PDA

View Full Version : Volume met buizen



moretel
16 januari 2002, 14:48
Ik speel nu op een valvestate en heb een kleine Fender Champ 12 watt buizenversterker maar wil binnenkort een echte buizenversterker voor op het podium en oefenruimte. Is het nu werkelijk zo dat een buizenversterker alleen maar goed klinkt met alle knoppen op 10 of kan je het volume goed beheersen met behoud van het karakteritieke buizengeluid?
Hoe moet je het kiezen van vermogen vergelijken met b.v. een Marshall valvestate 275 (80 watt). Mijn 12 watt buizenversterker gaat overstuurd loeihard, ik kan me 80 watt buizen haast niet voorstellen, ik denk dat mijn buizen van eustachius dan ontploffen.

taylor
16 januari 2002, 15:04
ligt er aan bv oude marshall super lead ofzo die moet je vrij ver open trekken willen ze 1 beetje gaan klinken tegenwoordig hoeft dat niet meer.ligt ook 1 beetje aan hoeveel watt die amp is meestal oversturen de amps met minder wattage eerder.

maar of het harder gaat dan transistor denk het niet.

SteavisSmokin
16 januari 2002, 15:56
Buizenamps vind ik op laag volume al beter klinken dan transistor en als je ze flink open kan schroeven gaan ze alleen maar beter klinken. Aan een versterker van 40 watt heb je zeker voldoende. Het is trouwens niet zo dat 80 watt 7 keer zo hard is als je versterker van 12 watt.

Frusciante
16 januari 2002, 21:15
het is inderdaad zo dat een 40 watter kwa dicibellen niet zo gek veel harder gaat als een 15 watter. ik dacht ergens gelezen te hebben dat een 500!! watt versterker 2 keer zo hard loeit als een 50 watter. echter dit is uitgedrukt in decibelen en kwa gehoor lijkt het alsof het vele malen harder gaat.
check de volgende link voor alle informatie omtrent dit soort vragen! http://home.zonnet.nl/pgpeet/faq/buisfaq.html
tevens lijken buizen versterekers harder te loeien als een gelijke transistorwatter. echter dit heeft te maken met signalen die de hersens krijgen en zijn in geluidssterkte ongeveer gelijk.
ciou.
ps een 40 watter is ruim genoeg voor het podium. met een goede pa kan zelfs een 15 watter volstaan

Nimpf
19 januari 2002, 00:25
de draaggolf van het geluid uit een buizenversterker is langer. Dus het geluid draagt veel verder weg. Ook klinken buizenversterkers op een afstandje harder dan wanneer je er vlakbij staat. Transistorversterkers klinken alleen van dichtbij hard. Om een middelgroot optreden spelen over een transistorversterker heb je dus een ( eigenlijk) p.a. doorversterking nodig.

anoniem
20 januari 2002, 19:33
Alle knoppen op 10 en je blijft buizen kopen !
Niet echt raadzaam .

Robbert
21 januari 2002, 17:29
Op 2002-01-20 18:33, schreef anoniem:
Alle knoppen op 10 en je blijft buizen kopen !
Niet echt raadzaam .


Jaa... jaja.. Zo ken ik er nog een paar..

Ook met je volume knop op nul blijf je nieuwe buizen kopen.
Zelfs wanneer je je versterker op standby zet.

Duurt alleen wat langer.