PDA

View Full Version : vreemd geluid in de opname



devilssogod
20 januari 2013, 17:53
hallo gitaarnetters,

ik was gisteren en vandaag bezig met opnemen.

maar ik kreeg een raar effect in mijn opname ik had me gitaar versterker naast me microfoon staan. en ik had me gitaar kabel in de ingang van de koptelefoon en die weer in de microfoon ingang van mijn computer.
en nam ik het op in mixcraft.

ik weet niet of het aan de kabel ligt. want het buitenste van de kabel is een stukje doorgebrand. door een soldeer apparaat. dus misschien ligt het ook wel daaraan.

ik hoop dat jullie het weten.

hier een korte opname.
https://dl-web.dropbox.com/get/sounds/slechte%20gitaar%20geluid.mp3?w=AACgH6OW6NUp3Hyfty Apnwxd4aSbeT1Fyk3ApGAneiSBPg

p.s. het gaat over het geluid ik moet nog wel met de akkoorden aan de gang. dus het is nog niet af.

devilssogod
20 januari 2013, 20:38
ik zie dat de link niet werkt dus ik heb het ergens anders geplaatst.

https://soundcloud.com/devilsogod20/slechte-gitaar-geluid

Jedeel
20 januari 2013, 21:13
hallo gitaarnetters,
...
maar ik kreeg een raar effect in mijn opname ik had me gitaar versterker naast me microfoon staan. en ik had me gitaar kabel in de ingang van de koptelefoon en die weer in de microfoon ingang van mijn computer.
en nam ik het op in mixcraft.
...


Wees eens wat duidelijker in je opname-situatie!!

Wat doe je met die microfoon?

Een gitaarkabel in de ingang van de koptelefoon?

En die weer in de microfoon ingang van jouw computer???????

Ik begrijp helemaal niets van deze opzet/aansluitingen!

devilssogod
20 januari 2013, 21:47
Wees eens wat duidelijker in je opname-situatie!!

Wat doe je met die microfoon?

Een gitaarkabel in de ingang van de koptelefoon?

En die weer in de microfoon ingang van jouw computer???????

Ik begrijp helemaal niets van deze opzet/aansluitingen!
ik heb mijn behringer b1 aangesloten aan mijn mengpaneel. en mijn mengpaneel is aangesloten Aan een versterker (logisch)
naast de microfoon standaard staat mijn amp van mijn gitaar.
dus de microfoon neemt alles op.
dus ik heb mijn gitaar kabel in de koptelefoon ingang van mijn mengpaneel gedaan. en het andere eind in de microfoon ingang van mijn computer. met een verloop stekker.
en zo neem ik op dit moment op.
dus dan is het nog een kwestie om op record te klikken in mixcraft.
het is wel erg simpel. maar ja,
sorry dat ik het wat vaag uitleg.
dat heb ik meestal als het op zulke dingen aankomt.

Plant
21 januari 2013, 14:16
Dus je neemt in feite dubbel op? Én via je microfoon het akoestische geluid uit de amp de mengtafel in én tegelijk het geluid via de hoofdtelefoonuitgang van de gitaarversterker ook de mengtafel in.

Het geluid klinkt namelijk als een looptijdverschil (faseverschuiving) tussen het akoestische en het versterkergeluid. Soort phaser effekt. Als je dat niet wilt moet je geen twee dingen tegelijk opnemen.

Neem eens alleen het microfoongeluid op en daarna alleen het geluid uit de hoofdtelefoonuitgang. Dan heb je dit effekt als het goed is niet. Kies welke het beste klinkt en gebruik alleen die.

Jedeel
21 januari 2013, 14:31
...
sorry dat ik het wat vaag uitleg.
dat heb ik meestal als het op zulke dingen aankomt.
...


Geeft niet!
Alleen bij een probleem als die van jouw moeten de lezers wel enig idee hebben hoe jouw aansluitingen zijn.

Inmiddels heb je m.i. van Plant al de juiste oorzaak (dubbele opname) en oplossing(en) gekregen.

Suc6 met het uitproberen!!

dejohan
21 januari 2013, 16:17
Klinkt idd als faseverschuiving.



Ik snap niets van je setup, maar ik zie twee mogelijkheden:
zorg er iig voor dat je mic maar 1 bron opneemt, dus niet dat er naast je gitaaramp nog een andere versterker/monitor/computerspeaker hetzelfde geluid nog eens weergeeft. Er mag naast je gitaaramp geen enkel geluid zijn, nada.

Daarnaast: de koptelefoon uitgang van je mengpaneel dient niet op mee op te nemen. Lees de manual van je mengpaneel, er moet ergens een uitgang aan zijn voor opname. 9 van de 10 zo'n tulpstekkertje. Zoek een kabel met tulpstekkerje aan de ene kant en mini jack (man) aan de andere, en steek het laatste in je computer.

Han S
21 januari 2013, 17:13
Een mengpaneel heeft een master uitgang, een koptelefoon uitgang en als het een beetje paneel is heeft hij nog een monitor uitgang en een paar aux uitgangen. FB betekent foldback en wordt afgetapt voor de kanaalfader en is bedoeld voor monitoring, bijvoorbeeld een koptelefoonmix voor de artist. Eff betekent effect uitgang en wordt afgetapt na de kanaalfader en is bedoeld om effecten mee aan te sturen.

Maar al die uitgangen kun je ook gebruiken om het signaal naar een opname apparaat te sturen. Bedenk wel dan een microfoon ingang honderd keer gevoeliger is dan een line ingang en als je daar een signaal op line nivo in stuurt kan het flink gaan vervormen.

En een koptelefoon uitgang is line nivo en bedoeld voor een.......................juist.

Je zet dus je microfoon voor je gitaarspeaker, die plug je in de microfooningang van het mengpaneel en een van de uitgangen, bij voorkeur de master, stuur je naar een line ingang van je geluidskaart.