PDA

View Full Version : welke 4x12 cabinet kopen voor vaste backline events



beest1979
21 januari 2013, 00:23
Zoals de titel al doet vermoeden ben ik op zoek naar cabinets
Ze moeten dienen als backline voor de ombouwtijden wat te kunnen inkorten en het gesleur van het materiaal te verminderen.
Waarom 4x12 omdat de meeste gitaristen anders niet tevreden gaan zijn en schrik gaan hebben voor te weinig volume,terwijl er een goede PA-firma staat met monitors van 1000 watt stuk :soinnocent:
Nu hadden we al gekeken voor de marshall 1960 lead en 1960 vintage
Welke zouden we het best kiezen,rekening houdend dat het voor jaren 80' metal events zijn ?
Er mogen ook andere suggesties gedaan worden zolang ze maar kwalitatief vergelijkbaar zijn en het budget niet hoger ligt als de marshall's
We zijn ook nog op zoek naar een bascabinet maar dat kan ik meschien beter in het passende forum posten.

greetz
Dave

Mr. Dynamite
21 januari 2013, 00:31
Zou zelf een marshall vintage kastje neerzetten, eigenlijk bijna altijd goed. ;)
En, het past natuurlijk wel bij die scene, dikke stacks met Marshall erop.

refused199
21 januari 2013, 01:38
Kijk ook eens naar die Kool & Elfring 212xl kasten. Ze hebben even veel druk als een Marshall 1960 kast (omdat ze dieper zijn), maar zijn veel strakker in het laag, toch wel fijn dat extra beetje voor de meeste metalbands. Bovendien zijn 212 kasten ook makkelijker in de opslag. Ze hebben niet de looks, wel het gewicht..

big dooley
21 januari 2013, 02:00
Waarom 4x12 omdat de meeste gitaristen anders niet tevreden gaan zijn en schrik gaan hebben voor te weinig volume,terwijl er een goede PA-firma staat met monitors van 1000 watt stuk :soinnocent:

heeft er meer mee te maken, dat een monitor recht in de smoel van een snarenplukker wordt geplaatst, die altijd gewend is dat zijn broekspijpen naar voren flapperen... geloof me, dat wil je als gitarist niet...
en een monitor "klinkt" niet, er is een slechte of helemaal geen interactie met de gitaar zelf en je bent afhankelijk van de man achter de monitordesk (of nog erger een enkel mengpaneel, waarbij de FOH-man ook de monitoren doet) en kan je zelf qua EQ helemaal NIKS instellen

Rick trodat
21 januari 2013, 09:14
Een met minimaal 8 en 16 ohm aansluiting. De meeste versterkers hebben deze uitgangen standaard.

muziekschuur
21 januari 2013, 09:28
Ik zou voor de 2x12 cabinetten van EVH gaan. Deze hebben van die tilt back poten. Super handig.
Maar heb je meer rock jongens dan is een Marshall 4x12 "standaard". Niemand heeft commentaar op die dingen.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTQy82MF8dnAGwcvbWeF2itpbiaEPBRS Y3cYccCukIdGYwzVIQt

Tankman
21 januari 2013, 09:34
4x12 cabinet van Palmer. Erg goed gebouwd, klinkt goed en je kan kiezen tussen iedere Celestion of Eminence speaker. Ik zou lekker voor Vintage 30's gaan. Kost je net geen €600. Ik heb de 2x12 en ben er dik tevreden mee!

Aikara
21 januari 2013, 09:58
Kijk ook eens naar die Kool & Elfring 212xl kasten.

Of wellicht een K&E 4x12? Topkwaliteit kasten en ik weet nog een leuke tweedehandse te koop staan (zie sig) ;)

access
21 januari 2013, 10:12
Indien mogelijk zou ik voor een schakelbaar mono/stereo cabinet gaan.

Rinze
21 januari 2013, 10:34
Voor 80's metal zou ik gewoon 1960 kasten met G12-75's nemen. Kun je op het moment voor een euro of 200 scoren, dat lukt je met je andere opties echt niet.

Gitaar over de monitors kan best maar de meeste bands willen het niet in die scene, is met twee gitaristen ook al lastiger ivm eq om uit elkaars vaarwater te blijven in de monitor en de afhankelijkheid van de mixer. En als je de in dat wereldje gebruikelijke houthakker als drummer hebt is een 4*12 geen overbodige luxe. Ik ken die moderne luxe merk-kasten niet maar heb het in onze band eerst even geprobeerd met 2 1*12 kastjes en ik hoorde mezelf niet. En het oog wil ook wat :blast:

http://www.hometheaterequipment.com/attachments/general-music-discussion-33/1115d1333665618-jim-marshall-dies-maker-guitar-amps-marshall.stacl.jpg

Kim Wilson
21 januari 2013, 10:35
Ik zou gewoon een goedkope, universele en foolproof cab zoeken. Een Marshall 4x12 met GT-75 bijvoorbeeld. Zoals dit topic al laat zien, heeft elke gitarist z'n eigen favoriet. Dan kun je wel investeren in hele dure cabs, maar dat heeft weinig zin.

Rinze
21 januari 2013, 10:37
Ik zou gewoon een goedkope, universele en foolproof cab zoeken. Een Marshall 4x12 met GT-75 bijvoorbeeld. Zoals dit topic al laat zien, heeft elke gitarist z'n eigen favoriet. Dan kun je wel investeren in hele dure cabs, maar dat heeft weinig zin.
Precies. Die dingen staan overal, iedereen scheldt erop maar het werkt wel en je weet wat je hebt.

Kim Wilson
21 januari 2013, 11:20
Je zou er dan nog voor kunnen kiezen om er G12-65 of V30 speakers in te hangen, als je dan toch voor een beetje kwaliteit wil gaan. Maar die klinken ook weer niet op elke amp even lekker. Voor allround toepassingen voldoen de standaard Marshall cabs prima.

almarvk
21 januari 2013, 11:30
Die Marshall kasten kosten tweedehands niet zo veel meer. De markt daarvoor ligt een beetje op z'n gat. Nu kan je er eentje scoren voor 200 of 250 euro, terwijl een jaar of twee de prijzen rond de 350,- euro lagen.

Ik vind het geen geweldige kasten, maar ze zijn prima qua bouwkwaliteit en zeker qua prijs. Voor dat geld kom je niet zo snel wat anders tegen wat beter is.

Rinze
21 januari 2013, 12:31
Onze andere gitarist had vorig jaar een jcm800 met bijbehorende kast gekocht. Zouden G65's in zitten. We vonden het geluid práchtig. Trekt ie de kast open en blijken er 75's in te zitten :chicken: Die wel beter klonken dan hun broertjes in een 900 kast die er ook nog stond, maar toch.

Iedereen scheldt op de 75-ers maar er zijn wel heel veel platen mee vol gespeeld..

FruscianteFan
21 januari 2013, 12:57
Afgelopen optreden gespeeld over een Marshall 4x12 (M412, dat wel) en het klonk nergens naar. Maar dat zal ook wel hebben gelegen aan de Crate 120w transistor die erop stond...

Brum
21 januari 2013, 13:09
Joh!:crazyhappy:

T75's zijn echt prima en heb ze zelf ook lang gebruikt. Ze breken lang zo erg niet op bij hoger volume, wat juist heel wenselijk kan zijn. De lichte mid dip kan ook juist heel wenselijk zijn, zeker bij oude Marshalls (wat mij betreft). Als die dingen al de nodige speeluurtjes hebben, zijn het gewoon hele fijne speakers, wat mij betreft. Dat ze zo slecht zijn is ook zo'n hardnekkig internet hype, zoals er wel meer op internet te vinden is van de ervaringsdeskundigen.

Thiez
21 januari 2013, 20:52
Staat een marshall 1960BX te koop in friesland voor mooie prijs. Geweldige kasten met greenbacks. En anders idd gewoon de G12T75.

pietrka
21 januari 2013, 21:11
Voor 80's metal zou ik gewoon 1960 kasten met G12-75's nemen. Kun je op het moment voor een euro of 200 scoren, dat lukt je met je andere opties echt niet.

Gitaar over de monitors kan best maar de meeste bands willen het niet in die scene, is met twee gitaristen ook al lastiger ivm eq om uit elkaars vaarwater te blijven in de monitor en de afhankelijkheid van de mixer. En als je de in dat wereldje gebruikelijke houthakker als drummer hebt is een 4*12 geen overbodige luxe. Ik ken die moderne luxe merk-kasten niet maar heb het in onze band eerst even geprobeerd met 2 1*12 kastjes en ik hoorde mezelf niet. En het oo:punk:R:blast::blast: wil ook wat :blast:

http://www.hometheaterequipment.com/attachments/general-music-discussion-33/1115d1333665618-jim-marshall-dies-maker-guitar-amps-marshall.stacl.jpg

12345678910tekens

Liquid_Metal
21 januari 2013, 21:13
Je zal altijd gezeik krijgen, wat voor cab je ook neer zet. Veel gitaristen zullen hun eigen cab mee willen nemen dus hopelijk is daar de mogelijkheid voor. Zo'n Marshall 1960 is typisch 80's metal dus dat lijkt me een goede optie.

Agent_Smith
21 januari 2013, 22:27
heeft er meer mee te maken, dat een monitor recht in de smoel van een snarenplukker wordt geplaatst, die altijd gewend is dat zijn broekspijpen naar voren flapperen... geloof me, dat wil je als gitarist niet...
en een monitor "klinkt" niet, er is een slechte of helemaal geen interactie met de gitaar zelf en je bent afhankelijk van de man achter de monitordesk (of nog erger een enkel mengpaneel, waarbij de FOH-man ook de monitoren doet) en kan je zelf qua EQ helemaal NIKS instellen

Ja, helemaal mee eens. Ik vind gitaar over de monitor vreselijk!

beest1979
22 januari 2013, 00:12
amai da zijn al flink wat reactie's
Ik vermoed dat we gewoon voor de 1960 lead gaan ofwel meschien 1x1960lead en 1x1960vintage dan zal het wel goed zijn voor de meeste.
Het zal toch nooit niet goed zijn voor iedereen
Alvast bedankt voor de vele reacties :rockon: