PDA

View Full Version : Dempen van de versterker



Thomas van den Berg
20 januari 2013, 16:59
Ik heb het volgende probleem:

Ik speel bluesharp over een Fender Hotrod deville 410 versterker. Voor bluesharp is de versterker voor mij perfect, ik heb er een mastervolume knop in laten bouwen en het geluid wat ik voor bluesharp wil hebben, krijg ik er ook uit.
Nou speel ik ook gitaar ( niet te gelijk ) en dit wilde ik over dezelfde versterker doen. Opzich gaat dit aardig, alleen is het lastig om een vol geluid te krijgen ( zeker over m'n telecaster ). Ook vind ik het met optredens lastig om mezelf te horen, terwijl ik in het totaal geluid van de band misschien wel te hard sta. Ik heb over vele versterkers gespeeld en ik heb dit eigenlijk alleen met versterkers die 4 speakers hebben. Over een twin-reverb of over een vibrolux heb ik dit probleem niet. Nou weet ik dat, dat andere versterkers zijn, maar er moet toch iets op te verzinnen zijn, helemaal omdat ik niet het geld heb om er even een versterker bij te kopen.
Op filmpjes van JW Jones zie ik dat hij één of andere kap heeft voor zijn versterker ( bassman )
http://www.youtube.com/watch?v=ab6nWXaO5Nw
http://www.youtube.com/watch?v=tqpgHN3xXrM


Weet iemand of zo'n kap ook een oplossing is voor het probleem wat ik net schets en zo ja weet iemand hoe ik aan zo'n kap kan komen?

Alvast bedankt!

Groetjes Thomas

Eko
20 januari 2013, 21:31
Thomas,
Je kunt ook rustig zelf zoiets er voor maken. Het verschil tussen de versterkers die je noemt is dat de bassmans e.d. een opstelling met 4 x 10inch speakers hebben. Een twin heeft 2 x 12 inch. een 10 inch heeft meer punch en is eigenlijk heel geschikt voor tele. Een 12 inch heeft meer bottomend en reageert ( naar verhouding ) iets trager. Met de harmonica is een kleinere speaker mooier en ik neem aan dat je niet de hele tijd aan je geluid wilt draaien. Al eens aan een equalizer voor je tele geluid gedacht?
Allererst kun je eenvoudig er aan denken je amp iets hoger te zetten of op een standaard en achterover. Daarmee hoor je jezelf ook beter.

zjanke
20 januari 2013, 23:42
Een 12" heeft vooral meer mid en juist weinig mid kan inderdaad lastig zijn in een band. Kun je niet een keer proberen of het probleem minder is als je je Hotrod over een kast met 12" gebruikt?