PDA

View Full Version : DSL50 met oververhitte bruggelijkrichter



Franc
21 januari 2013, 13:42
Ben op dit moment aan het tobben met een DSL50 waarvan de bruggelijkrichter voor de gloeispanning voor V1 en V2 oververhit raakt. Binnen een paar minuten na aanzetten stopt hij ermee (te merken aan: geen geluid meer uit amp :) ). Na afkoelen (duurt wel ff) meet ik dat alle diodes het nog netjes doen. Na aanzetten weer even geluid en dan stoppen.

Nu heb ik de brug van de printplaat gehaald en verbonden met 4 draden van een centimeter of 50.
Dan lijkt hij het langer uit te houden (echte duurtest moet nog volgen), maar hij wordt flink heet.
Het lijkt er dus op dat als hij zijn warmte kwijt kan hij blijft werken en zoals hij op de print zit dus niet.

De vraag is eigenlijk of het ding zo warm hoort te worden of dat er iets anders aan de hand is. Hij moet volgens mij zo'n 6A aankunnen en dat trekken 2 12AX7s niet.

De brug is natuurlijk snel genoeg vervangen door een nieuwe, maar als die door manier van monteren ook oververhit en ermee stopt, heeft dat weinig zin.

Dus wat zou de oplossing kunnen zijn? Gewoon deze brug een aantal centimeters van de printplaat monteren (heel veel ruimte heb ik niet want dan kom ik de volgende printplaat tegen) of vervangen of beide?

Benieuwd wat de echte geleerden ervan denken.

Plant
21 januari 2013, 14:01
Deze? Je hebt het neem ik aan over gelijkrichter BR1.

http://www.lydian.ca/Marshall_DSL_files/jcm2-60-02-iss3-TubeBoard50w.jpg

Lijkt me eerder dat er iets met buis V1 of V2 aan de hand is en dat ten gevolge daarvan de gelijkrichter opstookt. Haal de buizen er maar eens een voor een uit (of steek er als je die hebt een ander in) en kijk wat er gebeurt.

gertjepeet
21 januari 2013, 14:06
Yep, exact zelfde probleem gehad.
Opgelost door nieuwe brug erin maar dan los van pcb en koellichaam erop, sindsdien geen probleem meer...
zie foto's hier: http://www.itamps.nl/service.html
geen idee hoe je hier gewoon fotos plaatst..
Is overigens een bekent probleem, als je inet mag geloven...

Check de omliggende c's en de bijbehorende zekering eerst.

Franc
21 januari 2013, 14:48
Bedankt, dan lijkt het erop dat ik gewoon moet gaan koelen :)

Dirk_Hendrik
21 januari 2013, 18:53
Ik heb moeite met dit lapmiddel.
Die brug is gemaakt voor 6 ampere. Hij heeft nu een 10e daarvan te leveren. Ik zou, voor je met koellichamen etc aan de slag gaat, eens even checken of de getrokken stroom correct is en of de spanningsval over de diodes correct is. Voor hetzelde geval zit je een defect weg te koelen.

Agent_Smith
21 januari 2013, 22:32
Ja, dat vind ik eigenlijk ook. Het lijkt mij dat er iets aan de hand moet zijn.
Ik heb jarenlang met een DSL50 getourt, maar nooit problemen mee gehad. Ook nooit van dit euvel gehoord hoor bij een DSL tot vandaag. Dus of het nou echt zo'n typische DSL kwaal is...

muziekschuur
21 januari 2013, 22:43
Er is dus een component vlak voor deze overload kapot.

cluseau
21 januari 2013, 22:45
Ik heb moeite met dit lapmiddel.
Die brug is gemaakt voor 6 ampere. Hij heeft nu een 10e daarvan te leveren. Ik zou, voor je met koellichamen etc aan de slag gaat, eens even checken of de getrokken stroom correct is en of de spanningsval over de diodes correct is. Voor hetzelde geval zit je een defect weg te koelen.
Kan me helemaal vinden in het voorgaande maar je vergeet één ding. Nu je de brug met losse draadjes hebt gemaakt gaat het wel goed zeg je en dat bevestigd eigenlijk het werkelijke probleem. De brug is normaal met korte draadjes gesoldeerd waardoor er weinig koeling is, de lasjes erg heet worden en op den duur los gaan zitten. Hierdoor ontstaat een slechte verbinding en dito warmte ontwikkeling in de las wat de verbinding nog slechter maakt en de hitte nog erger. Een lawine effect is het gevolg en uiteindelijk verbreekt de verbinding. Allemaal logica en al tig keer meegemaakt. Monteer maar een nieuwe brug maar houd de draden lang waardoor de brug op zo'n anderhalve centimeter boven de print komt te hangen. Goed solderen en je hebt er voorlopig geen last meer van.

JER00N
21 januari 2013, 23:14
Ja, dat vind ik eigenlijk ook. Het lijkt mij dat er iets aan de hand moet zijn.
Ik heb jarenlang met een DSL50 getourt, maar nooit problemen mee gehad. Ook nooit van dit euvel gehoord hoor bij een DSL tot vandaag. Dus of het nou echt zo'n typische DSL kwaal is...

Tja de ene DSL50 is de andere niet, misschien heb jij net een andere print revisie waarbij het probleem niet voorkomt.

Mijn DSL40 (combo dus) had het ook. Toen inderdaad de brug hoger geplaatst (dus niet plat op de print) en er een koelblokje van een videokaart op geschroeft. Sindsdien geen last meer van gehad.

Plant
21 januari 2013, 23:49
Tja, dan lijkt het toch een ontwerpfoutje - of beter gezegd een dimensioneringsfoutje. Het kan goed zijn dat de gelijkrichter 6A kan verwerken mits ie gekoeld is. Maar als je onvoldoende koelt houd het echt al bij een lagere stroom op. Er zal in dit geval geen 6A gevraagd worden, dus dan kan het een tijdje goed gaan. En als er dan nog voldoende draadlengte aan de gelijkrichter zit waarlangs warmte weg kan scheelt dat. Afhankelijk van de montage kan het per versterker exemplaar blijkbaar uitmaken of het goed blijft werken of niet.

Denk aan eindtransistoren in een transistor eindversterker. Die kunnen ook alleen maar het opgegeven vermogen verwerken als ze gekoeld zijn. Schroef het koelblok er maar eens af en het is snel uit met de pret.

Frits van Mourik
22 januari 2013, 00:15
Tja de ene DSL50 is de andere niet, misschien heb jij net een andere print revisie waarbij het probleem niet voorkomt.

Mijn DSL40 (combo dus) had het ook. Toen inderdaad de brug hoger geplaatst (dus niet plat op de print) en er een koelblokje van een videokaart op geschroeft. Sindsdien geen last meer van gehad.

Op zich een remedie, maar:
Door de oververhitting en het hersolderen zal de hechting tussen soldeereilandjes en printplaat ernstig hebben geleden.
Met de afstand tussen printplaat en brugcel met daarop extra gewicht van het koelblokje ga je behoorlijk wat meer
mechanische stress op de toch al aangetaste soldeereilandjes brengen bij schudden en schokken (vervoer).
Natuurlijk; dat kan jaaaren goedgaan, maar ik zou 't afraden...

guitarnijboer
22 januari 2013, 00:42
Waarom niet gewoon even een bruggelijkrichter van 4 losse diodes in elkaar solderen? Kan heel simpel in een vierkantje waarbij je 4 pootjes overhoud waarmee je het geleel stevig op de print soldeert. Zelfs met 4 x een 1n400x heb je dan geen koelprofiel meer nodig.

Plant
22 januari 2013, 00:55
Waarom niet gewoon even een bruggelijkrichter van 4 losse diodes in elkaar solderen? Kan heel simpel in een vierkantje waarbij je 4 pootjes overhoud waarmee je het geleel stevig op de print soldeert. Zelfs met 4 x een 1n400x heb je dan geen koelprofiel meer nodig.

De 1N400x serie kan maar 1A aan en kun je niet makkelijk koelen met een profieltje, dus dat vind ik geen goed advies als er nu een 6A brug in zit.

Als het een warmte dissipatie probleem is, ga er dan zeker niet iets in zetten wat lichter is en je niet eens kunt koelen.

Franc
22 januari 2013, 08:02
Kan me helemaal vinden in het voorgaande maar je vergeet één ding. Nu je de brug met losse draadjes hebt gemaakt gaat het wel goed zeg je en dat bevestigd eigenlijk het werkelijke probleem. De brug is normaal met korte draadjes gesoldeerd waardoor er weinig koeling is, de lasjes erg heet worden en op den duur los gaan zitten. Hierdoor ontstaat een slechte verbinding en dito warmte ontwikkeling in de las wat de verbinding nog slechter maakt en de hitte nog erger. Een lawine effect is het gevolg en uiteindelijk verbreekt de verbinding. Allemaal logica en al tig keer meegemaakt. Monteer maar een nieuwe brug maar houd de draden lang waardoor de brug op zo'n anderhalve centimeter boven de print komt te hangen. Goed solderen en je hebt er voorlopig geen last meer van.

Dit was eigenlijk mijn gedachte. Nieuwe brug erin en een eindje van de print monteren, dan kan de warmte weg. En waarschijnlijk zonder koellichaam.
Maar ik geloof niet dat de huidige brug defect is als hij het met beetje passieve koeling zonder problemen doet.

cluseau
22 januari 2013, 09:16
Maar ik geloof niet dat de huidige brug defect is .......

Dat zijn ze ook niet maar ze kosten een scheet en drie knikkers dus pak gewoon een nieuwe en monteer die zonder de draden op lengte te knippen dan gaat het goed.

Met de 600mA hebben we het over een warmte ontwikkeling van ca 2Watt dus warm worden is normaal. Lastiger is het als die warmte niet weg kan waardoor de warmte zich gaat opstapelen. Geef hem wat ruimte en en het gaat stukken beter, voornamelijk omdat de lasjes koeler blijven door de grotere afstand van de warmtebron. Je zal zien dat het werkt, bin there......


Ben het alleen niet eens met een koellichaam, de brug hoeft slecht 10% stroom te verwerken dus is zwaar overbemeten.
Kijk nog zo'n verhaal......................http://home.casema.nl/jajop/cluseau/aandacht.gif

gertjepeet
22 januari 2013, 09:16
Tot nu 2x het zelfde probleem gehad met een dsl50. Hierbij waren de gelijkrichtrs niet stuk. echter door de hitte wel losgeraakt van de print. welke precies los raken is slecht te zien, en slecht te meten. Alleen het resultaat is meetbaar namelijk geen spanning of te weinig, waarbij de buisjes niet gloeiden. En ook de zekeringen waren heel, de spanning naar de gelijkrichter toe was in orde. De condensatoren, ook in orde, de buisjes nagemeten op sluiting, vergeleken met andere buisjes, wat de weerstand is eigenlijk is.

Het physiek verhogen van de gelijkrichter met een TO-220 koelplaatje is dan een hele goede oplossing (hoewel het zeker symptoom bestrijding blijft) Mechanische stress, geen idee. Is niet te meten, dat de resonatie van gelijkrichtblokje met koellichaam, zo veel stress oplevert dat de solderingen of gelijkrichter zelf hierdoor mechanisch stuk gaan..

(De gerepareerde dsl50's draaien nu al weer ruim een jaar en worden bijna elke dag gebruikt...)

Franc
22 januari 2013, 09:20
Ik ga er een nieuwe inzetten, zo ver van de print als fysiek mogelijk en zonder koellichaam testen, voordat ik er weer zo'n zwaar ding aan ga hangen.
Heb als test de verbindingen van de huidige brug verlengd en hem zo gemonteerd met een koellichaam en de amp draait nu al ruim een uur zonder probleem, terwijl hij daarvoor binnen 5 minuten de geest gaf.

Het wachten is nu ff op de nieuwe brug.

nico verduin
22 januari 2013, 12:26
Kan je hem niet gewoon geïsoleerd aan het chassis hangen. Ben je van het hele gezeik af. Zoals Frans al aangaf, hij trekt 2.4W. Dus dat gaat best wel warm worden. Beetje als de Mesa Calibers. Gooien ze een dikke cement weerstand op de print die ook loei heet wordt... zelfde effect.
Heb je trouwens al de stroom gemeten vanaf de + van de gelijkrichter naar de buizen toe?

guitarnijboer
22 januari 2013, 18:12
De 1N400x serie kan maar 1A aan en kun je niet makkelijk koelen met een profieltje, dus dat vind ik geen goed advies als er nu een 6A brug in zit.

Als het een warmte dissipatie probleem is, ga er dan zeker niet iets in zetten wat lichter is en je niet eens kunt koelen.

1A continu is echt ruim voldoende en daarnaast worden de 4 afzonderlijke diodes natuurlijk lang zo warm niet als 4 diodes in eenzelfde behuizing, dus koelen is dan ook niet meer nodig. 1A continu is ook echt 1A continu en met een uitgangstroom van 0,6A en omdat de diodes bij gelijkrichting ieder maar een halve periode werken, gebruik je ze eigenlijk maar op iets meer dan een kwart van hun vermogen.

Geen probleem dus, maar op het eerst gezicht kan het wat vreemd lijken. Dat kan ik begrijpen.

Dirk_Hendrik
22 januari 2013, 18:30
1A continu is echt ruim voldoende en daarnaast worden de 4 afzonderlijke diodes natuurlijk lang zo warm niet als 4 diodes in eenzelfde behuizing, dus koelen is dan ook niet meer nodig. 1A continu is ook echt 1A continu en met een uitgangstroom van 0,6A en omdat de diodes bij gelijkrichting ieder maar een halve periode werken, gebruik je ze eigenlijk maar op iets meer dan een kwart van hun vermogen.

Geen probleem dus, maar op het eerst gezicht kan het wat vreemd lijken. Dat kan ik begrijpen.

+1.

Enne,
kan iemand me die 2 of 2.4 watt effe voorrekenen? Ik kom daar in de verste verte niet aan.

nico verduin
22 januari 2013, 19:45
Spanningsval is 1V voor dat type brug. Ik was ff uitgegaan van 600mA over alle 4 de diodes. Wat niet juist is. Het zijn er 2 tegelijk. Dus moet het 1.2 Watt zijn. Wel nog vreemder dat ie dan zo heet wordt. of er zit een rotte elco in de schakeling. Vandaar mijn vraag over de feitelijke stroom naar de buizen.

cluseau
22 januari 2013, 22:23
kan iemand me die 2 of 2.4 watt effe voorrekenen? Ik kom daar in de verste verte niet aan.

Heb je ook gelijk in maar het ging niet zo om exacte waardes. Voor de vuist weg ff 0,6A bij 0.7V is 0.42Watt. Dit maal 4 diodes kom ik op ca 2W (1.68.). Natuurlijk is dit wel heel grofweg want per halve periode geleiden er maar twee diode's maar het ging om aanzienlijke warmte ontwikkeling die de lasjes na verloop van tijd aantast. Door de afstand tussen print en brugcel te vergroten voelen de lasjes zich gewoon minder koortsachtig en komen de klachten niet meer terug. Case closed dacht ik.

nico verduin
22 januari 2013, 22:25
hij heeft nog steeds niet gemeten. Dus weet je het niet of daar wel de oorzaak in zit.

Dirk_Hendrik
22 januari 2013, 22:31
Dank. Dan maakte ik dus geen rekenfout. En sluit ik me bij Nico aan dat ik ook wel eens wat meetgegevens wil lezen (in plaast van lapmiddelen).

cluseau
22 januari 2013, 22:34
hij heeft nog steeds niet gemeten. Dus weet je het niet of daar wel de oorzaak in zit.

Dat dan weer wel natuurlijk http://home.casema.nl/jajop/cluseau/huil.gif



Vele tientallen zo meegemaakt en 100% lasjes probleem :ok:

nico verduin
22 januari 2013, 22:38
Maar ik hoef jou niet te vertellen dat Meten = Weten :). Dat had je allang daarvoor gedaan :)

cluseau
22 januari 2013, 22:48
:soinnocent: :sssh: :D

Sorry, klinkt misschien arrogant maar ik heb er zo al een aantal meegemaakt. Is echt een standaardfout van Jim en het stadium van meten ben ik in dit geval gepasseerd. Branden die twee buisjes niet maak ik de print schoon en gaat er direct een nieuwe brugcel met lange poten in


(damn, ben gek op lange poten) http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif

nico verduin
22 januari 2013, 22:53
Dank. Dan maakte ik dus geen rekenfout. En sluit ik me bij Nico aan dat ik ook wel eens wat meetgegevens wil lezen (in plaast van lapmiddelen).Soms veel leuker
http://www.jeugdrodekruis-nwn.nl/wp-content/uploads/2012/12/ww20verband3oq.gif

cluseau
22 januari 2013, 22:56
Als er maar een geile verpleegster aan te pas komt he! Bah...vieze ouwe man.

nico verduin
22 januari 2013, 23:05
Als er maar een geile verpleegster aan te pas komt he! Bah...vieze ouwe man.
yeah :D:D:D:D:D:D

Franc
23 januari 2013, 08:55
Jongens, jongens, gaan jullie ff aan de haal met mijn vraag :)

Vandaag als het goed is nieuwe brug binnen en dan ga ik vanavond of morgenavond even meten voor jullie.

7ender
24 januari 2013, 09:47
oooohhhhhh ,....gelukkig,......ik kon 'r al niet van slapen vannacht ..... :D

Franc
24 januari 2013, 16:31
Ok. Het is iets meer dan 300mA per buis, zowel met de oude als de nieuwe brug.
Wel zit bij de nieuwe brug de nul echt in het midden, terwijl de oude op zeg maar 40/60 zat. Vreemd.
Maar goed, nieuwe brug ruim van de print gemonteerd, goed stevig op de eilandjes gesoldeerd en alles ziet er nu goed en stabiel uit :)