PDA

View Full Version : Chinese Gibsons replica's en ESP Ken Lawrence kado!



Superdre
21 januari 2013, 22:13
Omdat ik vrij nieuw ben binnen gitaarfora, heb ik mijn vraag eerst gepost op 'gitaarforum.nl' maar dat schijnt niet echt te werken, niemand reageert nml... Blijkbaar moet ik hier zijn ;)

Ik val maar direct met de deur in huis:

Voor mijn zwager die helemaal Metallica-fan is, wilde ik een ESP replica kado doen voor zijn verjaardag. ESP Ken Lawrence. Prachtig gitaar. Hij speelt zelf niet, helaas, maar vind het denk ik wel gaaf om een gitaar aan zijn muur te hebben tussen al zijn platen, dus wil ik hem daarmee verrassen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik uit bij een aantal Chinese websites. En tot mijn verbazing zag ik een ongelooflijk brede collectie aan (replica) Gibson gitaren.. call me stupid, maar ik was hier niet van op de hoogte.

Mijn eerste reactie is natuurlijk, dat kan vast niet wat zijn en je wordt genaaid waar je bij staat, maar na wat onderzoek en wat lezen hier en daar schijnt dat deze gitaren best nog wel goed zijn en voor een lage prijs. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb wel e.e.a. gelezen hier op het forum, maar niet echt iets concreets van mensen die er zo één gekocht hebben. (of ik lees er volledig overheen)

Voordat ik een Ken Lawrence replica en een neppert Gibson voor mezelf (want vind het stiekem zelf ook wel leuk) importeer uit China, wil ik wel zeker zijn dat ik geen 5 kilo papier in een gitaardoos krijg invoerrechten moet betalen etc etc.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Hendriks
21 januari 2013, 22:20
Op dit forum is iedereen zeer enthousiast over chinese Gibsons , dus krijg je hier vast veel reacties.

muffstuff
21 januari 2013, 22:26
Volgens mij niet legaal om dit te doen. Ik weet ook niet of je btw over de echte verkoopwaarde zal moeten betalen
:seriousf:

macwilliams
21 januari 2013, 22:38
Was er niet vorig jaar een "forumlid" die die dingen importeerde en ging verkopen op marktplaats?
Iets met retail, pirate heaven ofzo. Ik wens lui die dat soort acties doen echt wel het allerbeste in het leven toe!
Koop gelijk een mooie Bolex voor om de pols en wikes voor aan je voeten.

arcane
21 januari 2013, 22:47
Op dit forum is iedereen zeer enthousiast over chinese Gibsons , dus krijg je hier vast veel reacties.

Inderdaad, daar ga je veel vrienden mee maken.

Midwolda
21 januari 2013, 23:04
Wel jammer dat het iets is van de laatste jaren... komt voor mij te laat.
Heb nu vijf ouwe Gibsons aan de muur, maar dat hadden dus ook vijftig spiksplinternieuwe Gibsuns kunnen zijn!

:eek:

Mitch
21 januari 2013, 23:08
Echt fans ga je hier niet tegenkomen. Of het nou voor eigen gebruik is of niet, je koopt nep. En mocht je 'm na een jaartje zat zijn, breng je nep koopwaar op de tweedehandsmarkt. Jij verkoopt 'm met een duidelijke disclaimer dat 't nep is, de volgende koper probeert nummer drie op te lichten. Die verantwoordelijkheid draag je wel met je mee, vind ik.
Als je voor weinig een redelijke gitaar wil hebben kan ik dat prima begrijpen. Als je voor weinig een gitaar wil hebben met Gibson op de kop dan kan ik daar geen enkel begrip voor opbrengen.

mesaman
21 januari 2013, 23:17
Gewoon kansloos, word ik niet vrolijk van hoor.

krijgt van mij geen goedgekeurd sticker!

Hotpepper01
21 januari 2013, 23:17
Doe het niet. Je weet van tevoren dat het fake gitaren zijn, look-alikes die door een stel hard werkende chinezen die weinig verdienen in elkaar zijn gezet omdat er klanten zijn die bereid zijn dat te kopen. Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten of je je daar mee inlaat of niet. :stop:
Waar ik me persoonlijk het meeste aan stoor zijn mensen die - ondanks dat ze weten dat hun gitaar fake is - ze hem vervolgens voor echt door willen laten gaan en er dan ook nog een prijs voor durven vragen als ware het een echte. :angry:

Superdre
21 januari 2013, 23:20
Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp jullie volkomen ;)

Het is, zoals ik zei, begonnen omdat ik mijn zwager graag een gaaf kado wil doen. Het is een lopende encyclopedie, weet werkelijk alles over rock/metal. Hij heeft zo'n beetje alles wat je als Metallica fan maar kunt wensen (ja, zelfs het monopolie spel) dat het mij juist zo leuk lijkt (ook al speelt hij niet) die fantastische ESP Ken Lawrence kado te doen, zodat hij deze tussen zijn platen kan hangen. Hij speelt zelf niet, dus hoeft hij ook alleen maar aan de muur te hangen. Daarom ben ik dus op zoek naar een replica. Ik zou ook zo'n bouwpakket kunnen kopen en zelf aan het knutselen gaan, maar dat is me dan ook weer teveel moeite ;-)

soundbound
21 januari 2013, 23:52
Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp jullie volkomen ;)

Dat is een coole zin!

Scarface
22 januari 2013, 00:05
Echt fans ga je hier niet tegenkomen. Of het nou voor eigen gebruik is of niet, je koopt nep. En mocht je 'm na een jaartje zat zijn, breng je nep koopwaar op de tweedehandsmarkt. Jij verkoopt 'm met een duidelijke disclaimer dat 't nep is, de volgende koper probeert nummer drie op te lichten. Die verantwoordelijkheid draag je wel met je mee, vind ik.
Als je voor weinig een redelijke gitaar wil hebben kan ik dat prima begrijpen. Als je voor weinig een gitaar wil hebben met Gibson op de kop dan kan ik daar geen enkel begrip voor opbrengen.


En zo is het fake is fake...:stop:

Zo van ik wil wel,maar ik kan niet...eigenlijk..och laat ook maar.
Er zullen altijd mensen zijn die zulke troep blijven kopen,daarom leeft die handel ook.

Groet,
Marco

kassie
22 januari 2013, 03:15
Ik blijf me nog steeds verbazen over de goodwill van Gibson hier op het forum. Waarom? Het zijn gewoon gewiekste zakenmensen die maar één doel voor ogen hebben. Maximaliseren van winst ongeacht de kosten voor mens en milieu. Niets minder dan de chinezen.

Gibson kwaliteit holt hard achteruit.. restpartijen hout, toasted maple... bij gebrek aan beter (lees illegale houtkap). Al die modellen en uitvindingen van de Les Paul tot en met de PAF zijn allemaal bedacht door andere mensen maar door Gibson tegen een schappelijk prijsje opgekocht en gepatenteerd, waarna er flink aan verdiend is. Epiphone een topmerk van welleer, opgekocht, leeggezogen en weggezet als derderangs merkje dat low budget modellen kan en mag maken. Terwijl Gibson toch de eerste modellen van Epiphone gekopieerd heeft. Die jazz bakken. Het maakt me dus geen zak uit of er met Gibson hetzelfde gebeurt door de Chinezen.

Overigens is er ook niets tegen de wet om een cheapo gitaar te kopen en daar zelf Gibson op te plakken. Als je dat zelf wil. Doorverkopen als een clone ook niet. Liever een gitarist op een nepperd, dan een rijke advocaat met een originele collectie aan de muur om zijn verzameldrang te stillen. Btw de meeste chinese clones zijn qua design en materiaal niet bepaald accuraat, of er nu Gibson op staat of niet.

Kingfisher
22 januari 2013, 08:48
Ik heb hier zo'n Gibsun aan de muur hangen. 249 USD incl shipping costs. Kwam 2 weken later aan dan gepland. Was ook niet helemaal volgens het fotootje op het internet (eerder zwart ipv tobacco). Van ver lijkt het inderdaad op een supreme, van dichtbij is er echt niemand die gaat geloven dat het geen plastick is.
Het geluid is best ok, tenminste als je wil raggen. Speelbaarheid is bagger: intonatie is te doen, maar de frets zijn slecht afgevijld aan de kantjes.
Maar als muurdecoratie is ze ok. Ooit verzaag ik ze in reepjes, als kunstwerk.

Mitch
22 januari 2013, 08:50
Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp jullie volkomen ;)

Het is, zoals ik zei, begonnen omdat ik mijn zwager graag een gaaf kado wil doen. Het is een lopende encyclopedie, weet werkelijk alles over rock/metal. Hij heeft zo'n beetje alles wat je als Metallica fan maar kunt wensen (ja, zelfs het monopolie spel) dat het mij juist zo leuk lijkt (ook al speelt hij niet) die fantastische ESP Ken Lawrence kado te doen, zodat hij deze tussen zijn platen kan hangen. Hij speelt zelf niet, dus hoeft hij ook alleen maar aan de muur te hangen. Daarom ben ik dus op zoek naar een replica. Ik zou ook zo'n bouwpakket kunnen kopen en zelf aan het knutselen gaan, maar dat is me dan ook weer teveel moeite ;-)
Nee, nou laat je de helft weg. Je wilde voor jezelf een nep Gibson bestellen. Dan hoef je hier niet op sympathie te rekenen. Denk er nog eens goed over na wat je precies wil doen. Het is en blijft fout.


Ik blijf me nog steeds verbazen over de goodwill van Gibson hier op het forum. Waarom? Het zijn gewoon gewiekste zakenmensen die maar één doel voor ogen hebben. Maximaliseren van winst ongeacht de kosten voor mens en milieu. Niets minder dan de chinezen.

Gibson kwaliteit holt hard achteruit.. ......bla......

Overigens is er ook niets tegen de wet om een cheapo gitaar te kopen en daar zelf Gibson op te plakken. Als je dat zelf wil. Doorverkopen als een clone ook niet. Liever een gitarist op een nepperd, dan een rijke advocaat met een originele collectie aan de muur om zijn verzameldrang te stillen. Btw de meeste chinese clones zijn qua design en materiaal niet bepaald accuraat, of er nu Gibson op staat of niet.
Gibson slecht, rijke mensen slecht, blabla, dus Chinezen die een merk kopiëren en daar met massameuk geld aan verdienen zijn goed. Heel logisch geredeneerd! Je verhaal over Gibson en Epiphone is historisch correct, maar er is ook zoiets als economie hè? Als Epi destijds zo goed was en Gibson zo slecht, waarom is het dan niet andersom gegaan? En Fender die Gretsch koopt, is dat reden om dan maar chinese Fenderkopieën te gaan kopen? Je redeneringen raken kant noch wal.
Wat je ventileert is je mening, maar die heeft weinig in te brengen tegen wet- en regelgeving. Iets voor eigen gebruik hebben of iets importeren zijn alweer twee verschillende dingen.

Scarface
22 januari 2013, 08:52
@kassie

Ik ben liever een rijke advocaat met een originele collectie aan de muur...

Maar volgens mij gaat hier niet alleen om Gibson…

Wat mij betreft gaat het over imitatie in het algemeen. Waar gaat het om bij imitatie…dat je iets koopt wat in veel gevallen als twee druppels water op het origineel lijkt en dat dan weer vaak voor een vele lagere prijs…dus geld,daar gaat het om.

Wat je van een fabrikant als Gibson vind moet jezelf weten,ik ben tegen imitatie in het algemeen. Deze handel is zo illegaal als de pest. De mensen die deze rommel in elkaar moeten zetten werken onder nog erbarmelijke omstandigheden dan als bij de producent van het origineel(met name in Azie). Vaak worden imitaties aangeboden die niet van echt te onderscheiden zijn maar wel als origineel worden verkocht. Zo onschuldig als een imitatie gitaar van Gibson,Fender,of Esp ook lijkt het zit veel dieper en gaat nog verder. Denk maar aan de medische wereld,luchtvaartindustrie enz. enz..hier heb je ook te maken met imitatie.. en dit kan dan weer vergaande gevolgen hebben.

Wil hier verder geen lang verhaal ophangen..

Maar stel je eens de vraag: Waarom koop je imitatie ??

Groet,
Marco

johanh
22 januari 2013, 09:03
Jij verkoopt 'm met een duidelijke disclaimer dat 't nep is, de volgende koper probeert nummer drie op te lichten. Die verantwoordelijkheid draag je wel met je mee, vind ik.

Dit is naar mijn mening dus niet het geval.
Als ik mijn auto verkoop, moet ik dan aan de nieuwe bestuurder gaan vragen of hij nooit door rood gaat, of hij zich wel netjes aan de snelheid houd en of hij nooit met alcohol op achter het stuur kruipt.

En als hij dan iemand dood rijd met mijn oude auto, moet ik mij dan verantwoordelijk voelen.
Nee dus...

Als jij dat ding verkoopt met duidelijk erbij vermeld dat het hier om een kopie gaat is er niks mis mee.
Wat de ander er daarna mee doet is aan hem.

Nu ben ik wel van mening dat die dingen zo en zo niet op de markt horen.
Zeker niet als de naam zelfs niet van echt te onderscheiden is.

gr
Johan

Napoje
22 januari 2013, 09:24
Stuur ze eens een mailtje of je er een zonder logo kan krijgen. Klaar.

stijnkenens
22 januari 2013, 09:41
Staat er hier op het forum eigenlijk al een goede review van zo'n Gibson kloon?

Zo niet: aankopen die handel en neer pennen die handel: ofwel afbreken, maar als het toch goed is, dan mag je dat ook schrijven !

Ik ben er eigenlijk zeer benieuwd naar, iedereen blaast hier hoog van de toren dat het niet mag, maar wie heeft ze al in het echt gezien en wie heeft ze vergeleken?



s.

ruudjes
22 januari 2013, 09:54
youtube:
http://youtu.be/X3S3nPS9Vzo Wat ik me afvraag is hoe ze voor deze prijs deze gitaren kunnen bouwen. Kan niet alleen het arbeidsloon zijn. De gebruikte houtsoorten zijn ook niet goedkoop.

benwave
22 januari 2013, 09:58
. Jij verkoopt 'm met een duidelijke disclaimer dat 't nep is, de volgende koper probeert nummer drie op te lichten. Die verantwoordelijkheid draag je wel met je mee, vind ik.
.

Zeg Mitch dit is zeker een grapje of niet ?
Sinds wanneer zijn wij in Nederland verantwoordelijk voor de daden van een ander.

Mr.Fingers
22 januari 2013, 10:03
Wettelijk niet, maar de meeste niet-ingedroogde pisvlekken hebben nog wel zo iets dat heet "geweten".

benwave
22 januari 2013, 10:09
Wettelijk niet, maar de meeste niet-ingedroogde pisvlekken hebben nog wel zo iets dat heet "geweten".

Ach zolang je met dat zelfde goede geweten Fender decals plakt geeft het niet hè meneer Fingers ?
Over pisvlekken en principes gesproken.

Rinze
22 januari 2013, 10:10
Ik heb geen nepGibsun, ook geen echte Gibson. Merken zeggen mij persoonlijk erg weinig (heb een paar redelijk prijzige merkgitaren waar ik nooit op speel terwijl mijn werkgitaren allemaal onder de 500 euro hebben gekost inclusief mods :dontgeti:) en ik snap best dat fabrikanten beschermd moeten worden. Maar de verontwaardiging over dit specifieke onderwerp gaat wel erg ver, het is meer een soort religieus dogma.

Ik krijg sowieso soms het idee dat als ik alles moet geloven wat hier geschreven wordt iedereen hier roomser is dan de paus. Niemand die software of films downloadt, eens wat zwart bij verdient, een zwart betaalde werkster of schoonmaakster in dienst heeft, vreemd gaat, de hond een schop geeft, een paar flinke verslavingen erop na houdt, dat soort shit? En niemand heeft hier nephorloges, nepIPads, nepmerkkleding of wat je nog maar meer kunt bedenken :???: Ik geloof er geen reet van. En nee, dat is allemaal niet hetzelfde maar het zijn stuk voor stuk handelingen waar we ons ook heel druk over zouden kunnen maken en die statistisch gezien veel voorkomen, dus hoogstwaarschijnlijk ook onder de populatie hier. Maar ik hoor er niemand over. Dus waar komt deze - in mijn ogen ietwat selectieve - verontwaardiging over Gibsuns vandaan? Ik hoef de specifieke redenen echt niet meer te horen, die zijn al vaak genoeg voorgekauwd. Boeit me voor geen meter. Wat ik wel eens wil weten is waarom het hier de consensus is dat we ons nu juist hier zo vreselijk druk om moeten maken en er elke keer weer een meute de stouterik in hoek moet jagen.

Bovenstaande rant zal wel weer niet goed gelezen worden maar I don't give a fuck.

@ Stijnkenens: Bass Blom heeft trouwens destijds van Orpheo twee Gibsuns gekocht en die waren niet best. Nu had Orph daar ook zijn zakmes op los gelaten geloof ik.. En ik meen dat er ook al eens iemand een vergelijkende opname heeft gepost van een Gibson en een Gibsun maar ik weet niet meer wie.

benwave
22 januari 2013, 10:18
Ik heb geen nepGibsun, ook geen echte Gibson. Merken zeggen mij persoonlijk erg weinig (heb een paar redelijk prijzige merkgitaren waar ik nooit op speel terwijl mijn werkgitaren allemaal onder de 500 euro hebben gekost inclusief mods :dontgeti:) en ik snap best dat fabrikanten beschermd moeten worden. Maar de verontwaardiging over dit specifieke onderwerp gaat wel erg ver, het is meer een soort religieus dogma.

Ik krijg sowieso soms het idee dat als ik alles moet geloven wat hier geschreven wordt iedereen hier roomser is dan de paus. Niemand die software of films downloadt, eens wat zwart bij verdient, een zwart betaalde werkster of schoonmaakster in dienst heeft, vreemd gaat, de hond een schop geeft, een paar flinke verslavingen erop na houdt, dat soort shit? En niemand heeft hier nephorloges, nepIPads, nepmerkkleding of wat je nog maar meer kunt bedenken :???: Ik geloof er geen reet van. En nee, dat is allemaal niet hetzelfde maar het zijn stuk voor stuk handelingen waar we ons ook heel druk over zouden kunnen maken en die statistisch gezien veel voorkomen, dus hoogstwaarschijnlijk ook onder de populatie hier. Maar ik hoor er niemand over. Dus waar komt deze - in mijn ogen ietwat selectieve - verontwaardiging over Gibsuns vandaan? Ik hoef de specifieke redenen echt niet meer te horen, die zijn al vaak genoeg voorgekauwd. Boeit me voor geen meter. Wat ik wel eens wil weten is waarom het hier de consensus is dat we ons nu juist hier zo vreselijk druk om moeten maken en er elke keer weer een meute de stouterik in hoek moet jagen.

Bovenstaande rant zal wel weer niet goed gelezen worden maar I don't give a fuck.

@ Stijnkenens: Bass Blom heeft trouwens destijds van Orpheo twee Gibsuns gekocht en die waren niet best. Nu had Orph daar ook zijn zakmes op los gelaten geloof ik.. En ik meen dat er ook al eens iemand een vergelijkende opname heeft gepost van een Gibson en een Gibsun maar ik weet niet meer wie.

+100 .....................

HaroldA
22 januari 2013, 10:27
Het importeren van nep-merkwaar is strafbaar. Ik hoop dan ook dat de douane een keer haar werk doet en de nep-ESP en/of Gibsun vernietigt en dat de boete het enige is wat aan gaat komen.

Zal wel weer niet.

zoon van Piet
22 januari 2013, 10:35
Epiphone een topmerk van welleer, opgekocht, leeggezogen en weggezet als derderangs merkje dat low budget modellen kan en mag maken. Terwijl Gibson toch de eerste modellen van Epiphone gekopieerd heeft. Die jazz bakken. Het maakt me dus geen zak uit of er met Gibson hetzelfde gebeurt door de Chinezen.

[Miereneukmodus aan]
Omdat dit even later ook nog als 'historisch correct' aangemerkt wordt, moet ik als ouwe jazzbak toch effe reageren. Orville himself zette een arched top op een gitaar, toen de familie Stathopoulos nog op de loop was voor de Turken. En Loydd Loar gaf Gibson de fameuze f-gaten. Epihone was een waardig tegenhanger, maar de innovaties van het bedrijf liggen vooral op het gebied van pickups en versterking. Het had overigens niet andersom kunnen gebeuren, omdat G toen al een goed gerund bedrijf was, met aandeelhouders en directie etc, terwijl die Stathopoulossjes een familiebedrijf hadden, met alle ruzie (vnl tussen Frixo en Epi)van dien tot gevolg.
Dat het merk nu als derderangs leeggezogen etiketje op bijna dezelfde gitaren zit als waar dit topic over gaat.. Helemaal waar.

snaarplukker
22 januari 2013, 10:45
Bron: Belastingdienst.

Uitzondering
Het invoeren van nagemaakte artikelen is verboden, tenzij er sprake is van een zeer kleine hoeveelheid voor eigen gebruik. In de tabel hieronder staat welke hoeveelheid (volgens de richtlijn van het Openbaar Ministerie) maximaal wordt beschouwd als voor eigen gebruik. Als de Douane per goederensoort meer aantreft dan in de tabel hieronder, dan neemt de Douane alle goederen van die goederensoort in beslag. En u krijgt een boete.

Tabel: Hoeveel namaakgoederen mag ik maximaal meenemen voor eigen gebruik?
Soort goed
Maximale hoeveelheid
Opmerkingen

Horloges
3 stuks


Parfums /
Eau de toilette
250 ml


Beeld- en geluidsdragers
met uitzondering
van master(s)
3 stuks/dragers
Verschillende titels
Een dvd met 3
verschillende films
geldt als 3 dragers

Datadragers
Geen


Overige
goederen
3 stuks/paar



Let op!

Deze uitzondering geldt alleen als u de goederen zelf meeneemt als reiziger. Komen nagemaakte goederen per post- of koeriersbedrijf in Nederland aan, dan worden de nagemaakte goederen in beslag genomen en kunt u worden vervolgd.


Dus je moet ze dan wel zelf uit China halen.

HaroldA
22 januari 2013, 10:51
Bron: Belastingdienst.

En ik doel dan specifiek op dit stukje:


Deze uitzondering geldt alleen als u de goederen zelf meeneemt als reiziger. Komen nagemaakte goederen per post- of koeriersbedrijf in Nederland aan, dan worden de nagemaakte goederen in beslag genomen en kunt u worden vervolgd.

Eigenlijk wel apart dat als je er zelf bij bent dat je ineens wel 3 nep-gitaren mag importeren.

Hotpepper01
22 januari 2013, 10:54
Het invoeren van nagemaakte artikelen is verboden, tenzij er sprake is van een zeer kleine hoeveelheid voor eigen gebruik.

Ik heb dat nooit gesnapt. Het is dus wel toegestaan om 3 namaak horloges in te voeren, maar een namaak gitaar mag (terecht) niet. Overigens vind ik er een verschil zitten tussen een replica en namaak. Voor mij is een replica iets wat gemaakt is om zo veel mogelijk op de echte te willen lijken zonder door te willen gaan als echt en waarbij ook duidelijk is aangegeven is dat het om een replica handelt. Namaak is "voor echt door willen gaan"..
Ik heb wel een aan de douane gevraagd waarom het legaal is om een replica porsche 356 te mogen invoeren een een namaak horloge niet....
Eeehhhhh, dat weet ik ook niet was het antwoord toen.

HaroldA
22 januari 2013, 10:56
Het invoeren van nagemaakte artikelen is verboden, tenzij er sprake is van een zeer kleine hoeveelheid voor eigen gebruik.

... als je ze zelf mee neemt. Per post is altijd verboden.

Hotpepper01
22 januari 2013, 10:58
... als je ze zelf mee neemt. Per post is altijd verboden.

Ja, precies. Maar die namaak Porsche mag dus kennelijk wel gewoon..raar is dat

zoon van Piet
22 januari 2013, 10:59
tijd voor een klassieker:

http://www.youtube.com/watch?v=_uTDzsTZNFY

HaroldA
22 januari 2013, 10:59
Ja, precies. Maar die namaak Porsche mag dus kennelijk wel gewoon..raar is dat

Met de post?!?

witterwit
22 januari 2013, 11:00
als je goed de voorwaarden leest van de fabrikant weet je precies waar je aan toe bent. [ invoer, garantie, terug sturen etc. ]

HaroldA
22 januari 2013, 11:02
als je goed de voorwaarden leest van de fabrikant weet je precies waar je aan toe bent. [ invoer, garantie, terug sturen etc. ]

... want die liegen nooit en kennen alle Wetboeken uit hun hoofd!

Ik zou ook veel eerder de fabrikant vertrouwen dan zoiets als de "douane". Die weten nooit waar ze mee bezig zijn.

zoon van Piet
22 januari 2013, 11:02
en met fabrikant bedoel je Gibson? Of..?? is er een Chinees bedrijf dat zich aansprakelijk stelt voor de namaakgitaren?

witterwit
22 januari 2013, 11:04
... want die liegen nooit en kennen alle Wetboeken uit hun hoofd!

Ik zou ook veel eerder de fabrikant vertrouwen dan zoiets als de "douane". Die weten nooit waar ze mee bezig zijn.

je begrijpt me niet goed; hij zegt eigenlijk dat alle risico voor jezelf is. garantie moet je je ook niets bij voorstellen.

zoon van Piet
22 januari 2013, 11:09
Garantie op een gibson is ook tot ie een keer valt...

witterwit
22 januari 2013, 11:18
het is ook wel een beetje vreemd dat er moeilijk wordt gedaan over imitatie gibson/gibsun, terwijl de kwaliteiten van de eerste serie LC spitfire en comet soms worden bewierrookt en volgens mij wel legaal verkrijgbaar.

Venlonaer
22 januari 2013, 11:25
Probleem is dat je de LC weer doorverkoopt als een LC. Een Gibsun wordt 9 van de 10 keer doorverkocht als een Gibson.

Als men een Fender decal plakt op een LC, gaan we hier ook los met zijn alle hoor (zie het twijfel topic voor verschillende voorbeelden).

Oranjeaap
22 januari 2013, 11:34
Als je als doel hebt er op te spelen koop dan niet zo'n chinees ding. Al het geld wat die chinezen in zo'n gitaar stoppen, is om het zo veel mogelijk op het origineel te laten lijken. Ze zijn er geen seconde mee bezig een bespeelbaar instrument te maken, het moet alleen een gitaar LIJKEN. Daarom zijn die nepperts van de allerslechtste kwaliteit. Ze zijn vaak gemaakt van 20 verschillende stukken hout die in het bos bij elkaar is gesprokkeld. Daar gaat een fineertje over heen en het lijkt alsof de gitaar van degelijk hout is gemaakt.

Mitch
22 januari 2013, 11:34
Zeg Mitch dit is zeker een grapje of niet ?
Sinds wanneer zijn wij in Nederland verantwoordelijk voor de daden van een ander.
Ik gaf daar een mening. De feiten zijn zojuist al keurig opgelepeld. Om die mening mag je lachen hoor, zo lang de topic starter de feiten over regelgeving maar bekijkt voor hij beslist wat hij gaat doen.
Maar je hebt een punt, er zijn genoeg mensen die het prima vinden om nep Gibsons te hebben, er reviews over te maken, videootjes te schieten en er discussies over te voeren. Dat kan dan weer prima op www.gibsunforum.cn :listen:

HaroldA
22 januari 2013, 11:47
het is ook wel een beetje vreemd dat er moeilijk wordt gedaan over imitatie gibson/gibsun, terwijl de kwaliteiten van de eerste serie LC spitfire en comet soms worden bewierrookt en volgens mij wel legaal verkrijgbaar.

Heeft LC er een "Fender"-decal opgezet? Tuners met het "F"-logo? Neckplate met "Fender"-logo? (etc)

Of gewoon netjes onder hun eigen naam uitgebracht zoals het hoort?

Mr. Dynamite
22 januari 2013, 11:51
Meneer hetfield staat bekend om de explorer, niet persee die ken lawrence.
Haal een epiphone/tokai explorer, en een leuke les paul voor je zelf. Bespaar je ook nog eens een paar centen en ze doen het beide leuk aan de muur :ok: Die fake shit kun je beter boycotten.

Rinze
22 januari 2013, 11:53
Heeft LC er een "Fender"-decal opgezet? Tuners met het "F"-logo? Neckplate met "Fender"-logo? (etc)

Of gewoon netjes onder hun eigen naam uitgebracht zoals het hoort?

https://twimg0-a.akamaihd.net/profile_images/3046122355/dc056b4f8c9493f3c64e6e0a85382b31.jpeg

witterwit
22 januari 2013, 11:56
ik bedoel gewoon te zeggen dat er heel veel gitaren verkocht worden die afgeleid zijn van een bestaand model. inderdaad staat er dan een andere merknaam op en zijn er bepaalde herkenbare afwijkingen [bijv. headstock] , maar deze imitatie gibsons zijn vaak ook wel herkenbaar omdat ze; nog steeds, op heel veel punten afwijken van het origineel. er kan zeker soms verwarring zijn.

benwave
22 januari 2013, 12:00
Ik gaf daar een mening. De feiten zijn zojuist al keurig opgelepeld. Om die mening mag je lachen hoor, zo lang de topic starter de feiten over regelgeving maar bekijkt voor hij beslist wat hij gaat doen.
Maar je hebt een punt, er zijn genoeg mensen die het prima vinden om nep Gibsons te hebben, er reviews over te maken, videootjes te schieten en er discussies over te voeren. Dat kan dan weer prima op www.gibsunforum.cn :listen:

Dat valt niet mee hè Mitch omgaan met een mening die niet de jouwe is ?

HaroldA
22 januari 2013, 12:02
maar deze imitatie gibsons zijn vaak ook wel herkenbaar omdat ze; nog steeds, op heel veel punten afwijken van het origineel. er kan zeker soms verwarring zijn.

En daarom zijn er alleen op dit forum al 10-tallen gebruikers opgelicht die tot €2000,- betaald hebben voor een gitaar die later niets waard bleek te zijn. En niks "eigen schuld", de importeurs van die gitaren zijn er de schuld van.

arnoldtims
22 januari 2013, 12:11
Die gitaar is voor aan de muur en als TS nu belooft de decal er af te schuren en/of achter op de kop of zo er het woord fake in graveert.

Dan moet iedereen toch blij zijn.

witterwit
22 januari 2013, 12:11
En daarom zijn er alleen op dit forum al 10-tallen gebruikers opgelicht die tot €2000,- betaald hebben voor een gitaar die later niets waard bleek te zijn. En niks "eigen schuld", de importeurs van die gitaren zijn er de schuld van.

hadden ze deze gitaren dan ongezien gekocht, of wisten ze niet goed hoe een echte gibson er uit ziet, voelt, speelt etc., of waren het gewoon te goede imitaties, allemaal dingen die ik me dan af vraag.

Duhsjaak
22 januari 2013, 12:12
en met fabrikant bedoel je Gibson? Of..?? is er een Chinees bedrijf dat zich aansprakelijk stelt voor de namaakgitaren?

Hi
Dit is een leuke.
Alle NL wetgeving (die rechtsreeks: productaansprakelijkheidsrichtlijn 1987, of indirect: Wet Consumenten koop) is afgeleid van opdrachten uit Brussel en gaan uit van het begrip producent.

Een producent is volgens de Wettelijke context:
- de fabrikant
- degene die de assemblage op zich neemt
- degene wiens naam op het product is geplakt
- degene die het onder een huismerk in de markt zet (bijvoorbeeld AH pindakaas)
- of degene die de EU importeur is, m.a.w. diegene die het de Unie binnen brengt

Er geldt een regime van vrijwel absolute aansprakelijkheid; er zijn 4 ontsnappingsmogelijkheden, waarop ik hier verder niet inga.

De Chinees hoeft zichzelf niet aansprakelijk te stellen, zoiets is per definitie onmogelijk.

Als iemand zelf een ChinaLPStrat of whatever op laat sturen of op reis meeneemt....
is ie dus de EU importeur en volledig aansprakelijk voor de wettelijke termijn van 20 jaar.
Zowel voor productaansprakelijkheid (schade veroorzaakt door het product) als garantie (schade veroorzaakt aan het product). Schade dus, die een ander lijdt. Je eigen schade draag je zelf.

De vraag wie welke decal er op heeft gefietst is volmaakt onbelangrijk. Omdat er geen voorwaarden (lees: ten opzichte van een consument toegestane voorwaarden) zijn gehanteerd, is de volledige wettelijke termijn van toepassing. Daarop zijn globaal twee uitzonderingen:
- Tenzij er milieuschade ontstaat: wettelijke termijn 30 jaar
- Tenzij er asbest wordt gevonden in de gitaar (of er verdenking is dat.....) wettelijke termijn onbeperkt*

*Onder de HR, verwachting: Die gaat dit sanctioneren.

Dus om een paar pleuris centen uit te sparen speel je op een knudde gitaar, word je getrakteerd op dito geluid en kom je mogelijk voor aardige kosten te staan.
Zeker als je zo 'slim' bent dat je een aardige handel ziet in de marge en er een aantal van gaat verkopen. En dus steeds meer bedrijfsmatig in de weer gaat.
Vriendelijke groet, Gus

Swaag
22 januari 2013, 12:35
hadden ze deze gitaren dan ongezien gekocht, of wisten ze niet goed hoe een echte gibson er uit ziet, voelt, speelt etc., of waren het gewoon te goede imitaties, allemaal dingen die ik me dan af vraag.Maakt dat uit dan?

witterwit
22 januari 2013, 12:37
Maakt dat uit dan?

dit lijkt me wel heel kort door de bocht.

Swaag
22 januari 2013, 12:41
Nee, dat is niet kort door de bocht.
Als iemand een Gibsun verkoopt met de intentie die te doen voorkomen als een Gibson is de aanbieder de foute persoon, niet de koper.
Fijn natuurlijk als iemand als koper de kennis bezit om echt van fake te onderscheiden, maar het moet niet zo zijn dat de ondertoon wordt "eigen schuld" als je erachter komt dat je met een fake zit waar je een echte dacht te kopen.

witterwit
22 januari 2013, 12:52
ik denk dat; wat je ook koopt, je altijd op moet passen dat je niet iets koopt wat zijn geld niet waard is. als het mogelijk is neem dan iemand mee die verstand van zaken heeft. m.b.t. het onderwerp van dit topic : gewoon geen imitatie gibson kopen.

Mitch
22 januari 2013, 13:04
Dat valt niet mee hè Mitch omgaan met een mening die niet de jouwe is ?
Ik weet niet, jij bent de expert? Pffff wat een niveautje weer zeg.

kassie
22 januari 2013, 13:13
Tja Mitch, als je mening is dat alles is door te voeren op vraag en aanbod en marktwerking... Dan snap ik compleet niet waarom je het Etisch zo belangrijk vind of je buurman nu wel of niet op een echte of nepperd speelt, is toch gewoon marktwerking?.

Kinderarbeid vind ik inderdaad een van de betere redenen om wel of niet zo'n ding te kopen. Maarrrr.... de meeste kinderarbeid wordt toch nog echt gedaan door westerse bedrijven hoor. Denk aan H&M of Nike.
Voor de rest zijn er ook bij westerse bedrijven genoeg blatante ripp offs te denken. Denk o.a. Two Rock of Lovepedal in gitaarland. Maargoed een ander naampje en dan mag het ineens.

Mijn idee dus.. koop een exacte kopie maar onder een andere naam.. en klaar ben je.

kassie
22 januari 2013, 13:16
En daarom zijn er alleen op dit forum al 10-tallen gebruikers opgelicht die tot €2000,- betaald hebben voor een gitaar die later niets waard bleek te zijn. En niks "eigen schuld", de importeurs van die gitaren zijn er de schuld van.

Ja goed punt, maar ik vind dat kwalijk van de verkoper... daar kunnen we chinees imitatiespul niet van op kop geven. Die verkopen het namelijk tegen bodemprijzen, en duidelijk met de naam 'imitatie'.

Mitch
22 januari 2013, 13:38
Tja Mitch, als je mening is dat alles is door te voeren op vraag en aanbod en marktwerking...
Nee, dat bedoelde ik puur met betrekking op het stukje historie dat je aanhaalde. Ik ben absoluut geen liberaal econoom hoor ;) Maar we dwalen af.


Mijn idee dus.. koop een exacte kopie maar onder een andere naam.. en klaar ben je.
Yup. Het lijkt een beetje flauw, maar toch is het een flink verschil. Je misbruikt dan niemand iemand anders' merkrecht.

HaroldA
22 januari 2013, 13:46
Ja goed punt, maar ik vind dat kwalijk van de verkoper... daar kunnen we chinees imitatiespul niet van op kop geven. Die verkopen het namelijk tegen bodemprijzen, en duidelijk met de naam 'imitatie'.

... en duidelijk met naam 'Gibson'. Op al die Chinese sites wordt met geen woord gerept dat het neppers zijn.

witterwit
22 januari 2013, 13:49
... en duidelijk met naam 'Gibson'. Op al die Chinese sites wordt met geen woord gerept dat het neppers zijn.
moeilijk iets over te zeggen; er staat ook niet dat ze echt zijn. eigenlijk moet je dit soort gitaren niet kopen. er zijn genoeg alternatieven.

Midwolda
22 januari 2013, 14:00
Op de Gibson site staat ook niet expliciet dat de gitaren aldaar echt zijn. :chicken:

kassie
22 januari 2013, 14:04
... en duidelijk met naam 'Gibson'. Op al die Chinese sites wordt met geen woord gerept dat het neppers zijn.

Werkelijk? Welk deel van 'Replica' begrijp je niet? Komt op iedere site naar voren. Verder is de prijs erna, de gekke blauwe en rode lettertypes. En de informatie op welk origineel de gitaar gebaseerd is. Staat ook duidelijk bij Made in China, soms bouw en levertijd... Het kan gewoon niet bestaan dat iedere koper dit voor origineel aan ziet. Oké dat er Gibson op staat is fout. Maar dat staat ook niet op iedere gitaar.

zoon van Piet
22 januari 2013, 14:05
Logisch gevolg van het niet erkennen van merkenrecht door China...
De mannen van Martin werden ooit op een beurs in china geconfronteerd met een andere stand vol M-gitaren, waar ze niets aan konden doen..

witterwit
22 januari 2013, 14:24
eigenlijk is het gewoon "handel" .

kassie
22 januari 2013, 14:24
Logisch gevolg van het niet erkennen van merkenrecht door China...
De mannen van Martin werden ooit op een beurs in china geconfronteerd met een andere stand vol M-gitaren, waar ze niets aan konden doen..

Het is wel heel typisch.. in Leuven waar ik studeer zijn er veel chinese studenten. Die studenten moeten verplicht 2 studies tegelijkertijd volgen van de chinese staat zodat ze geen tijd hebben om te socialiseren in het westerse leven. Verder wordt elke chinese student gescreend op spionage.. Chinese studenten kunnen makkelijk gedwongen worden tot dergelijke praktijken. Ze krijgen ook geen toegang tot baanbrekende onderzoeken, en waar mogelijk patentrechten. En verder is het een enorm probleem omdat ze niets begrijpen van bronvermelding. Het is plagiaat bij de vleet wat ze doen. Daar kunnen ze zelf niet zoveel aan doen omdat dat nu eenmaal niet in hun cultuur zit. Een chinese wetenschapper produceert dingen voor de gehele gemeenschap. Het is niet van hem maar van iedereen. Plagiaat is dus een non issue. Bovendien wordt er niet op creativiteit gefocust maar op reproductie.

witterwit
22 januari 2013, 14:28
Werkelijk? Welk deel van 'Replica' begrijp je niet? Komt op iedere site naar voren. Verder is de prijs erna, de gekke blauwe en rode lettertypes. En de informatie op welk origineel de gitaar gebaseerd is. Staat ook duidelijk bij Made in China, soms bouw en levertijd... Het kan gewoon niet bestaan dat iedere koper dit voor origineel aan ziet. Oké dat er Gibson op staat is fout. Maar dat staat ook niet op iedere gitaar.

het is een replica die de chinese fabrikant ook verkoopt als replica. in het begin van de discussie heb ik dit ook duidelijk proberen te maken.

RS-Rik
22 januari 2013, 14:51
Het is wel heel typisch.. in Leuven waar ik studeer zijn er veel chinese studenten. Die studenten moeten verplicht 2 studies tegelijkertijd volgen van de chinese staat zodat ze geen tijd hebben om te socialiseren in het westerse leven. Verder wordt elke chinese student gescreend op spionage.. Chinese studenten kunnen makkelijk gedwongen worden tot dergelijke praktijken. Ze krijgen ook geen toegang tot baanbrekende onderzoeken, en waar mogelijk patentrechten. En verder is het een enorm probleem omdat ze niets begrijpen van bronvermelding. Het is plagiaat bij de vleet wat ze doen. Daar kunnen ze zelf niet zoveel aan doen omdat dat nu eenmaal niet in hun cultuur zit. Een chinese wetenschapper produceert dingen voor de gehele gemeenschap. Het is niet van hem maar van iedereen. Plagiaat is dus een non issue. Bovendien wordt er niet op creativiteit gefocust maar op reproductie.


Is dat verhaal van 2 studies tegelijkertijd waar? Wat voor studies zijn dat dan? Psychologie en Rechten is misschien wel te combineren maar 2 die hard technische studies plus afstuderen op beide?

In NL is er Nederlandse screening in China voordat je hier kunt studeren. Motivatie, persoonlijkheid en eventueel aanpassingsvermogen wordt getoetst. Niet dat de Chinezen zich zo ontzettend aanpassen. Het zijn ook geen bovengemiddelde studenten imho.


Wat plagiaat in China betreft, wat sommige wetenschappelijke dingen betreft vind ik het idee van geen-plagiaat wel goed. Een wetenschapper of onderzoeken bedrijft zijn vak ter verbetering van ons allen.
Maar deze vergelijking zet zich niet zomaar om naar merken met verschillende producten die behalve qua smaak op kwaliteit zijn te toetsen. Wat is beter, een Fender of een Gibson? Dat is een kwestie van smaak en niet van wetenschap.

Hier kun je dus wel degelijk een punt maken voor het bestaan van merkrecht en patenten.

Daarnaast is het zeer onaangepast om zomaar (kwalitatief inferieure) kopieën te maken en te verkopen als het origineel als je weet dat de eigenaar van het merk daar niet mee gediend is. Met automerken is het bijna zo erg, maar automerken hebben iets meer macht dan gitaarproducenten en een BMW heet daar BYD. De Duitse autobranche kan bij namaak allerlei sancties tegen China afdwingen bij de EU.

Japan in de jaren 60/70 bracht geen (althans zo zijn ze niet herinnerd, ik was toen nog vloeibaar) gitaren uit onder de naam van een Amerikaan. Dat Gibson en Fender maatregelen moesten treffen omdat de Japanse kwaliteit te goed was (en n issue met wél nagemaakte headstock- en bodyvormen) tsja, dat spreekt eerder in het voordeel van Japan. Nu wordt niet-namaak zelfs aangeprijst als namaak (van die threads hiero over of een Ibanez wel écht een Lawsuit Ibanez is ja of nee, kei mooi)



Och ja, als Chinese imitaties ons niet bevallen ligt het in de praktijk toch bij de koper om jezelf te weren tegen meuk. Koop het gewoon niet. Ook niet voor aan de muur.

kassie
22 januari 2013, 15:18
Is dat verhaal van 2 studies tegelijkertijd waar? Wat voor studies zijn dat dan? Psychologie en Rechten is misschien wel te combineren maar 2 die hard technische studies plus afstuderen op beide?

Ja, geen Chinees die humanitaire studies of rechten studeert hoor. Vul de redenen zelf maar in.



In NL is er Nederlandse screening in China voordat je hier kunt studeren. Motivatie, persoonlijkheid en eventueel aanpassingsvermogen wordt getoetst. Niet dat de Chinezen zich zo ontzettend aanpassen. Het zijn ook geen bovengemiddelde studenten imho.

Motivatie van asiaten is over het algemeen stukken beter dan de zesjes cultuur in Nederland. Het zijn geen assertieve studenten nee... ze socialiseren zich idd niet met anderen.. alhoewel ze altijd wel open staan voor een praatje, maar dan moet je zelf beginnen. Kwestie van culturele gewoonten van hun. Maar ik snap het wel.. het is mens eigen om je eigen achterban veel beter te beoordelen dan een andere cultuur. Klassieke wij/zij theorie.



Wat plagiaat in China betreft, wat sommige wetenschappelijke dingen betreft vind ik het idee van geen-plagiaat wel goed. Een wetenschapper of onderzoeken bedrijft zijn vak ter verbetering van ons allen.
Maar deze vergelijking zet zich niet zomaar om naar merken met verschillende producten die behalve qua smaak op kwaliteit zijn te toetsen. Wat is beter, een Fender of een Gibson? Dat is een kwestie van smaak en niet van wetenschap.

Ja ik ook... vooral op medicijngebruik. Westerse medicijn bedrijven hebben er totaal geen moeite mee miljoenen mensen in de derde wereld te laten sterven met het oog op winst. De duistere kantjes van liberaal economisch beleid. Euh verder heeft ons huidige economische model vooral geleid tot economische slavernij (Denk aan Congo, en zo'n beetje heel latijns Amerika).
De Chinese economie momenteel draait ontzettend goed. Ze hebben een veel stabielere economie omdat ze geen crisissen kunnen veroorloven. Anders dan men denkt hier in de westerse wereld kan grootschalige onenigheid in China tot revoluties leiden. Dat leidt er dus ook toe dat bankiers en beurshandelaren zich netjes gedragen. En niet zoals bij ons verantwoordelijk zijn voor de laatste crisis. Het is ook niet voor niets dat veel Afrikaanse landen, Latijns Amerikaanse landen en India veel liever zaken doen met China. Omdat ze zo'n 50 decennia flink zijn opgelicht en uitgebuit door westerse bedrijven. Denk o.a. washington consensus, Wereldbank en IMF. Verder loop China enorm, maar dan ook enorm voorop in inventie van groene energie. Er zijn complete dorpen die volledig draaien op groene energie. Tot en met het openbaar vervoer. Terwijl onze markt nog moet wachten totdat iets 'winstgevend' wordt.

B-stone
22 januari 2013, 15:49
Japan in de jaren 60/70 bracht geen (althans zo zijn ze niet herinnerd, ik was toen nog vloeibaar) gitaren uit onder de naam van een Amerikaan. Dat Gibson en Fender maatregelen moesten treffen omdat de Japanse kwaliteit te goed was (en n issue met wél nagemaakte headstock- en bodyvormen) tsja, dat spreekt eerder in het voordeel van Japan. Nu wordt niet-namaak zelfs aangeprijst als namaak (van die threads hiero over of een Ibanez wel écht een Lawsuit Ibanez is ja of nee, kei mooi)

.

dit: gewoon een oude jap kopen. Ik heb zelf ook een vette jaren 70 lpc met natural worn. speelt 10 maal beter als een chinese gibsun. en zijn 2ehands goed in nederland te vinden.

verder snap ik je wel hoor: als je kijkt op het forum heeft bijna iedereen wel een originele gibson of fender hangen. En ja als je in het hardrock cafe komt, zien al die gitaren er natuurlijk erg vet uit! dus vandat opzicht komen deze reacties. Als je zelf niet speelt lijkt dit een leuke optie.....

echter na 2 maanden wil je vrouw toch liever een lampje op die plaats waar die gitaar hangt. en zelf heb je die gitaar ook wel weer gezien: dus gaat deze naar zolder. Na een jaar of 5 ruim je de zolder op en kom je hem weer tegen, tja die koste ook nog best wat destijds---> dus op marktplaats ermee. een oom koopt dat ding voor zn neefje. pats neefje bevalt het niet en word verkocht als zijnde gibson.....

dit even er van uitgaande dat hij tenminste op een gibson lijkt, want de meeste mensen hier zien het gelijk. maar een jonge gitarist van net 16 die alleen weet dat hij graag een gibson of fender wil niet.

voor de rest heb ik totaal geen medeleiden met mensen die een gitaar ongezien kopen/ zonder duidelijke foto's ed. en dan zielig gaan doen over oplichting. al zeker als ze verwachten een gibson lpc voor 500 euro te kunnen scoren...... in het geval van de oom hierboven die net weet wat een gibson of fender is, is het natuurlijk triest als er niet bij word gezet dat het een nepperd is..

succes!

Napoje
22 januari 2013, 15:56
Bovendien wordt er niet op creativiteit gefocust maar op reproductie.

Gelukkig wel, hebben wij hier in het westen ook nog wat te doen. Als ze ook al het creatieve- en developmentwerk weghalen zijn we binnen 20 jaar een derdewerelddeel

Braindead
22 januari 2013, 17:02
Nog even de tegenargumenten op een rijtje:

-Ze zijn illegaal
-De gitaar wordt mogelijk door de douane onderschept en dan is het geld weg
-Zou het ooit zo mogen zijn dat deze gitaar op de 2de hands markt terecht komt dan kan deze mogelijk voor echt worden verkocht
-De kwaliteit is twijfelachtig (een kwaliteit als het origineel is onmogelijk te behalen voor zo'n prijs, wat bijft er over voor hardware bijv pickups?)
-De fabriek is illegaal
-De makers werken in mensonterende werkomstandigheden
-Een illegale fabriek hoeft niet aan eisen zoals milieueisen te voldoen (Lees men dumpt overblijfselen van het product zo in de rivier)
-Voor hetzelfde geld zijn er ook alternatieven (al dan niet 2de hands) zoals een epiphone

En last but not least: Een groot deel van de gitaarnetters zal je verafschuwen door het doen van een dergelijke aankoop. :D

Superdre
22 januari 2013, 17:04
Zo... goeiemiddag, is niemand aan het werk ofzo? 8 pagina's over moreel, fatsoen, geweten, marktwerking, commercie, plagiaat, kopieën, omzet, uurlonen, kwaliteit... Het is alsof ik gewoon aan het werk ben gegaan vandaag... ;-)

Ik wil me eigenlijk niet in deze discussie mengen, maar ik denk dat het iedereen het anders ervaart. Als je trots bent op je product wat je gemaakt/ontworpen hebt, wil je niet dat iemand met diezelfde naam met diezelfde eer gaat strijken. Ik zou dat ook niet willen.. maar ook binnen mijn werk gebeurt het. (en soms is men er écht niet bewust van). Een onderscheidend concept wordt 1 op 1 overgenomen door een ander bureau. Tja, maar ik blijf toch de creatief eigenaar? Klopt, daar kun je van alles aan doen, maar het levert mij een hoop negatieve energie op, dus wil ik daar niet meer mee bezig zijn.
Iedereen heeft zijn 'eigen' normen en waarden w.b. dit punt.

Mijn vraag was iig: Heeft iemand hier eens zo'n kopie (en ik wil dan een Ken Lawrence, omdat mijn zwager die zo te gek vind) gekocht.
Voor zover ik lees, kent iemand 1 persoon die er eentje uit China gehaald heeft?
Problemen bij de doane, invoerrechten, btw etc had ik in eerste instantie nog niet aan gedacht, ik wil gewoon weten wie een Gibsun uit China heeft gehaald en wat zijn ervaringen zijn....

meer niet..

Voor de rest: :blast:

Pepe
22 januari 2013, 17:06
Nog even de tegenargumenten op een rijtje:

-Ze zijn illegaal
-De gitaar wordt mogelijk door de douane onderschept en dan is het geld weg
-Zou het ooit zo mogen zijn dat deze gitaar op de 2de hands markt terecht komt dan kan deze mogelijk voor echt worden verkocht
-De kwaliteit is twijfelachtig (een kwaliteit als het origineel is onmogelijk te behalen voor zo'n prijs, wat bijft er over voor hardware bijv pickups?)
-De fabriek is illegaal
-De makers werken in mensonterende werkomstandigheden
-Een illegale fabriek hoeft niet aan eisen zoals milieueisen te voldoen (Lees men dumpt overblijfselen van het product zo in de rivier)
-Voor hetzelfde geld zijn er ook alternatieven (al dan niet 2de hands) zoals een epiphone

En last but not least: Een groot deel van de gitaarnetters zal je verafschuwen door het doen van een dergelijke aankoop. :D

... tussen de regels door lees ik een negatief advies?

HaroldA
22 januari 2013, 17:08
Nog even de tegenargumenten op een rijtje:

-Ze zijn illegaal
-De gitaar wordt mogelijk door de douane onderschept en dan is het geld weg
-Zou het ooit zo mogen zijn dat deze gitaar op de 2de hands markt terecht komt dan kan deze mogelijk voor echt worden verkocht
-De kwaliteit is twijfelachtig (een kwaliteit als het origineel is onmogelijk te behalen voor zo'n prijs, wat bijft er over voor hardware bijv pickups?)
-De fabriek is illegaal
-De makers werken in mensonterende werkomstandigheden
-Een illegale fabriek hoeft niet aan eisen zoals milieueisen te voldoen (Lees men dumpt overblijfselen van het product zo in de rivier)
-Voor hetzelfde geld zijn er ook alternatieven (al dan niet 2de hands) zoals een epiphone

En last but not least: Een groot deel van de gitaarnetters zal je verafschuwen door het doen van een dergelijke aankoop. :D

Je mist nog dat je strafbaar bent als je betrapt wordt.

sjoerd5
22 januari 2013, 17:47
Zo... goeiemiddag, is niemand aan het werk ofzo? 8 pagina's over moreel, fatsoen, geweten, marktwerking, commercie, plagiaat, kopieën, omzet, uurlonen, kwaliteit... Het is alsof ik gewoon aan het werk ben gegaan vandaag... ;-)

Ik wil me eigenlijk niet in deze discussie mengen, maar ik denk dat het iedereen het anders ervaart. Als je trots bent op je product wat je gemaakt/ontworpen hebt, wil je niet dat iemand met diezelfde naam met diezelfde eer gaat strijken. Ik zou dat ook niet willen.. maar ook binnen mijn werk gebeurt het. (en soms is men er écht niet bewust van). Een onderscheidend concept wordt 1 op 1 overgenomen door een ander bureau. Tja, maar ik blijf toch de creatief eigenaar? Klopt, daar kun je van alles aan doen, maar het levert mij een hoop negatieve energie op, dus wil ik daar niet meer mee bezig zijn.
Iedereen heeft zijn 'eigen' normen en waarden w.b. dit punt.

Mijn vraag was iig: Heeft iemand hier eens zo'n kopie (en ik wil dan een Ken Lawrence, omdat mijn zwager die zo te gek vind) gekocht.
Voor zover ik lees, kent iemand 1 persoon die er eentje uit China gehaald heeft?
Problemen bij de doane, invoerrechten, btw etc had ik in eerste instantie nog niet aan gedacht, ik wil gewoon weten wie een Gibsun uit China heeft gehaald en wat zijn ervaringen zijn....

meer niet..

Voor de rest: :blast:


Je wilt je niet mengen in de discussie maar je blijft volhouden dat je zo'n chinese Ken Lawrence wilt...?
Waarmee je dus strafbaar bent,
Nee, dan heeft niet echt veel zin nee...

Rinze
22 januari 2013, 17:58
Je mist nog dat je strafbaar bent als je betrapt wordt.

