PDA

View Full Version : 230 is niet altijd 230.... ?



Tony Montana
20 januari 2013, 19:45
Vraag, in de zoektocht naar een verbetering in geluid ben ik in de acceptatie fase van kublerross beland en begonnen met kleiner maken van mijn (te) grote (te) veel 'tone' (kom ik later op terug) zuigende pedalenbord eerst begonnen met het verwisselen van mijn standaard goedkope speakerkabeltje door een degelijke zelf gesoldeerde met dikke speakerdraad. Ok ik moet toegeven, dit maakt verschil. Volgens de hier zo hoog aangeprezen 'tone' begrippen is mijn geluid minder dun (dus dik ? nee... gewoon minder dun)

Waarin ik in mijn jaren als muzikant zowel hier op het forum als in de kroeg veelal de glimlach niet kon onderdrukken wanneer mede muzikanten beweerden een geweldige verbetering te hebben met dat voorbuisje, of zelfs met die dure kabel omgekeerd, want laten we eerlijk zijn, op de slaapkamer interesseert werkelijk niemand het wat of jou geluid net ff die geweldige extra heeft doordat jij gouden jackpluggen in combinatie met een russische vooroorlogse preamp nos buis die na de oorlog persoonlijk door je overgrootopa in zijn anus nederland is binnen gesmokkeld en dus precies die openheid, smootheness en compressieloze topsound geeft aan je valvestate 30 watt combootje, om nog maar niet te beginnen over die gig in die kroeg in schubbekutteveen waar jij met je 12 in een dozijn coverband de sterren van de hemel knalt op je 3000 euro kostende custommade buizentop over een 4x12 waar werkelijk niemand na 4 bier het ook maar iets uitmaakt of jij een boutique pedaal van 450 euro of een berhinger kopie uit de graaibak van je lokale op de afgrond staande muziekhandel in trapt voor je solo van het door iedereen toch al uitgekotste maar desalniettemin meest gecoverde nummer ooit (kies uit one / jump / born to be wild / satisfaction) want niemand komt daar voor de muziek maar voor de tieten van je zangeres en het barmeisje....

Wat ik probeer te zeggen is dat ik nooit echt geloof in 'tone' , tuurlijk als jij een plaat opneemt moet je je verdiepen in sound en de profs lullen niet uit hun nek, en smaak is smaak maar we weten allemaal dat in een blinde test iedereen voor gaas gaat.... zelfs die profs

Toch was ik wederom verbaasd dat een kut speaker kabeltje dat ik al jaren lang gebruik nadat mijn vorige zelfgemaakte was overleden een behoorlijke impact heeft op mijn geluid, en ik ergerde me al langer aan het feit dat mijn buizenstack op het ene podium fantastisch klonk en op de andere als die eerder genoemde valvestate 30 watter. Ik had het over dit onderwerp met zo'n gitarist die beweert dat hij het verschil kan horen tussen een tubescreamer waar een chipje van verwisseld is en een waarbij dat niet is gebeurd, en die zei tegen me dat uit het ene stopcontact toch echt andere stroom komt dan uit het andere en dat van invloed is op je geluid. Na hem zoals goed gebruik betaamd binnen mijn smakeloze karakter eigenschappen volledig de grond in te hebben gelachen en belachelijk gemaakt ten overstaan van de gehele band waarna hij (met zn gemodificeerde tubescreamer tussen de benen) afdroop, ben ik de volgende dag wat gaan zoeken, en kwam ik ook op dit forum mensen tegen die dit stroom verhaal beweerden (de omgekeerde kabel ook maar daar wil ik niet over praten). Heb hem een appje gestuurd om sorry te zeggen en stel nu deze vraag,

kan ik met een variac zorgen voor een constanter geluid, maw is het een fabeltje dat er zoveel verschillen zijn in stopcontact 'output' en invloed daarvan op je buizen versterker en bias afstelling of kan deze tezamen met het omdraaien van kabels naar het rijk der tone fabelen worden gelanceerd ?

thanks voor t meedenken

the sure thing
20 januari 2013, 19:53
Een schoon en stabiel 230v zorgt voor een beter geluid. Ik ken zat studio's die hier maatregelen voor hebben genomen.

