PDA

View Full Version : Mombasa - Tommy emmanuel



MichaelSS
20 januari 2013, 16:09
Lang niet perfect, maar spelen als die man is bijna onmogelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=tjvDK-44Rps

Toch een prima resultaat volgens mij.

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden. Speel nog niet zo heel lang Fingerstyle, dus alles is welkom.

Het plukken aan de snaren, opnamekwaliteit en een valse snaar zijn bij mij bekend (naar het terugluisteren van het filmpje).

Luc-O
20 januari 2013, 19:08
Jammer dat de video zo donker is, maar wat ik hoor klinkt zeker niet verkeerd. Mooi geluid heeft die gitaar, wat is het er voor één?

MichaelSS
20 januari 2013, 19:25
Thnx Luc,

Ik zelf ben niet echt weg van het geluid van de gitaar, maar goed. Heb ooit geinvesteerd in Electrische gitaren, dus die Taylor komt ooit, maar moet nog even wachten ; -).

Dit is eigenlijk een standaard chinees ding met fishman element.

Harald
20 januari 2013, 23:21
Nog niet zo lang fingerstyle, stug doorgaan dan, gaat goedkomen :)

GROOVE
&
Dynamiek

Het klinkt nu net wat gejaagd. Probeer het eens net een tandje langzamer, en gebruik het overschot aan techniek dan om de backbeat een beetje aan te dikken.

Het wordt nu ook vrij egaal gespeeld. Alle noten een beetje op dezelfde toon en hardheid.

Een microfoon voor de gitaar zou wel fijn zijn. Dit klinkt naar een redelijk budget pickupje met wat processing.

-Martijn-
20 januari 2013, 23:41
Mooi!
Het ritme zou nog wat beter kunnen, maar dat komt vanzelf wel zodra je hem wat vaker gespeeld heb.
Ik heb het idee dat de dynamiek er wel in zit, maar dat het er niet helemaal uitkomt door de manier van opnemen.

Duhsjaak
21 januari 2013, 03:16
Hi M
Afgezien van de terechte, to the pointe opmerkingen van Harald nog even het volgende vraagje.
Wat brengt je ertoe net zo te willen spelen als je held? Stel dat het je gaat lukken.... Er is al een Tommy E., dus je zult altijd een tweedehands T.E. zijn.

Als je van mening bent dat je een exacte kopie wilt zijn (en je eigen prestaties daaraan wilt afmeten) dan ben je goed bezig.
Het is natuurlijk helemaal niet erg als je de invloed van je helden terug hoort komen in je muziek. Maar een kloon?

Kijk ook eens naar het legertje dat hun hele leven zetten in het teken van zo goed mogelijk lijken op/imiteren van Elvis..... Need I say more?
Niettemin, als dat je ding is, lijkt het mij geen uitzichtloze situatie.
Vriendelijke groet, Gus

MichaelSS
21 januari 2013, 09:20
Harald: Thnx voor de tips. Kan ik wat mee!
De dynamiek zit er wel degelijk in, maar komt niet naar voren in dit filmpje.
Het grootste probleem zit denk ik in de gitaar. Wat je zelf al zegt is het pick-upje nogal budget,
en vaak heb ik zelf het idee dat ik speel op een kortonnen doos. Ook ontstemt hij, zoals je vast hebt kunnen horen, tijdens het filmpje.

@ Gus: Wederom bedankt voor je bijdrage. Ook daar kan ik wat mee! Ik blijf mezelf hoor ; -), vind het altijd alleen wel een streven om een cover zo goed mogelijk te doen. Inclusief stijl en techniek van de bedenker.

Duhsjaak
21 januari 2013, 22:08
Hi Michael
Of je er wat mee kunt? Allemaal maar een gok. 't Is ook niet echt vreselijk belangrijk.
Kleine duwtjes de ene of de andere kant op.

Wat van belang is, is dat ik eerder postings van je hebt gehoord waarbij ik mij kostelijk heb geamuseerd.
Ten opzichte van de laatste keer bespeur ik zeker een heel leuke ontwikkeling. Een melodieuzer, en meer volwassen geluid. Ik heb de laatste nog maar weer eens beluisterd. Was wèl effe zoeken!!

Nou zegt een heel fijn vriendingetje (ja, precies, een héél lekker dingetje), dat een beetje vent nooit echt volwassen wordt, dus da's een beetje uitkijken.

Je begrijpt wat ik bedoel. Meer soeverijn (oud NL woord voor zelfstandig overeind blijvend) leve de lol en de vooruitgang!!! Toch: Mijn vriendingetje heeft toch soort van gelijk. Er hoort iets roekeloos en jongensachtigs in te zitten.

