PDA

View Full Version : Distortion met 'frozen chorus'?



Onkelpazuzu
21 januari 2013, 22:01
Hoewel ik meestal zonder extra effecten speel (de overdrive van mijn versterker is eigenlijk al mooi genoeg), was ik laatst wat aan het spelen met een tweedehands Boss ME-50. Wat ik merkte, was dat het eigenlijk erg goed klinkt als ik een tamelijk zware distortion of een redelijk vette overdrive combineer met wat ik maar even een 'frozen chorus' zal noemen (dwz, de rate en depth op 0, het level half open). Waar een chorus in mijn ervaring meestal zorgt voor een 'zwevend' geluid, zorgt deze instelling ervoor dat het gitaargeluid als het ware wat, ja, afstandelijker klinkt - alsof je een reverb gebruikt zonder reverb. Het deed me denken aan hoe Brian May soms klinkt, net alsof de gitaarversterker vanaf een afstandje is opgenomen. Met een echt zware distortion vond ik het ook wel wat Metallica-achtig aandoen (denk: master of puppets). Misschien is het een illusie of een open deur, maar ik was er wel blij mee. Ik ben alleen wel benieuwd of dit iets is waar iemand meer over weet. Is dit inderdaad een min of meer bekende toepassing? Grappig genoeg vond ik het bij een cleane toon niet zoveel doen, het wordt echt pas interessant bij een overdrive of distortion.

Ik vroeg me ook af in hoeverre dit vergelijkbaar is met iets dat ik wel eens heb gelezen over elementen die 'niet in fase' geschakeld zijn, whatever that may be. Ik heb zoiets wel eens gelezen over de Les Paul waarop Mark Knopfler zijn solo's op Brothers in Arms speelt. En ook dat geluid heeft wel iets weg van dat 'frozen chorus' effect. Een chorus doet natuurlijk wel iets met geluid uit fase halen, althans, dat neem ik aan, anders zou het niet zo gaan zweven. Dus misschien zit er wel iets in. Of misschien (waarschijnlijker) zit ik er echt helemaal naast. Ik ben in ieder geval benieuwd naar eventuele reacties of correcties.

Speeddemon
21 januari 2013, 22:09
Ben je toevallig niet op zoek naar een geluid in stereo, waarbij links 100% dry is en rechts 100% wet met een delay van +/- 30ms of MINDER? Dan krijg je zo'n heel breed geluid, wat ergens soms iets aan punch inboet (wat vergelijkbaar is met sommige chorussen over distortion). Dat is nl. wel iets wat ik me bij Brian May voor de geest haal.

Zo nee, dan is er misschien een andere optie; een Ibanez SF-10 Swell Flanger. Deze kan heel chorussy klinken, maar met de Manual knop op een bepaalde positie krijg je dat 'frozen' chorus volgens mij wel. Doet bijna filter-achtig aan...

Midwolda
21 januari 2013, 22:20
Geen idee hoe dat allemaal werkt en/of heet (ben ik ook wel benieuwd naar) maar ik heb al jaren alleen een tuner, booster, overdrive, chorus en delay op m'n bordje staan. De delay wordt alleen gebruikt als always-on reverb (zit niet op mijn amp). De chorus gebruik ik soms wel clean, maar net zo vaak samen met de overdrive. Niet met alles op nul, maar wel hele lage settings. Maakt het geluid wat levendiger, het krijgt wat meer tekening, zeker ook bij bluessolo's als er wat "shimmer" in die lange noten kruipt. De truc is om het er wel te laten zijn, maar niet genoeg om echt op te laten vallen. Echt zware distortion gebruik ik niet, hooguit een stevige overdrive.
Leuk dat jij dat effect ook gevonden hebt! :ok:

Liquid_Metal
21 januari 2013, 23:01
Een "frozen chorus" noemen we een Detune (of als je met halve/hele tonen wil werken wordt het vaak Pitch Shifter genoemd). Zet een beetje vertraging op de detune en je geluid wordt nog dikker. Zoals Speeddemon al zegt wordt het in Wet/Dry nog grootser.
Met een gewone chorus kan het ook heel goed hoor. Check dit filmpje maar 'ns (vanaf 1:12)


http://www.youtube.com/watch?v=nZQdloRniuI