PDA

View Full Version : trussrod, hoe werkt dat?



gitaargerrit
21 januari 2013, 15:45
hallo mensen,
kan iemand mij es uitleggen hoe zo,n trussrod werkt?
ik snap het dus niet, maar dat kan ook door die vage fototjes komen op die websites.

ik maakte vroeger mijn eigen trussrods van een stukje M6 draadeind en een moer
volgens onderstaand tekeningetje, de hals wil verbuigen, door de snaarspanning, in de richting van de pijl.
dus door de trekstang onder voorspanning te zetten werk je die buigkracht tegen.
maar hoe werkt dat met zo,n kant en klare rechte draadstang?

http://i49.tinypic.com/34no29y.jpg

Rizz
21 januari 2013, 15:49
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159107-Hout-onder-Trussrod-(vraagje)

Hier moet je al een end mee komen..

El_Mano
21 januari 2013, 16:17
In mijn idee het best te omschrijven als een pijl en boog. Als je de pees spant dan komt de boog krommer te staan1
De dubble action trussrods bestaat uit twee stalen staafjes waarvan er een is voorzien van een schroefdraad. ( de onderste ) de staaf boven is vast gezet tussen het blokje boven en onder aan. Als je de moer aandraait wordt de afstand tussen de boven en onderkant korter waardoor de staf aan de bovenkant bol gaat staan. Deze beweging gaat tegen de trekkracht van de snaren in.

In vergelijk met de single action rod die je dus zelf maakte is de onderste staaf dus je draadeind en de bovenste werkt als de houten strip die je er boven op lijmde.

stijnkenens
21 januari 2013, 16:38
Kom mensen, er is net, nog geen week geleden een topic over verschillende trussrods in volle gang geweest, eerst de zoekrobot en dan de vraag ...

Misschien een beetje kort door de bocht, maar een beetje onnozel vind ik ...




s.

gitaargerrit
21 januari 2013, 18:46
ja, er is eindeloos geschreven over voor en nadelen, maar dat was niet mijn vraag.
mijn vraag is hoe zo'n ding werkt, ik kan het aan de fotos niet zien........
ik zag net nog een foto van 2 rode stangetjes met messing blokjes? onduidelijk.

Rizz
21 januari 2013, 18:56
Ik snap je vraag niet echt eigenlijk ...

Een trussrod verstevigd de hals niet, die geeft alleen wat tegenspanning als de hals krom begint te trekken door de snaarspanning.
De ideale hals heeft geen truss maar ik zou het risico niet durven nemen !
De snaarspanning zorgt voor de holling in de hals, en die kan je dan regelen met de trussrod. Die 2 metalen steunen zorgen ervoor dat de hals stijver wordt, dan is een dual truss wel handig, want voor hetzelfde geld trekken de snaren de hals niet krom, death straight is niet altijd aangenaam om te spelen, laat staan om af te stellen.
Fysiek gezien is dat zelfs onmogelijk !




s.

Even Stijn quoten, want hier staat toch wel hoe het werkt..

stijnkenens
21 januari 2013, 19:24
:ok:

Ik bedoelde eigenlijk: stel je vraag in een bestaand topic ipv weer een nieuw te openen ...

Het is veel interessanter verder te discuteren in een bestaand topic, dan elke keer een nieuw te openen met een vraag die eigenlijk in zo'n ander topic ook al (of kan) beantwoord is (worden).




s.

Martin_
21 januari 2013, 19:57
Ik denk dat Gerrit vooral wil weten hoe een moderne trussrod werkt in vergelijking met een ouderwetse draadstang. Dat is inderdaad niet uit de foto's te halen. Als niemand anders een goede foto kan plaatsen, wil ik later wel een poging wagen.

edit: zoals El-Mano beschrijft.

Tabula Rasa
21 januari 2013, 20:28
Principe is in alle gevallen hetzelfde±

Iets is recht en gaat onder spanning krom staan of iets is krom en gaat onder spanning recht staan.

