PDA

View Full Version : Welke Marshall zou ik kopen ? YJM100 plexi of Silver Jubilee ?



StevenStrat
20 januari 2013, 15:52
Meestal speel ik op een strat maar ook humbuckers gebruik ik af en toe.

Ik speel nu over een Two-Rock CRS v3.
Hele goeie clean en OD, heel amerikaans gevoiced.


Nu ben ik van plan een Marshall aan te schaffen om met de Two-Rock te gebruiken, maar ik blijf twijfelen welke.


Zowel Eric Johnson als Bonamassa hun lead tone kunnen mij bekoren. Dat ik de sound die ik hoor in m'n hoofd. Ook niet verwonderlijk dat ik zowel EJ als JB hun sound zo goed vind, want hun OD geluid lijkt vrij goed op elkaar.


Eric Johnson gebruikt een Marshall Plexi met een Butler Tube Driver ervoor als lead sound.
Bonamassa gebruikt een Marshall 2555 silver jubilee in stereo met een dumble amp (bv Two-Rock) als lead tone.


Op zich vind ik JB z'n sound nog meer gebalanceerd, maar dat houdt in dat m'n lead sound 2 amps zou vereisen, en switchen naar het cleane kanaal op de Two-Rock moeilijk wordt.

Langs de andere kant is enkel een Plexi als lead sound handiger en kan het ook super klinken, maar puur klankgewijs gaat m'n voorkeur net een beetje meer uit naar Bonamassa z'n lead tone.


Dus, wat zouden jullie doen ??


(EJ voorbeeld:http://www.youtube.com/watch?v=0Rs8XSLsIJo )

(JB voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=46UFXQVSnKs )

kunk
20 januari 2013, 19:22
Als je jouw sound al in je hoofd hoort is het dan geen kwestie van amp's uit proberen tot dat je de amp hebt die bij jou past.
Kan mij voorstellen dat zelfs als je op identieke versterkers speelt je nog niet hetzelfde klinkt als je voorbeelden, en met een andere versterker met eventueel pedaaltjes erbij je wel een goed resultaat hebt.

Neem dus de tijd om van alles te proberen.

Wordt trouwens een speurtocht die nooit stopt.:seriousf:

Mr. Dynamite
20 januari 2013, 20:58
Ik doe zo'n truukje on a budget: Marshall SLX en een Mesa Rocket 44. Klinkt gaaf :ok:
Moet eigenlijk met elke brits en amerikaans gevoicte amp wel te doen zijn, dus die jub en plexi zullen allebei volstaan.

Als ik jou was zou ik gewoon een Jubilee halen. Je geeft aan Joe's sound erg gaaf te vinden.
Het blijft zoals gezegd een zoektocht, maar ik denk dat je hoe dan ook wel een keer zo'n Jub wil proberen. Waarom dan niet nu?

Clean schakelen is een lastig verhaal, ik gebruik er zelf ofwel mn gitaarpot of volume pedaal voor.
Kan wel, moet je naar de two rock enkel splitten en dan nog naar clean schakelen.
Maar dan ga je wel met een volume drop zitten lijkt me, helft van de speakers die mee werkt.

kassie
20 januari 2013, 21:13
Heb een silver jub, gaat nooit meer weg. Hoe mooi hij opschoont hangt af van de hoeveelheid pre gain en je gitaar. Een treble bleed mod helpt zowiezo. Ik gebruik hem samen met een trainwreck express kopie. Die schoont heel erg mooi op (van fender clean naar marshall scheur met je gitaar volume). De vetheid komt vooral van 2 parallele amps. Je kunt ook altijd een eq pedaal ervoor doen en de mids eruit filteren tesamen met je gitaarvolume als je naar een cleanere sound wil.

Mr. Dynamite
20 januari 2013, 23:58
Dat die vetheid eigenlijk vooral komt doordat je er 2 parallel hebt staan herken ik wel ja.
Zou zelf nog graag eens over een silver jub spelen, gebruik nu mijn slx hiervoor en kom hiermee aardig in de buurt maar denk dat de jub nog ff een stapje hoger is. Achja wel tevreden zo :)

Even een kleine hijack, maar aangezien het toch wel deel van de sound is.
Ik zie dat je die amps over een deltra pro hebt, hoe bevalt dat? Ik neem aan als vervanger voor de 12l's?

big dooley
21 januari 2013, 00:54
de kans dat je een jubilee of 1st slash sig (die erop gebaseerd was) te pakken krijgt is vrij klein, maar dat geld inmiddels ook al voor de YJM
YJM is heel erg populair aan het worden op diverse fora

StevenStrat
21 januari 2013, 18:49
de voorkeur lijkt uit te gaan naar een Jubilee ?

Mr. Dynamite
21 januari 2013, 18:54
de voorkeur lijkt uit te gaan naar een Jubilee ?

Lijkt het wel op, maar er zullen er niet zo veel zijn die beide hebben bespeeld denk ik.
Als jij de kans hebt moet je ze natuurlijk gewoon testen en de beste kiezen. Verwacht wel dat het 2 verschillende versterkers zijn.
Ben benieuwd naar je bevindingen :)

kassie
21 januari 2013, 19:42
Dat die vetheid eigenlijk vooral komt doordat je er 2 parallel hebt staan herken ik wel ja.
Zou zelf nog graag eens over een silver jub spelen, gebruik nu mijn slx hiervoor en kom hiermee aardig in de buurt maar denk dat de jub nog ff een stapje hoger is. Achja wel tevreden zo :)

Even een kleine hijack, maar aangezien het toch wel deel van de sound is.
Ik zie dat je die amps over een deltra pro hebt, hoe bevalt dat? Ik neem aan als vervanger voor de 12l's?

Ja... die delta pro is een donkere speaker.. wel eerlijk, onverwoestbaar en zwaar. EVM12L schijnt wat helderder te zijn. Ik had eerst vintage 30's maar de delta pro wint het hands down (niet alleen kwestie van smaak). Er komt gewoon veel meer definitie en 'muziek' uit die speaker. En de versterker zelf is veel beter regelbaar (niet meer treble op 2 en bas op 8 en dat soort ongein.. gewoon alles op 5 zeg maar). Er gaan nu op diverse Fora stemmen op om de Delta Light te gebruiken. Niet alleen is die minder zwaar. Maar heeft ook een piek in de hoge tonen, dat zou dan nog weer ietsje dichter bij de EVM12L komen.

Kleine tip.. draai wat gain terug uit die slx en boost hem met een cheapo guvnor2 pedaaltje... Heb dat eens met een 800 gedaan naast mijn silver jub. 90% dezelfde sound. Een silver jub heeft gewoon iets meer 'thump' en een vloeiendere gain.. haast overdrive achtig, iets meer dichtgesmeerd.

Achterhoek is niet zo ver van Zuid Drenthe vandaan... altijd welkom om hem eens onder handen te nemen.

almarvk
21 januari 2013, 20:37
de kans dat je een jubilee of 1st slash sig (die erop gebaseerd was) te pakken krijgt is vrij klein, maar dat geld inmiddels ook al voor de YJM
YJM is heel erg populair aan het worden op diverse fora

Staat er bij mij eentje te koop in de wijk. Je ziet ze inderdaad nog niet veel voorbij komen.

Mr. Dynamite
22 januari 2013, 00:37
Ja... die delta pro is een donkere speaker.. wel eerlijk, onverwoestbaar en zwaar. EVM12L schijnt wat helderder te zijn. Ik had eerst vintage 30's maar de delta pro wint het hands down (niet alleen kwestie van smaak). Er komt gewoon veel meer definitie en 'muziek' uit die speaker. En de versterker zelf is veel beter regelbaar (niet meer treble op 2 en bas op 8 en dat soort ongein.. gewoon alles op 5 zeg maar). Er gaan nu op diverse Fora stemmen op om de Delta Light te gebruiken. Niet alleen is die minder zwaar. Maar heeft ook een piek in de hoge tonen, dat zou dan nog weer ietsje dichter bij de EVM12L komen.

Kleine tip.. draai wat gain terug uit die slx en boost hem met een cheapo guvnor2 pedaaltje... Heb dat eens met een 800 gedaan naast mijn silver jub. 90% dezelfde sound. Een silver jub heeft gewoon iets meer 'thump' en een vloeiendere gain.. haast overdrive achtig, iets meer dichtgesmeerd.

Achterhoek is niet zo ver van Zuid Drenthe vandaan... altijd welkom om hem eens onder handen te nemen.

Vind ze wel interessant, alleen zo zwaar. De lite ben ik ook tegen gekomen, grafiekjes komen redelijk overeen, maar idd wat meer hoog.
Wel een stuk handzamer dan die lompe 12l's. Speel nu zelf over een stel G12 65's die ook best donker zijn.
Wat ik gaaf vind aan deze is dat ze best wel 'druk' geven en warm klinken. Maar wil nog wel eens wat anders proberen, vraag me af hoe de deltalite zich verhoud met een v30.

Mooi aanbod, als ik een keer in de buurt ben.. :ok:
Heb voor de SLX een beetje aparte instellingen, preamp max en gain op krap 1.
Dan heeft ie zo min mogelijk compressie en toch 'ballen'. Mooie benadering van de jub.

@Steven, eigenlijk zou je die YJM wat meer Johnson achtig kunnen plaatsen (vanwege z'n plexis) en de jub uiteraard bij Joe.
Denk eigenlijk dat je met die silver jubilee niet snel fout kunt gaan zitten, of je kunt hem dan eens meenemen en 1:1 vergelijken met zo'n YJM als je de kans krijgt. :)

kassie
22 januari 2013, 02:19
Ik ga iig niet meer terug naar Celestions 4 v30's op één 100 watt amp, of 4 100watt amps op 1 delta pro haha... Die Delta Lite zat ik ook aan te denken idd.. misschien een goed paar voor 2x12.. onderin de Delta Pro, bovenin de lite. Vind het geweldig.. nooit last van cone cry, of break up distortion. En die bas is een stuk ronder en voller. Meer headroom als het ware.

Die YJM valt wel wat voor te zeggen trouwens. Automatisch bias systeem en een voltage regelaar als volume... dat is wel een godsgeschenk zeg... Een silver jub moet toch wel hard om goed te klinken hoor. In de YJM zit trouwens ook een lekkere drive in ontloopt een silver jub echt niet zoveel denk ik. Silver Jub is mojo, maar qua bruikbaarheid zou ik die YJM kiezen.

Edit: Zit ook reverb in.. ook belangrijk onderdeel van de Bonamassa sound. Veel betere features dan een Silver Jub.

Silver Jub fx loop is klote. Dus een buffer nodig, daarna nog reverb/delay in fx loop. Dan nog eventueel een power attenuator of extra volumemod (ppimv ofzo)m zit je toch al met een drietal extra apparaten en adapters. Terwijl een YJM dat allemaal wel heeft... keuze wel gemaakt lijkt me. Als je een Silver Jub koopt moet je letten dat je versie 3 of 4 koopt (of de latere zwarte versie, ook versie 4. kijken naar het serienummer, of anders aan de binnenkant op het circuitbord. Staat er duidelijk op geplakt). In de regel zijn dat de 'vettere' klinkende circuits. Mijn model was versie 2 en heb hem geupgrade naar versie 4 (een vijftal waarden van weerstanden en condensatoren geloof ik).

Marc Oblivian
23 januari 2013, 10:58
Ik heb de Silver Jubilee nooit getest, maar de YJM wel (bij Guitarking in Boekel) en daar was ik niet zo over te spreken (om het maar subtiel te zeggen).
Echt een beetje dozige, lelijke sound. Clean en met drive. Geen goed geluid uit te halen. Viel de verkoper overigens ook op.
Kan aan dat ene exemplaar liggen natuurlijk. Of aan mij, maar dat laatste lijkt me sterk, want uit een gewone plexi reissue die ik elders testte kreeg ik gelijk een goed geluid.
Aparte bak dus, die YFM: ik vind hem eigenlijk niet te vergelijken met een gewone plexi.
Nogmaals: kan exemplarisch zijn, maar ik zou hem eerst goed aan de tand voelen.
Mijn keuze zou echter gewoon een goede oude plexi zijn....(met eventueel een mooi pedaal ervoor).
Succes!

StevenStrat
24 januari 2013, 19:10
hey Marc,


heb de YJM al eens getest en klonk toen niet dozig of lelijk. zal een slechte buis geweest zijn, of geen geschikte cab mss.



Heb de volgende beslissing gemaakt:
als alles goed gaat koop ik binnenkort een YJM100.

van zodra ik een Silver of Slash jubilee tegenkom koop ik 'm, en vergelijk beide amps om te zien wat best klinkt met mijn setup.


bedankt voor de reacties !

Henri H
24 januari 2013, 19:45
Beide lijken me geweldige amps! Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.


...
Aparte bak dus, die YFM...Yngwie who? :seriousf: