PDA

View Full Version : Niet tegenspreken



Duhsjaak
22 januari 2013, 10:04
Hi
Niet tegenspreken is uiteraard niet de opdracht aan jullie, maar de naam van het lied.

Zoals eerder, je luistert naar het proces van componeren en alle partijen zijn in één keer opgenomen. Er zit één reparatie in de zangpartij, omdat ik ineens moest hoesten.

- Boss BR 1200 Opnameding
- Gatt groot membraam microfoon
- Yamaha 311H gitaar op de humbuckerstand*
- ART buizenvoorversterker
- Eastwood Hi Flyer bas
- Diverse percussie

Niet Tegenspreken

Eerst wilde hij niet tegenspreken
toen sprak hij helemaal niet meer
hij hield zijn mond steeds vaker
behalve dan die ene keer

Toen kwam een ware stortvloed
er was gewoon geen houden aan
geen kop of staart aan te ontdekken
alle ratio van de baan

br
Alle neuzen dezelfde kant uit
was dat eendracht of venijn
niet uit op eigen geluk als de
ander maar niet gelukkig zou zijn

Ref
Wat is erger voor kinderen
ruzie of een stille onweerswolk
welke hand steekt toe en dan
welke hand draait de dolk

Is 't genetische bagage
hoe kom je daar dan onder uit
hoe verzet je je als je
hele verleden muit



http://dl.dropbox.com/u/41143913/12%20Unknown%20Artist%20-%20Track%2012.wav

*Ja inderdaad, trendbreuk. Er zit maar één humbucker op, de andere is gelukkig een P90, maar, eerlijk is eerlijk, ik vind het mooi. En dat terwijl ik had verwacht toch vooral de hum in combi met de P90 te zullen gebruiken. Nooit te oud dus.

Opdracht van LoLands volbracht. Of ik echt iedere maand iets ga posten? Maar goed, het begin is er.

Vriendelijke groet, Gus

tidalwave_sideburns
22 januari 2013, 17:32
Ik heb weer genoten Gus. Van de lead partij met zo'n lekkere jangle Byrds-achtige klank. 5th dimension is een van mijn favoriete albums en tijdens jouw track wist ik weer waarom. Goeie tekst ook maar dat is bij jou eigenlijk altijd wel het geval. Ik zou het ook graag willen, Nederlandse teksten schrijven, maar loop altijd vast. (Of de Hongaren hier het kunnen verstaan boeit niet, Engels ook niet dus tel uit je winst, :) ).

Nee, maar ik geniet hiervan. Het sfeertje, dat ongepolijste, wabi sabi, blij dat het nog bestaat. Ik kan horen dat je er plezier in hebt en het gewoon nodig hebt dit soort dingen vast te leggen. Post vooral vaker.

Groeten ,


Jan

Duhsjaak
23 januari 2013, 06:46
Hi T
Dank je voor je reactie.

In 'Stel jezelf voor' loopt een draadje over barok, urgent, drama etc.
In dat hok zit dit lied ook. En ik vind het leuk dat je de noodzaak van het maken eruit haalt. Het is de vraag of ik hierin nog echt een keuze heb.

Ook dat klinkt dramatisch, maar dat valt denk ik wel mee. Het blijkt alleen dat ik knap narrig kan worden als ik van het maken van muziek wordt weerhouden.
Op naar de volgende! Thanks!
Vriendelijke groet, Gus

Stratman70
23 januari 2013, 12:31
Hey Gus,

Je hebt een fijne stijl van liedjes schrijven. Ook de uitvoering is heerlijk om te luisteren.
Het nummer brengt me wel een openbaring over de politiek, terwijl ik er naar luister. Dat heeft niks met je tekst te maken.

Zodra we de verkiezingen een tijdje achter de rug hebben, dan gaan we ons allen afvragen of we wel helemaal juist gestemd hebben.
Om eerlijk te zijn, als ik naar de leadgitaar luister, besef ik dat vaker stemmen gewoon heel belangrijk is. Niet om de vier jaar, maar gewoon zo snel mogelijk, zodra er wat dissonatie te horen is.
Ohw, als we dát toch eens in de politiek konden invoeren... wij gitaristen moeten dat namelijk ook, steeds maar opnieuw stemmen zodra het niet meer harmonieus klinkt, dus waarom het Nederlandse volk niet?
Ik weet het al: omdat we vaak misschien ontevreden zijn over iets, dissonanten/valsigheden horen, terwijl we niet beseffen hoe goed we het hier eigenlijk hebben.

Als ik naar dit nummer luister, dan neem je me mee in een flow, zodat ik zo 'in' het nummer zit, ook al vraag ik me af of de leadgitaar niet net een tikje te hoog is gestemd of dat je misschien heel erg van de frets af speelt en hard de snaren indrukt, zoiets...
maar dan besef ik hoe goed je nummer is, dat het met veel liefde en aandacht is gemaakt, hoe tevreden jij er over mag zijn en hoe graag ik het beluister. en daar gaat het toch om?

Ik heb er van genoten Gus! Keep up the good work!

Vriendelijke groet, Edwin

Scarface
23 januari 2013, 13:25
Ik vind dit een mooi nummer...ik luister altijd naar het geheel...dus heb ik een opmerking..
Het zou nog mooier zijn als het een vrouw zong..:mmmm:

Verder geweldig !!!

Groet,
Marco

MichaelSS
23 januari 2013, 15:42
Origineel is het zeker!

Niet mijn muziek, maar dat geeft niet. Ik zie hier wel wat in met een (inderdaad) vrouwenstem. Zeker goed!

witterwit
23 januari 2013, 15:52
muzikaal wel mijn smaak, had d.m.v een gitaar solo nog wel langer mogen duren.

Lexvandoef
23 januari 2013, 16:21
Niet mijn ding, maar het zit goed en fijn in elkaar! Ook ik vind de leadgitaar ietwat valsig klinken, net niet mooi op de toon zeg maar. Maar goed, dat heeft hier in deze context wel zijn charme vind ik.

Harald
23 januari 2013, 17:35
Is dit weer zo'n geval van binnen een uurtje opnemen in zijn geheel? dan is het helemaal niet verkeerd! Maak het mezelf meestal veel te moeilijk voor zo'n aanpak. Een collaboratie met een andere zangert/zangeres zou misschien wel de moeite waard zijn. Hier en daar een partijtje een beetje oppoetsen en de kwaliteit van de zang opschroeven zou de opname op een heel ander nivo tillen. Maar goed, daar gaat het je niet om... Misschien een idee om een aantal van je opnames eens te selecteren en daar zoiets mee uit te halen, kijken wat daar uit komt :) Het voordeel van de moderne opnamespullen is dat je niet eindeloos hoeft te pingpongen met sporen. Zou dus gewoon moeten kunnen. Met een Tascam 4 sporen deckje zou je dat niet meer redden. Los nog van de kunst om dan zo te pingpongen dat de eindmix nog een beetje klopt. Hoe Zappa dat klaarspeelde met 4 sporen live opnames is me echt een raadsel. De live cd van het concert in Helsinki uit 73 of 74 is op 4 sporen tape opgenomen oorspronkelijk. Klinkt belachelijk goed, als je dat bedenkt!

Ernest01
23 januari 2013, 18:55
Mooi, deze typische "Gus-sound".
En blijf het knap vinden dat je in 1-1,5 uur zoiets in elkaar zet.
Teksten blijf ik geweldig vinden.
Zoals al is genoemd... een zangeres zou het plaatje helemaal compleet maken.

Muziek maken vergt dicipline, en dat heb je.... elke dag een liedje, knap.

Ik zet 'm nog eens op....

The Lo Lands
24 januari 2013, 07:50
Opdracht van LoLands volbracht. Of ik echt iedere maand iets ga posten? Maar goed, het begin is er.
Proficiat Gus, mission accomplished!!! Goed bezig en weer een bijzonder sfeervol nummer met zowaar in mijn beleving ook wat Oosterse invloeden. De gitaarmelodie zou net zo goed een sitar kunnen zijn :-) Toch ook hier weer wat Floyd achtige vibes. De zang had er van mij iets meer bovenop mogen liggen of ben je toch wat onzeker over je eigen zang kwaliteiten (eerlijke vraag modus aan)? Ik hoor hier ook wel wat Tom Waits achtige vocalen over dus misschien iets om mee te nemen naar een volgend nummer...

Elke maand een nummer en aan het einde van het jaar is jouw album klaar Gus.

Zelf heb ik ook leuk nieuws als ik even mag inbreken op jouw topic. Mijn eigen werk band Mister Jinx welke bestaan heeft van 2003 t/m 2007 gaat dit jaar weer de oefenruimte in om enkele optredens in Hoorn e.o. te gaan verzorgen! Daarnaast waren de heren zeer enthousiast over mijn instrumentale werk waar naar alle waarschijnlijkheid ook mee gewerkt gaat worden. Ik heb er zin in en zal jullie op de hoogte houden van de nog prille maar leuke ontwikkelingen!

Nu terug naar Gus!!

Groet, Mi Lo

Duhsjaak
24 januari 2013, 09:16
Hi
Even reageren op jullie posts! Ik ben daar erg blij mee.

@Stratman70
Ik weet niet of je vertrouwd bent met het begrip automatisch schrijven. Dat is een proces waarbij je je controle zoveel mogelijk uit handen geeft of uitschakelt. Je ziet in een moment van intense concentratie als het ware voor je wat je gaat doen. Dat is een heel urgent moment. En niet exact te timen.

Ik ben de trap opgehold, heb mijn koptelefoon opgezet en ben zonder te stemmen in de aanval gegaan. Een flink aantal mensen vinden die werkwijze eng, omdat je met divine powers zou knoeien of omdat je lagen van je onderbewustzijn zou aanboren waar je beter niet aan zou kunnen beginnen. Ik vind dat bijgeloof. Mijn God laat niet met zich fucken en mijn mystieke onderbewustzijn? Lekker belangrijk. Als ik iets echt geks schrijf, publiceer ik het niet.

André Breton (1896-1966) stond om die werkwijze bekend. Hij maakte daarbij niet zelden gebruik van drugs. Alles dat je met drugs kunt, kun je beter als je clean bent, is mijn stelling. De werkwijze is vooral ingezet voor surrealisme. Ik schrijf er gewoon verhalen mee.

Niet goed gestemd? Helemaal niet gestemd. Maar het lied is er en daar gaat het om.

@Scarface
Je hebt geen idee hoe knap ik het vind dat je de 'geheime sleutel' tot de tekst hebt gevonden. Ik heb de tekst geschreven voor een Canadees/Nederlands vriendinnetje, half zo oud als ik. Haar relatie ging na 8 jaar op de klippen. Zij maakte er een schattig folk achtig lied van. Maar het bleek too close for comfort, omdat ze iedere keer moest huilen als ze het zong. Dus ze gaf hem terug.
Als je de eerste twee coupletten 'hij' door jij/je vervangt, heb je de oorspronkelijke tekst.

@MichaelSS
Fijn dat je hebt geluisterd. Het is ook in feite erg afwijkend van de norm. Van wat nu gangbaar is. Dus je hoeft er niet van op te kijken als het niks voor je is. Ook muziek/smaak gaat in golven. Net als de bril van mijn vader. Ineens weer modern. Er is weer een nieuwe 'Nieuwe Romantiek' stroming aan het opstaan. Als dat doorzet, ben ik net de bril van mijn vader.

@Witterwit
Zal je eerlijk bekennen: Ik kan geen gitaar spelen en al helemaal geen sologitaar. De sologitaar vervult in mijn muziek dezelfde rol als de orkesten die rond 1960 op iedere opname te horen waren. Allemaal 'bedachte/gearrangeerde' vullers. Luister eens naar Summer Holiday van Cliff Richard. En daarna naar de take out zonder het orkest van Norrie Paramor. Dan weet je gelijk wat ik bedoel.
Dat het nummer in zijn huidige vorm al iets van 6 minuten duurt schijnt je niet te deren. Ik vat dat op als compliment.

Dank voor het luisteren allemaal!
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
24 januari 2013, 09:40
Hi
Deel 2
Moest er effe af.

@Lexvandoef
Dank voor het luisteren. Zie eerdere post. Ik zit qua smaak en uitvoering in één van de meer afwijkende hoeken van het spectrum, dus mijn muziek heeft een vrij hoog love it or hate it gehalte.

@Harald
Je bent vreselijk! Alleen als je The Beatles speelt ben ik niet jaloers op jouw gitaar virtuositeit. Je bent veel te streng voor jezelf. Het enige dat ik doe is dat ik het idee hoorbaar maak. Ik speel alles maar één keer, met alle missers en fouten van dien. We zijn hier ook net een stel wijven met zijn allen. Vrouwen met krullen willen handelbaar haar en vrouwen met steil haar willen krullen.
Ik zeg: Leve de verschillen. Ik geniet vreselijk van jouw muziek en kan alleen maar hopen dat jij ook plezier hebt als ik iets laat horen.

@Ernest01
Je bent een fijne gast. Wij hebben elkaar vanaf het begin 'verstaan' en ik denk dat dat wel zo blijft.
Dank voor je complimenten. Zeker van jou waardeer ik die extra.

@The Lo Lands
Leuk dat je hebt geluisterd en dank je voor de pluim.
Je klinkt erg enthousiast over de vooruitzichten van je band. Ik hoop zo dat je me even inseint als er ergens wordt gespeeld. Ik, als plaatsvervangend voorzitter van de fanclub, zou daar heel graag bij zijn.

@allen
Ik ben 62. En mijn stem is in rap tempo naar de kloten aan het gaan. Eerst was ik daar wel een beetje verdrietig over, maar ondertussen ben ik de schaamte voorbij. Geldt voor mijn adem ook. Ik gebruik mijn zuurstof ondertussen veel minder efficiënt, waardoor strofen die ik moeiteloos in één adem uitzong (en dan nog overhield) in tweeën moeten worden geknipt. Ik ga me er niet door laten tegenhouden. De pleuris voor de beperkingen: ik ga door zolang het leuk is. Ik gok er maar op dat dat nog even duurt.

Dank voor het luisteren en voor jullie support.
Vriendelijke groet, Gus

witterwit
24 januari 2013, 11:09
@Witterwit
Zal je eerlijk bekennen: Ik kan geen gitaar spelen en al helemaal geen sologitaar. De sologitaar vervult in mijn muziek dezelfde rol als de orkesten die rond 1960 op iedere opname te horen waren. Allemaal 'bedachte/gearrangeerde' vullers. Luister eens naar Summer Holiday van Cliff Richard. En daarna naar de take out zonder het orkest van Norrie Paramor. Dan weet je gelijk wat ik bedoel.
Dat het nummer in zijn huidige vorm al iets van 6 minuten duurt schijnt je niet te deren. Ik vat dat op als compliment. het is ook een compliment.

Duhsjaak
25 januari 2013, 16:39
Hi Wtterwit
Dank je wel vriend.

Vriendelijke groet, Gus

Fusion
27 januari 2013, 17:17
Je pluspunten zijn iig je gitaargeluid (das best goed te noemen!) en je teksten. Verder geldt mijn commentaar op je vorige liedje hier ook een beetje: meer variatie mag best (je stijl van gitaarlijnen neerzetten lijkt overigens wel heel erg op dat van t vorige liedje)!! Zeker in de drum.

Neem je de gitaar direct in op, of op de ouderwetse manier met versterker en microfoon?

Duhsjaak
27 januari 2013, 17:38
Hi F
Ik weet nog niet zo zeker om meer variatie wel gewenst is. De barokke muziek is een kale vorm van muziek. Franje leidt af van de essentie. Of je de zwarte versie nou neemt waar Mr. Fingers een deel van zijn inspiratie vandaan haalt of de witte versie waar mijn roots liggen. In beide gevallen net voor de Beatles.