Laat me raden: bij jullie optredens staan de mensen massaal met hun wijsvingertje in de lucht? :roll:

HaroldA
22 januari 2013, 18:00
Laat me raden: bij jullie optredens staan de mensen massaal met hun wijsvingertje in de lucht? :roll:

Wat bedoel je daarmee?

stijnkenens
22 januari 2013, 18:04
Ik sta superdre bij: heeft er nu eigenlijk iemand al eens zo'n Chinese namaak gitaar van dichtbij gezien, vastgehouden, bestudeerd enz.

Als een douanier ze kan onderscheppen, dan kan een iets ingelezen muzikant dat op eender welke veiling site ook wel zien, denk ik dan ...

Want je moest maar eens een originele laten overkomen uit CHina, die dan door de douane op de brandstapel gegooid wordt, enkel en alleen omdat hij uit dat land komt ...

Dus kom, 8 pagina's gezeik: waar blijft die degelijke vergelijkende studie, en kom niet af met dat youtube filmpje, dat is niks anders dan wat Amerikaans gelul !




s.

witterwit
22 januari 2013, 18:11
laten we dan allemaal maar een of andere gitaar uit china bestellen.

benwave
22 januari 2013, 18:12
Dus kom, 8 pagina's gezeik: waar blijft die degelijke vergelijkende studie, en kom niet af met dat youtube filmpje, dat is niks anders dan wat Amerikaans gelul !


Nou vooruit dan .... http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?127639-Gibson-Echt-versus-Nep

Ik wil nog wel even opmerken dat tegenwoordig mijn mening iets is bij gesteld .

witterwit
22 januari 2013, 18:18
Nou vooruit dan .... http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?127639-Gibson-Echt-versus-Nep

Ik wil nog wel even opmerken dat tegenwoordig mijn mening iets is bij gesteld .

op wat voor manier.

Rinze
22 januari 2013, 18:37
Wat bedoel je daarmee?

Dat je een humorloze drammer en betweter bent. Het gaat er niet eens zozeer om wat je zegt maar hoe.

Sanderltd
22 januari 2013, 18:52
Niet alleen ben je strafrechtelijk vervolgbaar, maar je bent ook burgerrechtelijk vervolgbaar. Vergis je dus niet: je bent vatbaar voor 2 zware procedures. De kans dat de burgerrechtelijk procedure door Gibson effectief wordt ingesteld is klein, maar de kans bestaat. De vraag is maar of jij het risico wilt nemen:
- Strafrechtelijk: celstraf, zware geldboetes en, vernietiging van alle gitaren
- Burgerrechtelijk: zware schadevergoeding te betalen

Normaal zou het moeilijk te bewijzen zijn dat je wel weet had van het al dan niet authentieke karakter van die gitaren. Maar aangezien je nu hier al je plannen hebt neergeschreven, gaat een tegenpartij daar uiteraard gebruik van kunnen maken. Zelfs al als je dit topic delete, is het wellicht al te laat en zal dit topic door Google reeds geïndexeerd zijn.

Met andere woorden: de kans dàt je vervolgd wordt is matig, de kans dat je burgerrechtelijk vervolgd wordt is miniem, maar àls ze je pakken, hang je.

witterwit
22 januari 2013, 19:01
Niet alleen ben je strafrechtelijk vervolgbaar, maar je bent ook burgerrechtelijk vervolgbaar. Vergis je dus niet: je bent vatbaar voor 2 zware procedures. De kans dat de burgerrechtelijk procedure door Gibson effectief wordt ingesteld is klein, maar de kans bestaat. De vraag is maar of jij het risico wilt nemen:
- Strafrechtelijk: celstraf, zware geldboetes en, vernietiging van alle gitaren
- Burgerrechtelijk: zware schadevergoeding te betalen

Normaal zou het moeilijk te bewijzen zijn dat je wel weet had van het al dan niet authentieke karakter van die gitaren. Maar aangezien je nu hier al je plannen hebt neergeschreven, gaat een tegenpartij daar uiteraard gebruik van kunnen maken. Zelfs al als je dit topic delete, is het wellicht al te laat en zal dit topic door Google reeds geïndexeerd zijn.

Met andere woorden: de kans dàt je vervolgd wordt is matig, de kans dat je burgerrechtelijk vervolgd wordt is miniem, maar àls ze je pakken, hang je.

helemaal mee eens, pakkans is heel klein, maar gebeurd het wel; is het nogal prijzig. ik weet van iemand die een kleine hoeveelheid vervalste merkkleding had en daar nogal fors voor beboet is.

RS-Rik
22 januari 2013, 19:19
http://diarmaid01.files.wordpress.com/2010/10/southpark-wow-2.jpg


Shíííít. Dit is het niveau van gitaarnet soms

muffstuff
22 januari 2013, 19:26
Waar worden dit soort gitaren aangeboden, ik wil wel eens zien hoe die nep gibsons er uit zien? Of worden ze gewoon verkocht als echte gibsons tegen een bespottelijke prijs?

witterwit
22 januari 2013, 19:31
ik durf het bijna niet te zeggen, maar op marktplaats staan er 2. ik plaats bewust geen link.

macwilliams
22 januari 2013, 19:34
Ik sta superdre bij: heeft er nu eigenlijk iemand al eens zo'n Chinese namaak gitaar van dichtbij gezien, vastgehouden, bestudeerd enz.

Als een douanier ze kan onderscheppen, dan kan een iets ingelezen muzikant dat op eender welke veiling site ook wel zien, denk ik dan ...

Want je moest maar eens een originele laten overkomen uit CHina, die dan door de douane op de brandstapel gegooid wordt, enkel en alleen omdat hij uit dat land komt ...

Dus kom, 8 pagina's gezeik: waar blijft die degelijke vergelijkende studie, en kom niet af met dat youtube filmpje, dat is niks anders dan wat Amerikaans gelul !




s.

Ik heb er enkele vastgehad, bespeeld en gebaseerd op mijn ervaring met mijn eigen gitaren een redelijk vergelijk kunnen maken.
Ook heb ik er wat vast kunnen houden uit dezelfde productielijn maar dan niet met het gibson logo op de kop maar dan zogenaamd in opdracht gebouwd door een Nederlander, welke exact dezelfde specificaties hadden als die met het gibson logo. Ik zal eens kijken of ik dat topic nog kan terug vinden. Ik meen me te herinneren dat ik er niet erg lovend over was.

Maar als iemand zich prettig kan voelen met een setje dikke nep titten, dan zal ook dit iemand wel een stramme opleveren.

Maar ik moet wel toegeven dat ik in dit geval in een kleine tweestrijd ben. Het kan me namelijk enerzijds niet zoveel schelen dat iemand een replica aanschaft voor een hele grote fan zonder daarbij de bedoeling om er winst op te maken.

Anderzijds heb ik er wel moeite me dat naast alle wantoestanden in China er altijd een risico bestaat dat zo'n kreng toch eens weer terug op de markt komt.

allochthomas
22 januari 2013, 19:43
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/163/032/Abandon+thread+gorilla+READ+DESCRIPTION+OK+EVERYON E+JUST+READ+THIS_b3bd49_1584652.gif

Superdre
22 januari 2013, 19:46
http://diarmaid01.files.wordpress.com/2010/10/southpark-wow-2.jpg


Shíííít. Dit is het niveau van gitaarnet soms

Het blijkt.. haha

Ik heb even gezocht en kwam dit tegen.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nFFvrHHct70

Ik ben er trouwens wel klaar mee nu, nogmaals de insteek was om een kopie gitaar van Hetfield kado te doen zodat ie mooi bij m'n zwager aan de muur kan hangen (en ik wil dat dat een Ken Lawrence is, omdat hij dit nu eenmaal de mooiste vindt), maar als ik met deze vraag een derde wereld oorlog ontketen, koop ik liever een zelfbouw pakketje en maak ik'm min of meer wel na. ;)

Ik vind wel dat er heeeeeel veel bangmakerij en vijandigheid naar elkaar toe is rondom dit onderwerp.

almarvk
22 januari 2013, 19:47
Mooi, ik ben er ook wel klaar mee. Deze discussie is nu al tig keer gevoerd en het valt me op dat het elke keer weer flink wat gezeik opgeleverd. En niemand schiet er ook maar iets mee op. Oftewel; slotje!