Je betoog is duidelijk.... Mijn meetlat is of IK het verschil nog hoor met wat bier op midden tussen al het bandgeweld. Ik hoor het verschil tussen een oude en nieuwe tubescreamer op zich wel in een ideale setting, maar live hoor IK dat verschil niet meer. Dus schaf ik geen oude tubescreamer aan.

Midwolda
20 januari 2013, 20:45
Ja. een schoon en stabiel 230V zorgt voor een constanter geluid.

De Europese norm schrijft voor 230V (+6%/-10%). Dat betekent dat wat er uit de muur komt, waar dan ook in Europa, kan variëren tussen 207V en 243,8V (er van uit gaande dat alles klopt en iedereen zich aan de regeltjes houdt). Dat heeft uiteraard gevolgen voor de B+ op de buizen en daarmee op de biasstroom.
Met een gestabiliseerde voeding (zoals bijvoorbeeld ook gebruikt wordt in IT-omgevingen, onder de naam UPS (Uninterruptable Power Supply)) zal je versterker overal hetzelfde klinken omdat er steeds afgeregeld wordt op 230V, met veel kleinere toleranties. Tevens is de amp dan beveiligd tegen snelle pieken en dalen in de spanning.
Met een variac ben je dan nog weer wat flexibeler qua instelling, maar misschien kan iemand anders daar meer over vertellen want ik heb daar te weinig ervaring mee.

Ik zou zeggen: ga terug naar de plek waar je amp geweldig klonk, meet wat er daar uit de muur komt, en stel de variac daarop af. Of koop een UPS en stel de bias af op een lekker geluid (voor mijn oren een tikkie heet).
Wel jammer dat niet overal de akoestiek hetzelfde is...

kassie
20 januari 2013, 20:46
kan ik met een variac zorgen voor een constanter geluid, maw is het een fabeltje dat er zoveel verschillen zijn in stopcontact 'output' en invloed daarvan op je buizen versterker en bias afstelling of kan deze tezamen met het omdraaien van kabels naar het rijk der tone fabelen worden gelanceerd ?

thanks voor t meedenken

Een variac? Je zou moeten denken aan een power conditioner.. die pieken afkapt tesamen met een interne accu die aanslaat als het onder de 230 komt.

Je PT is een analoog aparaat. De secundaire spanningen varieren dus naar proportie van de primaire spanning. Ik meet s'middags wel eens 220 en 's avonds 238. Dat heeft wel invloed op het geluid ja. Je zou in eerste instantie zeggen dat het vooral de headroom van de versterker beinvloedt. Met andere woorden je versterker klinkt zachter met minder primaire voltage. De secundaire Power Trafo spanning daalt namelijk, maar zowel de bias als de plate, als de preamp voltages dalen met dezelfde proportie. Je zou dus in principe niet een noemenswaardige verandering in sound moeten krijgen. Ook de heaters draaien prima op een AC voltage tussen de 5 en 6.3. Er is zelfs een populaire mastervolume genaamd 'Variabele voltage regelaar'. Die de spanningen van de gehele versterker omlaag brengen, met een 'intact' blijvende sound. Kortom, ik zou me meer zorgen maken over pieken op de netspanning. Mocht je ergens spelen en de voltages schommelen nogal dan kun je dat wel horen in het volume ja.

Midwolda
20 januari 2013, 21:15
... Met andere woorden je versterker klinkt zachter met minder primaire voltage. De secundaire Power Trafo spanning daalt namelijk, maar zowel de bias als de plate, als de preamp voltages dalen met dezelfde proportie. Je zou dus in principe niet een noemenswaardige verandering in sound moeten krijgen. ....

Goeie... zover was ik nog niet. :chicken:

Chris Winsemius
24 januari 2013, 19:01
bs

andere spanningen: andere sound

Dirk_Hendrik
24 januari 2013, 19:27
Goeie... zover was ik nog niet. :chicken:


Niet zo'n goeie.
Dat zou suggereren dat ene buis op 300 volt met bijbehorende instelspanning hetzelfde klinkt als op 12 volt als die instelspanningen met eenzelfde factor verlaagd worden. En da's niet het geval. Omdat de curves van een buis niet recht zijn.

Nu kun je je afvragen of het verschil tussen een primaire 230 of 220 echt veel verschil maakt, je kunt je echter beter afvragen wat je spanning als het goed of slecht klinkt echt is. Als jij met je versterker op een net zit waar ook een volledige PA en misschien ook nog een lichtinstallatie aan hangt is het erg afhankelijk van de bedrading van dat net (de lengte en dikte dus) wat je eigenlijk aan spanning hebt. Een hoop jaar geleden zat ik in zo'n situatie achter de schermen "even snel" een kleine reparatie te solderen. Behalve dat die soldeerbout dus maar niet echt warm werd. Wel warm, deed ook pijn om em beet te pakken maar de soldeer wou maar met moeite smelten, laat staan vloeien. Multimeter in het stopcontact, 180 volt... en dat gaat dus niet werken.

jerome
24 januari 2013, 19:38
Omdat bij ons in de oefenruimte mijn versterker de ene avond fantastisch klonk en de andere avond kut zijn we eens gaan meten.
Het bleek dus dat er soms 210 Volt uit de stopcontacten kwam en soms 240 Volt.
Ik was het helemaal zat en ik heb toen een Furman P 1400AR E Power conditioner gekocht en die houdt de spanning altijd op de zelfde waarde.
Duur ding maar het werkt goed...
Ook de amp van onze bassist had er last van en die staat er nu ook op aangesloten...

big dooley
24 januari 2013, 23:31
yep het maakt wel deglijk uit... persoonlijk geloof ik niet in het verhaal dat "schone" wisselspanning een beter resultaat geeft... tenslotte wordt dit toch gelijkgericht en gefilterd in hoge gelijkspanning, maar goed er zijn mensen die hier heilig van overtuigd zijn

wel geven spanningsverschillen een impact die veelal onderschat wordt...
205 volt uit het ene stopcontact en 230 volt uit de andere, verschillend van plaats tot plaats
ik gebruik nu al vrij lang een simpele variac om de spanning op 240 volt te brengen, met deze voedingsspanning is de gloeispanning precies 6.3 volt anodespanning 465 volt met de bias op 65%... perfect...
voorheen kreeg ik op bepaalde plekken een voeding van 210 volt en pleurde de anodespanning terug naar 405 volt en dus ook de bias naar een vrij koude 40/45%... en dat merk je echt wel... zeker als de gloeispanning ook een schamele 5.5volt bedraagt
na de aanschaf van de variac altijd een goedklinkende versterker, waar dan ook... uiteraard helpt het niet tegen sterk fluctuerende spanning (als je bijvoorbeeld in een kroeg moet optreden waar je een groep aangewezen krijgt, die gedeeld is met de keuken :roll:

Eko
25 januari 2013, 09:37
Dat is dus de reden waarom Jimmy Vaughan altijd z`n amps op zo`n spanningsregelaar aansluit. Waar hij ook komt, hij heeft altijd een goed geluid.
In kroegen kun je er standaard van uit gaan dat niets klopt.

muffstuff
25 januari 2013, 10:34
Omdat bij ons in de oefenruimte mijn versterker de ene avond fantastisch klonk en de andere avond kut zijn we eens gaan meten.
Het bleek dus dat er soms 210 Volt uit de stopcontacten kwam en soms 240 Volt.
Ik was het helemaal zat en ik heb toen een Furman P 1400AR E Power conditioner gekocht en die houdt de spanning altijd op de zelfde waarde.
Duur ding maar het werkt goed...
Ook de amp van onze bassist had er last van en die staat er nu ook op aangesloten...

wow, 1100 euro, dat is inderdaad eenbak geld zeg.

kassie
25 januari 2013, 17:29
Oké omdat mijn eerdere verhaal dus niet klopte omdat ik de frequentiecurve van een buis niet heb meeberekend. Waarvoor dank aan Chris en Dirk, en mijn welgemeende excuses om bs te spuien. Heb ik nog wat verder gezocht.

Er is een kerel die onderzoek heeft gedaan naar verschillende 'line voltages' en hun sound. Vergelijk in sustain, en harmonics. Hij pleit zelfs voor een lager voltage. (zie pagina 5 onderaan). http://courses.physics.illinois.edu/phys193/Student_Reports/Fall04/Hans_Michel/Hans_Michel_P199pom_Fall04_Final_Report.pdf

Verder staat er op Aikenamps, dat het perfect acceptabel is om heaters lager dan 6.3 volt (tot aan 5 volt) te draaien, met weinig verandering in sound. http://www.valvewizard.co.uk/heater.html Behalve dan een eventuele gelijkrichter buis.

Ben benieuwd wat hier de meningen over zijn.

jerome
25 januari 2013, 19:04
wow, 1100 euro, dat is inderdaad eenbak geld zeg.
Er zijn wel goedkopere power conditioners maar die kunnen de spanning alleen maar omlaag brengen als die te hoog is.
En als de spanning dus te laag is doet ie nix dus daar heb je geen donder aan.
Dit type Furmann kan de spanning ook omhoog brengen en dat maakt m duur.

Ook een computer UPS heb je niet veel aan want die werken met accu's en als de spanning de hele avond te laag is dan zijn op een gegeven moment de accu's wel leeg. Of het moet een hele zware uitvoering zijn maar die kosten dan wel meer dan die €1.100.... ;)

jerome
25 januari 2013, 19:17
Dat is dus de reden waarom Jimmy Vaughan altijd z`n amps op zo`n spanningsregelaar aansluit. Waar hij ook komt, hij heeft altijd een goed geluid.
In kroegen kun je er standaard van uit gaan dat niets klopt.

Grappig, in een eerder topic had iemand een link geplaatst naar dit filmpje over de gear van Jimmy Vaughan:
http://www.youtube.com/watch?v=OzVLHMOe530&feature=player_embedded
Op 3.47 zie je zo'n Furmann powercondtioner die niet alleen de spanning kan verlagen maar ook verhogen...
Dat is dacht ik ook een Furman P-1400 AR E
Andere apparaten die dit ook kunnen zijn volgens mij de Furman AR2306 (oud model) en de Proel ST1500

guitarnijboer
25 januari 2013, 20:14
De grootste invloed op je geluid is niet 10 of 20 V spanningsverschil, maar netvervuiling. Er is echter wel een relatie tussen de hoogte van de netspanning en de hoeveelheid vervuiling op je netaansluiting. Lange kabels betekent doorgaans een lagere spanning. Tegelijkertijd betekent dit dus ook een hogere kabelweerstand, meer aansluitingen en meer netvervuiling.

Geloof het of niet, maar het is deze vervuiling die er voor zorgt dat je versterker killer / scheller gaat klinken.

witterwit
25 januari 2013, 20:56
dit is zeer leerzaam.

big dooley
25 januari 2013, 23:56
De grootste invloed op je geluid is niet 10 of 20 V spanningsverschil, maar netvervuiling. Er is echter wel een relatie tussen de hoogte van de netspanning en de hoeveelheid vervuiling op je netaansluiting. Lange kabels betekent doorgaans een lagere spanning. Tegelijkertijd betekent dit dus ook een hogere kabelweerstand, meer aansluitingen en meer netvervuiling.

Geloof het of niet, maar het is deze vervuiling die er voor zorgt dat je versterker killer / scheller gaat klinken.

wat verstaat men nou precies onder vervuiling? en hoe kan het dat dit het geluid van een buizenbak beinvloed? de voeding wordt namelijk gelijkgericht en gefilterd... niet om de wijsneus uit te hangen, het is puur interesse :)

even wat anders:
laatst is een gloeizekering van m'n JVM gesprongen en deze had wat minimale schade achtergelaten op de print... niks ernstigs gelukkig... had het advies van marshall eerder moeten opvolgen om die krengen eruit te slopen en door te verbinden, maar goed dat is nou alsnog gebeurd... gloeispanning steeg gelijk (zekeringen met houders werkten als weerstand) en tijdens de repetitie vanavond kon ik toch merken dat mn JVM anders reageerde dan normaal... ik dacht eerst aan een placebo-effect, maar er is duidelijk iets veranderd...
normaal zat ik iets boven 5 volt, das nu 6.3 volt bij een gelijkblijvende voedingsspanning

nico verduin
26 januari 2013, 08:25
wat verstaat men nou precies onder vervuiling? en hoe kan het dat dit het geluid van een buizenbak beinvloed? de voeding wordt namelijk gelijkgericht en gefilterd... niet om de wijsneus uit te hangen, het is puur interesse :)
99% van alle nieuwe apparaten werken met schakelende voedingen om zo maximaal rendement uit de netspanning/stroom te halen. Dat schakelen gebeurt op frequenties van pak-m-beet 60kHz tot 800khz. Op zich is dat geen probleem. Ware het niet dat dat schakelen een enorme verstoring terug geeft op het net. Immers in plaats van een redelijke constante stroom af te nemen ga je nu op die frequenties stroom pulsen afnemen. Dat genereert EMF (Electro Magnetic Force) verstoringen. Die krijg je dus ook binnen op de buizenbak. De gelijkrichting en afvlakking van een buizenbak werkt prima op de lage net frequenties maar niet op de hele hoge frequenties. Die hoor je wel niet, maar beďnvloeden wel de werking van de buis.
Moderne apparaten hebben meestal wel een ingebouwd filter om de rommel zoveel mogelijk tegen te houden. Maar de praktijk is helaas anders.
En laten we eerlijk wezen. We sluiten electrische apparaten aan uit 1950 (oude radio'ed) tot het heden. Dus vul maar in.



even wat anders:
laatst is een gloeizekering van m'n JVM gesprongen en deze had wat minimale schade achtergelaten op de print... niks ernstigs gelukkig... had het advies van marshall eerder moeten opvolgen om die krengen eruit te slopen en door te verbinden, maar goed dat is nou alsnog gebeurd... gloeispanning steeg gelijk (zekeringen met houders werkten als weerstand) en tijdens de repetitie vanavond kon ik toch merken dat mn JVM anders reageerde dan normaal... ik dacht eerst aan een placebo-effect, maar er is duidelijk iets veranderd...
normaal zat ik iets boven 5 volt, das nu 6.3 volt bij een gelijkblijvende voedingsspanningAls de buis beter om zijn norm spanning zit is de emissie ook optimaal (electronen wolk rondom de kathode) en dus ook de werking anders. De stroom door de zekering bij gloeidraden is fors te noemen. Als er 2 inzitten dan verlies je best wel wat spanning op de toch al lage voedingsspanning.

Dirk_Hendrik
26 januari 2013, 09:08
Dit draadje bevat erg sterk gevoerde disussie. Van gedachten en meningen uitwisselen enzo. Beargumenteerd, met uitleg. Gewoon een goed draadje. En dus moest ik net wat troep en reacties daarop weggooien.

Als je dus denkt onzin te lezen of het geheel staat je op ander manier niet aan... reageer dan lekker niet. Ik ga ze namelijk, om de discussie zo sterk te houden als ie nu is, toch meteen weer wegflikkeren.

