PDA

View Full Version : Twee kanalen versterker



Mobassintheplace
21 januari 2013, 23:28
Hallo,

Misschien is dit een rare vraag voor sommige, maar ik ben me sinds kort aan het verdiepen in versterkers. Ik wil een nieuwe uitkiezen dus ik wil graag wat informatie opzoeken voordat ik iets ga kopen.

Deze vraag gaat over de kanalen. De versterker heeft twee kanalen. Ik krijg er een footswitch bijgeleverd. Is het mogelijk om bijv. in kanaal één een clean sound te ''saven'' en in kanaal twee een crunch/overdrive sound te ''saven''. Zodat ik met de footswitch kan switchen tussen de kanalen en de clean en crunch/overdrive sound.

Bijv. Ik speel een heel nummer clean in kanaal één en bij de solo wil ik ff wat crunch erbij dus dan switch ik naar kanaal twee.

Het gaat om de Marshall Haze 15.

muziekschuur
21 januari 2013, 23:42
Dan heb je twee EQ secties nodig. Die heeft de HAZE niet. In de praktijk boetseer je de crunch met wat extra pedalen.... En verander je zo de EQ enigzins. Dus de eq van de HAZE stel je in op je gewenste clean. Daarna ga je naar het LEAD of Crunch kanaal.. (Hoe je het wil noemen). En trapt daarna nog es een tube screamer of iets naar keuze in.. Die verandert dan met de knoppen op je tube screamer de eq.... E.e.a. is gewoon doen.... En dan kom je er achter of e.e.a. voor jou werkt... (vast wel).

FruscianteFan
21 januari 2013, 23:48
Volgens mij is wat je zegt juist de essentie van twee kanalen hebben: de ene staat clean en de ander op crunch en daartussen kun je schakelen.

Wel opletten dat het 'tweede kanaal' niet slechts een boost is waar je niks aan kunt instellen. Geen idee overigens hoe dat met de Haze 15 zit.

Mobassintheplace
21 januari 2013, 23:55
Dan heb je twee EQ secties nodig. Die heeft de HAZE niet.

Wat heeft het nut van twee kanalen dan? Volgens mij snap ik de bedoeling van twee kanalen niet echt. Kan je me uitleggen want je met twee verschillende kanalen kan doen?

Plant
22 januari 2013, 00:06
In feite splitst het gitaarsignaal vanaf de ingang en krijg je 2 signaal 'paden', de zgn. channels. De een gaat rechtstreeks een toon- en volumeregeling in en that's it (clean channel). De ander gaat door een intelbare vervormer en daarna een andere toon- en volumeregeling in (overdrive channel). Na de beide toonregelingen komt een keuzeschakelaar voor een van beide (clean of overdrive).

Het gebeurt bij goedkope versterker ook wel dat de kanalen zelfs de toonregeling delen, dan zit de keuzeschakelaar tussen clean en overdrive nog voor de toonregeling. Maar dan moet je een een compromis sluiten om met alleen omschakelen tussen clean en overdrive in beide gevallen een acceptabel geluid te krijgen.

edit: of de Haze 15 goedkoop is weet ik niet, maar die deelt dus idd de toonregeling. Je schakelt dus alleen tussen wel of niet vervormd en je moet de toonregeling dus zo instellen dat zowel clean als overdrive naar tevredenheid klinkt (als dat mogelijk is).

Mobassintheplace
22 januari 2013, 00:12
En wanneer gebruik je kanaal 1 en wanneer kanaal 2?

Volgens mij wat ik wil is niet mogelijk. Op de versterker zitten ook ingebouwde effects. Dus kanaal 1 clean met wat delay en kanaal 2 met crunch en wat effects en daarin tussen switchen.

Plant
22 januari 2013, 00:26
channel 1 clean (of lichte drive met de volume flink open), channel 2 overdrive.
De toonregeling en effekten worden allemaal gedeeld bij clean en overdrive voor zover ik kan zien.

Liquid_Metal
22 januari 2013, 08:06
Dan heb je twee EQ secties nodig. Die heeft de HAZE niet. In de praktijk boetseer je de crunch met wat extra pedalen.... En verander je zo de EQ enigzins. Dus de eq van de HAZE stel je in op je gewenste clean. Daarna ga je naar het LEAD of Crunch kanaal.. (Hoe je het wil noemen). En trapt daarna nog es een tube screamer of iets naar keuze in.. Die verandert dan met de knoppen op je tube screamer de eq.... E.e.a. is gewoon doen.... En dan kom je er achter of e.e.a. voor jou werkt... (vast wel).

Dat hoeft absoluut niet. Er zijn zat tweekanaals versterkers met gedeelde EQ. Bijvoorbeeld de ENGL Fireball (hoewel deze nog wel een midboost heeft). Bij zo'n versterker gebruik je het clean kanaal voor clean en het lead kanaal voor solo's of zwaarder werk (rock, metal, etc). Afhankelijk van je smaak kan dat best met gedeelde EQ. Dat moet je dus gewoon gaan testen.