ABM pen is een pen onder spanning, gebogen in een recht profiel (in het midden en blokje waardoor het gebogen is. Bij aanspannen gaat ie rechter staan en trekt het profiel in een boog.

Dubbele pennen hebben 1 vaste pen en een die korter wordt door een bus aan te draaien. Deze gaat de binnenbocht vormen om en de vaste pen neemt de buitenbocht en zo wordt de boel krom.

Allemaal hetzelfde principe.

patrick0108
21 januari 2013, 20:57
hallo mensen,
kan iemand mij es uitleggen hoe zo,n trussrod werkt?
ik snap het dus niet, maar dat kan ook door die vage fototjes komen op die websites.

ik maakte vroeger mijn eigen trussrods van een stukje M6 draadeind en een moer
volgens onderstaand tekeningetje, de hals wil verbuigen, door de snaarspanning, in de richting van de pijl.
dus door de trekstang onder voorspanning te zetten werk je die buigkracht tegen.
maar hoe werkt dat met zo,n kant en klare rechte draadstang?

http://i49.tinypic.com/34no29y.jpg
Hoi Gitaargerrit je schreef in een topic dat je behoorlijk mechanisch en technisch bezig bent geweest , ik probeer me al zo'n jaartje of26technisch overal uit te lullen dus in deze zou ik het kunnen vergelijken met de uitkomst lijnen van een motor uitlijning die je weer oplost met hulpmiddelen. of een deflectie meting..het zou zelfs vergeleken kunnen worden met de werking van bimetal als je er helemaal niks van een soort trussrod in stopt. lijkt mij allemaal lastiger dan de trussrod die op jouw manier prima werkt om de eventuele kromming op te heffen na verloop van tijd, of de moderne technieken zoals een conus offset of hoe ze het ook noemen. het is maar net hoe je de hals het langste recht houd in samenwerking met de snaren,tremolo en de persoon die er op staat te rammen... De werking met pijl volgens plaatje laat prima de verwachte richting van de kromming zien.

keesssst
21 januari 2013, 23:05
mischien is het wijs een trusrod faq onder de lak faq te knallen , er is net zo veel over te zeggen.

RS-Rik
22 januari 2013, 15:18
Lol! Net een zeer waardevol en intellectueel verantwoord discours geweest met Stijn en wat anderen.. en dan nu dit

:D



Anyway:

Die rod die jij tekent is een kruising tussen een echt compressie-rod en een buig rod. Dit is de meest gebruikte (iig Fender)

Het draadeind leg je in een gebogen gleuf (zoals jij die hebt getekend). Het draadeind wil terug buigen, en compenseert daarmee de buiging die de snaren veroorzaken op de hals.

Door het moertje aan te draaien vergroot je de kracht die de trussrod geeft. Door het moertje minder strak te draaien laat je de hals wat vieren. Je kunt de hals dus niet "actief" de kant van de snaren op sturen. Dit is in principe ook niet nodig. Vrijwel alle grote bouwers hebben een trussrod zoals jij die hier hebt getekend.


Probleem met Trussrods zijn dat ze in verschillende (3) smaken komen en allemaal nét iets anders werken. De werking is niet zo moeilijk uit te leggen maar als je echt in technisch detail wilt treden wordt het al snel een verhaal waar je wel wat basiskennis van mechanica voor moet hebben.
Niet dat hier geen mensen zitten die dat hebben, daar niet van.



Ik wil wel samen met 'n ander een Truss Rod Faq opstellen, met technische uitleg-tekeningen die iedereen kan begrijpen. Maar dan wel volgende week, niet nu want ik heb vrijdag een tentamen mechanica. (hoe toepasselijk)

Dootch
22 januari 2013, 23:26
Heb er ooit zelf eens een gemaakt.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?134049-mijn-eerste-western-gitaar/page3

Daar zie je ook een foto wat er gebeurt als je hem aanschroeft mét en zonder kous over de twee stangen.

gitaargerrit
23 januari 2013, 09:58
het is me reeds duidelijk, bedankt Dootch voor die link, mooie fotoreportage!