7ender
26 januari 2013, 11:59
sprookjes "van horen zeggen" zijn er zat hoor ! :crazyhappy: , maar : .....

ik kan me voorstellen dat de bloezzzzz-gitarist met een lullig under-powered marshall ampie ( en daar zijn d'r wat van zeg ) wel verschil kan waarnemen in z'n geluid als de netspanning ver zakt ,....want dan zakt ook z'n uitgangsvermogen .

Als 230V netsp een secundaire spanning oplevert van 365 Volt hoogspanning :sssh: , dan levert bijv 210V netsp een hoogspanning op van 333 Volt
Deze 333 Volt levert dan slechts een vermogen af bij een 2 X EL34 , of 2 X 6L6 versterkertje van zo'n 27 Watt maximaal ( en alle wind in de rug )

....en dan bof je nog....:soinnocent:

Chris Winsemius
26 januari 2013, 12:15
en naast dat vermogenverlies verandert de klank (niet van horen zeggen, gewoon uittesten); het wordt wat warmer, "compacter", mider grootst, etc als de spanning verlaagt wordt

kassie
26 januari 2013, 12:19
sprookjes "van horen zeggen" zijn er zat hoor ! :crazyhappy: , maar : .....

ik kan me voorstellen dat de bloezzzzz-gitarist met een lullig under-powered marshall ampie ( en daar zijn d'r wat van zeg ) wel verschil kan waarnemen in z'n geluid als de netspanning ver zakt ,....want dan zakt ook z'n uitgangsvermogen .

Als 230V netsp een secundaire spanning oplevert van 365 Volt hoogspanning :sssh: , dan levert bijv 210V netsp een hoogspanning op van 333 Volt
Deze 333 Volt levert dan slechts een vermogen af bij een 2 X EL34 , of 2 X 6L6 versterkertje van zo'n 27 Watt maximaal ( en alle wind in de rug )

....en dan bof je nog....:soinnocent:

Under powered, bedoel je een afgeknepen/zacht staande versterker mee?

Hoe doe je die berekening ivm wattage dan? Van Anodespanning 365 naar 333.. en dan van 50 watt naar 27 watt? Bijna de helft aan watts minder? Dus zo'n 9% daling in anodespanning zorgt voor bijna 50% daling aan wattage?

Overigens zijn er nog meer variabelen die hier mee tellen in een 'zogenaamde' verandering in sound. Speakers krijgen minder volume, worden anders uitgedaagd. En de oren krijgen ook minder volume.

Zoals ik eerder heb verteld, heb ik hier thuis wel eens te maken met schommelingen. En dat hoor ik ook terug in de versterker. Maar dan vooral volume. Ik kan nou niet echt zeggen dat er iets in de sound veranderd... niet zo radicaal als bijvoorbeeld draaien aan een potmeter. Sound blijft nagenoeg hetzelfde, wellicht iets smoother. Maarja ik speel dan ook met gain.. wellicht dat het voor standje clean/crunch anders is. Eddie van Halen bijvoorbeeld gooide de voltages in zijn amp omlaag voor die 'brown sound'. 't valt me wel op dat hier de norm is 'minder voltage is per definitie al een slechter geluid'. Of dat een versterker zelfs compleet 'kut' klinkt.

tommus42
26 januari 2013, 12:20
Ben gek op under-powered Marshall-ampjes:).
Kan me voorstellen dat het juist leuke sound-verschillen oplevert. Als je die platte metal-sound prefereert, kan ik me voorstellen dat je er niet van gecharmeerd bent.
De lol van een buizen amp is toch het niet-statische gebeuren. Anders kun je bij wijze van spreken beter een computer gebruiken, altijd hetzelfde:ok:.

O jee, loop weer eens achter

Chris Winsemius
26 januari 2013, 12:23
lager hoeft niet altijd slechter te zijn maar veel mensen vinden hoger op 1 of andere manier meestal lekkerder

bij Marshalls vind ik 450 meestal lekkerder dan 390 ten zij er iets browns gebouwd moet worden, ken ook mensen die beide kampen waarderen; een paar felle Fendertjes met iets wat hoge spanningen bijvoorbeeld en daarnaast wat valco's/silvertone's met zeer lage spanningen

Mitch
26 januari 2013, 12:28
Ik heb ook wel eens voor lul gestaan op een gig doordat de spanning ter plekke zo laag was dat mijn 12W ampje vrijwel onhoorbaar was, terwijl die met gemak de hele tent had kunnen vullen. Ik kan me voorstellen dat als je vaker op plekken speelt waar de spanning extreem laag is (strandtenten...) dat je zo'n investering in een power conditioner wel wil doen.

Midwolda
26 januari 2013, 12:30
Hier staan twee Fender Champjes uit de eind zeventiger jaren.
Export modellen dus met 220V trafo's.

Maar toen was 220V toch ook nog echt 220V?
Krijgen die amps niet op hun donder met die "nieuwe" norm van 230V?
Ik weet wel, het verschil is klein, maar wel permanent.

Chris Winsemius
26 januari 2013, 12:44
toen was er naar mijn weten wel minder "vervuiling" op het net

de interne spanningen worden hoger bij 230 Volt ipv. 220 Volt.
ik zou gewoon even de gloeispanning meten, die mag +/- 10% verschillen met 6,3 Volt volgens veel datasheet

(edit: anders neem je ze de volgende keer even mee en checken we het samen)

Little Jay
26 januari 2013, 13:50
Hier staan twee Fender Champjes uit de eind zeventiger jaren.
Export modellen dus met 220V trafo's.

Maar toen was 220V toch ook nog echt 220V?
Krijgen die amps niet op hun donder met die "nieuwe" norm van 230V?
Ik weet wel, het verschil is klein, maar wel permanent.

Ik heb een Guyatone Twin met een trafo tot 220V en met de netspanning hier in huis van 232 volt (soms ook 227) geeft die 6,7v op de heaters, dus nog binnen de 10%. Klinkt prima (maar ik weet niet hoe de amp op 6,3v klinkt want ik heb geen Variac o.i.d.).

7ender
26 januari 2013, 15:31
Under powered, bedoel je een afgeknepen/zacht staande versterker mee?

Hoe doe je die berekening ivm wattage dan? Van Anodespanning 365 naar 333.. en dan van 50 watt naar 27 watt? Bijna de helft aan watts minder? Dus zo'n 9% daling in anodespanning zorgt voor bijna 50% daling aan wattage?

Overigens zijn er nog meer variabelen die hier mee tellen in een 'zogenaamde' verandering in sound. Speakers krijgen minder volume, worden anders uitgedaagd. En de oren krijgen ook minder volume.

Zoals ik eerder heb verteld, heb ik hier thuis wel eens te maken met schommelingen. En dat hoor ik ook terug in de versterker. Maar dan vooral volume. Ik kan nou niet echt zeggen dat er iets in de sound veranderd... niet zo radicaal als bijvoorbeeld draaien aan een potmeter. Sound blijft nagenoeg hetzelfde, wellicht iets smoother. Maarja ik speel dan ook met gain.. wellicht dat het voor standje clean/crunch anders is. Eddie van Halen bijvoorbeeld gooide de voltages in zijn amp omlaag voor die 'brown sound'. 't valt me wel op dat hier de norm is 'minder voltage is per definitie al een slechter geluid'. Of dat een versterker zelfs compleet 'kut' klinkt.

Dat hangt er vanaf :

Als je alléén maar tot in den treuren blues speelt ,..dan is 't met je verscheurde geluid wel oké zat .
Speel je in een country-band ,....of een style waarbij het geluid gedefiniëerd , helder en transparant moet blijven,....dan is 't niks .
Tal van Marshall 2 X eindbuis ampjes leveren maar 24 watt rms ,...dus da's in beginsel al treurig genoeg.

(Het voorbeeldje is zelfs nog te optimistisch , want ik heb als spannningszwaai voor Ueff voor het gemak maar even 0,7 X aangelegde anodespanning genomen )