De drums heb je zeker een punt. In 9 van de 10 gevallen zet ik gewoon drums #1 van mijn Boss ding aan. Ik doe ongeveer alles op tijd te besparen.

Gitaar gaat in de ART buizenvoorversterker. Deze wordt clean gehouden voor de ritme partijen en qua gain gekieteld voor de solo. Echo van 0,5 seconde, verder geen pedaaltjes/effecten. De ART gaat in de BOSS BR1200. Opnemen maar.

Ook daarin uiterste eenvoud.
Voilà!!!
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
27 januari 2013, 17:39
Het schreeuwt om een Coral/Danelectro sitar :D Ga een bandje beginnen Gus, echte drummer. (het IS toch een ritme box?) Podium op.
Volgens mij kan dat verbazend leuk uitpakken.

Duhsjaak
28 januari 2013, 10:20
Hi
@Pepe
Dat van die sitar is een terugkerende associatie, dus misschien moet ik daaraan/daarmee iets doen.

Een bandje beginnen? Dat lijkt me een beetje minder. Net als de Stones een soort AOW huisband worden? Nee, dat moest ik maar aan jongere gasten overlaten. Ik heb toch wel een flink aantal meelijwekkende voorbeelden gezien van stoere ouwe helden die nog zo nodig weer een plaats op het podium opeisten. Soms is genoeg gewoon genoeg.

De ritmebox: Wat je misschien een beetje op het verkeerde been heeft gezet, is dat het een ritme box is, die ik aanvul met maracas en tamboerijn. Toen ik nog wel in bandjes zat werd dat veel gedaan. Sir Douglas Quintet hadden zelfs een maracasspeler. Hoef je nu niet meer mee aan te komen, alhoewel ik dat nog met enige regelmaat op heb staan. Ik heb nu een andere boxdrummert. Even de bedrading regelen en hij kan aan het werk.

Ik geloof wel dat de tijd een beetje rijp is voor de zoveelste 'nieuwe romantiek' golf.
Na de hippies, de new wave, Talk Talk, U2 (beginperiode), Jeff Buckley..... Nu (bij stel jezelf voor) Mr. Bruut uit België. In Mr. Bruut geloof ik om die reden 100%. Zelfs 'de nieuwe romantiek' klinkt als zowat romantisch (smiley).

Thanks!
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
28 januari 2013, 11:17
Ik ben de laatste die iemand tegenstribbelend een sinaasappelkistje op zal duwen en dat uitgeblust cq gerangeerd of domweg terend op vergane glorie, soit... maar het adagium dat leeftijd iets te doen heeft met podium legitimatie....
Pete Townshend kon dan wel zingen dat ie liever dood ging dan oud worden... hij zwaait nog vrolijk zijn molenwieken dus blijkbaar heeft oud niet alles te maken met leeftijd.

Dit is goed!



http://www.youtube.com/watch?v=O5rig0Ld3bw

Duhsjaak
28 januari 2013, 14:52
Precies: Dit is retegoed! Dit is wat ik bedoelde met onder 'Stel je voor'.
Vriendelijke groet, Gus

Scarface
28 januari 2013, 17:40
Hoi Gus,

Ik heb het nummer nog meerdere keren beluisterd. Dit nummer heeft echt potentie. Fijn te horen dat het nummer oorspronkelijk is geschreven voor een vrouwelijke stem...zit het toch goed met mijn gevoel. Keep up the good work.

Groet,
Marco

Duhsjaak
30 januari 2013, 05:30
Hoi Gus,

Ik heb het nummer nog meerdere keren beluisterd. Dit nummer heeft echt potentie. Fijn te horen dat het nummer oorspronkelijk is geschreven voor een vrouwelijke stem...zit het toch goed met mijn gevoel. Keep up the good work.

Groet,
Marco


Hi Marco
Het gegeven dat ik mij meer componist dan gitarist voel is hiermee maar weer treffend an het licht gebracht.
Ik verbeeld mij dat ik redelijk open ben, toch zou ik niet uit eigen beweging met dat vrouwelijk standpunt naar voren zijn gekomen. Het verraste mij enorm dat dat zo vroeg in het hele proces dat punt eruit werd gepikt.

Heel positief verrast bedoel ik daarmee. Het kijken door de ogen van een ander is een belangrijk punt in het proces van verhalen vertellen. En, als puntje bij paaltje komt, dat is toch wat we aan het doen zijn?
Ik was heel blij met je bijdrage! Thanks.

Vriendelijke groet, Gus

pasqual
30 januari 2013, 07:59
Hoi Gus, ik heb lang gewacht met een "recentie" maar ik heb het lied nu een aantal keren geluisterd. Als compositie kan ik het zeker waarderen en tekstueel (is dit een woord?) is het (weer) lekker eigenwijs. Over je zang is al veel geroepen. Ik denk dat het potentieel van het lied er echt uitkomt als er veel meer tijd wordt besteed aan de opname, misschien met iemand erbij en de zang door een andere zanger(es).
Als we in ogenschouw nemen dat je het lied in een record tempo hebt opgenomen, is het eigenlijk een topprestatie te noemen.

Heffie
2 februari 2013, 15:31
Ik heb er van genoten, Gus. Lekker verfrissend om te horen. Meer heb ik er eigenlijk niet over te melden. Behalve dat je er zo meer mag posten :)

grayfink
2 februari 2013, 17:35
Hij is weer fijn. De kritiekpunten zijn al genoemd. Keep 'em coming zou ik zeggen.
Sterker nog, dat heb ik net gezegd.

Duhsjaak
2 februari 2013, 19:52
Hi
Dank voor jullie reacties. Erg leuk te lezen dat veel mensen er wel wat in zien. En dat de meesten van mening zijn dat het door een vrouw moet worden gezongen.
Ik kan daar de lol wel van inzien.

Ik ga daarom het lied weggeven. Kijk naar het hoe of wat onder:
Tegenspreken mag wèl!

Vriendelijke groet, Gus

Bloem
25 maart 2013, 13:32
Ik ga mijn stem eens op dit lied loslaten, ook ik vindt het erg leuk, dus wie weet, wordt vervolgd.... :)

Duhsjaak
26 maart 2013, 07:13
Hi Bloem
Reuze leuk dat je er een poging mee gaat wagen. Alleen de gedachte al geeft mij alweer een hoop energie + inspiratie.

Ik wens je heel veel plezier ermee toe, want alleen de dingen waarin we lol hebben worden een succes. Ik veronderstel dat je ook 'Tegenspreken mag wèl' hebt gelezen?
Het lied is nu officiëel van jou. Ik hoop dat je er wat mee verdient. Dat verdien je wel. Toi toi toi.
Vriendelijke groet, Gus

JimiDylan
27 maart 2013, 08:48
Hey Gus! Ik vind het vet, het heeft echt een 'vintage-vibe', moet een beetje denken aan de eerste platen van floyd en blue cheer. Heel erg tof! En om dan maar even in jouw stijl af te sluiten,

Vriendelijke groet, Nick

Duhsjaak
27 maart 2013, 09:07
Hi JD
Dank je voor het luisteren en het compliment. De eerste incarnatie (met Syd Barrett) hoor ik vaker. Zo zie je maar dat het lastig is om uit te dokteren wat je invloeden zijn.

Strikt genomen is het een cover. IK heb het lied afgelopen weekend lock, stock, and barrel overgedragen aan Bloem. Weggegeven. Als je dat vreemd vindt: When a man loves a woman is ook niet geschreven door de chauffeur van Percy Sledge. En toch staat zijn naam eronder en strijkt hij al een leven lang een prima hoeveelheid royalties orover op.\

Kijk, dat gun ik Bloem ook.
Ik hoop, dat je ook naar haar en mijn recentere werk blijft luisteren. Misschien ben jij dan straks wel een invloed van mij.....
Vriendelijke groet, Gus