaag een Gibson SG gekocht (tweedehands) die niet meer werkt. Dat wist ik op voorhand wel, maar de prijs was zo mooi dat ik zelfs na een reparatie nog altijd een goedkope SG heb gekocht.

Nu is het natuurlijk wel verleidelijk om proberen zelf de gitaar te maken ;) echter uit de humbuckers die erin zitten komt maar 1 kabel, hoe kan ik die dan nameten? En welke waarde zou ik daarvoor moeten uitkomen?

Tabula Rasa
23 januari 2013, 22:24
Binnenin zit de kern en de metalen mantel is de andere "ader"? Probeer dat eens.

JaKemp
23 januari 2013, 23:59
Heb dat gedaan en kom voor beide pickups waarde van net iets groter dan 0 uit, lijkt me dat die dus kapot zijn.

Maar het lijkt me dan wel weer sterk dat 2 humbuckers (Gibson USA, 490T en 498R) zomaar kapot zijn...
Aan het circuitje is precies ook wat gerommeld, de aarde draad was gewoon doormidden (?!), die heb ik terug aan elkaar gesoldeerd.

Ook hebben de beide pickups zelf geen draad meer, ik heb gewoon de kabels die uit het potmeter circuit komen aan de humbuckers gesoldeerd. Maar er kwam dus zoals eerder gezegd niks uit...


Nu is de vraag natuurlijk waar het probleem zit, het zou zonde zijn om een nieuw setje humbuckers te kopen als ze eigenlijk nog werken en het probleem ergens anders zit!

Erik70
24 januari 2013, 19:53
...

Ook hebben de beide pickups zelf geen draad meer, ik heb gewoon de kabels die uit het potmeter circuit komen aan de humbuckers gesoldeerd. Maar er kwam dus zoals eerder gezegd niks uit....

tja..... ik zou pappie-elektronicus eens een blik laten werpen. Ik schat zijn kans op succes nu al hoger in dan je jouwe... no offense

Tabula Rasa
24 januari 2013, 20:03
Humbuckers? Zet je meter eens op 200K Goedkope meters doen soms raar als je meer dan 12k zou moeten meten op de 20K stand. Zet het bereik eens op 200k.

JaKemp
24 januari 2013, 20:26
Het is een dure multimeter die ik gebruik hoor, heeft trouwens maar 1 stand voor ohm en beslist dan zelf om het in kilo, mega ofzo uit te drukken.

Ik kom voor beide humbuckers 0,4-0,9 ohm uit. Het kan wel kloppen dat ze kapot zijn hoor, ik heb vandaag eens bestudeerd hoe het eruit zou moeten zien aan de hand van foto's op internet en ik denk dat er iemand aan heeft zitten klooien...

En ja dat gewoon aan elkaar solderen klinkt inderdaad niet zo goed :seriousf: Maar ja, uiteindelijk, er loopt een kabeltje uit de bridge plug naar de pickupholte en een kabeltje uit de neck plug... Dan is het gewoon vastsolderen he ;)


Conclusie, ik ga een nieuw setje humbuckers kopen op de tweedehandsmarkt en eens checken of die het wel doen. Als ze het ook niet doen goed, dan doe ik hem eens binnen bij een gitaartech. En dan kan ik nog zien welke set ik erin steek en de andere verkoop ik terug.
Als die het wel doen, ja dan weet ik meteen dat mijn metingen klopten ;)

Tabula Rasa
24 januari 2013, 20:53
Kijk eens in mijn topicje bij zelfbouw over het upgraden van een paar epi`s. Het uitelkaar halen en eventueel opnieuw bedraden is echt heel erg simpel.

Tabula Rasa
24 januari 2013, 20:56
DIt dus±

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?158699-cheapass-humbuckers-upgraden

en per ongeluk een min of meer dubbeltopic±

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157950-cheapass-humbuckers-upgraden

Je haalt ze zo uit elkaar en als je 2 if 4 draden op de juiste plek vastzet, dan ben je klaar.

JaKemp
25 januari 2013, 14:18
Interessante lectuur, daar ga ik het toch eens op wagen denk ik! Tenminste als ik zeker weet dat het aan de humbuckers lag en die dus kapot zijn.

Niets te verliezen en wie weet slaag ik er wel in om ze te maken, dat zou mooi meegenomen zijn ;)


Bedankt voor de hulp Tabula Rasa!