Ik hoop dat dat roekeloze niet helemaal verloren gaat.
Vriendelijke groet, Gus

MichaelSS
23 januari 2013, 15:41
Thnx Gus :- )

Maar ver hoefde je niet te zoeken hoor, hij staat al maandenlang in m'n sig! (zo heet dat toch?)

Nekojiru
23 januari 2013, 17:30
Goed bezig man! Ik speel zelf ook Tommy tracks waaronder Mombasa en ken de valkuilen en obstakels waar je mee te maken krijgt als je aan deze tracks begint. Dit is (zeker op een prutgitaar die wss niet mooi is afgesteld) een degelijk resultaat waarop je verder kan bouwen.

Nu een paar dingen die ik geleerd heb tijdens het bikkelen met Tommy's stuff:

-Oefening is alles. Met metronoom oefenen werkt op den duur super efficient heb ik gemerkt. Ik geef toe, het is (vaak) minder leuk omdat je oa. meteen met je smoel op de realiteit wordt gedrukt, maar het werkt fantastisch om erachter te komen waar het zaakje nog rammelt. Al speel je 30% van je oefen tijd met metronoom dan is dat al een zeer goede investering. Zo doe ik het zelf ook. Als ik voor de fun speel dan staat ie uit. Ik heb gigantisch veel tijd verspild door dit eigenwijs niet of te weinig te doen en toen ik begon aan Tommy's boomchick tracks was ik nergens kwa ritme. (dit kostte mij vrij veel uren om met die metronoom te leren oefenen en ik ben er nog lang niet). Gooi het tempo meteen omlaag als je merkt dat het niet wil. Langzaam oefenen is (helaas) de sleutel met dit soort dingen. Maar op den duur sta je verstelt van het resultaat!

-Vaak merk ik dat de manier waarop Tommy de track gearrangeerd heeft, ook de beste manier is en dat het 9 van de 10 keer weinig zin heeft om je eigen invulling te geven kwa fingerings. Dit gaat dan bijna altijd ten koste van de strakheid en compleetheid van de track. Zoals Tommy zelf zegt met z'n composities: 'I don't accept weak parts. Any weaknesses gotto go!'

-Je geeft de lead melodie vrij veel ruimte wat in dit stuk uiteindelijk goed is, afgezien van dat op hoger tempo de begeleiding/ritme dan mogelijk inlevert. Wat mij dan helpt is om tijdens het oefenen de focus eens om te draaien; geef de melodie weinig aandacht (of laat hem helemaal weg) en focus alles op je baspartij en ritme. Zo oefen je zeer efficient de slordigheden eruit.

-Probeer je been mee te bouncen op het ritme, dit geeft enorm veel houvast in je spel als het een automatisme is geworden.

-Wees niet bang om overdreven zacht en dan weer hard te spelen, zo leer je om zeer articulerend te spelen. Mijn ervaring leert dat dit mensen erg aanspreekt en de muziek ten goede komt. (maar dit hoor ik je al doen dus eigenlijk zeg ik het ter bevestiging)

Dit waren even een paar dingen die ik mezelf elke dag probeer te herinneren als ik die gitaar opraap. Misschien is niet iedereen het er mee eens maar voor mij werkt dit best goed!

Grtz,

Een andere Tommy fan!!

Duhsjaak
23 januari 2013, 22:26
Hi
@Nekojuro of zo*
Kijk, of het wetenschappelijk allemaal klopt ga ik niet eens onderzoeken.

Je hebt je verdiept in het spel van de ander en je komt met en aantal persoonlijke tips.

Ik kan daar alleen maar mijn petje voor afnemen.
Je maakt op mooie manier gebruik van de mogelijkheden die een forum als dit biedt.

Heel fijn. Je zet iemand aan het denken. Ge-wel-dig!
Vriendelijke groet, Gus



* kamp met en leerhandicap. Je ziet wat ik van je nick heb gemaakt.
Maar dat doet voor mij niets af aan het gemeende compliment dat ik heb geprobeerd aan je te geven.
OK Champ, way to go!!!

MichaelSS
23 januari 2013, 22:35
Thnx mate! Heb ik wat aan.

De stukken van T.E. zijn nou niet echt bepaald de meest makkelijker stukken. Ik hoop dat ik hem binnenkort mag presenteren aan jullie met een betere gitaar. Ik wil niet al zwakheden van het nummer afschuiven op de gitaar, maar het is een gitaar van 70 euro. Gekocht in Frankfurt, dus zo chinees als de pest. Voor het tokkelwerk had ik hem eigenlijk gekocht, en daar is hij in combinatie met zijn Fishman elementje prima voor. Naar mate ik hoger op de hals ga spelen, merk je de kwaliteit pas echt (en dat is niet heel positief).

Ik ben blij met het resultaat, so far en bedankt voor de tips en de positieve reacties hier!

ENNNN ik sluit me aan bij Gus!